مشاوره آنلاین و تلفنی و هر آنچه درباره آن باید بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

یکی از مواردی که در سال‌های اخیر تغییرات جدی داشته و روش‌های جدیدی به آن اضافه شده، علم روانشناسی و مشاوره است. در چند سال اخیر با رشد روزافزون ارتباطات آنلاین، مشاوره آنلاین و تلفنی نیز به شدت مورد استقبال افراد واقع شده است.
نیاز به مشاوره آنلاین در سال‌های اخیر به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به همین دلیل بسیاری از کلینیک های روانشناسی و مشاوره از امکانات آنلاین نیز استفاده می‌کنند تا مراجعان به‌راحتی بتوانند خدمات مورد نیاز خود را انتخاب و از آن استفاده کنند.
در ادامه این مقاله، در وبلاگ افق سلامت با ما همراه باشید تا با معرفی مشاوره آنلاین بدانید آیا این نوع مشاوره برای شما مناسب است؟ و مزایای آن برای هرفرد چیست؟

 

مشاوره آنلاین چیست؟

شاید برای شما و بسیاری از مخاطبان این سوال ایجاد شده باشد که مشاوره آنلاین چیست و به چه نوع مشاوره‌ای گفته می‌شود.
در پاسخ باید بدانید مشاوره روانشناسی با روش‌ها و در بسترهای گوناگونی قابل ارائه است. به مجموعه درمان‌های روانشناسی و مشاوره که از طریق راه‌های ارتباطی آنلاین به ویژه شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود مشاوره آنلاین گفته می‌شود.
در مشاوره آنلاین مراجعه‌کننده با دریافت نوبت از کلینیک روانشناسی موردنظر برای مشاوره آنلاین اقدام کرده و با هماهنگی قبلی و انتخاب روش مشاوره آنلاین فرآیند درمان را آغاز می‌کند.
روش مشاوره آنلاین برای گروه‌های مختلفی از افراد که به دلایل مختلف امکان مراجعه حضوری ندارند، این امکان را فراهم می‌آورد تا بدون دغدغه و با همان کیفیت، فرآیند مشاوره خود را پیگیری کنند.
در مشاوره آنلاین و تلفنی افرادی که به صورت حضوری نمی‌توانند مشکلات خود را بیان کنند، قادرند به راحتی در بستر اینترنتی مشکلات و احساسات خود را برای درمانگر توضیح بدهند.
تنها شرط لازم برای استفاده از مشاوره حضوری داشتن ابزارهای آن از جمله اینترنت و شبکه‌های پیام‌رسان است که با توجه به رشد روزافرون استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند اغلب افراد جامعه به آن دسترسی دارند و به راحتی می‌توانند از مشاوره آنلاین  و تلفنی استفاده کنند.

چرا مشاوره آنلاین؟

مشاوره آنلاین و تلفنی می‌تواند برای بسیاری از افرادی که به دلایل جسمی یا مشغله‌های کاری توانایی استفاده از خدمات مشاوره حضوری را ندارند بسیار موثر باشد.
گاهی افراد به دلیل موانعی که برای شرکت در جلسات حضوری روانشناسی و مشاوره وجود دارد، از ادامه مسیر درمان و مشاوره دلسرد می‌شوند و بدون اینکه جلسات مشاوره خود را به پایان ببرند، آن را رها می‌کنند. این اتفاق آسیب جدی به درمان افراد وارد می‌کند.
مشاوره آنلاین و تلفنی این امکان را به افراد می‌دهد تا محدودیت‌ها را کنار بزنند و بدون دغدغه از جلسات درمانی خود بهره کامل ببرند. مشاوره آنلاین و تلفنی درحقیقت راهکار مناسبی برای کاهش میزان استرس و اضطراب مراجعان در جلسات مشاوره است. البته توجه داشته باشید مشاوره آنلاین برای کسانی که دارای اختلالات شدید روانی یا سابقه آسیب رساندن به دیگران و یا خودکشی هستند چندان اثربخش نیست و بهتر است به صورت حضوری برگزار شود. البته در مشاوره آنلاین و تلفنی نظر درمانگر درباره وثر بودن یا نبودن درمان مراجع بسیار اهمیت دارد. 

مزایای مشاوره آنلاین؟

مشاوره آنلاین با مزایای خاصی همراه است که با طلاع از آن‌ها می‌توانید به‌خوبی از این خدمات بهره‌مند شوید. به زبان ساده در موارد خاصی، استفاده از مشاوره آنلاین برای افراد موثرتر خواهد بود:

دور بودن مسافت

گاهی افراد، مشاور یا درمانگری که برای خود انتخاب می‌کنند به لحاظ مسافت فاصله زیادی با آن‌ها دارد. برای مثال ممکن است محل زندگی فرد از مراکز مشاوره بسییار دور باشد یا به دلایلی مانند مهاجرت و ... امکان مراجعه حضوری به درمانگر برای او وجود نداشته باشد. در این شرایط بهره‌مندی از روش مشاوره آنلاین بسیار موثرتر و بهتر است.

ناشناس بودن

بعضی از افراد هنگام مراجعه به مشاور و یا روانشناس علاقه دارند به صورت ناشناس مشاوره بگیرند و دوست ندارند هویت آن‌ها به دلایل مختلف مشخص باشد. ممکن است آن‌ها از دیده شدن توسط دوستان، آشنایان یا اعضای خانواده در مرکز مشاوره نگران باشند. بنابراین این افراد برای طرح مشکلات خود به جلسات غیرحضوری نیاز دارند در این صورت مشاوره آنلاین و تلفنی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این افراد است.
اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید می‌توانید به راحتی از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت استفاده کنید. شما این امکان را دارید که برای رزرو نوبت مشاوره آنلاین و تلفنی از طریق سایت و بدون مراجعه به کلینیک اقدام کنید.

امکان برگزاری جلسات مشاوره در هر زمان و مکان

یکی از مزایای مهم مشاوره آنلاین و تلفنی منعطف بودن زمان‌های مشاوره و همچنین حضور در هر مکانی است. با استفاده از مراجعه آنلاین و تلفنی شما می‌توانید مشاوره خود را در مکانی که در آن راحت‌تر هستید یا آرامش بیشتری دارید انجام دهید.
این ویژگی به شما کمک می‌کند که جلسات مشاوره خود را به تاخیر نیندازید. زیرا یکی از موارد مهم در فرآیند مشاوره و روانشناسی پیوستگی و تدوام جلسات مشاوره است. 

انواع روش‌های مشاوره آنلاین و تلفنی

امروزه برای مشاوره آنلاین و تلفنی روش‌های مختلفی وجود دارد که مراجعان می‌توانند براساس نیازهای خود از هریک از این روش ها در بستر اینترنت استفاده کنند. 
با رشد شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های آنلاین، اغلب مشاوره‌ آنلاین و تلفنی در بستر این شبکه‌های آنلاین صورت می‌گیرد. 

 

تماس صوتی


یکی از روش‌های رایج در مشاوره آنلاین و تلفنی چت صوتی است. درواقع مراجع و درمانگر از طریق برقراری تماس تلفنی اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی، یا از طریق خط تلفن، امکان برگزاری جلسات درمان را دارند.

 

تماس تصویری


روش دیگر در مشاوره آنلاین تماس تصویری است که نزدیک‌ترین حالت به مشاوره حضوری است و مراجعه کننده با برقراری تماس تصویری می‌تواند به خوبی با درمانگر خود ارتباط گرفته و مسائل و مشکلات خود را بیان کند. در این روش شما می‌توانید جلسات مشاوره آنلاین خود را با همان کیفیت جلسات حضوری برگزار کنید. در تماس تصویری احساس صمیمیت و انتقال احساسات و افکار به خوبی صورت می‌گیرد و ارتباط میان درمانگر و مراجعه‌کننده، به‌خوبی برقرار می‌شود. در این روش مشاور و روانشناس با تحلیل زبان بدن و حرکات مراجعه‌کننده می‌تواند به درک بهتری از فرد برسد و بهتر او را ارزیابی کند. امکان ارتباط چشمی و بصری یکی از نکات مهم این روش مشاوره آنلاین است.

اگر شما هم برای مراجعه به مشاور و روانشناس با روش‌های بالا ارتباط بیشتری برقرار می‌کنید و احساس می‌کنید مشاوره آنلاین و تلفنی برایتان مناسب‌تر است، می‌توانید همین حالا با مراجعه به کلینیک افق سلامت از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی مرکز ما بهره بگیرید.

مشاوره آنلاین و تلفنی برای چه کسانی مناسب‌تر است؟

مشاوره آنلاین و تلفنی همانطور که قبلا هم اشاره کردیم به دلایل مختلف می‌تواند برای بسیاری از افراد مناسب باشد. اگرچه مشاوره حضوری به دلیل ارتباط رودرو می‌تواند تاثیرگذارتر باشد و یا صمیمیت بیشتری بین مراجعه‌کننده و درمانگر ایجاد کند، اما باید توجه داشت برای کسانی که محدودیت زمانی یا مکانی دارند مشاوره آنلاین می‌تواند بسیار مناسب‌تر باشد.
برای مثال کسانی که در خارج از کشور هستند و ترجیح می‌دهند با زبان مادری خود احساسات خود را بیان کنند می‌توانند از طریق مشاوره آنلاین با مشاوران در یک کشور دیگر ارتباط برقرار کنند.
افرادی که به محدودیت‌های جسمی و حرکتی یا بیماری‌های خاصی مبتلا هستند که امکان مراجعه حضوری برای آن‌ها دشوار است، بهتر است از روش مشاوره آنلاین استفاده کنند. 


هزینه مشاوره آنلاین و تلفنی

جلسات مشاوره آنلاین و تلفنی دقیقا با همان کیفیت مشاوره حضوری برگزار می‌شود و مشاور یا روانشناس سعی می‌کنند دقیقا همان شرایط را برای مراجعه‌کننده ایجاد کند تا هیچ وقفه‌ای در روند درمان ایجاد نشود. با این تفاسیر هزینه مشاوره آنلاین و تلفنی با مشاوره حضوری تفاوتی ندارد و هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر مالی یکسان است.
البته باید توجه داشت در مشاوره آنلاین و تلفنی به صورت غیرمستقیم هزینه مالی افراد کاهش می‌یابد زیرا شما هزینه طی کردن مسافت برای حضور در کلینیک مشاوره را نمی‌پردازید. مخصوصا اگر کلینیک مشاوره شما در شهر دیگری باشد این هزینه به طرز محسوسی کاهش می‌یابد.

تعداد جلسات مشاوره آنلاین

تعداد جلسات مشاوره آنلاین و تلفنی با مشاوره حضوری تفاوتی ندارد و زمان جلسات مشاوره آنلاین و تلفنی هم مانند جلسات مشاوره حضوری است و مشاور همان زمان را برای درمان صرف می‌کند تا کیفیت جلسات روانشناسی و مشاوره آنلاین کاهش پیدا نکند.
تعداد جلسات مشاوره آنلاین و تلفنی به نظر درمانگر شما بستگی دارد و روانشناس و مشاور شما است که با توجه به مشکل شما تعداد جلساتی که نیاز دارید را تعیین می‌کنند.
باید بدانید جلسات مشاوره آنلاین و تلفنی به اندازه جلسات مشاوره حضوری اهمیت دارند و باید بدون ایجاد وقفه در جلسات مشاوره آنلاین و تلفنی شرکت کنید تا بهترین نتیجه از درمان برایتان حاصل شود.


بهترین کلینیک مشاوره تلفنی و آنلاین کجاست؟

اگر با خواندن این مقاله از سایت افق سلامت شما هم به این نتیجه رسیدید که جلسات مشاوره آنلاین و تلفنی برای شما مناسب است یا از دغدغه‌ها و محدودیت‌های شما را کاهش می‌دهد، می‌توانید به سایت افق سلامت مراجعه کنید. با ورود به سایت افق سلامت این امکان را دارید که با بررسی رزومه متخصصان مشاوره و روانشناسی ما، دست به انتخاب بزنید. 


برای مشاوره آنلاین به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • برای مشاوره آنلاین و تلفنی باید به نکات مهمی توجه کنید
  • در ابتدا باید این مسئله را بررسی کنید که با توجه به موارد ذکر شده آیا استفاده از ابراز‌های مشاوره آنلاین برای شما مناسب است یا نه؟ کدام روش مشاوره آنلاین برای شما مناسب‌تر است؟
  • نکته مهم دیگر انتخاب یک مرکز مشاوره آنلاین و تلفنی مناسب است که امکانات و ابزارهای مناسب برای مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین را دارا باشد.
  • امن بودن بسترهای آنلاین و حفظ اطلاعات شخصی توسط کلینیک مشاوره و روانشناسی آنلاین تضمین شده باشد.
  • امکان بررسی سابقه روانشناس‌ها و مشاوران کلینیک مشاوره تلفنی به صورت آنلاین وجود داشته باشد.
  • جلسات مشاوره آنلاین به اندازه جلسات حضوری مهم و جدی هستند بنابراین باید به صورت منظم پیگیری شوند تا بهترین نتیجه برای درمان حاصل شود.
  • توجه داشته باشید که مشاوران آنلاین نیز همانند مشاوران حضوری مجوزهای لازم را از نظام روانشناسی کسب کرده باشند.
  • با بررسی کلینیک مشاوره آنلاین مورد نظر از اصالت و تخصص کلینیک اطمینان حاصل کنید.

سخن آخر

مشاوره آنلاین در موارد بسیاری که فرد دارای محدودیت‌های جفرافیایی، زمانی یا جسمی است و یا حتی در مواردی که فرد به دلیل افشا نشدن هویت و یا راحت‌تر بودن مشاوره آنلاین تلفنی را ترجیح می‌دهد، بسیار مناسب است. البته این تشخیص علاوه بر خود فرد به درمانگر و تشخیص او نیز بستگی دارد. اگر با خواندن این مقاله شما هم تصمیم دارید از مشاوره تلفنی و آنلاین استفاده کنید، درمانگران ما در کلینیک افق سلامت این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند. با مراجعه به سایت افق سایت و با انتخاب مشاور و روانشناس موردنظر خود در کوتاه‌ترین زمان جلسات مشاوره آنلاین خود را شروع کرده و بدون محدودیت روند درمان خود را با بهترین کیفیت پیگیری کنید.

 

 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین