فرافکنی؛ احساساتی که به دیگری نسبت می‌دهیم!

در این مقاله می‌خوانید:

 

 

تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده است که با قرار گرفتن در مقابل یک‌سری از احساسات و عواطف ناخوشایند، آن را به دیگری نسبت دهید؟ یا افرادی را دیده‌اید که در برخی از  موقعیت‌های زندگی‌شان، این رفتار را از خود بروز دهند؟

مثلا از یک فرد چندان خوشتان نیاید و بگویید فلانی با من دشمنی دارد! فقط برای اینکه به خودتان ثابت کنید این احساس ناخوشایند برای شما دلیل مشخصی دارد و آن هم دشمنی اوست.

در روانشناسی اصطلاحی به نام فرافکنی وجود دارد که همه ما به صورت ناخودآگاه در برخی از موقعیت‌های ناخوشایند زندگی آن را تجربه می‌کنیم.

این مکانیزم دفاعی در هر فردی وجود دارد و شناسایی و مدیریت و کنترل آن اهمیت زیادی در روابط دارد. در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره فرافکنی و تاثیر و چگونگی ایجاد آن صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید، یا در مواجهه با احساسات ناخوشایند این فرآیند را کنترل کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

فرافکنی چیست؟

 

فرافکنی در روانشناسی با نام زیگموند فروید پیوند خورده است. در واقع باید گفت که این مکانیزم دفاعی برای اولین بار توسط فروید کشف شد! فروید در جریان درمان برخی از مراجعان خود که از فرافکنی استفاده می‌کردند، دریافت که این افراد در برخی موارد، دیگران را به داشتن ویژگی یا احساسات مختلفی متهم می‌کنند که در واقع خودشان آن را نمایش می‌دهند!

این افراد با نسبت دادن این احساسات به دیگران یا شریک کردن آن‌ها در کار خود، بهتر می‌توانند با احساسات درونی خودشان روبه‌رو شده و با آن دست‌و‌پنجه نرم کنند.

برای اینکه تعریف فراکنی را بهتر بشناسید و با این مفهوم و مکانیزم دفاعی بیشتر آشنا شوید، موقعیتی را تصور کنید که یک زن خیانت‌کار، خیانت‌کاری را به همسرش نسبت می‌دهد!

معنای لغوی فرافکنی، پرتاب کردن چیزی به سمت بیرون یا رو به جلو است. معنای روانشناسی این مکانیزم دفاعی هم دقیقا با معنای لغوی آن هماهنگی دارد و به حالتی اشاره می‌کند که فرد احساس و عواطف خودش را به دیگری نسبت می‌دهد یا به زبان ساده به سمت دیگران پرتاب می‌کند!

اگر قرار باشد فرافکنی را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم که به نسبت دادن عواطف، احساسات، اعمال یا عیب‌های ناپسند خود به دیگران، فرافکنی گفته می‌شود.

 

چرا فرافکنی اتفاق می‌افتد؟

 

برخی از افراد درباره علت فرافکنی و دلیل بروز آن سوال می‌کنند. خیلی از افراد حتی به‌درستی نمی‌دانند فرافکنی چیست و چطور اتفاق می‌افتد و یا کدام رفتارشان فرافکنی است و کدام فرافکنی نیست.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، فرافکنی نوعی مکانیزم دفاعی برای روبه‌رو شدن با عواطف و احساسات یا کنار آمدن با آن‌هاست. در واقع همه ما در مواردی تلاش می‌کنیم برای کنار آمدن یا پذیرفتن این احساسات و عواطف که با آن‌ها دچار چالش هستیم، از این مکانیزم استفاده کنیم.

 

انواع فرافکنی

 

فرافکنی انواع گوناگونی دارد که هر کدام با ویژگی‌های خاصی شناخته می‌شوند. سه نوع فرافکنی پذیرفته شده وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به شکل زیر بیان کرد:

 

فرافکنی نوروتیک

 

فرافکنی نوروتیک یکی از انواع فرافکنی است که در واقع شکل رایج این مکانیزم دفاعی را دربرمی‌گیرد. این نوع از فرافکنی همان نسبت دادن ناهشیار یا ناخودآگاه احساسات، انگیزه و ویژگی‌های غیرقابل پذیرش در خود، به دیگران است!

 

فرافکنی تکمیل‌کننده

 

این نوع فرافکنی، در مواردی ایجاد می‌شود که شما فکر می‌کنید دیگران درک مشابهی با شما دارند یا همانند شما فکر می‌کنند. برای مثال شما نمی‌دانید که اطرافیان شما رنگ‌های اطراف خود را به همان شکلی که شما می‌بینید یا نه. اما برداشت همیشگی شما این است که درک آن‌ها از رنگ‌هایی که می‌بینند مانند شماست.

مثال دیگر درباره این نوع فرافکنی این است که شما با شنیدن خبر حیوان آزاری، با خود فکر می‌کنید چطور ممکن است کسانی به آزار و اذیت حیوانات روی بیاورند؟

 

فرافکنی تعارفی

 

در این نوع فرافکنی فرد تصور می‌کند که میزان توانایی دیگران هم درست مانند اوست. مثلا یک نوازنده حرفه‌ای نسبت به شاگردان خود این تصور را دارد که آن‌ها هم به خوبی او می‌نوازند.

 

فرافکنی و اختلالات روانشناسی

 

در برخی از اختلال‌های روانشناسی و نوع شخصیت‌ها، فرافکنی به روشنی دیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت در برخی از شخصیت‌ها، فرافکنی یکی از اصلی‌ترین مکانیسم‌های دفاعی است.

این نوع مکانیسم دفاعی در اختلال شخصیت مرزی، اختلال پارانوئید و شخصیت خودشیفته بسیار زیاد دیده می‌شود.

برای مثال فردی که اختلال شخصیت مرزی دارد، از تنها شدن و رها شدن می‌ترسدو بنابراین مدام دیگران را متهم به طرح نقشه برای تنها گذاشتن خودش می‌کند.

یا یک فرد خودشیفته، درحالیکه برای شریک خودش هیچگونه ارزشی قائل نیست، اما او را متهم به عدم احترام یا ارزی قائل شدن برای خودش می‌کند.

 

چطور به وجود فرافکنی در خود پی ببریم؟

 

تقریبا همه افراد در دنیا به سطحی از فرافکنی مبتلا هستند و در شرایط خاص و مختلف و در برخورد با افراد گوناگون آن را بروز می‌دهند. بنابراین نمی‌توان گفت یک فرد به هیچ عنوان مکانیسم دفاعی فرافکنی را ندارد.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، این مکانیسم دفاعی در برخی از انواع شخصیت‌ها بیشتر و مشخص‌تر بروز می‌کنند.

برای آنکه به وجود فرافکنی در خود بیشتر پی ببرید، بهتر است هنر خودآگاهی و شناخت خود را باید بگیرید. خیلی از افراد همچنان آگاهی درستی از نوع شخصیت خود ندارند و یا به درستی خودشان را نمی‌شناسند.

بنابراین بهتر است در اولین قدم سعی در شناخت درست خود کنند و هنر خودآگاهی را بیاموزند. هر کسی برای انجام این کار و رسیدن به این هدف، نیاز به همراه متخصص و آگاهی دارد که در این مسیر او را راهنمایی کند. بهترین همراه برای کسب خودآگاهی که از تخصص کافی در این زمینه برخوردار باشد، روانشناس یا مشاور است که به خوبی می‌تواند فرد را راهنمایی کند.

 

چگونه بهترین روانشناس را انتخاب کنیم؟

 

بسیاری از افراد در یک چالش جدی برای انتخاب روانشناس خوب قرار دارند و نمی‌دانند چطور می‌توانند یک روانشناس مناسب برای خود پیدا کنند. برای این کار بهتر است در ابتدا حوزه درمانی و شناختی خود را با توجه به مسئله‌ای که با آن روبه‌رو هستند انتخاب کنند.

برای انتخاب یک روانشناس خوب الزامی است که رزومه تحصیلی و کاری او را مطالعه کنید و اطلاعات خود را درباره تخصص او کامل کنید.

این کار را با جست‌وجوی اینترنتی در سایت‌‌های اینترنتی معتبر و مراکز و کلینیک‌های نامدار و معتبر انجام دهید.

پرسش از افراد آگاه و باتجربه هم در این زمینه می‌تواند شما را در انتخاب یک رواننشاس خوب برای خودشناسی کمک کند.

به طور کلی به این موضوع توجه داشته باشید که درمانگر خود را از میان افراد معتبر و یا فعال در مراکز و کلینیک‌های معتبر انتخاب کنید. همچنین بهتر است در مسیر خودآگاهی و خودشناسی صبور باشید تا رسیدن به نتیجه مطلوب صبر کنید. شرکت منظم در جلسات درمان هم کمک بسیاری به انتخاب درمانگر مناسب برای شما می‌کند.

 

بهترین مرکز روانشناسی و مشاوره کجاست؟

 

انتخاب بهترین مرکز روانشناسی و مشاوره کار چندان آسانی نیست و باید دقت و وسواس زیادی را برای آن به کار بگیرید. بنابراین روش‌هایی مثل جست‌وجوی اینترنتی یا پرسش از افراد باتجربه‌ای که پیش از شما مراکز روانشناسی را انتخاب و به آن مراجعه کرده‌اند، کمک بسیاری به انتخاب صحیح شما خواهد کرد.

کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران حرفه‌ای و سال‌ها تجربه در زمینه درمان روانشناسی آماده ارائه خدمات به شماست.

با ورود به سایت افق سلامت و انتخاب بخش «دپارتمان‌ها» می‌توانید درمانگران افق سلامت را در حوزه تخصصی آن‌ها ببینید و رزومه درمانگران را به راحتی مطالعه کنید.

کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت خدمان درمانی خود را در زمینه‌های زیر ارائه می‌کند:

 

  • مشاوره و روان درمانی فردی
  • مشاوره و روانشناسی خانواده
  • مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان
  • مشاوره پیش از ازدواج
  • زوج درمانی
  • گفتار درمانی
  • گروه درمانی
  • روان‌سنجی
  • روانپزشکی

و ... .

 

سخن آخر

 

فرافکنی یکی از مکانیسم‌های دفاعی است که افراد بنا بر شرایط و موقعیت‌ها و یا متناسب با تیپ شخصیتی خود، آن را به شکلی بروز می‌دهند. فرافکنی می‌تواند در انواع و به شکل‌های گوناگونی بروز پیدا کند و اثراتی را بر جای بگذارد.

برای آنکه این مکانیسم دفاعی را کنترل و مدیریت کنید، بهتر است آن را از راه درست و به شیوه اصولی پیگیری کنید و بشناسید.

برای این کار بهتر است از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید و در این مسیر با او همراه شوید. درمانگران مرکز افق سلامت از ابتدا تا انتهای این مسیر را همراه با شما هستند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/d52fz

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی