قرص سرترالین را مصرف کنیم یا نه؟

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

دارودرمانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان‌های روانشناختی است که برای برخی از افراد و با تشخیص و تجویز درمانگر متخصص انجام می‌گیرد. به زبان ساده در بسیاری از موارد، برای برخی از افراد، در کنار روان درمانی، نیاز به دارو درمانی هم احساس می‌شود. بنابراین طیف وسیعی از داروها برای التیام بخشی از دردهای روحی و روانشناختی یا بهبود حال بیمار لازم و ضروری هستند.
سرترالین یکی از انواع داروهای مهم و پرکاربرد در حوزه روانشناسی است که درمانگران برای برخی از مراجعان خود تجویز می‌کنند. اما پرسشی که در این جا وجود دارد، این است که قرص سرترالین را مصرف کنیم یا نه؟ و یا میزان مناسب مصرف سرترالین چه اندازه است؟
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره قرص سرترالین، ویژگی‌ها و موارد منع مصرف آن صحبت کنیم. اگر شما هم از افرادی هستید که این قرص را مصرف می‌کنید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

سرترالین چیست؟

سرترالین یکی از مهم‌ترین قرص‌های حوزه دارو درمانی برای درمان‌های روانشناختی است که به تشخیص و تجویز درمانگر متخصص ارائه می‌شود. این قرص از گروه داروهای ضد افسردگی است که در موارد مختلف، مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی، اختلال هراس و همچنین وسواس تجویز می‌شود.
برای اینکه قرص سرترالین و اثربخش آن را روی مغز بشناسید، بهتر است درباره چگونگی کارکرد این قرص بیشتر بدانید. سروتونین نوعی ماده شیمیایی است که توسط نورون‌ها در مغز ترشح می‌شود. سروتونین وظیفه تحریک سایر نورون‌ها را در مغز برعهده دارد و پس از انجام کار خود، توسط پمپ‌های موجود در مغزن، مجددا به مغز بازگردانده و بازیابی می‌شود. 
سرترالین دارویی است که به‌عنوان مهارکننده پمپ جمع‌کننده سروتونین معرفی می‌شود. بنابراین با افزایش میزان سروتونین در میان نورن‌ها، مانع از ایجاد علائم اضطراب و افسردگی می‌شود. 
شناختن عوارض سرترالین و موارد مناسب برای مصرف این قرص، کمک می‌کند که با اطلاعات کافی و کامل، پس از تجویز پزشک، آن را مصرف کنید.

نام تجاری سرترالین چیست؟

داروها، عموما یک نام تجاری و یک نام رایج دارند. برخی از آن‌ها با یکی از نام‌‌های خود، در میان عموم افراد، شناخته‌شده‌ترند. بنابراین آگاهی از نام تجاری و غیر معمول‌تر داروها نیز بسیار مهم است.
سرترالین با نام‌های تجاری آسنترا و زلفت هم در بازار موجود است. بنابراین اگر درجایی قرص سرترالین را با این دو نام شنیدید، باید بدانید که مقصود از آن‌ها، همان سرترالین است.


موارد مصرف سرترالین

هر گروه از داروها به منظور خاصی تجویز می‌شوند. برخی داروها در گروه داروهای ضدافسردگی قرار دارند که قرص سرترالین ازجمله آن‌هاست. موارد مهم مصرف سرترالین را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی یکی از رایج‌ترین اختلالات روانشناختی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. این اختلال به صورت ترس شدید و غیرمنطقی از قرار گرفتن در جمع، ترس از برقراری ارتباط با دیگران، ترس از مسخره شدن توسط افراد دیگر و ... بروز می‌کند. 
یکی از مهم‌ترین موارد مصرف قرص سرترالین که باید با تجویز و تشخیص روانپزشک متخصص اتفاق بیفتد در این مورد است.

 

اختلال افسردگی اساسی

افسردگی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که امروزه در میان افراد مختلف رایج است. بروز افسردگی در افراد باعث می‌شود که از انجام کارهای طبیعی در زندگی و حتی فعالیت‌هایی که تا پیش از این از انجام آن لذت می‌بردند، دوری کنند. افسردگی با حالاتی مانند خستگی بیش‌ازحد، بی‌علاقگی نسبت به انجام کارها، احساس پوچی، افکار خودکشی و ... بروز می‌کند. در این موارد اگر درمانگر تشخیص دهد که در کنار روان درمانی به دارو درمانی هم نیاز است، ممکن است قرص سرترالین را برای فرد تجویز کند.

 

اختلال هراس

اختلال هراس نیز از دیگر مسائل و مشکلات مهمی است که برای درمان آن از قرص سرترالین استفاده می‌شود. اختلال هراس یا حمله پانیک به حملاتی گفته می‌شود که در پی یک احساس درونی بدون علت مشخص اتفاق می‌افتد و علائم بسیار مهم و ناخوشایندی مانند تنگی نفس، ضربان قلب شدید، سفت شدن عضلات و ... را به همراه دارد.

 

وسواس فکری و عملی

یکی دیگر از موارد مصرف آسنترا بروز وسواس فکری و عملی است. در این موارد نیز درمانگر پس از تشخیص، با هدف کاهش علائم وسواس و کنترل آن سرترالین را تجویز می‌کند. وسواس به مجموعه‌ای از اعمال یا افکار تکراری و آزاردهنده‌ای گفته می‌شود که زندگی فرد را از روند طبیعی آن خارج می‌کند.

 

اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی

اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی، همانطور که از نامش پیداست، به دوران پیش از پریود و قاعدگی مرتبط می‌شود. این اختلال طیف شدید از نوسانات خلقی، افسردگی و اضطراب را بروز می‌دهد که زندگی فرد را مختل می‌کند. در این موارد نیز ممکن است درمانگر به تجویز سرترالین بپردازد.


آیا باید سرترالین مصرف کرد؟

افراد زیادی در مواجهه برای مصرف این قرص، این پرسش را مطرح می‌کنند. اما باید بدانید که چنین پرسشی نمی‌تواند به صورت یک قاعده کلی مطرح شود و پاسخ قطعی بله یا خیر ندارد.
بنابراین در برابر این سوال باید به این شکل پاسخ داد:

مصرف سرترالین به صورت خودسرانه و به‌دنبال خودتشخیصی، نه‌تنها توصیه نمی‌شود، بلکه منع مصرف دارد. بنابراین اگر با توجه به احساس و تشخیص خود قصد مصرف سرترالین را دارید، به‌هیچ‌عنوان این کار را نکنید.
همچنین اگر پس از مراجعه به روان درمانگر متخصص و ارجاع به روانپزشک، لزوم مصرف قرص سرترالین تشخیص داده و توصیه شد، باید آن را در مدت زمان تعیین شده، طبق ساعات و دوز مصرفی مشخص آن مصرف کنید.
بنابراین به خاطر داشته باشید که مصرف سرترالین به دنبال تشخیص و تجویز درمانگر، ضروری است.


آیا سرترالین عوارض دارد؟

همه داروها در کنار اثربخشی مثبت خود عوارضی را هم به دنبال دارند که بسیار طبیعی است. بنابراین باید این نکته را در نظر بگیرید که داروها با عوارض خاصی مشخص می‌شوند و این معنای مضر بودن دارو یا وجود مشکل در آن نیست. همچنین در نظر بگیرید که اگر درمانگر یا پزشک، مصرف یک دارو را برای شما ضروری می‌داند، به این معناست که تاثیرات مثبت دارو، بیش از عوارض آن مورد توجه هستند.
با این حال آگاهی از عوارض داروها بسیار ضروری است و به شما کمک می‌کند که با مشاهده علائم خاصی پس از مصرف دارو، به شکل آگاهانه آن را مصرف کنید. همچنین می‌توانید سریع‌تر موضوع و تغییرات بالینی را با درمانگر خود به اشتراک بگذارید.
از رایج‌ترین عوارض سرترالین که باید بدانید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز اختلال در خواب مانند پرخوابی یا کم‌خوابی
  • مشکلات گوارشی شامل اسهال، استفراغ، حالت تهوع
  • بروز سردرد
  • ایجاد خشکی در دهان
  • ایجاد تغییر در خلق‌وخو به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی مصرف سرترالین. مانند بالا رفتن اضطراب، بروز افسردگی، حالت بی‌قراری، لرزش و فراموشی
  • بروز مشکلات جنسی مثل بی‌میلی شدید نسبت به قراری رابطه جنسی 
  • ایجاد مشکل در توجه و توجه، احساس خستگی مفرط یا خواب‌آلودگی زیاد
  • احساس سوزن سوزن شدن در دست یا پا 

 

علاوه بر عوارض عمومی و رایج که پس از مدتی از گذشت مصرف قرص بهبود می‌یابند، عوارض نادری هم وجود دارندکه عموما با عنوان سندروم سروتونین شناخته می‌شوند. این عوارض نادر در موارد زیر جای می‌گیرند:

  • گرفتگی و سفت شدن عضلات بدن
  • ایجاد تنگی نفس شدید
  • بروز تورم در صورت و لب‌ها
  • التهابات پوستی شدید و بروز خارش زیاد در نواحی مختلف بدن
  • ایجاد اختلال در هماهنگی برای انجام کارها
  • ایجاد تب (عموما بروز تب 40 درجه)
  • بروز گرگرفتگی

در صورت بروز هرگونه از موارد نادر، حتما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، موضوع را با درمانگر خود در میان بگذارید.  برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص سرترالین و عوارض آن، روی تصویر زیر کلیک کنید.


آیا می‌توان سرترالین را یکباره قطع کرد؟


برخی از افراد متاسفانه به اشتباه و به شکل خودمختار اقدام به قطع مصرف سرترالین و داروهای خود می‌کنند. این کار می‌تواند افراد را با عوارض ناگوار و بسیار خطرناکی روبه‌رو کند که در برخی موارد حتی به مرگ منجر می‌شود.
سرترالین نیز به‌عنوان یک داروی روانشناختی بسیار مهم از این قاعده مستثنی نیست و قطع یکباره آن می‌تواند عوارض بسیار ناگواری را به همراه داشته باشد. بنابراین در هیچ صورتی اقدام به قطع مصرف یکباره سرترالین نکنید و آن را به همان صورت و میزانی که درمانگر برای شما تعیین کرده است مصرف کنید.

 


نکات مهم برای مصرف سرترالین

  • سرترالین از جمله داروهای حوزه روانشناسی است که یک داروی مهم از گروه داروهای ضد افسردگی است که برای طیف گسترده‌ای از مشکلات تجویز می‌شود. افسردگی، اضطراب، وسواس، حملات پانیک و ... از مواردی هستند که برای آن‌ها سرترالین تجویز می‌شود.
  • در ابتدای مصرف سرترالین ممکن است برخی از علائم شما تشدید شوند. مانند اضطراب  بی‌قراری، افسردگی و ... . بنابراین نگران نباشید و مصرف دارو را به همان ترتیبی که هست ادامه دهید تا بدن شما به آن عادت کند.
  • اگر با عوارض شایع و عمومی سرترالین مواجه شدید جای نگرانی نیست. این عوارض برای همه افراد بروز می‌کند و پس از گذشت مدتی از مصرف دارو برطرف خواهد شد.
  • چنانچه میزان عوارض قرص سرترالین برای شما بسیار شدید و اذیت‌کننده بود، حتما موضوع را با روانپزشک متخصص خود در میان بذارید.
  • به هیچ عنوان به طور خودمختار نسبت به مصرف یا عدم مصرف سرترالین اقدام نکنید.
  • فراموش نکنید که روانشناس اجازه تجویز دارو ندارد. بنابراین اگر به دارو نیاز داشته باشید، حتما شما را به روانپزشک متخصص ارجاع می‌دهد.
  • حتما دارو را طبق دستور، با همان دز مصرفی که روانپزشک تعیین کرده و در زمان مشخص مصرف کنید.

 


سخن آخر

سرترالین یکی از مهم‌ترین داروهای حوزه روانشناختی است که در گروه داروهای ضدافسردگی جای می‌گیرد و در موارد لازم تجویز می‌شود.
برای مصرف این دارو حتما باید تشخیص و تجویز روانپزشک معتبر را به همراه داشته باشید و این دارو را طبق دستور تعیین شده استفاده کنید. برای استفاده از خدمات ران درمانی، روانپزشکی و مشاوره می‌بایست به کلینیک‌های معتبر و مورد اطمینان مراجعه کنید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن طیف گسترده‌ای از درمانگران متخصص و حرفه‌ای آماده ارائه خدمات به شماست. برای بهره‌مندی از خدمات روان درمانی و روانپزشکی وارد سایت رسمی افق سلامت شوید و اطلاعات مورد نیاز خود را درباره حوزه‌های درمانی و درمانگران آن کامل کنید.
درمانگران ما از ابتدا تا انتهای انین مسیر مهم همراه با شما هستند. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/2u7yc

 

مشاهده متخصصین گفتاردرمانی

مشاهده خدمات روانپزشکی