بهترین راهکارها برای درمان استرس و اضطراب شدید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

آدم‌ها معمولا در مواجهه با اتفاقات جدید و شرایط دشوار واکنش‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهند و استرس و اضطراب یکی از واکنش‌های طبیعی بدن است. اما میزان این استرس و تاثیر آن بر زندگی افراد ممکن است متفاوت باشد. هرچه شدت این استرس بیشتر باشد، تاثیر بیشتری هم بر سلامت و کیفیت زندگی فرد می‌گذارد.
اضطراب و استرس می‌توانند زندگی فرد را دچار تنش کنند و در این شرایط، بهترین چیزی که می‌تواند اثرگذار باشد، درمان‌های روانشناختی هستند.  
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره استرس  اضطراب، تعریف این احساسات و علائم و نشانه‌های آن صحبت کنیم.
اگر با تنش‌های روزانه درگیر هستید و می‌خواهید درباره بهترین راهکارهای درمان استرس و اضطراب شدید بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید:

 


استرس چیست؟

استرس واکنش طبیعی بدن است. هرگاه فرد در معرض خطر و یا عوامل آسیب‌زا قرار بگیرد پاسخ طبیعی بدن به شکل استرس یا اضطراب بروز می‌کند. بنابراین وجود استرس و اضطراب، به‌تنهایی طبیعی و برای در امان ماندن از بسیاری از خطرها، ضروری است. اما افزایش بی‌دلیل اضطراب و استرس و خارج شدن آن‌ها از سطح طبیعی، می‌تواند و مسائل و مشکلات بسیاری را ایجاد کند.
عامل ایجاد استرس می‌تواند محیطی و یا درونی باشد البته باید به این نکته توجه کرد که یک عامل می‌تواند در یک فرد باعث ایجاد استرس شود، ولی ممکن است در فرد دیگر این واکنش را نداشته باشد. به همین دلیل باید بدانید شیوه مقابله با استرس هم در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. 
اگر شما به‌موقع برای درمان استرس و اضطراب شدید اقدام نکنید ممکن است این استرس و اضطراب سبب ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جسمی غیرقابل‌جبران نیز شود.
اگر شما هم به دنبال درمان استرس و اضطراب شدید خود هستید در ادامه این مقاله از افق سلامت با ما همراه باشید تا راهکارهای مهم درباره درمان استرس و اضطراب شدید را یاد بگیرید.


علائم استرس و اضطراب 

استرس و اضطراب شدید در هر فرد ممکن است علائم متفاوتی داشته باشد اما به طورکلی علائم رایج استرس به شرح زیر است:


خستگی زیاد

فردی که دارای استرس و اضطراب شدید است اغلب نشانه‌هایی از خستگی مفرط را همراه خود دارد. استرس، ذهن و روان فرد را خسته می‌کند و باعث می‌شود فرد بدون اینکه فعالیت جسمی سنگینی داشته باشد، در تمام طول روز احساس خستگی و کسالت داشته باشد. اقدام برای درمان استرس و اضطراب شدید به فرد کمک می‌کند این خستگی کاذب را شناسایی کند و سپس از بین ببرد.

تعریق 

یکی از نشانه‌های فیزیولوژیکی بدن در مقابل استرس تعریق شدید است. افرادی که دارای استرس شدید هستند اغلب در موقعیت‌های زیاد دچار تعریق زیاد در بدن و یا حتی کف دست‌ها می‌شوند.

 

دل درد و مشکلات گوارشی

 از دیگر علائم استرس مشکلات گوارشی و دل درد است. افراد در مواجهه با استرس بدون اینکه مشکل جسمی داشته باشند دچار دل درد و یا مشکلات گوارشی می‌شوند که دلیل پزشکی ندارد. این اتفاق عموما در موقعیت‌هایی که فرد دچار استرس و اضطراب است رخ می‌دهد. تاجایی‌که این مشکلات جسمی پس از درمان استرس و اضطراب شدید به خودی خود رفع می ‌شوند.

 

عدم تمرکز

یکی از مهم‌ترین علائم استرس در افراد، عدم تمرکز است. زمانی که فرد دچار استرس و اضطراب شدید باشد، نمی‌تواند روی بسیاری از فعالیت‌ها، خصوصا فعالیت‌های روزمره مثل درس خواندن، کار و .. تمرکز کند و به‌صورت مداوم پرش ذهنی دارد. درمان استرس و اضطراب شدید به فرد کمک می‌کند که به‌مرور مشکل عدم تمرکز خودش را برطرف کرده یا کاهش دهد.

 

بی‌قراری

 فردی که استرس فزاینده دارد، عموما یک حال بی‌قراری را درون خود تجربه می‌کند و این بی‌قراری می‌تواند نشانه‌هایی مانند تکان دادن پا، جویدن ناخن، پرش پلک و.. باشد.

 

تغییر در ضربان قلب

تپش قلب و تغییر در میزان ضربان قلب، از دیگر علائم استرس و اضطراب است. این اتفاق می‌تواند مشکلات جسمی و قلبی خطرناکی را برای فرد ایجاد کند.

 

مشکلات خواب

یکی دیگر از علائم استرس و اضطراب بروز مشکلات خواب است. بی‌خوابی یا پرخوابی  از علائم این مورد هستند که در هر دو صورت فرد را با مشکل روبه‌رو می‌کنند.


تفاوت استرس و اضطراب

استرس و اضطراب هر دو احساسات ناخوشایندی هستند که فرد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و عدم کنترل آن می‌تواند زندگی شما را مختل کند. اما باید بدانید استرس و اضطراب اگرچه باهم در ارتباط هستند، تفاوتهایی هم دارند.
هرگاه در موقعیتی قرار می‌گیرید که خطری را احساس می‌کنید، شما به طور طبیعی دچار استرس می‌شوید و این پاسخ طبیعی بدن شما به آن احساس است.
 مثل زمانی که در معرض یک حادثه قرار می‌گیرید. بنابراین ترسی که شما از یک شرایط جدید و یا غیرمنتظره دارید به صورت واکنش طبیعی استرس در بدن شما رخ می‌دهد.
در مقابل، گاهی ممکن است در هیچ موقعیت آسیب‌زایی نباشید. اما با مرور حادثه‌ای که سال‌ها پیش رخ داده و شما از آن نجات پیدا کرده‌اید دچار احساس ناخوشایندی شوید. این احساس ناخوشایند که در طولانی مدت ایجاد می‌شود و دلیل منطقی هم ندارد، اضطراب گفته می شود. علائم اضطراب و استرس شباهت های زیادی به یکدیگر دارند.
اضطراب معمولا با تجدید خاطرات منفی تشدید می‌شود.


چه عواملی باعث استرس و اضطراب می‌شوند؟

به طور کلی هر موقعیتی که فرد را در شرایط جدید و ناشناخته‌ای قرار دهد، که فرد نتواند آن را مدیریت کند و یا احساس کند اطلاعات کافی را برای برخورد با آن را ندارد باعث ایجاد استرس در فرد می‌شود.
در ادامه برخی مواردی که باعث ایجاد استرس و اضطراب در فرد می‌شوند را بررسی می‌کنیم:

 

ازدواج و طلاق

 ازدواج یکی از استرس‌زاترین موقعیت‌هایی است که افراد را دچار استرس و اضطراب می‌کند. بنابراین اگر درمان استرس و اضطراب شدید در زمان مناسب صورت نگیرد، می‌تواند زندگی مشترک را دچار چالش‌های جدی کند. بسیاری از افراد هنگام جدایی و طلاق نیز دچار استرس و اضطراب می‌شوند. زیرا این تصمیم برای زندگی و آینده آن‌ها حیاتی است.


تولد فرزند

به دنیا آمدن فرزند یکی از موقعیت‌هایی است که یک زوج و به‌ویژه مادر را دچار استرس و اضطراب می‌کند. فکر کردن به آینده فرزند، مشکلات و یا بیماری و ... بسیاری از والدین را دچار استرس و اضطراب شدید می‌کند. حتی بسیاری از زوجین ممکن است به دلیل همین استرس و عدم درمان استرس و اضطراب شدید از فرزندآوری خودداری کنند.


تغییر شغل یا مقطع تحصیلی جدید

 تغییر شغل، محل تحصیل و یا رشته و مقطع تحصیلی نیز یکی از مواردی است که فرد را دچار استرس و اضطراب می‌کند، فرد به این دلیل که نمی‌داند چه شرایطی در انتظار اوست، با فکر کردن به چالش‌های احتمالی در مکان جدید، دچار استرس می‌شود. 


از دست دادن عضوی از خانواده

از دست دادن یک عضو خانواده و تجربه یک حادثه تلخ می‌تواند استرس زیادی را در افراد ایجاد کند که عدم درمان استرس و اضطراب شدید پس از این حوادث، زندگی فرد را مختل کرده و آسیب‌های جبران ناپذیری به او وارد می‌کند.


بیماری

 ابتلا به بیماری خاص می‌تواند فرد را دچار استرس و اضطراب کند. بهتر است در چنین مواقعی فرد با مراجعه به روانشناس، درمان استرس و اضطراب شدید را آغاز کند.


مهاجرت

جا‌به‌جایی و نقل مکان از جایی که سال‌ها در آن زندگی کردید، می‌تواند یکی از عواملی باشد که شما را دچار تنش و استرس کند، زیرا قرار است در مکانی جدید زندگی و مکان آشنای قبلی را که با آن خو گرفته بودید ترک کنید.

مواردی که ذکر شد تنها بخشی از موقعیت‌هایی است که می‌تواند فرد را دچار اضطراب و استرس کند.
اگر شما هم در یکی از این موقعیت‌ها و موارد مشابه قرار دارید و دچار استرس و اضطراب می‌شوید بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان استرس و اضطراب شدید به یک روانشناس مراجعه کنید.
همکاران ما در کلینیک روانشناسی افق سلامت با کادری مجرب در زمینه درمان استرس و اضطراب شدید آماده ارائه خدمات به شما هستند. کلینیک افق سلامت در دو شعبه فرمانیه و صادقیه به صورت آنلاین و حضوری، بهترین خدمات برای درمان قطعی اضطراب شدید را به شما ارائه می‌دهد.


راه‌های مدیریت استرس 

یکی از مهم‌ترین نکات در درمان استرس و اضطراب شدید در کنار مراجعه به روانشناس، فرا گرفتن راه‌هایی برای مدیریت استرس و کنترل آن است. بهبود و اصلاح سبک زندگی یک مورد بسیار موثر در درمان استرس است و به فرد کمک می‌کند تا تنش‌ها را کمتر و موقعیت‌های استرس‌زا را بهتر کنترل کند. موارد زیر می‌توانند در کاهش میزان استرس و اضطراب به شما کمک کنند:


ورزش

ورزش‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن و یا هر نوع ورزش دیگری در درمان استرس و اضطراب شدید موثر است. ورزش کردن، ذهن فرد را آرام می‌کند و باعث می‌شود از بسیاری از تنش‌های روزمره جدا شود.

 

تغذیه مناسب

یکی از راه‌های مهم مدیریت استرس تغذیه مناسب و سالم است استفاده از مواد غذایی سالم و تازه و سبزیجات به جای غذاهای فوری و آماده به بدن کمک می‌کند تا در مواجه با موقعیت‌های استرس زا عکس العمل بهتری نشان دهد.


صحبت با دیگران

هرگاه در موقعیت‌های استرس‌آور قرار گرفتید و احساس کردید توانایی مواجه با آن موقعیت را ندارید، بهتر است با دوستان مطمئن و قابل اعتماد خود و یا یک روانشناس متخصص صحبت‌ کنید. صحبت کردن به شما کمک می‌کند ذهن خود را خالی کرده و از تنش جلوگیری کنید.


کاهش مصرف کافئین و الکل

 مصرف الکل و کافئین نه تنها به کنترل و درمان استرس و اضطراب شدید کمک نمی‌کنند، بلکه باعث افزایش استرس در افراد می‌شوند و آسیب‌های جدی به او وارد می‌کنند.

 

چرا باید برای درمان استرس و اضطراب شدید به روانشناس مراجعه کنیم؟

پیش‌تر راهکارهایی برای مدیریت استرس به شما توصیه کردیم اما این راه‌ها برای درمان استرس و اضطراب شدید کافی نیستند. فردی که دچار استرس شدید است باید علاوه بر اصلاح سبک زندگی و مدیریت استرس به یک روانشناس مجرب مراجعه کند.
روانشناس پس از صحبت و ریشه‌یابی علت استرس و اضطراب در فرد به او کمک می‌کند که این استرس را با راهکارهای عملی کاهش دهد. همچنین ممکن است روانشناس در کنار این راهکارها از دارو درمانی نیز استفاده کند. نحوه درمان استرس و اضطراب به روانشناس شما بستگی دارد.
اگر شما هم احساس می‌کنید دچار استرس و اضطراب هستید بهتر است هرچه زودتر به یک روانشناس مجرب در این حوزه مراجعه و روند درمان را آغاز کنید.


کلینیک خوب برای درمان استرس و اضطراب شدید

اگر به دنبال درمان استرس و اضطراب شدید خود هستید می‌توانید با بررسی سوابق روانشناسان و انتخاب روانشناس مناسب روند درمان را آغاز کنید.
سایت کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت به شما این امکان را می‌دهد تا با بررسی سوابق و تحصیلات روانشناسان بهترین روانشناس را انتخاب و به صورت حضوری و یا آنلاین جهت رزرو وقت اقدام کنید.
کلینیک روانشناسی افق سلامت در دو شعبه فرمانیه و صادقیه با داشتن روانشناسان مجرب در زمینه درمان استرس و اضطراب بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهد.


سخن آخر

استرس ازجمله احساساتی است که هر فردی در زندگی ممکن است آن را تجربه کند و نسبت به موقعیت‌هایی دچار استرس و تنش شود. استرس در واقع واکنش طبیعی بدن به موقعیت ترس‌آفرین یا خطرآفرین است. اما اگر این استرس از کنترل خارج شود و زندگی فرد را با مخاطراتی روبرو کند، در این حالت فرد باید حتما برای درمان اقدام کند. درکنار درمان روانشناسی، اصلاح سبک زندگی و مدیریت استرس به کمک یک روانشناس مجرب، بسیار موثر است. روانشناس پس از بررسی علل بروز استرس و اضطراب با درمان روانشناختی و دارو درمانی به فرد کمک می‌کند از این چالش عبور کرده و بدون آسیب به سلامت یا پایین آمدن کیفیت زندگی خود آن را مدیریت کند.
روانشناسان اغلب تمرین‌هایی به فرد ارائه می‌دهند و تا فرد یاد بگیرد چگونه در موقعیت‌های استرس‌زا عمل کند و بتواند به یک الگوی مناسب برای کنترل استرس و اضطراب برسد.
بنابراین اگر شما هم دچار استرس و اضطراب هستید می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس برای درمان آن اقدام کنید. کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت شما را برای درمان استرس و اضطراب شدید یاری می‌کند.

مشاهده متخصصین مشاوره و روان درمانی فردی

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی