چرا مراجعه به مشاور و روانشناس نوجوان اهمیت دارد؟

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

 

دوره نوجوانی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی یک فرد است. زیرا نوجوان در این دوره در معرض تغییراتی قرار می‌گیرد که زندگی او را دچار تحول می‌کند. 
در این دوره به دلیل فاصله گرفتن نوجوان از خانواده و هویت‌یابی، بیشتر با همسلان خود ارتباط برقرار می‌کند. همین اتفاق طبیعی می‌تواند چالش‌هایی را به دنبال داشته باشد و خانواده به درستی نتوانند نوجوان را راهنمایی و او را از خطرات حفظ کنند. برخورد با نوجوانان نیازمند کسب آگاهی درست و یادگرفتن نحوه برقراری ارتباط سازنده است. اینجاست که ضرورت مراجعه به مشاور و روانشناس نوجوان بیش از پیش مشخص می‌شود.
نوجوانان با کمک گرفتن از مشاوره می‌توانند مسائل، ترس‌ها و مشکلات خود را بازگو کنند. مشاوره نوجوان با بررسی مشکلات نوجوان و ارائه راهکارهای مناسب از این فشارهای روانی می‌کاهد و راه تعامل با محیط اطراف را به نوجوان می‌آموزد.
اگر شما هم به دنبال مشاور و روانشناس نوجوان خوب هستید در ادامه این مقاله از وبلاگ افق سلامت با ما همراه باشید تا شما را در این زمینه یاری کنیم.

نوجوانی چه سنی است؟

نوجوانی به حدفاصل دوره کودکی و جوانی گفته می‌شود که در آن نوجوان دچار تغییرات جسمی، روانشناختی و هویتی می‌شود. نوجوانی معمولا به سن 10 تا 19 سالگی گفته می‌شود که مرحله عبور از کودکی و ورود به جوانی‌ست.
 نوجوانان در این دوره با رشد جنسی و شناختی مواجه می‌شوند که این تغییرات آنان را در معرض آسیب‌ها و خطر بیشتری قرار می‌دهد.
فرد در دوره نوجوانی از کودکی خود فاصله می‌گیرد. به همین دلیل وابستگی او به خانواده تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بنابراین نوجوان برای کسب نقش‌های اجتماعی خود و ورود به جامعه، سعی می‌کند با گروه همسالان و گروه‌های اجتماعی دیگر ارتباط برقرار کند.
 ارتباط با همسالان هم می‌تواند سازنده باشد و موجب بالارفتن عزت‌نفس نوجوان شده و هم می‌تواند موجب بروز رفتارهای پرخطر در او شود. نوجوانان برای کسب حمایت و پذیرش از گروه همسالان خود ممکن است دست به رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد مخدر، برقراری روابط جنسی و .. بزنند.
یک مشاور و روانشناس نوجوان می‌تواند نوجوان را در این مرحله راهنمایی کند تا علاوه بر کسب استقلال و جامعه‌پذیری از آسیب‌ها در امان بماند و برای بهتر زیستن تلاش کند.

بحران نوجوانی چیست؟

یکی از بحران‌هایی که نوجوانان با آغاز دوره نوجوانی به آن دچار می‌شوند، بحران هویتی‌ست. نوجوان در این دوره سعی می‌کند حقیقت وجودی خود را بشناسد و به تعریف مشخصی از «خود» برسد و این استدلال از شخصیت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. 
نوجوان در این مرحله اگر به شناخت و درک مناسبی از هویت خود پیدا کند، می‌تواند با اعتمادبه‌نفس خوبی فرآیند استقلال و جامعه‌پذیری را طی کند. اما اگر فرد به درک مناسبی از هویت خویش دست پیدا نکند، دچار سردرگمی و ابهام می‌شود و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهد و از جامعه و ارتباطات با دیگران کناره‌گیری می‌کند. این امر باعث می‌شود نوجوان در معرض آسیب‌های بسیار قرار بگیرد. این مشکلات هویتی می‌توانند در زمینه شناخت اهداف زندگی، انتخاب شغل و ارزش‌های اخلاقی یا اعتقادی و.. رخ دهند.


در نوجوانی، افراد به تفکر انتزاعی دست پیدا کرده و پرسش درباره فلسفه وجودی خود را آغاز می‌کنند. در این مرحله نوجوان تلاش می‌کند علت وجودی خود را بیابد و اگر به درک و شناخت درستی در این زمینه دست پیدا نکند، دچار نوعی بحران هویتی می‌شود.
اگر والدین در این زمان نتوانند نوجوان خود را به‌خوبی راهنمایی کنند و درک متقابل و همراهی خوبی رخ ندهد، نوجوان بیشتر سرگردان می‌شود و حتی ممکن است به رفتارهای پرخطری مانند اعتیاد روی بیاورد.


آگاهی از فرآیند رشد در نوجوانی به والدین کمک می‌کند، چگونگی برقراری ارتباط با نوجوان را یاد بگیرند. 
یکی از راه‌های حل بحران نوجوانی مراجعه به مشاور و روانشناس نوجوان است. درمانگر نوجوان به او کمک می‌کند اعتماد‌به‌نفس خود را بازیابد و راهکارهایی را به او ارائه می‌دهد، که بتواند خود را از خطرات ایمن و از ترس‌هایش رها کند.
اگر شما هم به دنبال مشاور و روانشناس نوجوان خوب هستید تا فرزندتان را در حل بحران نوجوانی یاری کنید، می‌توانید با مراجعه به سایت افق سلامت جهت رزرو نوبت از مشاور و روانشناس نوجوان اقدام کنید.


چرا مشاوره نوجوان اهمیت دارد؟

نوجوانان در دوره نوجوانی به دلیل رشد جنسی و تغییرات هورمونی و جسمی با احساسات شدید و اغلب متناقضی روبه‌رو هستند که این احساسات را با شدتی بیشتر از حد معمول تجربه می‌کنند. به همین دلیل نوجوانی از نظر روحی و عاطفی، دوره پرتنشی است.
رشد جسمی و شناختی به صورت همزمان، در نوجوان او را با چالش‌هایی مواجه می‌کند که بیش‌از‌پیش نیازمند توجه و درک والدین و اطرافیان است. اما والدین اغلب نحوه صحیح برخورد با نوجوان را نمی‌دانند. والدین تصور می‌کنند تنها با روش‌هایی مانند تنبیه و یا تشویق که در دوران کودکی فرد از آن استفاده می‌کردند، می‌تواند نوجوان را کنترل کنند. اما باید بدانید نوجوانان معمولا در برخورد با چنین موقعیتی از والدین بیشتر فاصله می‌گیرند، و یا حتی رفتارهای پرخاشگرانه را در پیش می‌گیرند.


نوجوان در این دوره آسیب‌پذیرتر می‌شود و اگر به‌درستی نتواند از این مرحله عبور کند، در بزرگسالی نیز دچار مشکلات عاطفی و شناختی می‌شود که حل آن‌ها به مراتب دشوارتر خواهد بود.
گاهی لازم است فردی بی‌طرف و به‌دور از قضاوت، مانند مشاور و روانشناس نوجوان با او در ارتباط باشد. از این طریق می‌توان راهکار‌هایی را برای مواجه و حل این معضلات پیدا کرد. 


مشاوره به نوجوان کمک می‌کند نگرانی‌هایی که درباره رشد عاطفی، شناختی و یا جسمی دارد برطرف شوند و میزان استرس او به حد زیادی کاهش پیدا کند.
باید توجه کنید مراجعه به مشاور و روانشناس نوجوان به این معنی است که والدین یا نوجوان در جهت برقراری ارتباط سالم با یکدیگر، از مشاور و روانشناس نوجوان کمک می‌گیرند. 

فواید روان درمانی و مشاوره نوجوان

 

کسب اعتمادبه‌نفس

نوجوانی دوره‌ای است که فرد با یادگیری توانایی‌های جدید و استعدادهای خود از گروه همسالان، والدین و جامعه، بازخوردهایی را دریافت می‌کند. در صورت مثبت بودن این بازخوردها حس اعتمادبه‌نفس در نوجوان ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که نوجوانان در این دوره به دنبال یافتن گروهی هستند که در آن پذیرفته شوند. بنابراین بازخوردهای منفی و عدم درک و پذیرش برای نوجوان، به‌ویژه در خانواده، می‌تواند مشکلات زیادی را برای او ایجاد کند.
 یکی از مواردی که مشاور و روانشناس نوجوان انجام می‌دهد بازیابی اعتمادبه‌نفس در فرد است. روانشناس نوجوان به او مهارت‌های عزت‌نفس را آموزش می‌دهد، و او را یاری می‌کند تا در فرآیند جامعه‌پذیری با اعتمادبه‌نفس بالایی عمل کند.

 

دوست داشتن خود

یکی از مواردی که نوجوان را در این دوره با بحران مواجه می‌کند این است که نوجوان در این دوره با پایین آمدن اعتمادبه‌نفس و بحران شناختی از خود متنفر می‌شود و خود یا ویژگی‌های ظاهری مثبت خودش را نمی‌پذیرد. 
مشاور و روانشناس نوجوان او را یاری می‌کند تا با خود آشتی کند و خودش را دوست بدارد تا بتواند با دیگران بهتر و موثرتر ارتباط بگیرد.


جلوگیری از افسردگی

 بحران هویتی که نوجوانان تجربه می‌کنند، در بسیاری از موارد با افسردگی و انزوا همراه است. این افسردگی اگر به طور مناسب درمان نشود و یا نوجوان خود را از خانواده و اجتماع جدا ببیند، ممکن است منجر به افکار خودکشی یا خودآزاری شود. با مراجعه به مشاور و روانشناس نوجوان، می‌توان جلوی ابتلا به افسردگی و مشکلات مرتبط با آن را گرفت.

 


کاهش استرس

یکی از مشکلات مهم دوره نوجوانی افزایش استرس و اضطراب است. اگر نوجوان نتواند به درک درستی از هویت خویش دست پیدا کند و آینده‌ای را برای خود متصور شود، دچار استرس و اضطراب می‌شود. یک مشاور و روانشناس نوجوان به فرد کمک می‌کند، برای یافتن هدف و برنامه‌ریزی در آینده، در مسیر درستی حرکت کند.


یادگیری مهارت‌های اجتماعی

 مشاور و روانشناس نوجوان به او می‌آموزد که چگونه برابر معضلاتی مانند سواستفاده، زورگویی، مواد مخدر و .. مصمون بماند و بتواند در ابتدا این مسائل را با دیگران درمیان بگذارد.
یادگیری مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز، به نوجوان کمک می‌کند که بحران‌های زندگی خود را به‌خوبی مدیریت کرده و از معضلات پیش‌رو فاصله بگیرد.


مشاوره تحصیلی

 افت تحصیلی یکی از مسائل مهمی است که اغلب نوجوانان در برهه خاصی، با آن درگیر می‌شوند. در بسیاری از موارد این افت تحصیلی، حاصل مسائل و بحران‌های نوجوانی است که به این شکل بروز می‌کند. مشاوره نوجوان با بررسی مشکلات نوجوان در مدرسه می‌تواند تاثیر زیادی بر پیشرفت تحصیلی او داشته باشد. مشاور به نوجوان کمک می‌کند با برنامه‌ریزی مناسب عملکرد بهتری در زمینه تحصیلی داشته باشد.

 

انتخاب بهترین مرکز مشاوره روان درمانی نوجوان

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم دوره نوجوانی یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی فرد است که نیازمند توجه ویژه هم از سوی والدین و هم خود نوجوان است.
نوجوانان در این مرحله باید مهارت‌های بسیاری را بیاموزند و والدین نیز شیوه تعامل درست با نوجوان را فرا بگیرند و او را حمایت و پشتیبانی کنند.
اگر به دنبال یک مشاور و روانشناس نوجوان در تهران هستید، می‌توانید با مراجعه به کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت از خدمات متخصصان روان درمانی و مشاوره نوجوان بهره بگیرید. متخصصان مشاوره نوجوان ما در دو شعبه فرمانیه و صادقیه آماده ارائه خدمات به صورت حضوری و آنلاین به شما هستند.

سخن آخر

نوجوانی دوره‌ای است که هویت فردی، جنسی، اجتماعی و اخلاقی در فرد شکل می‌گیرد این شکل‌گیری هویت با چالش‌هایی روبرو است که نیاز به حل شدن و بهبود دارد. این چالش‌ها، اگر به‌درستی و با همراهی والدین و گروه همسالان حل نشوند، فرد را دچار آسیب‌هایی می‌کند که در زندگی بزرگسالی هم همراه او خواهد بود.
نوجوانان باید بدانند در این مسیر تنها نیستند و آنچه که احساس می‌کنند، صرفا متعلق به آنان نیست و مرحله‌ای است که هر انسانی در عبور از فرآیند رشد خود طی می‌کند
مشاور و روانشناس نوجوان به والدین و نوجوانان کمک می‌کند که راهکارهای مناسبی را برای مواجه با بحران نوجوانی به‌کار بگیرند. مشاوره به نوجوان کمک می‌کند احساسات خود را کنترل کند و به صورت منطقی تصمیم بگیرد. 
توجه داشته باشید که همیاری و همراهی والدین تاثیر بسزایی در حل مشکلات نوجوان دارد و روند درمان را بسیار آسان‌تر می‌کند.

 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره و روان درمانی نوجوان