چگونه یک روان درمانگر خوب انتخاب کنیم؟

سرفصل‌های این مقاله

 

 

 

تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده که برای انتخاب روان درمانگر مناسب و خوب دچار چالش و سردرگمی شوید؟ یا از بین چندین روانشناس و درمانگر، به‌درستی ندانید که باید کدامیک از آن‌ها را انتخاب کنید؟ و در نهایت به این فکر کنید که اصلا ملاک‌های انتخاب یک درمانگر خوب چیست؟

همه این‌ها سوالاتی هستند که تقریبا در ذهن هر فردی، برای انتخاب درمانگر ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است ویژگی‌ها و فاکتورهایی را که برای انتخاب یک درمانگر خوب لازم است، بشناسید.

در واقع شما، برای انتخاب درمانگر خوب و پرهیز از اشتباه در این انتخاب، نیاز به یک نقشه راه دارید تا براساس آن عمل کنید.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با معیارهای یک روانشناس خوب آشنا کنیم. اگر می‌خواهید در این زمینه بهتر عمل کنید و از سردرگمی برای انتخاب درمانگر بیرون بیایید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید. 

 

روان درمانگر کیست؟

 

قطعا تابه‌حال عبارت روان درمانگر، روانشناس، مشاور و ... را شنیده‌اید. همه این عبارات و واژه‌ها در واقع به افرادی اشاره دارند که سرو‌کار آن‌ها با ذهن و روان افراد است. برای آنکه بدانید که چطور می‌توان یک درمانگر مناسب انتخاب کرد، در ابتدا باید روان درمانگر را بشناسید. تعریف روان درمانگر به‌تنهایی کار دشواری است. چراکه هر یک از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، حوزه تخصصی مخصوص به خودشان را دارند. بنابراین شناخت آن‌ها به تفکیک تخصصشان اهمیت زیادی دارد.

اما، در یک تعریف کلی می‌توان گفت روان درمانگر فردی است که مشکلات، چالش‌ها و دغدغه‌های روحی و روانی شما را بررسی می‌کند و با توجه به تخصص خود، شما را در مسیر درست بهبودی هدایت می‌کند.

برای اینکه درمانگر را بهتر و دقیق‌تر بشناسید، بهتر است این افراد را به تفکیک تخصص و حوزه کاری آن‌ها بشناسید:

 

روانشناس

روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و ... فعالیت کنند. 

 

روانپزشک

روانپزشکان در واقع پزشکانی هستند که پس از طی دوره پزشکی عمومی، تخصص خود را در زمینه اعصاب و روان ادامه داده‌اند. روان درمانگری که به عنوان روانپزشک شناخته می‌شود، در زمینه درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی تخصص دارد و مجاز به تجویز دارو است.

 

روانکاو

روانکاوها هم دسته دیگری از روان درمانگران هستند که به درمان ریشه‌ای مشکلات روان می‌پردازند. روانکاوی در واقع علمی است که به ناخودآگاه انسان سفر می‌کند و با مکانیسم‌ها و انگیزه‌های خارج از حیطه آگاهی افراد، ارتباط برقرار می‌کند.

 

مشاور

مشاور نیز نوعی روان درمانگر است که به کمک صحبت و گفت‌وگو با فرد مشکلات او را می‌شنود و متناسب با آن‌ها راهکارهایی را ارائه می‌کند. مشاوران عموما مشکلات حال حاضر را بررسی کرده و در جهت بهبود شرایط اکنون گام برمی‌دارند.

 

روان درمانگر در هر حوزه‌ای که فعالیت کند و به هر شکلی که تخصص خود را ارائه دهد، فردی است که برای بهبود حال روحی و شرایط روانی افراد تلاش می‌کند.

از آنجایی که روان انسان بسیار حساس است و اهمیت به سلامت و کارکرد درست آن اهمیت دارد، برای انتخاب روان درمانگر مناسب باید حساسیت زیادی به خرج دهید.

 

چرا انتخاب روان درمانگر اهمیت دارد؟

 

تصور کنید که با یک درد جسمی آزاردهنده، مثل معده درد دست‌وپنجه نرم می‌کنید و این درد نظم زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است. برای بهبود این شرایط به یک پزشک مراجعه می‌کنید که هیچ سررشته‌ای از درمان درد معده ندارد؟! به نظر شما این کار منطقی است؟! قطعا نه.

انتخاب روان درمانگر مناسب هم دقیقا با همین مثال تناسب دارد. روان انسان بخش بسیار حساسی است که وجود مشکل در آن، می‌تواند کل زندگی یک فرد را تحت تاثیر منفی قرار دهد. حالا در نظر بگیرید که با انتخاب یک درمانگر اشتباه مشکل شما چه شکلی خواهد شد؟

اهمیت انتخاب روان درمانگر خوب را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

طولانی بودن درمان

روان درمانی مسیر بسیار طولانی را پیش روی شما قرار می‌دهد. بنابراین باید بخشی از زمان زندگی خود را به آن اختصاص دهید. قطعا انتظار دارید در انتهای این مدت تقریبا طولانی، به یک نتیجه مطلوب و تاثیر مثبت برسید. بنابراین سهل‌انگار در انتخاب درمانگر می‌تواند به هدر رفتن وقت شما بینجامد و انگیزه درمان و بهبودی را در شما از بین ببرد.

 

هزینه

خدمات روانشناسی و روان درمانی هزینه‌بر هستند و متاسفانه این حمزه درمانی تحت پوشش بیمه نیست. بنابراین برای انجام هر جلسه روان درمانی باید هزینه‌ای را بپردازید. با اینکه پرداخت این هزینه مالی می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در زندگی و هزینه‌های هنگفت آینده جلوگیری کند، اما، بخشی از درآمد شما را در طول ماه به خودش اختصاص می‌دهد.  بنابراین هرگونه کم‌کاری و بی‌دقتی در انتخاب درمانگر مناسب به از بین رفتن هزینه شما، بدون دریافت نتیجه مطلوب منجر می‌شود.

 

بی‌اثر ماندن درمان

پی بردن به وجود مشکل در زندگی، پذیرفتن آن و رفتن به سمت درمان بسیار مهم است و تا یک فرد به این مرحله برسد، زمان زیادی نیاز است. تصور کنید که بعد از مدت‌ها کلنجار رفتن با خودتان در نهایت پذیرفته‌اید که روان درمانی را به کمک یک متخصص شروع کنید! غفلت در انتخاب روان درمانگر مناسب، درمان شما را بی‌اثر و بدون نتیجه باقی می‌گذارد.

در نهایت این اتفاق موجب دلسردی شما از درمان خواهد شد و با مشکلی اضافه روی دیگر مشکلات خود رها می‌شوید. به همین دلیل دقت در انتخاب درمانگر خوب و پرهیز از اشتباه در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

 

نشانه های روان درمانگر نامناسب

هر شغل و حرفه‌ای دارای قوانین مشخص اخلاق حرفه‌ای است که فعالان آن موظف به رعایت این قوانین هستند. بنابراین بهتر است هم افراد مشغول در حوزه‌های گوناگون و هم افرادی که با آن‎ها سروکار دارند، این اخلاق حرفه‌ای را به خوبی بشناسند و از حقوق خودشان آگاه باشند.

اگر روان درمانگر شما نشانه‌های زیر را داشت، بهتر است نسبت به ادامه مسیر درمان با او کمی تردید کنید.

این نکته را در نظر بگیرید که در ابتدا احساس و مشکل خود را نسبت به رفتارها و روش درمانی او، با او در میان بگذارید. چراکه در مواردی برخی از شیوه‌ها ناشی از تفکر ما هستند و یا ناخواسته صورت گرفته‌اند. در صورت برطرف نشدن مشکل، بهتر است برای تغییر درمانگر خود اقدام کنید.

 

به طور کلی نشانه های یک درمانگر اشتباه را می‌توان در موارد زیر یافت:

 

  • صحبت درباره زندگی شخصی خودش در طول جلسات درمان.
  • صحبت درباره مراجعان خود در اتاق درمان و در حضور شما.
  • تضمین صد در صدی برای حل مشکل شما.
  • عدم پذیرش انتقاد از سوی شما.
  • قضاوت مکرر درباره رفتارها، گفتار و عملکر شما.
  • پافشاری روی خوب بودن شیوه درمان خودش و عدم پذیرش دیگر شیوه‌های درمانی.
  • چک کردن دائمی گوشی موبایل خود در طول مدت جلسه درمانی با شما.
  • عدم توجه به صحبت‌های شما.
  • مجبور کردن شما به انجام کارهایی که دوست ندارید.
  • اجبار شما برای پذیرفتن عقاید سیاسی، مذهبی و ... او.
  • کنسل کردن دائمی جلسات، دیر حاضر شدن در جلسات مشاوره و یا ترک کردن زودهنگام آن به طور مکرر
  • پذیرفتن هدیه و یادگاری از شما.
  • با وجود عدم تمایل شما، شما را مجبور به روبه‌رو شدن با آسیب‌ها و تجربیات تلخ‌تان می‌کند.
  • نصیحت کردن همیشگی و تصمیم‌گیری به جای شما. 
  • سرکوفت و سرزنش به خاطر کاری که انجام داده‌اید یا تجربه‌ای که دارید.
  • درخواست دیدار خارج از جلسات درمان.

 

  • فراموش‌کاری و به خاطر نداشتن اسم شما و صحبت‌هایی که در جلسات گذشته با او در میان گذاشته‌اید.
  • بی دلیل، بدون خواست و تمایل شما، شما را لمس می‌کند.
  • عدم پذیرش بازخوردهای شما درباره خودش و اصرار روی درست بودن شیوه درمانی.
  • بسیار کم و یا بسیار زیاد صحبت می‌کند.
  • بی‌دلیل و بدون اینکه شما رضایت داشته باشید، اطلاعات شخصی‌تان را برای دیگران افشا می‌کند.
  • تلاش می‌کند اعتقاد یا بی‌اعتقادی را به شما تحمیل کند.
  • پیش از اجرای تکنیک‌های درمانی از شما اجازه نمی‌گیرد.
  • سایر روش‌های درمانی را مورد تمسخر قرار می‌دهد.
  • به طور دائم در حال بحث و مشاجره با شماست.
  • اطرافیان شما مانند خانواده، دوستان، همسر و ... را سرزنش می‌کند.
  • تحصیلات مرتبط ندارد و رزومه تحصیلی و کاری او گنگ است.

 

زمانی که قصد دارید برای انتخاب درمانگر مناسب و خوب اقدام کنید بهتر است این موارد را در نظر بگیرید و با حساسیت خاصی دست به انتخاب بزنید. فراموش نکنید که می‌توانید برخی از این اطلاعات را پیش از شروع جلسات به دست آورید و سایر آن‌ها را در طول جلسات متوجه شوید. عموما در یک یا دو جلسه ابتدایی می‌توانید به وجود یا عدم وجود این موارد پی ببرید.

 

انتخاب بهترین روان درمانگر

حالا که با نشانه های درمانگر اشتباه آشنا شدید، بهتر است بری انتخاب بهترین روان درمانگر اقدام کنید. برای این کار می‌توانید به چند روش عمل کنید:

 

جست‌وجوی اینترنتی

روش جست‌وجوی اینترنتی و در فضای وب آسان‌ترین راه یافتن درمانگر است. اما باید به این نکته توجه کنید که این روش با مشکلات و مسائل مخصوص به خودش همراه است.

بنابراین در میان لیست درمانگرانی که از اینترنت به دست آورده‌اید، فقط اسامی را انتخاب کنید که امکان بررسی رزومه کاری و تحصیلی آن‌ها فراهم است و می‌توانید از صحت تخصص آن‌ها مطمئن شوید.

همچنین با ورود به وب‌سایت‌هایی که این درمانگران را معرفی کرده‌اند می‌توانید بخش نظر مخاطبان را بخوانید و اطلاعات بسیار خوبی را درباره تخصص، عملکرد و اثربخشی درمان آن‌ها به دست آورید.

 

پرسش از افراد باتجربه

افرادی که تجربه مراجعه به درمانگر و کسب نتیجه از درمان خود را دارند، کمک بسیاری به انتخاب درست شما می‌کنند. بنابراین می‌توانید از افراد معتمد خود درباره درمانگران سوال کرده و آن‌ها را متناسب با مشکل خود انتخاب کنید.

 

انتخاب کلینیک‌های روان درمانی

کلینیک‌های مشاوره و روان درمانی که دارای سایت مشخص و روزمه مورد تایید هستند نیز می‌توانند شما را برای انتخاب درمانگر مناسب و موفقیت در این انتخاب راهنمایی کنید. با مراجعه به سایت رسمی کلینیک‌ها و مراکز درمانی معتبر، این امکان را دارید که درمانگر مورد نظر خود را با خیال راحت انتخاب کنید.

 

کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت ازجمله کلینیک‌های مشاوره و روان درمانی است که بهترین کادر از متخصصان روانشناسی، مشاوره، روان درمانی تحلیلی، روانپزشکی و ... را دور هم جمع کرده است. با مراجعه به سایت رسمی کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت این امکان را دارید که رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را به طور کامل مطالعه کرده و با اطمینان خاطر دست به انتخاب بزنید.

 

افق سلامت خدمات روان درمانی خود را در زمینه‌های زیر ارائه می‌کند:

 

  • مشاوره و روان درمانی فردی
  • مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان
  • مشاوره و روانشناسی خانواده
  • زوج درمانی
  • مشاوره پیش از ازدواج
  • گفتار درمانی
  • روان‌سنجی
  • گروه درمانی
  • حقوقی
  • روانپزشکی

و ... .

شما می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن‌های زیر، نوبت خود را برای مراجعه به روان درمانگر مورد نظرتان رزرو کنید:

 

۰۲۱۲۶۱۵۹۴۸۳

۰۲۱۴۴۰۲۵۰۸۶

 

سخن آخر

 

انتخاب روان درمانگر مناسب یکی از مهمترین انتخاب‌ها برای افرادی است که قصد دارند برای رفع مشکلات خود به روانشناس مراجعه کنند. بنابراین تلاش برای روانشناس خوب و پرهیز از اشتباه اهمیت زیادی پیدا می‌کند. بهتر است برای انتخاب درمانگر مناسب، وثت و انرژی کافی اختصاص دهید و آن‌ها را به خوبی بررسی کنید. به این صورت می‌توانید از حرکت در مسیر درست درمان و رسیدن به نتیجه مطلوب مطمئن شوید. 

کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت شما را از ابتدا تا انتهای این مسیر همراهی می‌کند. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/1yhkt

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی