کلینیک های روانپزشکی چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟

 

کلینیک روانپزشکی خدمات بهداشتی و رفتاری و مشاوره ای جامع برای افراد یک جامعه ( کودکان و بزرگسالان ) از جمله بستری در بیمارستان و همچنین روانپزشکی سرپایی و فوری را فراهم می آورد.

مشاوره و درمان روانپزشکی مداوم بیماران توسط تیم چند رسانه ای روان پزشکان، روانشناسان، مدد کاران اجتماعی بالینی، پرستاران، کاردرمانی، درمانگران تفریحی، کارکنان برای طیف گسترده ای از اختلالات روانی ارائه می شود.

کلینیک همچنین خدمات مشابه ی را برای جمعیت های خاص از جمله سالمندان، زنان و بیماران مبتلا به یک نوع اختلال پزشکی مشترک ارائه می دهد.

برنامه های بستری روانپزشکی ما بر ارزیابی و تشخیص سریع و فشرده بیمار تمرکز دارد، درمان شامل همکاری بین تیم درمانی، بیمار و خانواده بیمار است.

درمان‌ های قابل ارائه در کلینیک روانپزشکی شامل مشاوره با بیمار، دارو درمانی و روان‌ درمانی‌ ها هستند.

 

درمان های کلینیک روانپزشکی

 

ارزیابی و درمان اختلالات خوردن، اختلالات هراس و اضطراب، اختلالات شخصیتی و درمان روانی اجتماعی افسردگی یا استرس.

روانپزشکی سالمندان

ارزیابی و درمان بیماران 65 سال به بالا با علائم افسردگی، اضطراب، علائم رفتاری زوال عقل و سایر اختلالات روانپزشکی که از اثرات بیولوژیکی و روانی پیر شدن افراد است.

روان درمانی فردی

روان درمانی طولانی مدت برای بیماران مبتلا به مشکلات شخصی، تمام تشخیص ها از جمله مواردی که به دارو احتیاج دارند در نظر گرفته می شود.

زن و شوهر و خانواده

ارزیابی و درمان مشکلات رابطه، درگیری زناشویی، طلاق، ازدواج مجدد و مشکلات والدین.

عواقب مصرف داروی روانگردان

ارزیابی و معالجه بیمارانی که در اثر بیماری روانی یا آسیب پزشکی مانند سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی یا درد مزمن دچار علائم روانشناختی یا رفتاری می شوند.

اختلالات هوشیاری

مشاوره و مدیریت دارو برای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی  و روانپزشکی.

 

عوارض احتمالی جراحی مغز و اعصاب

عوارض روانی یا رفتاری ناشی از اعمال جراحی مغز و اعصاب که به خاطر اختلالات عصبی مانند اختلالات حرکتی، صرع، ضربه مغزی یا سکته مغزی انجام می گیرد.

وسواس فکری

ارزیابی و درمان روانپزشکی برای بیماران مبتلا به تشخیص اولیه اختلال وسواس، مثل خرید اجباری و چیدن پوست و ...

افسردگی

مشاوره ثانویه و مدیریت مداوم بر داروهای تجویزی اختلالات خلقی در هر دوره از بیماری افسردگی.

سلامتی زنان

ارزیابی و درمان اختلالات روانپزشکی خاص زنان و علائم رفتاری یا روانی مربوط به افسردگی پس از زایمان، یائسگی، ناباروری و مشکلات بارداری.

اختلالات دوقطبی

مشاوره ثانویه، ارزیابی و مدیریت دارو در مورد اختلالات دوقطبی انواع I و II.

 

 

روانپزشک و تشخیص بیماری های روانپزشکی

روانپزشک پزشکی است که در سلامت روان از جمله اختلالات ناشی از مصرف مواد تخصص دارد؛ روانپزشکان برای ارزیابی هر دو جنبه روحی و جسمی مشکلات روانی صلاحیت دارند.

مردم به دلایل زیادی به دنبال کمک های روانپزشکی هستند؛ این مشکلات می تواند ناگهانی پیش بیاید، مانند حمله اضطراب، توهم های وحشتناک، افکار خودکشی یا شنیدن "صداها"، یا ممکن است طولانی مدت تر باشد، مانند احساس غم، ناامیدی  یا اضطراب که هرگز به نظر نمی رسد بلند شود یا عملکرد زندگی را دچار مشکل کند.

تشخیص بیماران

روانپزشک می تواند طیف کاملی از آزمایش های پزشکی و روانی را انجام دهند که همراه با بحث و گفتگو با بیماران، با ارائه شرح حال از وضعیت جسمی و روانی یک بیمار به او کمک کند.

در کلینیک روانپزشکی رابطه پیچیده ای که بین بیماریهای عاطفی و پزشکی دیگر و هم چنین عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی که وجود دارد توسط روانپزشک تشخیص داده می شود.

ارزیابی داده های پزشکی و روانپزشکی، برای تشخیص بیماری افراد منجر به تهیه یک برنامه درمانی موثر می گردد.

 

کلینیک روانپزشکی

 

روانپزشکان از چه درمانی استفاده می کنند؟

 

روانپزشکان بسته به نیاز هر بیمار، از انواع مختلفی از درمانها استفاده می کنند - از جمله اشکال مختلف روان درمانی، داروها، مداخلات روانی- اجتماعی و سایر روشهای درمانی.

روان درمانی که معمولا گفتار درمانی نامیده می شود، درمانی است که شامل رابطه گفتگو بین یک درمانگر و بیمار است.

می توان از آن برای درمان طیف گسترده ای از اختلالات روانی و مشکلات عاطفی استفاده کرد؛ هدف از روان درمانی از بین بردن یا کنترل علائم ناتوان کننده یا نگران کننده است تا بیمار بتواند عملکرد بهتری داشته باشد.

بسته به میزان مشکل، درمان ممکن است فقط در طول یک یا دو هفته چند جلسه طول بکشد یا ممکن است در طی یک سال از جلسات زیادی طول بکشد.

روان درمانی می تواند به صورت جداگانه و به صورت زوج، با خانواده یا گروه انجام شود.

انواع بسیاری از روان درمانی وجود دارد که به بیماران کمک می کند تا رفتارها یا الگوهای فکری خود را تغییر دهند، روان درمانی که به بیماران کمک می کند تا تأثیر روابط و تجربیات گذشته بر رفتارهای فعلی را کشف کنند و روان درمانی که مناسب برای حل سایر مشکلات به روش های خاص است، وجود دارد.

رفتار درمانی شناختی، درمانی با هدف است که بر حل مسئله متمرکز است و روانکاوی نوع فشرده روان درمانی است که نیاز به جلسات مکرر طی چند سال دارد.

 

درمان دارویی در روانپزشکی، به همان روشی که داروها برای درمان فشار خون بالا یا دیابت استفاده می شود، استفاده می شود.

پس از انجام ارزیابی های دقیق، روانپزشکان می توانند داروهایی را برای کمک به درمان اختلالات روانی تجویز کنند.

 

روانپزشك در تهران

 

داروهای روانپزشکی می توانند به اصلاح عدم تعادل در شیمی مغز که تصور می شود در برخی از اختلالات روانی نقش دارند، کمک کنند.

بیماران تحت درمان با داروهای طولانی مدت برای نظارت بر اثربخشی دارو و هرگونه عوارض جانبی احتمالی، باید به طور دوره ای با روانپزشک خود ملاقات کنند.

 

 کلینیک روانپزشکی

 

انواع داروها

 

داروهای ضد افسردگی که برای درمان افسردگی، اختلال هراس، اضطراب، اختلال وسواس فکری، اختلال شخصیت مرزی و اختلالات خوردن استفاده می شود.

داروهای ضد روان پریشی که برای درمان علائم روانی (توهمات در بیداری)، اسکیزوفرنی و اختلالات دو قطبی استفاده می شود.

آرام بخش ها و ضد اضطراب ها که برای درمان اضطراب و بی خوابی استفاده می شود.

هیپنوتیزم که برای القاء و حفظ خواب استفاده می شود.

تثبیت کننده حالت که برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شود.

روانپزشکان اغلب داروها را به همراه روان درمانی تجویز می کنند.

 

بعضی اوقات از درمان های دیگر نیز استفاده می شود؛ مثل درمان با تشنج الکتریکی که یک روش درمانی است شامل اعمال جریان الکتریکی بر روی مغز است، بیشتر در درمان افسردگی شدید استفاده می شود که به درمان های دیگر پاسخ نداده است و از نور درمانی برای درمان افسردگی فصلی استفاده می شود.

 

خدمات قابل ارائه در کلینیک های روانپزشکی

 

مراجعین به کلینیک روانپزشکی معمولا در یکی از شاخه های روانپزشکی دسته بندی شده و مورد بررسی قرار می گیرند.

روانپزشکی کودک و نوجوان: یکی از مهم ترین مراحل سنی مرحله ی بلوغ و رشد فکری و جسمی فرد است که اگر در این مرحله به کودک، توجه لازم و کافی نشود، در نهایت موجب شکل گیری نادرست شخصیت او شده و عواقب جبران ناپذیری را در پی دارد.

روانپزشکی سالمندان: سالمندی و سال خوردگی مرحله ای از زندگی است و بیماری محسوب نمی شود و دارای موارد مخصوص به خود است و این موارد و مسایل اغلب با کاهش توانایی ذهن و بدن همراه است.

روانپزشکی پزشکی قانونی (قانونی): روانپزشکی قانونی به بررسی عملکرد رفتاری فرد بر حسب ارادی یا غیر ارادی بودن اعمال در جریان اعمال خلاف قانون می ‌پردازد.

روانپزشکی اعتیاد: امکان بستری شدن و یا درمان سرپایی ترک اعتیاد توسط روانپزشک با توجه به شرایط بیمار.

  • داروی درد
  • داروی روانگردان (ذهن و بدن)
  • داروی خواب

برخی از روانپزشکان کلینیک روانپزشکی مسئولیت های دیگری را نیز در زمینه روانکاوی یا تحقیقات روانپزشکی انتخاب می کنند.

 

کلینیک روانپزشکی

 

در کلینیک روانپزشکی به روانشناس ارجاع داده می شویم یا روانپزشک؟

 

روانپزشکی یک شاخه از علوم پزشکی است که روانپزشک قادر به انجام روان درمانی و تجویز داروها و سایر روشهای درمانی می کند.

با این حال روانشناس دارای نقطه ی قوت در روانشناسی بالینی است و غالباً آموزش های گسترده ای را در زمینه تحقیق یا عمل بالینی انجام می دهد. روانشناسان اختلالات روانی را با روان درمانی درمان می کنند و برخی نیز در آزمایش و ارزیابی روانشناسی تخصص دارند.

معمولا بیماران پس از مشاوره و روان درمانی با روانشناس اگر به نتیجه نرسند به روانپزشک برای تجویز داروهای روانپزشکی ارجاع داده می شوند.

 

چه زمانی باید به کلینیک روانپزشکی مراجعه کنیم؟

 

معمولا اکثر افراد در مورد بیماری های روانی کوتاهی می کنند و تا زمانی که بیماری به مراحل بالایی نرسیده به پزشک مراجعه نمی کنند، روان انسان همانند بدن او گاهی بیمار می شود و اگر به موقع درمان نشود می تواند تبعات زیادی برای او و اطرافیانش داشته باشد.

بنابراین هنگامی که از مشکلی رنج می بریم باید به فکر راه حل آن باشیم، البته گاهی بیماری های روانی برای خود شخص قابل تشخیص نیست ولی اطرافیان متوجه وضعیت می شوند، پس زمانیکه اطرافیان ما در مورد مشکلی که در رفتار و اخلاق یا سبک زندگی مان می بینند و با ما صحبت می کنند به جای جبهه گرفتن، مراجعه به یک کلینیک روانپزشکی می تواند بسیار سودمند باشد.

 

روانشناس براي درمان افسردگي

 

پیام رسان های عصبی به مجموعه مواد شیمیایی طبیعی مغز که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و روحیات و تنظیم حالات هیجانی و تنظیم جریان و محتوای افکار دارند گفته می شود پس یکی از دلایل پیدایش بیماری های روانی در افراد کاهش یا افزایش این پیام رسان های عصبی در مغز و تغییر شیمی مغز است.

 

کلینیک روانپزشکی

 

کاهش یا افزایش پیام رسان های عصبی موجب اختلالات روانی می شود؛ زیرا کاهش پیام رسان های عصبی مانند دوپامین یا سروتونین موجب ایجاد حالات افسردگی، اضطراب، کاهش اعتماد به نفس و کاهش انگیزه در زندگی و بی هدف زندگی کردن شده است.

ترکیبات دارویی مانند فلوکستين با افزایش تدریجی میزان سروتونين باعث تنظیم خلق و خو و کاهش افسردگی در بیمار می شود.

مشکلات روانی می تواند تاثیر مخربی بر بیمار و خانواده ی او بگذارد، اگر بیمار به موقع درمان نشود نه تنها بیماری او تشدید می شود بلکه مانند ویروسی به اطرافیان بیمار منتقل می شود چرا که فرد بیمار با رفتار نامتعادل خود موجب افسردگی و استیصال بقیه اعضای خانواده شده و محیط اطراف خود را متشنج می کند.

 

انواع بیماری روانی خطرناک

 

اختلال دوقطبی: یک بیماری روانی مزمن که باعث تغییرات خلقی می شود به طوری ناگهان از یک فرد شاد به یک فرد افسرده تبدیل می شود (دمدمی مزاجی).

این نوسانات خلقی شدیدتر قدرت تفکر و تصمیم گیری را تحت شعاع قرار می دهد.

دیستیمیا: یا افسردگی مزمن، هر چند بیماری چندان شدیدی نیست اما طول درمان این بیماری حداقل دو سال زمان می برد.

 

کلینیک روانپزشکی

 

اختلال اضطراب عمومی: این بیماری موجب نگرانی بیمار در مورد اکثر مسائل زندگی، حتی آن هایی که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، می شود.

این اختلال اضطراب عمومی در ابتدا شاید قابل کنترل باشد ولی پس از مدتی از کنترل خارج شده و زندگی بیمار را مختل می کند.

افسردگی شدید: باعث می شود که بیمار تا هفته ها احساس کرختی یا بی حالی کند، و گاهی به خودکشی منجر می شود.

بیماری روانی اختلال وسواس اجباری: افراد مبتلا به این اختلال درخواست های نا به جا و غیر منطقی از اطرافیان دارند و با وجود اینکه می دانند افکارشان غیر منطقی است باز هم نمی توانند خود را متقاعد کنند تا مانع از رفتار هایشان شوند؛ این افراد اکثرا در روابط زناشویی دچار مشکل هستند.

اختلال استرس پس از ضربه: برخی از افراد که در جریان یک سانحه یا اتفاق تلخ قرار می گیرند دچار استرس می شوند ولی گاهی پس از سانحه این استرس در فرد باقی می ماند و روان فرد را بیمار می کند.

شیزوفرنی: یا اسکیزوفرنی یک بیماری روانی مزمن است و باعث ایجاد یک وضعیت جدی می شود. بیمار توهم های گوناگونی می بیند و گاها صداهای بلندی می شنود، فرد بیمار تصمیم گیری و برقراری ارتباط با دیگران را از دست می دهد چرا که مرز بین توهم و واقعیت را نمی تواند تشخیص دهد.

فوبیا اجتماعی: یا ترس اجتماعی، در این اختلال فرد بیمار از ترس قضاوت بیجای دیگران از برقراری ارتباط با آنها خودداری می کند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/kv0y8

مشاهده متخصصین گفتاردرمانی

مشاهده خدمات روانپزشکی