علت خیانت در زوج ها چیست؟

در این مقاله می‌خوانید: 

 

 

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب آسیب رسیدن به یک رابطه و یا حتی طلاق می‌شود خیانت زوج‌هاست. خیانت می‌تواند یک رابطه عاشقانه و سالم را به مرز نابودی بکشاند و اعتماد طرف مقابل را نسبت دیگری، کاملا سلب کند.

خیانت به نقض عهد و پیمان میان زوج گفته می‌شود که اعتماد بین زن و شوهر و همه تجربه و خاطرات مثبت یک زندگی مشترک را از بین می‌برد.

اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخی برای علت خیانت در زوج ها هستید در ادامه این مقاله از افق سلامت با ما همراه باشید.

 

خیانت چیست؟

در ابتدا باید بدانید که خیانت تنها به معنی داشتن رابطه جنسی خارج از زندگی مشترک نیست. بلکه هرگونه رابطه عاشقانه، دوستی، ملاقات و یا درددل و حتی گفتگوهای مجازی که خارج از عرف رابطه زناشویی باشد خیانت محسوب می‌شود.

وقتی یک زوج زندگی زناشویی خود را آغاز می‌کنند، با اعتماد به همسر خود زندگی خود را در همه ابعاد عاطفی، جنسی و روحی شریک می‌شوند. اگر هر یک از زوجین این عهد و پیمان را نقض کنند، آسیب جدی به رابطه وارد می‌شود و ممکن است رابطه هرگز به حالت قبلی خود بازنگردد.

 

انواع خیانت

همانطور که علت خیانت در زوج ها متفاوت است و به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، انواع گوناگونی هم دارد. وقتی از خیانت صحبت می‌شود، اکثر افراد به رابطه جنسی همسر با فرد دیگری فکر می‌کنند. اما باید بدانید خیانت تنها برقراری رابطه جنسی نیست. خیانت ممکن است جنسی و یا عاطفی باشد. 

 

خیانت جنسی

در خیانت جنسی همسر به دلیل ارضا نشدن نیازهای جنسی خود، با فرد دیگری رابطه برقرار می‌کند. ولی ممکن است همچنان از لحاظ عاطفی به همسر خود وابسته باشد. بنابراین خیانت جنسی به معنای دوری عاطفی از همسر نیست و تنها یک شکل از خیانت را به نمایش می‌گذارد.

 

 

خیانت عاطفی

 در خیانت عاطفی مرد یا زن با فرد دیگری رابطه عاطفی برقرار می‌کند این رابطه عاطفی ممکن است به صورت قرار ملاقات عاشقانه، گفتگوی مجازی، درددل و ابراز احساسات و .. باشد.

 در این دسته از افراد علت خیانت در زوج ها ممکن است سردی روابط عاطفی و یا عدم توجه و علاقه به همسر باشد.

باید بدانید در بحث خیانت، هر دو حالت صدمه جبران‌ناپذیری را به زندگی زناشویی وارد می‌کند که ممکن است ترمیم آن سال‌ها زمان ببرد و یا  رابطه هرگز به حالت قبلی خودش باز نگردد. 

خیانت به شکل جدی، پایه‌های زندگی زناشویی را سست می‌کند و زوج‌ها را در موقعیتی بسیار دور از هم قرار می‌دهد.

 

چرا خیانت رخ می‌دهد؟

زمانی که در یک رابطه‌، خیانت رخ می‌دهد، اولین سوالی که همسران از خود می‌پرسد علت خیانت در زوج ها است. این سوال که چرا همسرم به من خیانت کرده است، اولین صورت مسئله‌ای است که به یاد آورده می‌شود. 

علت خیانت در زوج ها در هر رابطه‌ای ممکن است متفاوت باشد، اما برخی از این علت‌ها در زوج‌ها مشترک هستند.

نکته قابل توجه در مورد علت خیانت در زوج ها این است که باید بدانید هیچ کدام از این دلایل برای توجیه خیانت در یک رابطه و مقصر دانستن همسر نیست. بلکه هدف از بیان آن، کمک به ریشه‌یابی خیانت برای حل مشکل خیانت بین زوجین است.

 

عدم اعتمادبه‌نفس

عدم اعتمادبه‌نفس در فرد باعث می‌شود که به خیانت روی آورد و بارها این عمل را تکرار کند. زیرا اعتمادبه‌نفس کافی برای گفتگو و حل مشکلات خود در زندگی زناشویی را ندارد.

 

 

حس خشم و انتقام

گاهی علت خیانت در زوج ها خشم و تمایل به انتقام گرفتن از همسر است. اغلب زوجی‌هایی که از طرف همسر خود خیانت دیده‌اند دست به انتقام و تلافی می‌زنند تا همان آسیب را به همسر خود نیز وارد کنند. این حس انتقام ممکن است زندگی هر دو نفر را به نابودی بکشاند.

 

 

عدم رضایت جنسی

یکی از مهم‌ترین علت‌های خیانت جنسی در زوج‌ها، عدم ارضای نیاز‌های جنسی فرد است. مرد یا زنی که از رابطه جنسی با همسر خود راضی نیست ممکن است به جای حل موضوع و گفتگوی درست، دست به خیانت بزند.

 

 

احساس تنهایی

احساس تنهایی نیز ‌می‌‌تواند علت خیانت در زوج ها باشد. فردی که خودش را در زندگی زناشویی تنها ببیند و دچار انزوا شود، ممکن است به جای ترمیم رابطه و صحبت کردن از مشکلات، روز به روز از همسرش بیشتر فاصله بگیرد و در نهایت به خیانت روی آورد.

 

 

عدم تایید از سوی همسر

گاهی مرد یا زن در زندگی زناشویی احساس می‌کند مهم شمرده نمی‌شود و حس ارزشمند بودن ندارد. این عدم اهمیت و احترام به یکدیگر در یک رابطه می‌تواند علت خیانت در زوج ها باشد.

 

 

سردی در روابط عاطفی

سردی در روابط عاطفی به اندازه سردی در رابطه جنسی می‌تواند علت خیانت در زوج ها باشد. گاهی، افراد در زندگی زناشویی خود احساس صمیمیت و علاقه را از همسر خود دریافت نمی‌کنند، بنابراین این صمیمت را در خارج از رابطه زناشویی خود جست‌وجو کرده و دست به خیانت عاطفی می‌زنند.

 

اگر شما هم درگیر چالش خیانت در زندگی مشترک هستید و یا علاقه دارید برای جلوگیری از خیانت در زندگی، مشکلات زناشویی خود را با مشاوره ازدواج و خانواده مطرح کنید می‌توانید با مراجعه به کلینیک افق سلامت از خدمات مشاوره خانواده و ازدواج بهره‌مند شوید و مشکلات خود را پیش از آنکه به یک معضل جدی بدل شوند با مشاور خود مطرح و برای حل آن اقدام کنید.

 

راهکار‌های جلوگیری از خیانت چیست؟

پس از بررسی علت خیانت در زوج ها باید به این مسئله بپردازیم که چه راهکارهای برای جلوگیری از خیانت وجود دارد؟ درست است که خیانت قابل توجیه نیست، اما باید بدانید هر کدام از زوج‌ها در یک رابطه باید برای دوام رابطه تلاش کنند و تا جای ممکن فضایی را ایجاد کنند، تا طرف مقابل بتواند با تعامل و گفت‌وگو نیازها و مشکلات خودش را بیان کند. هر دو نفر در رابطه برای حفظ دوام رابطه زناشویی مسئول هستند و باید برای آن تلاش کنند.

در ادامه برخی از این نکات برای پیشگیری از خیانت را می‌خوانید:

 

 خودتان را دوست داشته باشید

اولین نکته مهم در رابطه زناشویی این است که شما باید خود را دوست داشته باشید و خود را ارزشمند بدانید و به طبع آن این حس دوست داشتن را به همسرتان نیز منتقل کنید.

فردی که خود را دوست نداشته باشد نمی‌تواند حس ارزشمندی را به دیگران هم انتقال دهد. به جای اینکه صرفا فداکاری کنید، خودتان و رابطه‌تان را ارزشمند بدانید و دوست داشته باشید.

یک علت خیانت در زوج ها این است که افراد احساس ارزشمند بودن در رابطه را ندارند، بنابرین توجه این نکته برای پیشگیری از ایجاد زمینه‌های خیانت بسیار موثر است.

 

با همسر خود گفتگو کنید و فضای تعاملی ایجاد کنید

در زندگی مشترک شرایطی را فراهم کنید تا همسرتان در هر زمانی بتواند خواسته‌ها و نیازهایش را با شما در میان بگذارد. هرچه این احساس صمیمت و تعامل در یک رابطه بیشتر باشد، زوجین راحت‌تر می‌توانند دغدغه‌ها و نیازهای خود را بیان کنند. پس سعی کنید شونده خوبی باشید و در عین حال خودتان نیز مسائل و مشکلاتتان را با همسرتان درمیان بگذارید.

 

به نیازهای همسرتان توجه و آ‌ن‌ها را برآورده کنید

فقط شنیدن نیاز‌های طرف مقابل کافی نیست. سعی کنید نیاز‌های عاطفی و جنسی او را برآورده کنید. یا اگر نیازهای او منطقی نیست یا نمی‌توانید آن را انجام دهید، درباره آن گفت‌وگو کنید تا به راه‌حل مشترکی برسید. زیرا در بسیاری از موارد علت خیانت در زوج ها این است که فرد احساس می‌کند نمی‌تواند نیازهای خود را در زندگی مشترک برآورده کند.

 

مراجعه به مشاور خانواده و ازدواج

بهترین راه‌حل برای رفع اصولی مشکلات، مراجعه به روانشناس یا مشاور متخصص است. بنابراین بهتر است در همان ابتدا، با مراجعه به مشاور ازدواج در راستای حل مشکلات خود اقدام کنید. اگر مشکلات حل نشده باقی بمانند، زن و مرد روز به روز از هم بیشتر فاصله می‌گیرند و دیگر نمی‌توانند کلاف پیچیده مشکلات خود را باز کنند.

 

حدود رابطه و خط قرمزها را مشخص کنید

در همان ابتدای رابطه حد و مرز روابط را مشخص  و برای بهتر شدن رابطه تلاش کنید.

در هر مرحله‌ای از زندگی زناشویی که هستید برای بهتر شدن رابطه خود تلاش کنید. اگر احساس می‌کنید رابطه شما دچار کسالت و بی‌علاقگی شده است، فعالیت‌های مشترکی را انجام دهید که این کسالت را از بین ببرد. برای مثال، جهت سفر، ورزش، مطالعه و یا تفریح باهم برنامه‌ریزی کنید.

 

مشاوره خیانت زوج

 

هنگام موتجهه با خیانت همسر یکی از مواردی که زن یا شوهر با آن مواجه می‌شود، این است که آیا من توانایی بخشیدن همسرم را دارم؟ یا من باید او را ببخشم و خیانت او را فراموش کنم؟ آیا رابطه ما قابل ترمیم است؟

شاید فرد به تنهایی نتواند پاسخ این سوالات را بیابد و یا برای ادامه رابطه دچار تردید باشد. در این هنگام مشاوره خیانت زوج می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند تا در ابتدا علت خیانت در زوج ها را بررسی کنید، سپس درباره احساس خود صحبت کرده و برای ترمیم رابطه خود اقدام کنید.

پس از خیانت یکی از مهم‌ترین مسائل مراجعه به مشاوره زوج درمانی است. زوج درمانی یک راه‌حل مهم برای زوج‌هایی است که با چالش خیانت مواجه شده‌اند. زیرا این شرایط نیازمند حضور فرد دیگری برای حل اختلافات است که بتواند بدون قضاوت و آگاهانه موضوع را بررسی و راهکارهایی برای حل آن ارائه دهد. این کار کمک می‌کند ضمن حل مشکل زوجین، رابطه آن‌ها دچار آسیب‌های بیشتر نشود.

زوج‌ها هنگام بروز خیانت می‌توانند با مراجعه به مشاور، گفت‌وگوی خود را در یک محیط سازنده پیگیری و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنند.

 

چرا مشاوره زوج درمانی مفید است؟

زوج درمانی در گام اول به شما کمک می‌کند علت خیانت در زوج ها را بشناسید و پس از آن برای حل این تعارض‌ها بکوشید و رابطه خود را ارتقا ببخشید.

خیانت ضربه بزرگی را به همسر وارد می‌کند و فرد ممکن است نتواند فرد مقابل خود را ببخشد و دوباره زندگی را با او آغاز کند. زوج درمانی به افراد کمک می‎کند ضربه‌های روحی و روانی خیانت را ترمیم کنند و بتوانند درست و منطقی درباره ادامه رابطه خود تصمیم بگیرند.

زوج درمانی برای درمان خیانت همسران گامی موثر جهت ارتقای کیفیت زندگی زوجین است. زیرا در گام اول به زوج می‌آموزد چطور احساسات و نیازهای خود را، اعم از نیازهای جسمی و جنسی، نیازهای عاطفی، نیاز به ابراز علاقه و ... به طرز صحیح بیان کنند و از ابراز نیازها و مشکلات خود نهراسند. در گام بعدی به درک و شناخت مناسبی از طرف مقابل خود برسند تا به شکل مناسبی با یکدیگر به گفت‌وگوی سازنده بپردازند.

 

بهترین کلینیک برای مشاوره خیانت زوج

اگر شما هم در زندگی زناشویی با مسئله خیانت مواجه شده‌اید و به دنبال علت خیانت در زوج ها هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به مشاور زوج درمانی برای حل این مشکل اقدام کنید.

مشاوران زوج درمانی در کلینیک مشاوره خیانت به شما کمک می‌کنند مشکلات زندگی مشترک خود را در جلسات مشاوره بیان کنید و راهکارهایی برای حل آن به شما ارائه می‌دهند.

مشاوران زوج درمان مجرب افق سلامت در دو شعبه فرمانیه و صادقیه آماده ارائه خدمات به صورت آنلاین و حضوری به شما هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت افق سلامت جهت رزرو نوبت اقدام کنید.

 

 

سخن آخر

خیانت در زندگی زناشویی یکی از موارد حساسی است که آسیب‌های جدی را به زندگی فرد وارد می‌کند و ممکن است رابطه هرگز به درستی احیا نشود. بررسی علت خیانت در زوج ها به افراد کمک می‌کند با بررسی چالش‌ها و مشکلات رابطه خود، برای ترمیم آن اقدام کنند.

هرچند خیانت عملی ناپسند است که اعتماد و تعهد را از بین می‌برد، اما، باید بدانید هیچگاه برای ترمیم رابطه و حفظ یک زندگی دیر نیست. مشاوره به فرد خیانت دیده کمک می‌کند احساسات منفی را از خود دور کند و با چشمی باز درباره رابطه خود تصمیم بگیرد. همچنین فردی که دست به خیانت عاطفی یا جنسی زده با کمک مشاوره می‌تواند برای جبران اشتباه خود اقدام کند و راه‌های ترمیم رابطه را بیاموزد.

اگر شما هم با این اتفاق مواجه شده‌اید، همین حالا برای رزرو نوبت از مشاوران زوج درمانی کلینیک افق سلامت اقدام کنید.

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات زوج درمانی