انتخاب روانشناس برای درمان بیش فعالی

 

آیا تابه‌حال کودکانی را دیده‌اید که شیطنت زیادی می‌کنند و در یک جا آرام نمی‌نشینند؟ یا برای انجام بسیاری از فعالیت‌های عادی و طبیعی که نیاز به تمرکز و توجه دارد، سختی زیادی می‌کشند؟
این‌ نشانه‌ها در جایی که بسیار شدید، غیرقابل‌کنترل و آزاردهنده باشد، یا به ایجاد اختلال در زندگی عادی کودک و اطرافیان او منجر شود، نگران‌کننده است. باید بدانید که شیطنت و بازیگوشی ویژگی همه کودکان سالم است. بنابراین به صرف شیطنت یا بازیگوشی یک کودک، نمی‌توان او را دارای مشکل نامید.
عموما کودکانی که با این نشانه‌ها دیده می‌شوند، به‌عنوان کودکان طیف بیش ‌فعال شناخته می‌شوند. این درحالی‌ است که تشخیص دادن بیش فعالی در کودکان کار هر کسی نیست و یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه باید این مسئله را تشخیص دهد.
درا این مطلب از وبلاگ افق سلامت، قصد داریم شما را با راه‌های انتخاب روانشناس برای درمان بیش فعالی آشنا کنیم. اگر دوست دارید این مسئله را بیشتر بشناسید و بهترین روانشناس برای ADHD را پیدا کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

بیش فعالی چیست؟

شاید خیلی از شما با با بیش فعالی و علائم مرتبط با آن آشنا نباشید. بنابراین بهتر است پیش از پرداختن به انتخاب روانشناس برای درمان بیش‌ فعالی ابتدا این مسئله را بشناسیم.
بیش فعالی به حالتی گفته می‌شود که در آن، کودک به شکل غیرطبیعی و بیش از حد معمول و رایج، به جنب‌وجوش و فعالیت می‌پردازد. این اتفاق علاوه بر کودک، اطرافیان، والدین و حتی برخورد او با گروه همسالان را هم دچار مشکل می‌کند. به همین انتخاب و مراجعه به یک روانشناس برای درمان بیش فعالی بسیار اهمیت دارد.
درنهایت به زبان ساده می‌توان گفت که بیش فعالی به حالتی گفته می‌شود که افرادی با این ویژگی، با فعالیت زیاد و جنب‌وجوش مفرط شناخته می‌شوند. برای تشخیص و درمان بیش فعالی می‌بایست به یک روانشناس متخصص مراجعه کنید و تا رسیدن به نتیجه درست و مطلوب صبور باشید.
به طور دقیق‌تر، بیش فعالی، اختلال نقص توجه و تمرکز یا ADHD نوعی مشکل رفتاری است که شدت و ضعف‌های مختلفی دارد و در هر فرد به شکلی بروز می‌کند.  

 

علائم بیش فعالی چیست؟

تشخیص علائم بیش فعالی چیزی است که باید به کمک یک متخصص و روانشناس آگاه در این زمینه انجام بگیرد. به زبان ساده کسی صلاحیت تشخیص بیش فعالی در کودک را دارد که در این زمینه متخصص باشد. بنابراین نمی‌توان گفت که هر کودکی با هر سطح از شینطت با بازیگوشی، بیش فعال است.
اما، نکته مهم درباره این موضوع، این است که برخی از علائم وجود دارند که به عنوان علائم هشداردهنده بیش فعالی معرفی می‌شوند. بنابراین با شناسایی و رصد برخی از علائم و نشانه‌ها می‌توان به روانشناس برای درمان بیش فعالی مراجعه کرد.
علائم و نشانه‌ های بیش فعالی را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

بی‌قراری و تکان خوردن زیاد

یکی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بیش فعالی در کودکان بی‌قراری شدید، جنب‌وجوش و تکان خوردن است. در این حالت کودک به طور دائم تکان می‌خورد و یا دست و پاهای خود را در حالتی که حتی نشسته است تکان می‌دهد.

 

سروصدای زیاد

یکی دیگر از علائم بیش فعالی ایجاد سروصدای بسیار زیاد و بازی کردن همراه با ناآرامی است. افراد بیش فعال در هنگام بازی، فعالیت و ... صداهایی را از خودشان ایجاد می‌کنند که در بسیاری از موارد برای اطرافیان آزاردهنده است. با مشاهده این مورد می‌توانید به یک روانشناس برای درمان بیش فعالی و پیش از آن، جهت تشخیص بیش فعالی، مراجعه کنید.

 

صحبت کردن بیش‌ازحد

کودکی که به بیش فعالی مبتلاست، گاهی بیش‌ازخد صحبت می‌کند و به نظر می‌رسد که صحبت کردن او تمامی ندارد.  

 

دویدن

دویدن در هر محیط و موقعیتی یکی دیگر از علائم و نشانه های بیش فعالی است که ضرورت مراجعه به روانشناس برای درمان بیش فعالی را نشان می‌دهد. کودکانی که به بیش فعالی مبتلا هستند، عموما در هر موقعیت و شرایطی درحال دویدن، ناآرمی و تکانشگری هستند.

 

نقص توجه

کودکان ADHD با نقص در توجه و عدم تمرکز شناخته می‌شوند. این افراد عموما نمی‌توانند روی یک موضوع خاص متمرکز شوند، و هر چیزی، حتی یک صدای جزیی می‌تواند تمرکز آن‌ها را به هم بزند. به همین دلیل اغلب کودکان بیش فعال، از فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز یا توجه دارد دوری میکنند و در انجام دادن آن‌ها ضعیف هستند.

 

ناتوانی در توجه به جزییات

کودکان بیش فعال در توجه به جزییات بسیار کمتر از کودکانی که به با این مشکل روبه‌رو می‌شوند، توانمند هستند. بنابراین توجه کردن به ریز جزییات، انجام کارهای ظریف و ... برای این دسته از کودکان دشوار است.

 

علت ابتلا به بیش فعالی

زمانی که به روانشناس برای درمان بیش فعالی مراجعه می‌کنید، قطعا اولین سوال شما این موضوع خواهد بود که علت بیش فعالی چیست. پاسخ به این سوال کار چندان آسانی نیست.
درواقع باید گفت که علت بیش فعالی به طور قطع مشخص نیست و همچنان برخلاف تلاش‌های زیادی که برای پیدا کردن علت دقیق این مشکل شده است، همچنان یک دلیل قطعی برای آن وجود ندارد.
اما طبق تحقیقات، احتمالا ژنتیک نقش اصلی را در بروز بیش فعالی ایفا می‌کند و به عنوان یکی از مهم‌ترین علل بروز آن مطرح می‌شود.
دلایل دیگری را که درباره این مسئله مطرح کرده‌اند، موارد زیر هستند:

  • مصرف سیگار و مشروب پیش از زایمان
  • قرار گرفتن در معرض سم‌های محیطی مانند حشره‌کش و سرب و ... 

 

درمان بیش فعالی

مراجعه به روانشناس برای درمان بیش فعالی و مهم‌تر از آن، تشخیص این اختلال یک اقدام ضروری است. بنابراین اگر علائم بیش فعالی را در کودک خود مشاهده می‌کنید، بهتر است به یک روانشناس برای درمان بیش فعالی رجوع کنید.
درمان بیش فعالی عموما نیاز به مصرف دارو دارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان این اختلال استفاده از داروهایی خاصی است که درمانگر، مصرف آن‌ها را ضروری می‌داند. در حالت کلی، در برخورد با این اختلال بهتر است ابتدا به یک روانشناس برای درمان بیش فعالی مراجعه کنید.
درمانگر با مشاهده علائم و بررسی‌های تخصصی، وجود این اختلال را تشخیص می‌دهد و بنا بر شرایط کودک، محیط زندگی و ... یک پروتکل درمانی مشخص را برای او تهیه می‌کند. بازی درمانی، کاردرمانی و روان درمانی شیوه‌های غیر دارویی است که برای کاهش و یا کنترل علائم ADHD از آن استفاده می‌شود.
در برخی موارد و زمانی که علائم بیش فعالی بسیار شدید است، نیاز به مداخله دارویی نیز احساس می‌شود. تشخیص نیاز به مصرف به دارو، برعهده درمانگر است و در صورت لزوم شما را به یک روانپزشک متخصص ارجاع می‌دهد تا داروی مناسب برای کودک، دورز مصرفی و مدت زمان مصرف دارو را تعیین کند.
فراموش نکنید که تجویز دارو، تعیین نوع داروها، مدت زمان مصرف آن‌ها و دوز مصرفی آن فقط با تشخیص روانپزشک انجام می‌گیرد. بنابراین به هیچ عنوانبه صورت خودسرانه یا به پیشنهاد دیگران، اقادام به مصرف دارو یا قطع مصرف و تغییر دوز آن نکنید.
این کار باعث ایجاد مشکلات حاد و در مواردی مسمویت دارویی با مرگ می‌شود.

 

داروهای بیش فعالی

داروهایی که برای بیش فعالی تجویز می‌شوند، با توجه به شرایط و علائم کودک متفاوتند. تجویز داروها همانطور که گفته شد، پس از مراجعه به روانشناس برای درمان بیش فعالی و ارجاع به روانپزشک برای دارو درمانی انجام می‌شود.
اما داروهای رایج بیش فعالی موارد زیر هستند:

  • ریتالین 
  • آتوموکسین
  • دگزامفتامین 
  • گوانفاسین

 

بهترین کلینیک درمان بیش فعالی

پیدا کردن یک روانشناس برای درمان بیش فعالی کار چندان آسانی نیست. از آنجایی که تشخیص و درمان کودکان بیش فعال کار حساسی است، می‌بایست به یک درمانگر یا کلینیک درمان بیش فعالی معتبر مراجعه کنید. 
برای این کار بهتر است به دنبال مراکز روان درمانی و درمانگرانی بگردید که نام و نشانی معتبری دارند. برای این کار بهتر است بررسی رزومه کاری و تحصیلی آن‌ها را به‌خوبی انجام دهید و از صحت آن‌ها مطمئن باشید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران کودک آماده ارائه خدمات روان درمانی به شماست. با ورود به سایت رسمی افق سلامت می‌توانید رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را مطالعه و بررسی کرده و جهت رزرو وقت مشاره اقدام کنید.
برای رزرو وقت مشاوره از کلینیک مشاوره و روان درمانی افق سلامت با شماره تلفن‌های زیر تماس بگیرید:

۰۲۱۴۴۰۲۵۰۸۶
۰۲۱۲۶۱۵۹۴۸۳
۰۹۱۹۵۷۱۱۷۱۴
۰۹۱۹۷۳۸۲۱۸۳

سخن آخر

بیش فعالی یکی از مهم‌ترین اختلالات به‌ویژه در کودکان است که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای انجام فعالیت‌ها و ارتباط با دیگران برای آن‌ها ایجاد کند. این اختلال علت واضح و مشخصی ندارد اما تحقیقات نشان داده‌اند که ژنتیک عامل مهمی برای بروز آن است.
جهت مراجعه به روانشناس برای درمان بیش فعالی می‌توانید به کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت مراجعه کنید. درمانگران ما از ابتدا تا انتهای مسیر درمان همراه با شما هستند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/drjff

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات مشاوره و روان درمانی کودک