همه چیز درباره گروه درمانی

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:


حتما تابه‌حال درباره گروه درمانی و شکل انجام آن، چیزهایی را شنیده‌اید. گروه درمانی یکی از موثرترین و مهم‌ترین شیوه‌های درمان روانشناسی است که افراد شرکت‌کننده در آن نتایج مثبتی از این شیوه می‌گیرند.
گروه درمانی اهمیت زیادی در روانشناسی دارد و می‌تواند به طیف وسیعی از افراد برای بازیابی سلامت روان کمک کند. اما همچنان افراد زیادی هستند که از اهمیت گروه درمانی اطلاعی ندارند و از فواید بی‌نظیر آن غافل هستند. گروه درمانی راهی برای شناخت بیشتر مشکلات و شیوه روبه‌رو شدن با آن است.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم درباره گروه درمانی و مزایا و فواید آن صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره شیوه گروه درمانی بیشتر بدانید و اطلاعات خودتان را درباره این شکل از روان درمانی کامل کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.


گروه درمانی چیست؟

درمان‌های روانشناختی به شکل و شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شوند که هر کدام ویژگی و فواید مخصوص به خودشان را دارند. گروه درمانی یکی از همین شیوه‌های مهم و موثر است که در میان بسیاری از افراد محبوبیت دارد.
بهترین تعریف از گروه درمانی را می‌توان به این شکل بیان کرد:
گروه درمانی یک شیوه مهم روان درمانی و مشاوره است که به صورت گروهی، همراه با یک روانشناس متخصص و درباره یک زمینه مشخص انجام می‌شود. درواقع افرادی که در جلسه گروه درمانی شرکت می‌کنند، دارای یک مشکل با زمینه مشترک هستند که می‌توانند پیرامون آن صحبت کنند. برای مثال در بسیاری از درمان‌های اضطراب، افسردگی، اعتیاد، وسواس و ... از گروه درمانی استفاده می‌شود.
تعداد افرادی که در گروه درمانی شرکت می‌کنند، از ۶ تا ۱۵ نفر متغیر است و جلسات گروه درمانی عموما در ۱۰ جلسه انجام می‌گیرد.
گروه درمانی شیوه بسیار مفیدی از درمان به صورت دسته‌جمعی و ارائه راهکار برای کمک مشترک به جمعی از افراد با مسائل شبیه به هم است.


انواع گروه درمانی

گروه درمانی را می‌توان به‌طورکلی به دو نوع تقسیم کرد. هر نوع از گروه درمانی شکل و شیوه خاص خود را دارد و برای یک طیف از افراد مفید است.

 

گروه درمانی تخصصی

گروه درمانی تخصصی همانطور که از نامش پیداست، به شکل تخصصی و جزیی برگزار می‌شود و جمعی از افراد را با مشکلات مشابه و زمینه مشترک دور هم جمع می‌کند. از این نوع گروه درمانی برای درمانی بسیاری از مشکلات روانشناختی مانند حملات پانیک، وسواس، اضطراب، افسردگی و .... به کار می‌رود. 
در این نوع جلسات افراد با کسانی که مشکلی مشابه آن‌ها دارند برخورد کرده و از تجربیات زیسته این افراد استفاده می‌کنند. این جلسات با حضور یک مشاور یا روانشناس متخصص مدیریت و هدایت می‌شوند.

 

گروه درمانی عمومی

گروه درمانی عمومی برای افرادی است که لزوما مشکل مشابهی ندارند و هدف از اجرای آن خودآگاهی و توسعه فردی است. در این شیوه گروه درمانی، تنوع خوبی از افراد با مشکلات و دغدغه‌های گوناگون شکل می‌گیرد که همگی برای رسیدن به یک هدف مشخص، مانند رشد فردی خود تلاش می‌کنند.
جلسات مشاوره گروه درمانی عمومی نیز با حضور یک روانشناس متخصص هدایت می‌شوند.


گروه درمانی چه اهمیتی دارد؟ 

ممکن است این سوال در ذهن شما نقش ببندد که چرا گروه درمانی اهمیت دارد و چه اهمیتی دارد؟ فواید گروه درمانی را می‌توان در موارد زیر بررسی کرد:

 

ایجاد امیدواری

امید و ایجاد آن در افراد، اولین هدف در گروه درمانی و مهم‌ترین فایده آن است. در این نوع روان درمانی افراد مختلف در شرایط گوناگون در کنار هم قرار می‌گیرند و در هر مرحله از درمان، نسبت به بهبودی امیدوارتر می‌شوند.
مشاهده افراد قدیمی‌تری که در گذر زمان و به‌واسطه گروه درمانی، بهبود پیدا کرده‌اند، برای افراد تازه‌وارد، امیدواری را به همراه دارد.

 

یادگیری تکنیک‌ها

گاهی افراد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که تکنیک رویارویی با آن را نمی‌دانند. در جلسات گروه درمانی با یادگیری صحیح تکنیک‌های رفتاری و بین فردی، می‌توان به شکل بسیار موثرتری در مواجهه با مشکل عمل کرد.

 

تبادل تجربه و اطلاعات

در تجربه مشکلات روانشناختی آنچه بیش از همه، افراد را آزار می‌دهد، احساس تنهایی و عدم اطلاعات است. گروه درمانی فرصتی را برای افراد فراهم می‌کند که به تبادل تجربه و اطلاعات با یکدیگر بپردازند و افرادی را همراه خود ببینند.

 

احساس تعلق

حس تعلق به یک گروه خاص می‌توان انگیزه افراد را برای بهبودی و بازگشت به روال طبیعی زندگی افزایش دهد. حضور در جلسات گروه درمانی باعث افزایش احساس تعلق در افراد می‌شود و به آن‌ها حس تعلق را تزریق می‌کند. به این‌صورت تلاش می‌کنند هر چه بهتر و با توان بیشتری به همراهی با گروه بپردازند.

 

صحبت درباره تجربه مشترک

تجربه مشترک، اتفاقی است که گروه درمانی آن را به‌خوبی تقویت می‌کند. در طول جلسات مشاوره گروه درمانی و به‌ویژه گروه درمانی خصوصی، افراد به صحبت درباره تجربه مشترک خودشان می‌پردازند. این کار کمک می‌کند که گروه، معنا و مفهوم درستی پیدا کند و در استفاده صحیح از تجربیات دیگران بسیار مفید است.

 

تخلیه هیجانی

گروه درمانی فرصتی را فراهم می‌کند که هیجانات در مسیر درست خود شناخته و سپس بروز داده شوند. بنابراین تخلیه هیجانی اتفاقی است که به ایجاد حال بهتر و روند بهبودی افراد کمک می‌کند.

 

تقویت مهارت‌های اجتماعی

ارتباط با یک جمع یا گروهی که احساس تعلق در آن شکل می‌گیرد، مهم‌ترین اقدام برای تقویت مهارت‌های اجتماعی است. بنابراین بهتر است با انجام گروه درمانی و اهمیت دادن به آن، در این راستا بکوشید.

 


گروه درمانی آنلاین

برخی افراد به دلیل وجود شرایط ویژه در زندگی خود، مانند بیماری، محدودیت جسمی و حرکتی، دور بودن از مراکز مشاوره و روانشناسی و ... ترجیح می‌دهند که گروه درمانی را به صورت آنلاین و از بستر اینترنتی انجام دهند. گروه درمانی آنلاین این امکان را به افراد می‌دهد که در هر موقعیت یا شرایطی، به درمان گروهی اقدام و به سمت سلامت روان حرکت کنند.
بنابراین اگر شرایط شرکت حضوری در جلسات روان درمانی گروهی را ندارید، به دنبال مراکز و کلینیک‌های گروه درمانی آنلاین بروید. با این اقدام می‌توانید در هر شرایطی که هستید، به سمت سلامت روان حرکت کنید.


بهترین مرکز گروه درمانی کجاست؟

جست‌وجو و انتخاب یک مرکز روان درمانی گروهی کار چندان آسانی نیست. شما باید مراکز و کلینیک‌هایی را انتخاب کنید که نام و نشانی مشخصی دارند و امکان بررسی رزومه کاری و تحصیلی آن‌ها وجود دارد.
برای این کار می‌توانید از شیوه جست‌وجوی اینترنتی کمک بگیرید و یا از افراد باتجربه در این زمینه اطلاعات کافی دریافت کنید.
مهم‌ترین نکته درباره انتخاب بهترین مرکز گروه درمانی، توجه به اعتبار و پیشینه مرکز و همچنین بررسی تخصص درمانگران آن است. 
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در حوزه‌های گوناگون آماده ارائه خدمات به شماست. با ورود به سیات رسمی افق سلامت، این امکان را دارید که پیشینه مرکز و درمانگران را مطالعه بررسی کرده و سپس درمانگر مورد نیاز خودتان را انتخاب کنید.

سخن آخر

گروه درمانی یکی از مهم‌ترین و موثرترین شیوه‌های درمان است که به افراد کمک می‌کند در زمینه درمان‌های فردی و روانشناختی، به خوبی عمل کنند. با انتخاب گروه درمانی می‌توانید مشکلات روانشناختی خود را با همراهی دوستان خود و درمانگر مورد نظر شناسایی کرده و رفع کنید. دکتر ماندانا شعبان کروه درمانی های مختلف با رویکرد طرحواره درمانی و رفتاردرمانی دیالکتیک را به شکل حضوری یا آنلاین برگزار میکنند، برای اطلاعات بیشتر میتوانید با تماس بگیرید: 

02144056338

 

مشاهده متخصصین مشاوره و روان درمانی فردی

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی