چطور یک روانکاو خوب در تهران انتخاب کنیم؟

 

 

در این مقاله می‌خوانید:

 

تا‌به‌حال برایتان اتفاق افتاده که مسائل و مشکلاتی در زندگی داشته باشید، اما ندانید که باید با چه کسی در‌میان بگذارید و از چه کسی کمک بگیرید؟ یا حتي در مورد اينكه که چگونه یک روانکاو خوب را انتخاب کنید سردرگم و گمراه شده‌باشيد؟
امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، مسائل و مشکلات‌ انسان‌ها تغییر کرده و می‌توان گفت بیشتر شده است. کمک گرفتن از یک روانکاو خوب در مسیر زندگی می‌تواند بسيار مفید و کمک‌کننده باشد. 
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم در مورد چیستی روانکاوی، انتخاب روانکاو خوب در تهران و تفاوت روانکاو و روانشناس، ویژگی‌های روانکاوی و مزایای آن و اینکه چه کسانی نیاز به روانکاو دارند و می‌توانند در مسير زندگی خود از روانکاو کمک بگیرند صحبت کنیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

روانکاوی چیست؟

روانکاوی مجموعه‌ای از نظریه‌های روانشناختی را شامل می‌شود. روانکاوی به نحوه‌ی تاثیر ناخودآگاه بر رفتار، افکار، احساسات و سلامت روان را بررسی می‌کند. پدر روانکاوی، زیگموند فروید ساختار ذهن انسان را سه بخش هشیار(خودآگاه)، نیمه‌هشیار(نیمه‌آگاه) و ناهشیار(ناخودآگاه) تقسیم کرد. هشیار همه چیز‌هایی هستند که از آن‌ها آگاه هستیم. ناهشیار بخشی از روان است که خارج از آگاهی و بینش فرد قرار ‌دارد، اما رفتار و اعمال فرد را کنترل می‌کند. و نیمه‌هشیار راه ‌ارتباطی میان هوشیار و ناهشیار است. 
در روانکاوی راه‌های درمانی مختلفی معرفی می‌شود که در آن از نظریات زیگموند فروید که اولین روانکاو و پایه‌گذار روانکاوی است، الهام گرفته می‌شود. فروید معتقد بود که رفتارهای افراد در کودکی آنها ریشه دارد به همین علت در روانکاوی ناخودآگاه افراد بررسی و کندوکاو می‌شود و روانکاو به رهایی از احساسات سرکوب شده در فرد کمک می‌كند. آگاهی از روانکاوی و چگونگی کار آن به‌خوبی به انتخاب یک روانکاو خوب در تهران کمک می‌کند.

 

روانکاو کیست؟

روانکاو فردی است که علاوه بر روانشناسی در زمینه‌ روانکاوی آموزش‌هایی را دیده است و به درمان ریشه‌ای مشکلات روان می‌پردازد. روانکاو بر بیماری‌ها و اختلالات روانی تسلط دارد و از رویکردهای روانکاوی کمک می‌گیرد. همچنین ناخودآگاه افراد را بررسی می‌کند و سعی در آگاه‌سازی ناخودآگاه مراجع را دارد. 
فردی که به عنوان روانکاو معرفی می‌شود، پس از گوش دادن به صحبت‌های مراجع، به او کمک می‌کند علاوه بر کسب بینش بتواند مسائل و مشکلات خود را حل کند. روانکاو خوب با مهارت‌هایی که دارد با مراجعان خود رابطه‌ی موثری برقرار کرده و با هوشمندی خود به مراجعان خود کمک می‌کند تا از پس چالش‌هاي زندگي خود برآيند. 
بنابراین در مسیر مراجعه به روانکاو خوب در تهران یا مشاوره آنلاین با او، دقت داشته باشید و با این انتخاب صحیح، از نتیجه مطلوب در آینده مطمئن شوید.

 

تفاوت روانکاو و روانشناس 

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که تفاوت روانکاو خوب در تهران و روانشناس در چه چیزی است و چه زمانی باید به روانکاو خوب در تهران و چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم. ابتدا باید تفاوت روانکاو و روانشناس را بدانیم تا تشخیص دهیم که باید به چه کسی مراجعه کنیم.
روانکاوی شاخه‌ای از روانشناسی به حساب می‌آید. در واقع روانکاو یک روانشناس است با این تفاوت که آموزش‌هایی را در زمینه‌ی روانکاوی دیده است. یک روانشناس برای اینکه بتواند روانکاو خوب باشد باید آموزش‌ها و دوره‌هایی را حداقل به مدت چهار سال دیده و گذرانده باشد.
روانشناس که در سلامت روان تخصص دارد، درپیدا‌کردن راه‌های مناسب برای کنارآمدن با چالش‌های سلامت روان به افراد کمک می‌کند. 
روانکاو نسبت به روانشناس به بررسی ریشه‌ای‌تر مسائل می‌پردازد و وارد ناخودآگاه و ناهشیار افراد شده و آن را کاوش و کندوکاو می‌کند. یک روانکاو خوب در تهران باید با نحوه‌ روانکاوی و مهارت‌های آن آشنایی کامل داشته باشد. به دلیل طولانی بودن فرایند بررسی و تحلیل ناخودآگاه، درمان روانکاوی نسبت به روانشناسی مدت بیشتری زمان می‌برد. 
بنابراین اگر قصد دارید مشکلات و مسائل خود را به صورت عمقی و در مدت زمان طولانی‌تری حل کنید، بهتر است به یک روانکاو خوب در تهران مراجعه کرده و دوره روانکاوی خود را آغاز کنید.
برای مراجعه به یک روانشناس یا روانکاو خوب در تهران می‌توانید به سایت کلینیک افق سلامت سر‌بزنید.

 


چرا روانکاوی اهمیت دارد؟ 

همان‌طور که گفته شد مراجعه به یک روانکاو خوب در تهران یا هر شهر دیگری، بسیار کمک‌کننده است. به این دلیل که در روانکاوی به ریشه مشکلات و توجه عمیق به آن‌ها پرداخته می‌شود. در روانکاوی به مراجع کمک می‌شود که مسائل و مشکلات خود را به صورت ریشه‌ای تحلیل و حل کند و در این مسیر تاثیر مثبت روانکاوی را روی کیفیت زندگی، روابط و عملکرد خود ببیند. 

روانکاو خوب در تهران می‌توان ریشه بسیاری از مسائل را برای شما روشن کرده و مسیر رسیدن به سلامتی روان را برای شما هموار کند.

 

روانکاوی از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کند؟

همان‌طور که گفته‌شد یکی از ویژگی‌های اصلی روانکاوی حل‌شدن ریشه‌ای مشکلات است. پدر روانکاوی، زیگموند فروید از این روش‌ها در درمان روانکاوی خود استفاده می‌کرده‌ و امروزه هم از آن روش‌ها مانند تداعی آزاد، تحلیل رویا، تفسیر، انتقال و مقاومت کمک گرفته می‌شود.

 

تداعی آزاد

یکی از این روش‌ها تداعی آزاد است. در این روش مراجع هر آن چه به ذهنش می‌آید را آزادانه به زبان می‌آورد و با خیالی آسوده درباره‌ آنها صحبت می‌کند. مراجع درباره‌ موضوعاتی حرف می‌زند که ممکن است هیچ وقت درباره‌ ‌آنها با کسی صحبت نکرده و درمیان نگذاشته باشد. روانکاو همه‌ جوا‌ب‌ها و پاسخ‌هایی را که مراجع به او می‌گوید با دقت تحلیل و بررسي می‌کند.

تحلیل رویا

تحلیل رویا یکی دیگر از این روش‌ها است. پدر روانکاوی، فروید به رویاها توجه زیادی داشت، زیرا معتقد بود رویاها شاهراهي براي ورود به ناهشیار افراد هستند. در این روش احساسات و رویاهای سرکوب شده توسط مراجع که در زمان خواب به هوشیار فرد می‌آیند، بررسی و تحلیل می‌شود زیرا رویا‌های افراد معنا و مفهومی دارند. 

تفسیر

یکی دیگر از روش‌ها و شیوه‌های مهم در روانکاوی، تفسیر است. در روش تفسیر، تمام رفتارها و اعمالی که توسط مراجع انجام می‌شود بررسی و تفسیر ریشه‌ای می‌شوند. زیرا ممکن است رفتارهای فرد بازتابی از ناهشیار او باشند. به این صورت روانکاو خوب در تهران رفتار و اعمال شما را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد

انتقال

انتقال یکی از موضوع‌های مهم دیگر در روانکاوی است. مراجع ممکن است در طول جلسات یا در هنگام تداعی آزاد هیجان‌ها و احساساتی را بروز و نشان دهد که آن هیجان‌ها و احساسات باز هم مي‌توانند بازتابي از ناهشيار مراجع باشند و روانکاور همه‌ آنها را در نظر داشته و تحلیل موشکافانه مي‌كند.

مقاومت

در مواقعی ممکن است مراجع نسبت به فرایند روانکاوی و تداعی آزاد مقاومت داشته باشد و از بیان مسائل و مشکلات خود خودداری کند. این اتفاق به دلیل نگرانی یا اضطراب مراجع در برخورد با روانکاو صورت می‌گیرد. روانکاو باید با مهارت‌های خود، رابطه موثری با مراجع برقرار‌ کند. این کار به مراجع کمک می‌کند تا مقاومت خود را کمتر کرده و در‌واقع مقاومت خود را بشكند تا بتواند با خیالي آسوده مسائلش را به زبان بياورد. به زبان ساده هنر یک روانکاو خوب در تهران یا هر شهر دیگری، در این است که این رابطه معقول و منطقی را با مراجع خود برقرار کند. 


مزایای روانکاوی

روانکاوی علاوه ‌بر مزایا و سودمندی قابل توجهی که دارد در حل چالش‌ها و در مسیر زندگی بسیار موثر است. برقراری رابطه موثر و ارتباط خوب بین مراجع و روانکاو باعث می‌شود مراجع احساس اعتماد و امنیت کند و بداند روانکاو همراه با همدلی برای او و حل مشکلات او در کنارش است. می‌خواهد به او کمک کند و او هم با آرامش می‌تواند احساسات و افکار خود را به زبان بیاورد. از دیگر مزایای مراجعه به یک روانکاو خوب در تهران حل مشکلات به صورت ریشه‌ای و عمیق است که مسئله بسیار مهمي است. همچنین روانکاوی علاوه بر این که باعث می‌شود آگاهی مراجع نسبت به خودش افزایش یابد، شرایط زندگی شخصی و روابط او را با دیگران هم بهتر و در جهت مثبت هدایت می‌کند.


 
چه کسانی می‌توانند از روانکاوی استفاده کنند؟

روانكاوي برای همه افراد مفید است. زیرا علاوه‌بر این که باعث تقویت خودآگاهی انسان شده و به رابطه‌ بهتر با خانواده و اطرافیان و افزایش کیفیت کلی زندگی نیز كمك می‌کند. در کنار این، برای افرادی که به مشکلات و اختلالت روانشناختی مبتلا هستند و این اختلالت در آن‌ها تایید شده است، روانکاوی اثر مثبت زیادی دارد. 
از مشکلات و اختلال‌هایی که روانکاوی می‌تواند برای آنها مفید و کمک‌کننده باشد، می‌توان به اختلال‌هاي اضطراب، افسردگی، فوبیا، وسواس فكري و عملي، اسکیزوفرنی، پارانویید، دوقطبی، اختلال پس از سانحه، مشکلات دوران کودکی، مشکلات هویتی و شخصیتی، سوء مصرف مواد و مشکلات جنسی اشاره کرد.
روانکاو در همه‌ این مسائل به صورت ریشه‌ای و عمیق به تحلیل و کاوش دقیق می‌پردازد. افرادی که این اختلالات و مشكلات را در زندگی خود دارند، می‌توانند به یک روانکاو خوب خانم در تهران یا روانکاو خوب آقا در تهران مراجعه کنند.
همچنین جلسات روانکاوی برای افرادی که تمایل به تغییر، کمک به خودشان و همکاری با روانكاو برای پیش بردن جلسات درمان و روانکاوی را ندارند، نمی‌تواند مفید و سودمند باشد، زیرا همکاری مراجع باعث نتيجه‌بخش بودن درمان مي‌شود.

 

تفاوت روانکاو آقا و خانم چیست؟

بسیاری از افراد برای انتخاب یک روانکاو در تهران دچار تردید می‌شوند و به‌درستی نمی‌دانند باید به روانکاو خانم مراجعه کنن یا آقا.
نکته قابل توج در این مورد، این است که  که روانکاو خانم و آقا با هم هیچ تفاوتی ندارند. آنچه که در این میان و برای این انتخاب مهم است، میزان تخصص و مهارت انتخاب، راحتی و تصمیم شخصی شماست! 
به زبان ساده، هر فردی با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود ممکن است ترجیح دهد به روانکاو آقا یا خانم مراجعه کند. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که پیدا کردن یک روانکاو خوب در تهران به جنسیت او هیچ ربطی ندارد. بلکه برای این کار باید به میزان تخصص، مهارت و دانش او در این زمینه توجه کنید.

 

تعداد جلسات روانکاوی چقدر است؟

فرایند روانکاوی در دسته‌ی درمان‌های طولانی مدت قرار می‌گیرد و با توجه به روش روانکاو تعداد جلسات آن متغیر است. بنابراین باید بتوانيد بخشی از زمان زندگی خود را به آن اختصاص دهید. با گذراندن این دوره‌ طولانی قاعدتا توقع نتیجه موثر و مطلوب را دارید. به همین دلیل انتخاب یک روانکاو خوب بسیار تاثیرگذار و در فرایند درمان، کمک کننده است.

 

هزینه جلسات روانکاوی

هزینه روانکاو خوب در تهران با توجه به مدرک تحصیلی روانشناس، تخصص ،تجربیات و دوره‌های گذرانده متغیر است. خدمات روانشناسی و روانکاوی هزینه‌بر هستند و متاسفانه این هزینه درمانی در کشور ما، تحت پوشش بیمه نیست. بنابراین برای انجام هر جلسه روان درمانی باید هزینه‌ای را بپردازید. با اینکه پرداخت این هزینه مالی می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در زندگی و هزینه‌های هنگفت آینده جلوگیری کند. بنابراین تلاش کنید که با انتخاب یک روانکاو خوب در تهران یا هر شهر دیگری، این هزینه را به شکل بهینه انجام دهید.

 


بهترین کلینیک برای روانکاوی 

کلینیک‌های مشاوره و روانکاوی که دارای سایت مشخص و روزمه مورد تایید هستند، می‌توانند شما را برای انتخاب روانکاو خود در تهران و موفقیت در این انتخاب راهنمایی کنید. با مراجعه به سایت رسمی کلینیک‌ها و مراکز درمانی معتبر، این امکان را دارید که روانکاو مورد نظر خود را با خیال راحت انتخاب کنید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت ازجمله کلینیک‌های مشاوره و روان درمانی است که بهترین کادر از متخصصان روانشناسی، مشاوره، روان درمانی تحلیلی، روانپزشکی و ... را دور هم جمع کرده است. با مراجعه به سایت رسمی کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت این امکان را دارید که رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را به طور کامل مطالعه کرده و با اطمینان خاطر دست به انتخاب بزنید.
افق سلامت خدمات روان درمانی خود را در زمینه‌های زیر ارائه می‌کند:

 

  • مشاوره و روان درمانی فردی
  • مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان
  • مشاوره و روانشناسی خانواده
  • زوج درمانی
  • مشاوره پیش از ازدواج
  • گفتار درمانی
  • روان‌سنجی
  • گروه درمانی
  • روانپزشکی
  • روانكاوي

و..... .
شما می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن‌های زیر، نوبت خود را برای مراجعه به روان درمانگر مورد نظرتان رزرو کنید:
 
۰۲۱۲۶۱۵۹۴۸۳
۰۲۱۴۴۰۲۵۰۸۶

 


سخن آخر


انتخاب روانکاو خوب در تهران یکی از مهمترین تصمیم‌ها برای افرادی است که قصد دارند برای حل چالش‌ها و مشکلات خود به روانکاو و روانشناس مراجعه کنند و از آنها کمک بگیرند. بنابراین انتخاب یک روانکاو خوب در تهران بسیار مفید و کمک‌کننده خواهد ‌بود. برای این تصمیم بهتر است به انتخاب روانکاو خوب در تهران و همچنین فردی با‌تجربه توجه و دقت داشته‌باشید. زیرا با کمک روانکاو و روانشناس خوب می‌توانيد علاوه‌بر پیدا‌کردن مسیر درست درمان، راه‌حل‌های مناسب در زندگی پیدا‌کنید و به نتیجه دلخواه و مطلوب خود برسید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت شما را از ابتدا تا انتهای این مسیر همراهی می‌کند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/xd0h8

مشاهده متخصصین روانکاوی و رواندرمانی تحلیلی

مشاهده خدمات روانکاوی و روان درمانی تحلیلی