راه‌های انتخاب روانشناس کودک خوب در تهران

 

در این مقاله می‌خوانید:

 

 

چقدر درباره روانشناسی کودک می‌دانید؟ آیا تابه‌حال یکی از جلسات روانشناسی کودک را از نزدیک دیده‌اید؟ اصلا به نظر شما مشاوره و روانشناسی کودک ضروری است؟
روانشناسی ازجمله حوزه‌های مهمی است که در هر بخش به صورت تخصصی فعالیت می‌کند و متخصصان این حوزه براساس علاقه‌مندی و مطالعه خود در آن‌ها فعالیت می‌کنند. روانشناسی کودک نیز جزو مهم‌ترین این حوزه‌هاست که حساست‌های خاص و ویژه‌ای دارد.
پاسخ به این مسئله که چه زمانی باید به یک روانشناس کودک خوب در تهران مراجعه کرد یا چگونه می‌توانیم یک روانشناس خوب را انتخاب کنیم، نیاز به اطلاعات درباره این حوزه تخصصی دارد.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره روانشناس کودک خوب در تهران و مهم‌ترین نکات انتخاب آن صحبت کنیم. اگر این مسئله به یک دغدغه برای شما هم تبدیل شده است و دوست دارید بیشتر درباره آن بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 


روانشناسی کودک چیست؟

روانشناسی کودک شاخه مهمی در روانشناسی و مشاوره است که به مطالعه و بررسی دقیق تغییر و تحولات شناختی، رشدی، جسمی و ... کودک و نوجوان می‌پردازد.
این بخش از روانشناسی به این دلیل اهمیت دارد که به‌خوبی سلامت روان کودک و موارد مرتبط با آن را بررسی می‌کند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های روانشناسی کودک آموزش سبک‌های فرزندپروری به والدین است. این کار کمک می‌کند که والدین با یادگیری روش‌های صحیح فرزندپروری، کودکانی را با سلامت روان کامل تربیت کنند. 

 


چرا روانشناسی کودک مهم است؟

متاسفانه همچنان بخش زیادی از افراد، به اهمیت روانشناسی کودک و نوجوان و یافتن روانشناس کودک خوب در تهران پی نبرده‌اند. درحالی‌که روانشناسی و مشاوره کودک و نوجوان هم دقیقا به اندازه روانشناسی بزرگسال اهمیت دارد و باید به آن توجه شود.
ازجمله مهم‌ترین دلایلی که نشان می‌دهد روانشناسی کودک اهمیت زیادی دارد، باید به موارد زیر اشاره کرد:

 

کمک به درک تفاوت‌ها 


کودکان از بدو تولد نیاز به یادگیری و آموزش دارند و از خلال این یادگیری و آموزش‌ها، مهارت‌های رشدی و روانی مورد نیاز را می‌آموزند. گاهی برخی کودکان به دلیل وجود مشکلاتی که به‌راحتی و بدون تخصص قابل تشخیص نیستند، روند متفاوتی را از شیوه نرمال و طبیعی خود طی می‌کنند. در این شرایط وجود یک روانشناس کودک خوب در تهران کمک می‌کند که تفاوت‌های رفتاری، رشدی و شناختی کودک شناسایی شده و در صورت نیاز، پروتکل‌های درمانی یا رفتاری خاصی برای آن‌ها آماده شود.

 

رشد مهارت‌ها

رشد مهارتی یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر از ابتدای تولد اوست. بنابراین مهم است که در هر سنی چه چیزی را و چگونه یاد می‌گیرد. کمک گرفتن از روانشناسی کودک به‌خوبی به شما کمک می‌کند که انواع این مهارت‌ها و روش‌های آموزش آن را به کودکان، به‌درستی به کار بگیرید.
رشد مهارت‌ها در ابعاد گوناگون رشدی و رفتاری و شناختی کودک، اثرگذاری ویژه‌ای دارد.

 

تشخیص اختلالات

همانطور که اشاره کردیم، تشخیص تفاوت‌های کودک یا خارج شدن او از روند طبیعی رشد شناختی و رفتاری به آسانی قابل شناسایی نیست. بنابراین ضروری است که در این زمینه از یک متخصص و روانشناس کودک خوب در تهران کمک گرفته شود.
درواقع روانشناسی کودک به شکل بسیار موثری به تشخیص و شروع درمان اختلالات روانشناختی کودک کمک می‌کند. 

 

روانشناسی کودک آنلاین بهتر است یا حضوری؟

امروزه با گسترش راه‌های ارتباطی و آسان‌تر شدن ارتباط افراد با یکدیگر، مشاوره و روانشناسی آنلاین هم رشد و پیشرفت زیادی داشته است. بنابراین به‌عنوان یک روش موثر و مهم در روانشناسی شناخته می‌شود.
اما، نکته مهم در اینجا این است که برخی از والدین، میان انتخاب روانشناس حضوری و آنلاین سردرگم هستند و نمی‌دانند کدام روش برای فرزندان آن‌ها موثر است. در این‌باره باید گفت که روش حضوری و آنلاین برای انتخاب روانشناس کودک خوب در تهران هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها تفاوت آن‌ها، در حضوری یا عدم حضوری بودن آن‌هاست.
بنابراین دانستن این نکته ضروری است که مشاوره حضوری کودک و مشاوره آنلاین کودک از نظر کیفیت، متخصصان، هزینه و زمانی که برای آن صرف می‌شود، کاملا برابر هستند. به همین دلیل هیچ نوع نگرانی بابت عدم کیفیت آن‌ها وجود ندارد.
اما مواردی هم وجود دارند که در آن شرایط خاص، بهتر است از مشاوره روانشناسی کودک آنلاین بهره گرفت. این موارد را می‌توان به شکل زیر بیان کرد:

 

دور بودن از کلینیک‌های روان درمانی

در موارد زیادی دوری از مراکز درمانی و کلینیک‌های روانشناسی، افراد را برای مراجعه به یک روانشناس خوب در تهران با مشکل روبه‌رو می‌کنند. این مشکل ممکن است به دلیل زندگی در مناطق نسبتا محروم یا بسیار دور از کلینیک روانشناسی و همچنین مهاجرت به شهر یا کشورهای دیگر رخ دهد. 
در این موقعیت‌ها بهتر است شیوه روانشناسی آنلاین راجایگزین روش‌های حضوری کرده و درمان کودک خود را شروع کنید.

 

محدودیت‌های جسمی و حرکتی


گاهی وجود محدودیت‌های جسمی و حرکتی، والدین و کودک را از مراجعه حضوری به روانشناس خوب در تهران باز می‌دارند. در این شرایط، انتخاب شیوه روانشناسی آنلاین کودک بسیار مناسب است و سبب عدم تعویق و وقفه در جلسات درمان می‌شود.

 

بیماری


گاهی به دلیل بروز بیماری‌ها، مانند سرماخوردگی و یا سایر بیماری‌های واگیردار، افراد نمی‌توانند جلسات مشاوره خود را به صورت حضوری برگزار کنند. در این موقعیت هم استفاده از شیوه آنلاین برای مشاوره با یک روانشناس کودک خوب در تهران بسیار کارآمد است.

 

اضطراب یا مقاومت شدید کودک برای رویارویی با درمانگر

برخی کودکان به دلیل تجربه اضطراب شدید و یا لجبازی از مراجعه حضوری به درمانگر کودک دوری می‌کنند. در این شرایط بهتر است شیوه آنلاین را جایگزین و درمان را از این طریق پیگیری کرد. البته باید این نکته را حتما در نظر بگیرید که به‌هیچ‌عنوان از زور و اجبار برای مراجعه کودک به درمانگر استفاده نکنید. زیرا نه‌تنها نتیجه‌بخش نخواهد بود، اثرات مخربی را هم به دنبال خواهد داشت.

 

چه کودکانی به روانشناس نیاز دارند؟

وجود یک روانشناس در هر مرحله از زندگی افراد با جایگاه متفاوت و سنین مختلف لازم و ضروری است. حضور داشتن روانشناس و امکان مشورت با او به‌خوبی کمک می‌کند که بخشی از بحران‌ها به شکل درستی مدیریت شوند.
این نیاز به روانشناس درباره کودکان نیز وجود دارد و می‌تواند بخش مهمی از سلامت ذهن و روان، توانایی و مهارت آن‌ها را تامین کند. بنابراین باید گفت که همه کودکان و والدین آن‌ها برای عملکرد بهتر و تربیت اصولی به وجود روانشناس در زندگی خود نیاز دارند. اما در برخی شرایط، نیاز به مراجعه به روانشناس برای کودکان بیشتر احساس می‌شود. این موارد و شرایط در موارد زیر دیده می‌شوند:

 

علائم رفتاری غیرطبیعی

برخی از رفتارهای کودک، خبر از نیاز او به مشاور و روانشناس متخصص کودک می‌دهد. بنابراین باید نسبت به تغییرات رفتاری کودکان حساس باشید و با شناسایی به‌موقع آن‌ها، به‌درستی و در زمان مناسب آن‌ها را مدیریت و کنترل کنید.
رفتارهایی مانند پرخاشگری شدید، بی‌قراری زیاد، اجتناب از قرار گرفتن در محیط‌های مختلف، گریه‌های شدید، گوشه‌گیری و ... همگی ازجمله علائم رفتاری غیرطبیعی در کودکان است. بنابراین با مشاهده این علائم و شدت یافتن آن بهتر است به یک مشاور و روانشناس کودک مراجعه کنید.

 

ضعف در برقراری ارتباط با دیگران

مهارت‌های اجتماعی و توانایی برقراری ارتباط با دیگران یکی از مهم‌ترین بخش‌های تربیت کودک است. بنابراین بهتر است با کمک گرفتن از انواع روش‌های صحیح، این توانایی را در کودک تقویت کنید. اگر کودک شما از فضاهای اجتماعی، ارتباط با دیگران و برخورد با آن‌ها به شکل افراطی اجتناب می‌کند، بهتر است به دنبال یک راه حل صحیح برای آن باشید. برای این کار می‌توانید یک روانشناس خوب در تهران را انتخاب کرده و به او مراجعه کنید.

 

علائم خودآزاری

خودآزاری یکی دیگر از علائمی است که نشان می‌دهد کودک شما به روانشناس خود در تهران نیاز دارد. این علائم با انجام کارهایی که به‌طورمشخص به کودک آسیب می‌رساند مشخص می‌شود. رفتارهایی مانند سوزاندن، بریدن، خراشیدن بدن و ... یا جملات ناامیدکننده مثل «می‌خواهم بمیرم» یا «من زندگی کردن را دوست ندارم» نشانه‌های مشخصی از خودآزاری هستند.

 

مشکلات جسمانی بدون علت

گاهی مشکلات جسمانی مانند معده‌درد یا مشکلات گوارشی، سردردهای شدید و ... برای کودک ایجاد می‌شود که دلیل آن حتی با مراجعه به پزشک متخصص مشخص نمی‌شود. در این موارد عموما تشخیص مشکلات روان‌تنی داده می‌شود و نیاز است که به یک مشاور یا روانشناس کودک مراجعه کنید.

 

گوشه‌گیری ناگهانی

گاهی کودک به دلیل وجود برخی از مشکلات، به گوشه‌گیری ناگهانی و حالات افسردگی مبتلا می‌شود. این مورد نیز عامل دیگری است که نشان می‌دهد که فرزند شما به یک روانشناس کودک خوب در تهران نیاز دارد. بنابراین باید نسبت به مراجعه به روانشناس کودک اقدام کنید.

 

دارو درمانی برای کودک

برخی سوال می‌کنند که آیا انتخاب یا مراجعه به روانشناس خود در تهران برای درمان کودکان کافی است یا آن‌ها نیاز به مصرف دارو هم دارند. باید گفت که این سوال پاسخ قطعی ندارد. زیرا نوع مشکل کودک اهمیت ویژه‌ای در نوشتن یک پروتکل درمانی دارد.
مشکل برخی کودکان با انجام تعداد جلسات معین روان درمانی، برطرف خواهد شد یا بهبود پیدا می‌کند. برخی دیگر نیازمند دریافت دارو یا همان دارو درمانی هستند و عده دیگری از آن‌ها، به هر دو روش دارو درمانی و روان درمانی نیاز دارند.
بنابراین نمی‌توان به طور قطع بیان کرد که دارو درمانی برای کودکان مفید و موثر است یا نه. در این رابطه باید به مشکل کودک و شدت آن و همچنین تشخیص درمانگر رجوع کرد.
باید گفت که کودکان هم مانند بزرگسالان، برای درمان، باید به تشخیص و تجویز درمانگر عمل کنند.

 

نکات مهم برای مراجعه به روانشناس کودک

پیدا کردن و انتخاب یک روانشناس خوب در تهران کار چندان آسانی نیست و نیاز به پیگیری، بررسی و حساسیت در این زمینه دارد. اما بد نیست به نکات مهمی برای مراجعه به روانشناس کودک خوب در تهران توجه کنید.

  • به‌هیچ‌عنوان کودک را مجبور به مراجعه و روان درمانی نکنید. این زور و اجبار هیچ کمکی به بهبود شرایط یا درمان نمی‌کند. همچنین ممکن است کودک را از دریافت درمان فراری کند.
  • به عنوان والد یا همراه کودک، بهتر است تمام تلاش خود را برای شرکت منظم در جلسات درمان و عدم ایجاد وقفه در آن بکنید. 
  • کودک را تشویق به ادامه جلسات کنید و اجازه دهید درباره تجربیات خود در جلسه مشاوره صحبت کند.
  • حتما با درمانگر کودک خود در ارتباط باشید و وضعیت سلامتی او را پیگیری کنید.
  • چنانچه درمانگر در کنار روان درمانی، دارو درمانی را هم ضروری می‌داند، با مراجعه به روانپزکی که پیشنهاد می‌کند، به این کار اقدام کنید. یادتان باشد همه کارها به صورت تخصصی و برای احیای سلامت روان کودک شما انجام می‌گیرد.
  • اگر کودک شما دارو مصرف می‌کند، نسبت به مصرف دقیق آن حساس باشید. تحت هیچ شرایطی دارو را به شکل خودسرانه مصرف یا قطع نکنید. همچنین مدت زمان مصرف و دز مصرفی را با دستور و تجویز روانپزشک پیش ببرید.

 

انتخاب روانشناس کودک خوب در تهران

برای انتخاب بهترین روانشناس کودک در پایتخت بهتر است کلینیک‌های درمانی و درمانگرانی را انتخاب کنید که در این زمینه تخصص زیادی دارند. همچنین مراکز و درمانگران معتبر و مورد اطمینانی را انتخاب کنید که امکان بررسی رزمه کاری و تحصیلی آن‌ها فراهم است.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در زمینه مشاوره کودک، یکی از بهترین انتخاب‌های شما در این مسیر است. شما این امکان را دارید که با مراجعه به سایت رسمی افق سلامت، رزومه درمانگران تخصصی کودک را در بخش دپارتمان‌ها مطالعه کرده و با خیال راحت دست به انتخاب بزنید.

 

سخن آخر

انتخاب یک روانشناس کودک خوب در تهران یکی از کارهای دشوار و البته مهمی است که به دقت و بررسی درست نیاز دارد. برای این کار بهتر است کیلنیک‌های تخصصی را انتخاب کنید و پیگیر سلامت روان کودک خود باشید.
درمانگران ما از ابتدا تا انتهای این مسیر را همراه با شما هستند.  

 

لینک کوتاه:

zood.link/759nl

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات مشاوره و روان درمانی کودک