داروی ریسپریدون برای چه کسانی مناسب است؟

 

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

 

درمان‌های روانشناختی، مجموعه‌ای از مشاوره و گفت‌وگو درمانی و دارو درمانی را در برمی‌گیرند. به همین دلیل مصرف انواع داروهای روانشناختی که برای طیف گسترده‌ای از افراد تجویز می‌شود، اهمیت بسیاری دارد.
هر گروه از مشکلات یا اختلالات روانشناسی، داروهای مخصوص به خودشان را دارند و باید به این نکته توجه کنید که داروها فقط با تشخیص و تجویز روانپزشک متخصص قابل مصرف هستند و اثربخشی دارند.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره داروی ریسپریدون و موارد استفاده از قرص ریسپریدون صحبت کنیم. بنابراین اگر به‌تازگی، روانپزشک متخصص این دارو را برای شما تجویز کرده و یا دوست دارید اطلاعات خودتان را درباره این داروی مهم بالا ببرید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 


ریسپریدون چیست؟

قرص ریسپریدون یکی از مهم‌ترین داروها در دسته داروهای روانشناختی است که در گروه داروهای ضد سایکوز جای می‌گیرد. این دارو جزو داروهای مهم روانپزشکی موثر در اعصاب به شمار می‌رود که با تشخیص و به تجویز روانپزشک و درمانگر متخصص، قابلیت مصرف و اثربخشی دارد. 
قرص ریسپریدون برای درمان بسیاری از اختلالات حاد و یا مزمن روانی همچون اسکیزوفرنی، دوقطبی و ... کاربرد دارد و در کاهش علائم و کنترل این دسته از اختلالات بسیار مناسب است.
اگرچه نمی‌توان ادعا کرد که داروی ریسپریدون به‌طورکامل اختلالات را درمان می‌کند، اما باید گفت که به شکل موثری در کاهش و کنترل علائم آزاردهنده و گاه خطرناک مشکلات روانشناختی، بسیار موثر است.

 

طریقه مصرف قرص ریسپریدون

قرص ریسپریدون عموما به صورت خوراکی و همراه با غذا یا بدون غذا تجویز می‌شود. بنابر تشخیص درمانگر، ممکن است این دارو در دوزهای متفاوت و به کل یک یا دو عدد در طول روز تجویز می‌شود.
برخی از افراد درباره مصرف قرص ریسپریدون برای کودکان سوال می‌کنند. باید گفت در برخی موارد مانند اختلالات اوتیسم برای گروه کودکان بین  5 تا 16 ساله این دارو تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف داروی ریسپریدون برای کودک دو ساله ممنوع است. مگر در موارد بسیار خاصی که پزشک مصرف آن را ضروری بداند.
به‌طورکلی باید این نکته را در نظر بگیرید که هیچ‌یک از داروهای روانشناختی نباید بدون تشخیص و تجویز پزشک معالج مصرف شوند. این کار باعث بسیاری از مسمومیت‌های دارویی یا ابتلا به عوارض خطرناک داروها می‌شود.

 

موارد مصرف داروی ریسپریدون

همانطور که اشاره کردیم، ریسپریدون یکی از مهم‌ترین داروهای روانشناختی در حوزه اعصاب و روان است که در گروه داروهای ضد سایکوز جای می‌گیرد. این دارو برای طیف وسیعی از مشکلات تجویز می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

اختلال دوقطبی

یکی از مهم‌ترین موارد مصرف داروی ریسپریدون در اختلال دوقطبی است. این اختلال با نام افسردگی شیدایی هم شناخته می‌شود و فرد در آن با نوسانات خلقی بسیار شدید روبه‌رو می‌شود. برخی از درمانگران با بررسی شرایط و شدت اختلال مراجع، از ریسپریدون با دوزهای مشخصی برای فرد استفاده می‌کنند.

افسردگی

داروی ریسپریدون برای برخی از افراد مبتلا به افسردگی هم تجویز می‌شود. این دارو بر درمان افسردگی و کاهش علائم و نشانه‌های آزاردهنده افسردگی تاثیرگذاری زیادی دارد. همچنین برای افرادی که به واسطه ابتلا به افسردگی، دارای افکار خودکشی هستند یا تابه‌حال اقدام به خودکشی کرده‌اند، مصرف قرص ریسپریدون تجویز می‌شود.

اسکیزوفرنی

یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات و اختلالات روانشناختی که عموما داروی ریسپریدون برای آن تجویز می‌شود، اسکیزوفرنی است. در این اختلال، مرز میان رویا و واقعیت در فرد از بین می‌رود و ممکن است فرد توهماتی را تجربه کرده یا رفتارهای عجیبی را از خودش بروز دهد. 

 

اضطراب

مصرف قرص ریسپریدون برای افرادی که به اضطراب شدید مبتلا هستند، به کار می‌رود. تجویز ریسپریدون توسط روانپزشک متخصص برای افرادی که به اضطراب مبتلا هستند، کمک می‌کند علائم اضطراب کمتر شود و به کنترل آن کمک می‌کند.

وسواس

اختلال وسواس نیز طیف دیگری از مشکلاتی است که برای درمان آن از قرص ریسپریدون استفاده می‌شود. وسواس به افکار یا اعمالی گفته می‌شود که به صورت تکرارپذیر و مزاحم اتفاق می‌افتد و فرد را برای انجام کارها با مشکل روبه‌رو می‌کند.

اختلال استرس پس از سانحه

استرس پس از سانحه یکی دیگر از مواردی است که برای درمان آن عموما از قرص ریسپریدون استفاده می‌شود. این اختلال پس از وقوع یک حادثه تلخ و ترسناک مانند زلزله، تصادف شدید، تجاوز، مرگ عزیزان و ... رخ می‌دهد.

 


عوارض ریسپریدون

هر دارویی در کنار اثربخشی فوق‌العاده خودش، عوارضی را هم به همراه دارد. این عوارض با علائم و نشانه‌های خاصی بروز می‌کنند و اغلب پس از گذشت مدتی از دارو برطرف می‌شوند. بنابراین باید به این نکته توجه کرد که اثربخشی و فایده داروها، بسیار بیشتر از عوارض آن‌هاست.
اما بهتر است با بالا بردن اطلاعات خود درباره عوارض ریسپریدون یا هر داروی دیگری که مصرف می‌کنید، آگاهانه‌تر در این مسیر حرکت کنید. مهم‌ترین عوارض ریسپریدون را باید در موارد زیر جست‌وجو کنید:

خونریزی

یکی از مهم‌ترین عوارض ریسپریدون خونریزی است. این خوریزی به دلیل کاهش میزان پلاکت‌های خون و به شکل ناگهانی اتفاق می‌افتد. بنابراین ممکن است پس از مصرف دارو، با خونریزی از ناحیه دهان، بینی، مقعد یا واژن روبه‌رو شوید. در این شرایط بهتر است موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

مشکلات جنسی

بروز مشکلات جنسی نیز از دیگر عوارض مصرف ریسپریدون است که برخی افراد را به خود درگیر می‌کند. در این شرایط ممکن است فرد با بی‌میلی شدید جنسی و عدم تمایل به جنس مخالف روبه‌رو شود. همچنین مصرف این قرص نعوذ دردناک در مردان به مدت 4 ساعت یا بیشتر، حساسیت در پستان‌ها در زنان و مردان و همچنین خروج ترشخ از نوک پستان‌ها را به همراه دارد.

احساس بیماری

در برخی موارد، ریسپریدون حالات ناخوشایندی را به فرد منتقل می‌کند. این حالات می‌تواند مواردی مانند گلودرد، بی‌حالی، سرماخوردگی یا آنفولانزا باشند.

مشکلات پوستی

مصرف قرص ریسپریدون در برخی افراد، مشکلات پوستی را ایجاد می‌کند. این مشکلات شامل علائمی مانند کهیر، خشکی پوست، پوسته پوسته شدن شدید، احساس خارش و قرمزی و ... هستند.

واکنش عصبی

یکی دیگر از عوارض ریسپریدون بروز واکنش‌های عصبی است. در این شرایط ممکن است احساس لرزش شدید در بدن، ضربان قلب بالا، احساس گیجی، تعریق زیاد و ... را تجربه کنید.

حرکات غیرقابل کنترل

گاهی اوقات عوارض ریسپریدون خودشان را به شکل حرکات غیرقابل کنترل نشان می‌دهند. به این صورت که ممکن است به صورت مداوم اخم کنید، زبان یا لب‌های خود را تکان دهید و ... .

 

عوارض رایج و همه‌گیر قرص ریسپریدون

ریسپریدون عوارض شایع و رایجی نیز دارد که عموما همه کسانی که این دارو را مصرف می‌کنند، با آن روبه‌رو می‌شوند. از جمله این عوارض رایج که باید درباره آن بدانید موارد زیر هستند:

  • اسهال و دردهای شکمی (دلپیچه)
  • افزایش وزن
  • سردرد
  • احساس درد در بدن (دست و پاها)
  • افسردگی
  • استرس و اضطراب و احساس بی‌قراری
  • یبوست
  • خشکی دهان
  • ناراحتی و درد معده
  • ایجاد اختلال در پریود
  • احساس گیجی، بی‌حالی و خستگی
  • یبوست

به یاد داشته باشید که عوارض داروها جزو طبیعی مصرف دارو هستند. بنابراین باید به این نکته توجه کنید که اگر پزشک معالج، مصرف یک داروی خاص را برای شما ضروری می‌داند، بهتر است طبق دستور آن را مصرف کنید. به هیچ عنوان نسبت به مصرف یا عدم مصرف خودسرانه دارو اقدام نکنید. زیرا با عوارض بسیار خطرناک و ناخوشایند آن روبه‌رو می‌شوید.

برای آشنایی بیشتر با عوارض ریسپریدون روی تصویر زیر کلیک کنید.


نکات مهم برای مصرف داروی ریسپریدون

  1. ریسپریدون را فقط با تشخیص و تجویز پزشک یا روانپزشک متخصص مصرف کنید.
  2. حتما این قرص را طبق دستور، در دوز مصرفی معین و تا مدت زمان تعیین‌شده مصرف کنید.
  3. به‌هیچ‌عنوان مصرف دارو را عقب نیندازید. اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید، در صورت یادآوری حتما آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی قرص هستید، از خوردن دوز فراموش‌شده پرهیز کنید.
  4. اثربخشی داروهای روانشناختی، حدود 3 الی 4 هفته پس از مصرف بروز می‌کند. بنابراین برای دستیابی به نتیجه مناسب، عجله نکنید و صبور باشید.
  5. دارو را از دسترس کودکان دور کنید.
  6. در صورت مواجهه با علائم و عوارض ناخوشایند داروی ریسپریدون حتما موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.
  7. حتما درباره بیماری‌های زمینه‌ای خود مانند دیابت، مشکلات تنفسی و ... و همچنین بارداری و شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

 

بهترین کلینیک روانشناسی و مشاروه کجاست؟

متاسفانه امروزه میزان افراد مبتلا به شمشکلات روانشناختی شدت یافته است. بنابراین احساس نیاز به مراکز روانشناسی و مشاوره و درمانگران متخصص و حرفه‌ای بیش از پیش احساس می‌شود. برای پیدا کردن یک کلینیک روانشناسی خوب یا درمانگر معتبر، باید مراکزی را انتخاب کنید که نام و نشانی مشخصی دارند.
همچنین امکان‌پذیر بودن بررسی رزومه و پیشینه مراکز و آگاهی از سوابق کاری آن، می‌تواند به شکل بسیار موثری اثربخش باشد.
فراموش نکنید که انتخاب یک درمانگر متخصص و حرفه‌ای بسیار ضروری است. بنابراین برای این کار عجله نکنید و با صبر و حوصله این کار را انجام دهید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران در حوزه‌های گوناگون روانشناسی، آماده ارائه خدمات به شماست.
با ورود به سایت رسمی افق سلامت می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به کلینیک و درمانگران آن را دریافت کنید. 

 


سخن آخر

ریسپریدون یکی از مهم‌ترین داروهای مصرفی ضد سایکوز در روانشناسی است. این دارو برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناختی اثر دارد و می‌تواند و به‌خوبی مشکلات روانشناختی را کاهش دهد یا کنترل کند.
این دارو را طبق دستور پزشک، در دوز مشخص‌شده و همچنین در مدت زمان مشخص آن مصرف کنید. درمانگرام ما از ابتدا تا انتهای مسیر سلامت روان همراه با شما هستند. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/qj35z

مشاهده متخصصین گفتاردرمانی

مشاهده خدمات روانپزشکی