عوارض فلوکستین و هر آنچه درباره آن باید بدانید

 

بیماری‌هایی مانند افسردگی، اضطراب، نوسانات خلق‌وخو، وسواس و دیگر بیماری‌های مرتبط با روان گاهی با مراجعه به روانشناس و برگزاری جلسات روان درمانی، به تنهایی قابل درمان هستند. اما گاهی در کنار این جلسات، نیاز به مداخله دارویی نیز احساس می‌شود. گروه داروهای ضد افسردگی و اضطراب، خانواده بزرگی را تشکیل می‌دهند که هر کدام برای درمان یک نوع اختلال مناسب هستند. فلوکستین از جمله داروهایی است که توسط روانپزشکان و برای درمان بیماری‌های مرتبط با روان برای افراد تجویز می‌شود. 

عوارض قرص فلوستین موضوعی است که افراد معمولا پیش از مصرف، باید درباره آن بدانند. کسانی که قرار است با مصرف این دارو مشکل خود را برطرف کنند، معمولا این سوال را می‌پرسند که عوارض فلوکستین چه مواردی هستند؟

همچنین یکی از سوالات مهم در زمینه مصرف قرص فلوکستین این است که آیا قرص فلوکستین باعث کاهش وزن می‌شود یا چاقی را به همراه دارد؟

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم عوارض فلوکستین را بررسی کرده و درباره مصرف قرص فلوکستین و چاقی صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و اطلاعات خود را درباره فلوکستین بالا ببرید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید:  

 

فلوکستین چیست؟

شناخت عوارض مصرف قرص و یا دیگر اشکال داروها، برای همه افرادی که آن را مصرف می‌کنند بسیار مهم است. زمانی که شما برای اولین بار قصد مصرف یک دارو را دارید_ البته با تشخیص و تجویز پزشک_ بهتر است ابتدا درباره چگونگی کارکرد و عوارض آن هم بدانید. 

قرص فلوکستین یکی از پرمصرف‌ترین داروهای روان درمانی چند قرن اخیر در جهان است. این قرص که با نام پروزاک هم شناخته می‌شود، در گروه داروهای ضد افسردگی قرار می‌گیرد و با افزایش میزان ترشح سروتونین در مغز به مبارزه با افسردگی و اختلالات مرتبط با آن می‌پردازد. باید بدانید که فلوکستین به شکل کپسول و شربت در بازار وجود دارد که هر یک از آن‌ها به منظور خاصی تجویز می‌شوند.

 

تاریخچه داروهای ضد افسردگی و فلوکستین

داروهای ضد افسردگی گذشته جذابی دارند و تاریخ پیدایی و مصرف آن‌ها به حدود 70 سال پیش باز می‌گردد. شاید بتوان گفت که اولین یافته‌ها درباره پیدایش و تاثیر داروهای ضد افسردگی از بیمارستان Sea View در جزیره استاتن به دست آمد.

 در سال 1952 کارکنان این بیمارستان در طی مشاهده شگفت‌آوری شاهد بودند که بیماران مبتلا به سل کاملا سرحال‌اند و تب آن‌ها قطع شده است. علاوه‌بر این نشاط عجیبی در آن‌ها وجود دارد که برخی‌هایشان را به رقص وا می‌دارد. در نتیجه جست‌وجو برای یافتن علت این اتفاق دریافتند که همه این‌ها در نتیجه مصرف یک داروی سل توسعه‎یافته بوده است که  iproniazid نام داشت. 

اما در مقابل اتفاق عجیب‌تری رخ داد که یکی از مجلات آن دوره مطلبی را درباره تاثیرات منفی رزرپین، داروی فشار خون منتشر کرد. در این گزارش بیان شده بودند که برخی از بیماران، دیگر مانند گذشته از باغبانی و تماشای تلویزیون لذت نمی‌برند و برخی از آن‌ها در ساعت‌های ابتدایی صبح اقدام به خودکشی می‌کنند!

در طی این اتفاقات دانشمندان و پزشکان آن دوره دریافتند که افسردگی به دلیل نوعی عدم تعادل شیمیایی در مغز رخ می‌دهد. در این میان و طی چندین سال، تحقیقات دانشمندان و پزشکان باعث کشف داروهای جدیدی برای مبارزه با افسردگی و بهتر کردن خلق‌وخو شد که البته بخشی از آن‌ها نیز به دلیل عوارض جدی و خطرناک مانند واکنش‌های کبدی یا ایجاد فشار خون بالا از رده خارج شدند.

بعدها یک شرکت داروسازی به نام الی لیلی با هدف تغییر میزان سروتونین در مغز، اقدام به تولید دارو کرد و در نهایت در سال 1974 دانشمندان اظهار کردند داروی فلوکستین ترکیبی است که مانع از حذف سروتونین از سیناپس‌ها می‌شود و می‌تواند برای درمان افسردگی موثر واقع شود.

 

فلوکستین به چه شکلی عمل می‌کند؟

پیش از آنکه درباره عوارض فلوکستین صحبت کنیم، بهتر است روش کار و چگونگی عملکرد این قرص را بشناسیم.

سلول‌های مغزی که به نام نورون فعالیت می‌کنند، وظیفه آزاد کردن چندین نوع ماده شیمیایی را به عنوان پیام‌رسان، در فضای بین سلولی برعهده دارند. این کار باعث تحریک نورون‌ها و انتقال پیام عصبی می‌شود. یکی از این مواد و ترکیبات شیمیایی سروتونین است که پس از تحریک نورون‌ها با کمک پمپ‌ها به داخل سلول‌های عصبی بازگردانده می‌شود.

فلوکستین به عنوان یک داروی مهارکننده پمپ‌های جذب سروتونین در مغز، کمک می‌کند که سروتونین در فضای میان سلولی باقی مانده و به تحریک بیشتر سلول‌های عصبی منجر شود.

 

 

فلوکستین برای درمان چه بیماری‌های تجویز می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم، قرص فلوکستین جزو داروهای ضد افسردگی به شمار می‌رود که در کنار روان درمانی و جلسات تراپی، به تشخیص روانپزشک تجویز می‌شود.

این دارو با هدف کاهش یا بهبودی بیماری‌هایی مانند افسردگی ماژور، افسردگی‌های پس از زایمان، حملات پانیک، اختلالات خواب، پرخوری عصبی، وسواس جبری فکری، سندروم پیش از قاعدگی، اضطراب جدایی در کودکان و اختلال فوبیا مصرف می‌گردد.

 

قرص فلوکستین را کی بخوریم؟

بسیاری از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که قرص فلوکستین را کی بخوریم و مصرف این قرص در چه زمانی مناسب‌تر است؟

فلوکستین از جمله‌های داروهایی است که مشکل خاصی را برای معده به وجود نمی‌آورد. به همین دلیل و همچنین طبق تحقیقاتی که در مجله NhS انگلستان منتشر شده است، می‌توانید قرص را در هر زمانی که بیشتر تمایل دارید، پیش یا پس از غذا مصرف کنید. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که قرص را در روزهای بعدی نیز دقیقا در همان زمان واحد مصرف کنید.

برخی افراد معتقدند بهترین ساعت مصرف قرص فلوکستین هنگام صبح بهتر است. در پاسخ به این سوال که چرا فلوکستین باید صبح مصرف شود می‌توان گفت برای کسانی که با مشکلات خواب مواجه هستند یا فرصت کمی برای خوابیدن در شب دارند، مصرف قرص فلوکستین هنگام صبح و پیش از میل کردن صبحانه یا همزمان با خوردن آن پیشنهاد می‌شود و بهتر است.

 

عوارض فلوکستین شامل چه چیزهایی است؟

همانطور که می‌دانید بسیاری از داروها، در همه گروه‌های درمانی عوارضی را به دنبال دارند که ممکن است به شکل خفیف یا شدید در افراد بروز کند. این مورد در رابطه با قرص فلوکستین نیز وجود دارد و عوارض فلوکستین چیزی است که باید پیش از مصرف این دارو، از آن مطلع باشید.

از جمله عوارض فلوکستین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خواب‌آلودگی

یکی از شایع‌ترین عوارض فلوکستین خواب‌آلودگی و گیجی به همراه سرگیجه است. بنابراین اگر با مصرف قرص این عوارض در شما پدیدار شد، از انجام کارهایی مانند رانندگی، که به هوشیاری زیاد نیاز دارند، پرهیز کنید.

البته مشکل خواب‌آلودگی به صورت عمومی در همه افراد بروز نمی‌کند و در هر فرد با دیگری متفاوت است.

 

2. بثورات جلدی و کهیر

عوارض فلوکستین در برخی افراد به شکل بثورات جلدی و کهیر بروز می‌کند و منجر به خارش، قرمزی و یا تاول می‌شود. اگر با این علائم مواجه شدید، حتما با روانپزشک یا پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

3. حالت تهوع

ایجاد حالت تهوع در طول روز و به‌ویژه در اوایل مصرف دارو، از دیگر عوارض فلوکستین است. باید این را بدانید که حالت تهوع از عوارض گذرای فلوکستین است و به مرور زمان برطرف می‌شود. چنانچه این علامت به مدت طولانی باقی ماند، حتما موضوع را با روانپزشک خود در میان بگذارید.

 

4. بی‌اشتهایی

یکی دیگر از عوارض فلوکستین که در بسیاری از افراد ظاهر می‌شود، بی‌اشتهایی است. البته این مورد برای افرادی که به پرخوری عصبی مبتلا هستند، به عنوان یک ویژگی اثربخش شناخته می‌شود.

ایجاد بی‌اشتهایی در مصرف قرص فلوکستین باعث شده که برخی افراد آن را به شکل خودسرانه و با هدف لاغری و جلوگیری از چاق شدن مصرف کنند. فراموش نکنید که مصرف خودسرانه قرص‌های ضد افسردگی به ایجاد عوارض نامناسبی منجر می‌شود که می‌تواند به شما آسیب برساند. بنابراین این دارو را تنها با تشخیص و تجویز روانپزشک متخصص مصرف کنید.

 

5. کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی از دیگر عوارض فلوکستین است که تقریبا به شکل طولانی مدت در فرد باقی می‌ماند. این عارضه از قرص فلوکستین هم در زنان و هم در مردان بروز می‌کند.

 

6. عدم ارگاسم در زنان

گاهی عوارض فلوکستین به شکل عدم ارگاسم در زنان بروز می‌کند که این مورد نیز نسبت به دیگر عوارض قرص فلوکستین به شکل طولانی‌تری باقی می‌ماند.

 

7. تغییر کیفیت دید

عوارض فلوکستین بر چشم هم در میان برخی بیماران دیده می‌شود که از جمله مهم‌ترین علائم آن باید به درد، قرمزی، تورم و تاری دید و همچنین گشاد شدن مرمک چشم و ایجاد دید تونلی اشاره کرد. در صورت برخورد با این علائم حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید. 

 

8. ضربان قلب بالا

مصرف این دارو در برخی افراد منجر به ضربان قلب سریع می‌شود. بنابراین اگر با این نوع از عوارض فلوکستین برخورد کردید، حتما آن را به پزشک معالج خود بگویید.

 

یادتان باشد که فواید و تاثیرات داروها بیش از عوارض آن‌هاست. بنابراین درباره مصرف داروهایی که یک پزشک متخصص آن‌ها را تجویز کرده و برای بهبودی شما لازم و ضروری می‌داند، تردید نکنید.

 

 

عوارض قرص فلوکستین در دراز مدت

هر دارویی دوز مصرف، زمان‌بندی و مقدار معینی دارد که همه آن‌ها به کمک پزشک متخصص تشخیص داده و تعیین می‌شوند.

برخی افراد به شکل افراطی و به ‌ویژه با رویای لاغر شدن و غلبه بر چاقی اقدام به مصرف خودسرانه و طولانی مدت فلوکستین می‌کنند. در حالیکه بروز عوارض قرص فلوکستین در دراز مدت می‌تواند آسیب‌های جسمی و روحی را زیادی را بر فرد وارد کند. بنابراین در میزان و مدت زمان مصرف این دارو زیاده‌روی نکنید و آن را تنها با تشخیص روانپزشک متخصص و حرفه‌ای استفاده کنید.

 

  آیا می‌توان فلوکستین را به شکل خودسرانه حذف کرد؟

باید بدانید که برای قطع همه داروها، خصوصا داروهای ضد افسردگی و روان درمانی شرایط خاصی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها قطع تدریجی زیر نظر پرشک و روانپزشک است. قطع ناگهانی داروها به بروز مشکلات روحی و جسمی زیادی منجر می‌شود که سلامت فرد را به خطر می‌اندازد. 

از جمله مهم‌ترین عوارض قطع خودسرانه فلوکستین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. سردرد

2. تحریک‌پذیری

3. بی‌خوابی

4. بروز افکار خودکشی

5. سرگیجه

6. خستگی

7. تغییر در خلق‌وخو

8. بی‌قراری

9. پرخاشگری

10. تنگی نفس و دشواری در تنفس

 

نکات مهم مصرف فلوکستین

_ این قرص را فقط با تشخیص و تجویز پزشک یا روانپزشک مصرف کنید و در استفاده از آن هرگز به صورت خودسرانه عمل نکنید.

_ فواید و اثربخشی این قرص بسیار بیشتر از عوارض فلوکستین است. بنابراین اگر پزشک معالج شما، مصرف آن را برایتان  ضروری می‌داند، حتما آن را مصرف کنید.

_ قرص فلوکستین را حتما در یک زمان معین مصرف کنید تا اثربخشی آن افزایش یابد.

_ هرگز با رویای لاغری و کاهش وزن، به صورت خودسرانه از فلوکستین استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که عوارض فلوکستین می‌تواند از نظر جسمی و روحی شما را به خطر بیندازد.

_ مصرف این دارو برای کودکان توصیه نمی‌شود. مگر آنکه به تشخیص پزشک متخصص انجام بگیرد.

_ دارو را بیش از مقدار و دوز تعیین شده مصرف نکنید. چراکه می‌تواند به بروز عوارض فلوکستین در شما منجر شود.

_ اگر در یک نوبت، مصرف قرص را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت مصرف کنید. اما چنانچه نزدیک به نوبت بعدی مصرف قرص قرار دارید، دوز فراموش‌شده را حذف کنید. افزایش دوز در یک وعده مصرف می‌تواند خطر بروز عوارض فلوکستین را افزایش دهد.

_ از مصرف همزمان الکل و فلوکستین خودداری کنید.

 

سخن آخر

شناخت عوارض فلوکستین و آگاهی از آن‌ها می‌تواند شما را در موقعیت هوشمندانه‌ای نسبت به مصرف این دارو قرار دهد. اگر به افسردگی، حملات پانیک، افسردگی پس از زایمان و ... مبتلا هستید، امکان دارد که روانپزشک، مصرف فلوکستین را برای شما تجویز کند.

کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن کادری مجرب از روان درمانگران در حوزه‌های گوناگون مشاوره فردی، مشاوره و روانشناسی خانواده، روانشناسی کودک و نوجوان، مشاوره زوج درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، گروه درمانی، گفتار درمانی، نوروفیدبک و روانپزشکی، آماده ارائه خدمت به شماست.

اگر به سلامت روان خود اهمیت می‌دهید و دوست دارید برای بهتر شدن حال روحی‌تان تلاش کنید، می‌توانید از درمانگران مرکز روانشناسی افق سلامت کمک بگیرید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/c5qwo

مشاهده متخصصین گفتاردرمانی

مشاهده خدمات روانپزشکی