اسکیزوفرنی و راه‌های درمان آن

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی نوعی اختلال مزمن مغز است که کمتر از یک درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم فرد مبتلا به اسکیزوفرنی ، می تواند شامل توهم ، مشکل در تفکر و تمرکز و کمبود انگیزه باشد. با این حال ، با درمان ، بیشتر علائم اسکیزوفرنی بهبود می یابد.

 

درمان اسکیزوفرنی چیست؟

در حالی که درمانی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد ، تحقیقات می تواند منجر به یافتن درمان های جدیدتر و ایمن تر شوند. کارشناسان همچنین سعی دارند با مطالعه ژنتیک ، انجام تحقیقات رفتاری و استفاده از تصویربرداری پیشرفته برای بررسی ساختار و عملکرد مغز ، علل این بیماری را کشف کنند. این روش ها نوید درمانی جدید و مؤثرتری را می دهند.

 

پس راه درمان اسکیزوفرنی چیست؟

جدیدترین درمان اسکیزوفرنی مصرف کردن ویتامین B می باشد که اختلالات آن را کاهش می دهد.

ولی باز  هم هنوز درمان قعطی برای اسکیزوفرنی نیست.

 

تصورات غلط راجب اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی به معنای شخصیت شکافته یا شخصیت چندگانه نیست. بیشتر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خطرناک یا خشن نیستند. آنها همچنین بی خانمان نیستند و در بیمارستان ها زندگی نمی کنند. بیشتر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی با خانواده ، در خانه های گروهی یا به تنهایی زندگی می کنند.

 

نرخ آماری اسکیزوفرنی چیست؟

تحقیقات نشان داده است که اسکیزوفرنی در مردان و زنان تقریباً یکسان است اما ممکن است در مردان زودتر بروز کند. نرخ آماری آن در سراسر جهان مشابه است. افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند به احتمال زیاد زودتر از بقیه می میرند ، بخشی از آن به دلیل بیماری های همزمان ، مانند بیماری های قلبی و دیابت است.

 

 

علائم اسکیزوفرنی چیست؟

هنگامی که این بیماری فعال است ، بیمار قادر به تشخیص تجربیات واقعی و غیرواقعی نیست. مانند هر بیماری ، شدت ، مدت و فراوانی علائم می تواند متفاوت باشد. اما در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ، شیوع علائم شدید روانی اغلب در طول زندگی بیمار کاهش می یابد. عدم مصرف داروهای مطابق تجویز ، استفاده از الکل یا داروهای غیرمجاز و شرایط استرس زا باعث افزایش علائم می شود. علائم در چند دسته قرار می گیرند:

 

علائم روانی مثبت اسکیزوفرنی چیست؟

 توهم مانند صدای شنوایی ، هذیان پارانوئید و ادراک ، باورها و رفتارهای اغراق آمیز یا تحریف شده.

 

علائم منفی اسکیزوفرنی چیست؟

از دست دادن یا کاهش توانایی شروع برنامه ها ، صحبت کردن ، ابراز احساسات یا یافتن لذت.

 

علائم بی نظمی اسکیزوفرنی چیست؟

تفکر و گفتار اشتباه و بی نظم ، مشکل در تفکر منطقی و گاهی رفتار عجیب و غریب یا حرکات غیر طبیعی.

 

اختلالات شناخت اسکیزوفرنی چیست؟

 مشکلات در توجه ، تمرکز ، حافظه و کاهش عملکرد آموزشی.

 

رده سنی اسکیزوفرنی چیست؟

این علائم معمولاً در اوایل بزرگسالی ظاهر می شود. مردان اغلب در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه 20 این علائم را تجربه می کنند و زنان اغلب در 20 و اوایل 30 سالگی علائم خود را نشان می دهند. علائم ظریف تر ممکن است زودتر وجود داشته باشد ، از جمله روابط آشفته ، عملکرد ضعیف در مدرسه و کاهش انگیزه.

با این وجود ، قبل از تشخیص بیماری ، روانپزشک باید یک معاینه کامل پزشکی را انجام دهد تا سوء مصرف مواد یا سایر بیماری های عصبی یا پزشکی که علائم آن مشابه اسکیزوفرنی است را تشخیص دهد.

 

عوامل خطر اسکیزوفرنی چیست؟

محققان معتقدند که تعدادی از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد آن نقش دارند و عوامل استرس زا در زندگی ممکن است در شروع و دوره این اختلال نقش داشته باشند. از آنجا که عوامل مختلفی ممکن است نقش داشته باشند ، دانشمندان هنوز نمی توانند درباره علت دقیق آن نظری بدهند. از آنجا که اصطلاح اسکیزوفرنی چندین اختلال مختلف را در بر می گیرد ، تنوع در علت آن بین موارد گوناگون چیز عجیبی نیست.

 

اسکیزوفرنی

 

بهترین برنامه برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی چیست؟

درمان می تواند به بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کند تا زندگی بسیار مثمر ثمر و مفیدتری داشته باشند. مانند سایر بیماری های مزمن ، برخی از بیماران بسیار خوب عمل می کنند در حالی که برخی دیگر به حمایت و کمک نیاز دارند.

پس از کنترل علائم بیماری اسکیزوفرنی ، انواع مختلفی از درمان همچنان می تواند به این افراد در مدیریت بیماری و بهبود زندگی آنها کمک کند. درمان و پشتیبانی می تواند به افراد در یادگیری مهارت های اجتماعی ، کنار آمدن با استرس ، شناسایی علائم هشدار دهنده اولیه عود و طولانی شدن دوره بهبودی کمک کند. از آنجا که اسکیزوفرنی به طور معمول در اوایل بزرگسالی ظهور می کند ، افراد دارای این اختلال غالباً از توانبخشی برای توسعه مهارت های مدیریت زندگی ، آموزش کامل حرفه ای و حفظ شغل استفاده می کنند. به عنوان مثال ،

برنامه هایی برای اشتغال و خودکفایی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ترتیب داده شده است. این برنامه ها افرادی با مشکلات روانی شدید را برای مشاغل رقابتی در جامعه آماده می کند.

 

 

نقش خانواده ها در درمان اسکیزوفرنی چیست؟

برای بسیاری از افرادی که با اسکیزوفرنی زندگی می کنند ، حمایت از سلامتی و رفاه آنها بسیار مهم است و این مهم است که خانواده ها مطلع و آگاه باشند.

 

اثر خوش بینی در درمان اسکیزوفرنی چیست؟

خوش بینی مهم است و بیماران ، اعضای خانواده و متخصصان بهداشت روان باید توجه داشته باشند که بسیاری از بیماران دوره مساعدی از بیماری دارند ، که اغلب با چالش ها قابل حل است و بیماران دارای نقاط قوت شخصی زیادی هستند که قابل تشخیص و پشتیبانی هستند.

 

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی نوعی اختلال روانی جدی است که در آن افراد واقعیت را غیرطبیعی تفسیر می کنند. اسکیزوفرنی ممکن است منجر به ترکیبی از توهم ، تفکر و رفتاری بسیار بی نظم شود که عملکرد روزمره را مختل می کند و می تواند ناتوان کننده باشد.

 

اسکیزوفرنی در نوجوانان

در نوجوانان علائم اسکیزوفرنی چیست؟

علائم اسکیزوفرنی در نوجوانان مشابه علائم در بزرگسالان است ، اما تشخیص این بیماری ممکن است دشوارتر باشد. این ممکن است تا حدی گیج کننده نیز باشد زیرا برخی از علائم اولیه اسکیزوفرنی در نوجوانان برای رشد معمولی در سالهای نوجوانی مشترک هستند ، از جمله:

  • دوری از دوستان و خانواده
  • افت عملکرد در مدرسه
  • مشکل خواب
  • تحریک پذیری یا روحیه افسرده
  • کمبود انگیزه
  • در مقایسه با علائم اسکیزوفرنی در بزرگسالان ، نوجوانان ممکن است:
  • کمتر احتمال دارد که دچار توهم شوند
  • بیشتر احتمال دارد توهم بینایی داشته باشند
  •  

چه زمانی به پزشک مراجعه کنند؟

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب آگاهی ندارند که مشکلات آنها ناشی از یک اختلال روانی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. 

 

راه کمک به فرد مبتلا به اسکیزوفرنی چیست؟ 

اگر فکر می کنید شخصی که می شناسید ممکن است علائم اسکیزوفرنی داشته باشد ، در مورد نگرانی های خود با او صحبت کنید. اگرچه شما نمی توانید کسی را وادار کنید که به دنبال کمک باشد ، اما می توانید دلگرمی و پشتیبانی را ارائه داده و به دوست خود کمک کنید تا یک پزشک متخصص یا متخصص بهداشت روان پیدا کند.

در برخی موارد ، ممکن است بستری در اورژانس مورد نیاز باشد. قوانین مربوط به تعهد غیر ارادی برای معالجه بهداشت روان در نقاط مختلف متفاوت است. برای جزئیات بیشتر می توانید با آژانس های بهداشت روان یا ادارات پلیس در منطقه خود تماس بگیرید.

 

 

رفتارهای خطرناک افراد مبتلا به اسکیزوفرنی چیست؟

افکار و رفتارهای خودکشی در بین افراد مبتلا به اسکیزوفرنی رایج است. اگر شما یک عزیز دارید که در معرض خطر اقدام به خودکشی است یا اقدام به خودکشی کرده است ، حتماً حواس خود را به او جمع کنید. بلافاصله با شماره مربوطه یا شماره اضطراری محلی خود تماس بگیرید. یا اگر فکر می کنید می توانید با خیال راحت این کار را انجام دهید ، فرد را به نزدیکترین اتاق اورژانس بیمارستان ببرید.

 

 

اسکیزوفرنی

 

عامل اسکیزوفرنی چیست؟

هنوز مشخص نیست که عامل بیماری اسکیزوفرنی چیست ، اما محققان معتقدند که ترکیبی از ژنتیک ، شیمی مغز و محیط به پیشرفت این اختلال کمک می کند.

مشکلات با برخی از مواد شیمیایی مغزی که به طور طبیعی وجود دارند ، از جمله انتقال دهنده های عصبی به نام های دوپامین و گلوتامات ، ممکن است در اسکیزوفرنی نقش داشته باشد. مطالعات عصبی نشانگر تفاوت در ساختار مغز و سیستم عصبی مرکزی مبتلایان به اسکیزوفرنی است. در حالی که محققان از اهمیت این تغییرات مطمئن نیستند ، آنها نشان می دهند که اسکیزوفرنی یک بیماری مغزی است.

 

 

عوارض اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی که درمان نشود ، می تواند منجر به مشکلات شدیدی شود که بر هر حوزه زندگی تأثیر می گذارد. پس مهم است که بدانید که عوارض اسکیزوفرنی چیست:

  • خودکشی ، اقدام به خودکشی و افکار خودکشی
  • صدمه به خود
  • اختلالات اضطرابی و وسواس فکری (OCD)
  • افسردگی
  • سوء استفاده از الکل یا سایر داروها از جمله دخانیات
  • عدم توانایی در کار یا شرکت در مدرسه
  • مشکلات حقوقی و مالی و بی خانمانی
  • انزوای اجتماعی
  • مشکلات بهداشتی و پزشکی
  • رفتار پرخاشگرانه ، اگرچه غیر معمول است
  •  

راه جلوگیری از اسکیزوفرنی چیست؟

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از اسکیزوفرنی وجود ندارد .

 

تاثیر برنامه های  درمانی در اسکیزوفرنی چیست؟

رعایت برنامه درمانی می تواند به جلوگیری از عود یا بدتر شدن علائم کمک کند. علاوه بر این ، محققان امیدوارند که با کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوامل خطر ابتلا به اسکیزوفرنی زودتر به راه تشخیص و درمان آن برسند

اسکیزوفرنی در کودکان

اسکیزوفرنی در کودکان نوعی اختلال روانی غیر معمول اما شدید است که در آن کودکان واقعیت را غیر طبیعی توصیف می کنند. اسکیزوفرنی طیف وسیعی از مشکلات در مورد تفکر (شناختی) ، رفتار یا احساسات را درگیر می کند. این ممکن است به ترکیبی از توهم ها ، تفکرات و رفتارهای بسیار بی نظم منجر شود که توانایی عملکرد فرزند شما را مختل می کند.

اسکیزوفرنی در کودکان در اصل همان اسکیزوفرنی در بزرگسالان است اما در اوایل زندگی رخ می دهد و تأثیر عمیقی بر رفتار و رشد کودک دارد. با اسکیزوفرنی در دوران کودکی ، در سنین پایین شروع چالش های ویژه ای برای تشخیص ، درمان ، آموزش و رشد عاطفی و اجتماعی وجود دارد.

 

 

اسکیزوفرنی در کودکان

 

اسکیزوفرنی یک بیماری مزمن است که نیاز به درمان مادام العمر دارد. شناسایی و شروع درمان برای اسکیزوفرنی در کودکان در اسرع وقت ممکن است نتیجه طولانی مدت فرزند شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

 

در  کودکان علائم اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی طیف وسیعی از مشکلات در مورد تفکر ، رفتار یا احساسات را درگیر می کند. علائم و نشانه ها ممکن است متفاوت باشند ، اما معمولاً شامل توهم ، توهم یا گفتار بی نظم هستند و توانایی عملکرد اختلال را نشان می دهند. اثر آن می تواند ناتوان کننده باشد.

علائم اسکیزوفرنی عموماً از اواسط تا اواخر دهه 20 شروع می شود. تشخیص اسکیزوفرنی برای کودکان غیر معمول است.

 

نوع زودرس اسکیزوفرنی چیست؟

 اسکیزوفرنی زودرس قبل از سن 18 سالگی رخ می دهد. اسکیزوفرنی زودرس در کودکان کمتر از 13 سال بسیار نادر است.

علائم با گذشت زمان و با بدتر شدن زمان و بهبود علائم می توانند از نظر نوع و شدت آن متفاوت باشند. بعضی از علائم ممکن است همیشه وجود داشته باشد. تشخیص اسکیزوفرنی در مراحل اولیه دشوار است.

 

علائم و نشانه های اولیه اسکیزوفرنی چیست؟

اولین نشانه های اسکیزوفرنی در کودکان ممکن است شامل مشکلات رشدی مانند موارد زیر باشد:

تأخیر گفتاری

خزیدن دیر یا غیرمعمول

دیر قدم زدن

سایر رفتارهای غیر عادی حرکتی - به عنوان مثال ، تکان دادن یا ضربه زدن به بازو

برخی از این علائم در کودکان مبتلا به اختلالات فراگیر دیگری مانند اختلال اوتیسم شایع است.

 

تفاوت اوتیسم با اسکیزوفرنی چیست؟

شفاف سازی سوالات در مورد اسکیزوفرنی و اوتیسم بسیار مهم است. در حالی که اوتیسم وجود دارد و در سالهای اول زندگی قابل تشخیص است ، اولین علائم روان پریشی در اسکیزوفرنی ناشی از کودکی تا سالها بعد بروز نمی کند. در حالی که این اختلالات بسیار متفاوت است ، آنها می توانند ویژگی های خاص مشترکی  داشته باشند که سبب سردرگمی در تشخیص می شود.

 

 

درمان اسکیزوفرنی

 

درمان سریع اسکیزوفرنی چیست؟

چیزی به عنوان درمان سریع اسکیزوفرنی  وجود ندارد زیرا طبق اعلام انجمن روانپزشکی آمریکا ، بهترین روشها برای درمان اسکیزوفرنی شامل استفاده از ترکیبی از استراتژی ها است. متأسفانه ، هیچ درمانی که همیشه موثر باشد وجود ندارد. ترکیبی از رویکردها ، از جمله داروها ، روان درمانی ، پشتیبانی اجتماعی و آموزش خانواده ، حمایت از حرفه ای و مسکن ، معالجه مربوط به مشکلات هم زمان و بعضاً درمان های التهابی ، برای اکثر بیماران مؤثر است.

 

لینک کوتاه:

zood.link/vc472

مشاهده متخصصین گفتاردرمانی

مشاهده خدمات روانپزشکی