دکتر روانشناس اضطراب و افسردگی را چگونه انتخاب کنیم؟

 

در این مقاله می‌خوانید:


آیا در طول روز، هنگام انجام کار و فعالیت یا در موقعیت‌های مختلف، دچار اضطراب یا حالات افسردگی می‌شوید؟ یا فشارهای ناشی از این دو مسئله را روی خودتان احساس می‌کنید؟
آیا گاهی به این مسئله فکر می‌کنید که حجم فشار روانی و اضطرابی که در طول روز تجربه می‌کنید بسیار زیاد است؟
شاید این افکار و احساسات در هر فردی ایجاد شود و تا حدودی هم طبیعی باشد. اما نکته مهم این است که امروزه اضطراب و افسردگی به یک موضوع رایج و فراگیر افراد مختلف تبدیل شده است. به زبان ساده اگر کمی به دور و اطرافیان خودتان نگاه کنید، علائم اضطرابی و افسردگی را در آن‌ها می‌بینید.
گاهی این علائم آنچنان آزاردهنده هستند که نمی‌توان به‌تنهایی آن‌ها را کنترل کرد. در این شرایط نیاز به یک روانشناس متخصص دارید تا شیوه کنترل اضطراب و کاهش افسردگی را به شما آموزش دهد. به همین دلیل انتخاب یک دکتر روانشناس اضطراب و افسردگی بسیار اهمیت دارد.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره انتخاب دکتر روانشناس اضطراب و افسردگی و موارد مهم مربوط به آن صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 


اضطراب و افسردگی چیست؟

پیش از آنکه درباره نکات مهم انتخاب دکتر روانشناس اضطراب و افسردگی صحبت کنیم، بهتر است این دو حالت را بیشتر بشناسیم و به طور مجزا با هر دو آن‌ها آشنا شویم.

 

اضطراب

اضطراب حالتی است که به مقدار نرمال و طبیعی در همه افراد وجود دارد و به‌نوعی، پاسخ بدن به شرایط اضطراب‌آور و نگران‌کننده است. به زبان ساده همه افراد سطح مشخص و نرمالی از اضطراب را درون خود دارند و در شرایط مختلف آن را بروز می‌دهند.
اما در برخی شرایط، آنچنان شدت این اضطراب بالا می‌رود که زندگی طبیعی فرد، رفتارها و روابط او را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. این اضطراب ممکن است برای مدت زمان طولانی ادامه‌دار شود و شدت آزاردهندگی آن بالا رود. به این ترتیب زندگی عادی و روزانه شما را هم مختل خواهد کرد. 
اگر از کسانی که به اختلال اضطراب مبتلا هستند دلیل اضطراب آن‌ها را بپرسید، عموما این پاسخ را می‌شنوید که نمی‌دانم! این اتفاق نشان می‌دهد که منشا اضطراب چندان دقیق مشخص نیست و تنها احساسات و علائم ناخوشایند ناشی از آن با فرد باقی می‌ماند.
این حالت دارای انواعی است که در هر فرد به شکل مجزا و متفاوتی بروز می‌کند. از انواع اضطراب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

به همین دلیل مراجعه به دکتر روانشناس اضطراب و افسردگی بسیار مهم و ضروری است. 

 

افسردگی

افسردگی نیز یک حالت خلقی است که با نشانه‌هایی مانند بی‌علاقگی، بی‌انگیزه بودن و احساس غم و اندوه طولانی مدت و گاه بدون به‌یادداشتن هیچ علتی اتفاق می‌افتد. بسیاری از افراد در برخورد با هر نوع غم و ناراحتی یا سوگ، آن را به افسردگی تعبیر می‌کنند. اما باید این نکته را به خاطر داشت که احساس غم و اندوه در هر کسی وجود دارد و تا حد نرمال آن، بسیار طبیعی است. 
چیزی که اندوه را به افسردگی تبدیل می‌کند، طولانی شدن آن و علائم رایج همراه با آن است. فردی که به افسردگی مبتلاست، از انجام کارها، حتی کارهایی که پیش‌تر برای او لذت‌بخش بودند دوری می‌کند. احساس خستگی بیش‌ازحد، بیهودگی و پوچی، بی‌قراری و اختلال در خواب و ... همگی از علائم افسردگی هستند. به خاظر داشته باشید که تشخیص و سپس درمان این حالات، فقط باید توسط دکتر روانشناس اضطراب و افسردگی انجام شود. بنابراین هر فردی با هر سطحی از اطلاعات روانشناسی نمی‌تواند ادعای تشخیص و درمان کرده یا وجود افسردگی را در شما تایید کند.
افسردگی می‌تواند در افراد مختلف و به دلایل گوناگون رخ دهد. ممکن است این اتفاق پس از رخ دادن یک موقعیت بروز کند و ممکن است به مرور زمان و بدون اینکه خود فرد متوجه شود، افسردگی ایجاد شود. به همین دلیل است که افسردگی را با نام دشمن خاموش هم می‌شناسند.
افسردگی نیز مانند اضطراب نظم کلی زندگی افراد را به هم می‌زند و علت آن می‌تواند عوامل مختلفی مانند ژنتیک، محیط زندگی، شخصیت یا تغییر میزان مواد شیمیایی موجود در مغز باشد.

 

چرا مراجعه به روانشناس اضطراب و افسردگی مهم است؟

برخی افراد با این تصور اشتباه که برای درمان افسردگی و اضطراب نیاز به متخصص ندارند، از خوددرمانی یا روش‌های غیراصولی استفاده می‌کنند که در بسیاری از موارد، شرایط را بدتر می‌کنند.
تشخیص و آغاز درمان اضطراب و افسردگی نیاز به مراجعه به یک روانشناس متخصص و کارآزموده دارد که بتواند به‌درستی علائم را شناسایی کند و یک پروتکل درمانی مناسب را برای آن تهیه کند.
بنابراین ضروری است اگر حالات یا علائم افسردگی و اضطراب را در خود می‌بینید و این اتفاق زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، هر چه زودتر به دکتر روانشناس اضطراب و افسردگی مراجعه کنید.
اهمیت این کار را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

  • تشخیص درست و علمی اختلالات
  • تشخیص به‌موقع اختلال افسردگی و اضطراب و آسان‌تر شدن روند درمان
  • تهیه پروتکل درمانی مناسب با شرایط و اختلال شما
  • ارجاع شما به روانپزشک متخصص در صورت لزوم، برای شروع دارو درمانی
  • جلوگیری از تشدید اختلالات و کوتاه شدن طول درمان
  • در دسترس بودن درمانگر و راهنمایی‌های تخصصی او
  • کمک به بهبود حال و شرایط
  • تاثیر بلندمدت بر کیفیت زندگی و ارتقای سلامت روان

 


دکتر روانشناس اضطراب و افسردگی چه ویژگی‌هایی دارد؟


انتخاب روانشناس خوب نیاز به توجه خاص و بررسی ویژگی‌هایی دارد که باید در او وجود داشته باشد. بنابراین ضروری است که به چند نکته مهم هنگام مراجعه به دکتر روانشناس اضطراب و افسردگی توجه کنید:

 

تخصص

اولین ویژگی مهم برای انتخاب دکتر روانشناس تخصص اوست. در این مسیر باید درمانگرانی را انتخاب کنید که امکان بررسی رزومه تخصصی کاری و تحصیلی آن‌ها وجود دارد. تخصص و مهارت یک ویژگی بسیار مهم و ضروری برای انتخاب رواننشاس و درمانگر است.

 

تعهد و اعتبار

یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که در انتخاب دکتر روانشناس اضطراب و افسردگی باید به آن توجه کنید، تعهد و اعتبار است. بنابراین ضروری است که پیش از مراجعه، درباره تعهد کاری و اعتبار درمانگران اطلاعات کافی و درستی را به دست آورید.

 


چطور روانشناس انتخاب کنیم؟

جهت انتخاب روانشناس برای درمان افسردگی و اضطراب می‌توانید از روش جست‌وجوی اینترنتی یا پرسش از افراد با تجربه در این زمینه بهره ببرید.
با جست‌وجو در اینترنت لیستی از اسامی درمانگران را به دست می‌آورید که امکان بررسی و تحقیق را برای شما آسان می‌کند. فراموش نکنید هنگام جست‌جو فقط درمانگران یا کلینیک‌هایی را درون لیست خود نگه دارید که نام و نشانی مشخصی دارند و می‌توانید اطلاعات کافی را درباره تخصص آن‌ها به دست آورید.
با ورود به سایت کلینیک‌های روانشناسی یا درمانگران و خواندن نظر مراجعان نیز به اطلاعات بسیار خوبی دست می‌یابید. این کار برای شما بسیار مفید و کمک‌کننده خواهد بود.
روش دیگری که برای انتخاب روانشناس اضطراب و افسردگی اهمیت بسیاری دارد، پرسش از افرادی است که اطلاعات یا تجربه خوبی در این باره دارند. می‌توانید از توصیه دیگران برای انتخاب درمانگران مناسب خود استفاده کنید. فراموش نکنید که شما نمی‌توانید همان درمانگری را که پدر یا مادر، خانواده و یا دوستان نزدیک شما را درمان کرده یا می‌کند، برای خود انتخاب کنید. زیرا اخلاق حرفه‌ای در روانشناسی این اجازه را نمی‌دهد که دو نفر از اعضای یک خانواده یا دو دوست صمیمی یک درمانگر واحد داشته باشد. مگر در مواردی مانند زوج درمانی یا مشاوره خانواده که حضور اعضا در جلسات درمان ضروری است.

 


کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در حوزه‌های مختلف روان درمانی و مشاوره آماده ارائه خدمات به شماست. شما می‌توانید با ورود به سایت رسمی افق سلامت، اطلاعات کامل کاری و تحصیلی مرتبط با درمانگران مرکز را به طور کامل دریافت کرده و بعد از بررسی دقیق، روانشناس مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.


افق سلامت خدمات خودش را در زمینه‌های زیر ارائه می‌دهد:

  • مشاوره و روان درمانی فردی
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره زوج درمانی
  • مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان
  • روانکاوی و روان درمانی تحلیلی
  • روانپزشکی و ...

 

سخن آخر

اضطراب و افسردگی امروزه شیوع زیادی میان همه گروه‌ها پیدا کرده است و گاهی شدن این اختلالات بسیار زیاد می‌شود. هر یک از این اختلالات می‌توانند مشکلات حادی را برای زندگی شما ایجاد کنند و نظم زندگی شما را به هم بزنند. بنابراین ضروری است که در برخورد با علائم و نشانه‌های این اختلالات، برای مراجعه به دکتر روانشناس اضطراب و افسردگی اقدام کنید.
فراموش نکنید که روان درمانی و مشاوره نیاز به پیگیری، صبر و تمایل برای برطرف شدن حالات اضطرابی دارد.  

 

لینک کوتاه:

zood.link/whm44

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی