تاب آوری احساسی و بهترین راهکار‌های تقویت آن

 در این مقاله می‌خوانید

 

 

 

قطعا برای تک تک شما پیش آمده که در شرایط سخت یا ناراحتی قرار بگیرید. در این شرایط اولین برخورد شما با شرایط ناراحت‌کننده چگونه است؟

قطعا هر یک از شما بنا بر شرایط، ویژگی‌های شخصیتی، نوع مشکل یا موارد دیگر، واکنش‌های متفاوتی را به مشکلات خود بروز می‌دهید. اگر در کنترل احساسات خود و مدیریت شرایط مهارت نداشته باشید، قطعا مشکلات بر شما غلبه خواهند کرد و اوضاع از چیزی که هست سخت‌تر می‌شود.

بنابراین همه افراد نیاز دارند که تاب آوری احساسی و عاطفی خود را افزایش دهند و به کمک پرورش این مهارت با مشکلات خود روبه‌رو شوند.

تاب آوری احساسی مهارتی است که احتیاج به پرورش و رشد دارد. هر چقدر در پروراندن تاب آوری عاطفی موفق‌تر باشید، در زندگی شخصی هم بسیار موفق‌تر عمل خواهید کرد.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را بهترین تکنیک‌ها و فواید تاب آوری احساسی آشنا کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و تاب آوری عاطفی را در خودتان بپرورانید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

 

تاب آوری به چه معناست؟

 

قطعا تابه‌حال اصطلاح تاب آوری را شنیده‌اید یا اطلاعات گراکنده‌ای از آن دارید. در تعریف تاب آوری باید گفت که این مهارت ارتباط مستقیمی با درد دارد و در شرایط بحرانی و سخت به شما کمک می‌کند که هر چه بهتر با شرایط سخت و یا دردآور برخورد کنید.

بهترین و ساده‌ترین تعریف از تاب آوری اینطور بیان می‌شود:

«تاب آوری هنری است که به همه افراد کمک می‌کند خودشان را به فرد قدرتمندی تبدیل کنند، ضعف‌ها و مشکلات را بپذیرند و با استفاده از آن به رشد و تکامل برسند.»

در واقع تاب آوری روشی است که افراد ظرفیت خود را در مقابل ضعف و مشکلات بالا می‌برند و از این شرایط برای خود یک فرصت ایجاد می‌کنند تا در جهت بهبود شرایط روحی و پذیرش مشکلات قدم بردارند.

هر فردی در مقابل مشکلات و مسائل آزاردهنده، دو راه دارد. برخی افراد در برابر مشکلات، در آن حل می‌شوند و به زبان ساده، مشکل روی فرد غالب می‌شود. برخی دیگر با پرورش میزان مهارت تاب آوری احساسی در خود، این مشکلات را به فرصتی برای رشد تبدیل می‌کنند.

 

چرا تاب آوری عاطفی اهمیت دارد؟

 

بسیاری از افراد همچنان نمی‌دانند که چرا پرورش و توجه به تاب آوری مهم است. بنابراین بهتر است مهم‌ترین مزایای تاب آوری عاطفی را بشناسید تا به ضرورت پرورش آن در زندگی پی ببرید.

 

کمک به پیشرفت

 

زمانی که مهارت تاب آوری احساسی را در خودتان پرورش ندهید، امکان پیشرفت در کارها هم برایتان ایجاد نخواهد شد یا بسیار کند خواهد بود. بنابراین با وجود مهارت تاب آوری و تلاش برای پروراندن آن، به مسیر پیشرفت زندگی خود کمک می‌کنید.

 

شکوفایی

 

بیشتر افراد برای بقا زندگی می‌کنند و بخش بیشتری از تلاش خودشان را برای بقا و زنده ماندن هزینه می‌کنند. بنابراین کمتر کسی به سمت شکوفایی می‌رود. یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای شکوفایی، پرورش تاب آوری احساسی در زندگی است.

 

حفظ تعادل در موقعیت‌های استرس‌زا

 

زمانی که روند تاب آوری احساسی را آغاز می‌کنید، درواقع سازوکارهای زندگی سالم را هم در خود می‌پرورانید. این کار به شما کمک می‌کند که در موقعیت‌های استرس‌زا، تعادل خود را حفظ کنید.

 

ویژگی‌های تاب آوری احساسی

 

قطعا هر فردی با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و شرایطی که در زندگی دارد، به شیوه مختلفی با مشکلات برخورد می‌کند. اما ویژگی‌های مشخص و مشترکی هم در پرورش تاب آوری احساسی در افراد مختلف وجود دارد. این خصوصیات و ویژگی‌ها را می‌توان در موارد زیر بررسی کرد:

 

خودآگاهی

 

اولین و مهم‌ترین ویژگی افرادی که انعطاف‌پذیری احساسی دارند، خودآگاهی است. این خودآگاهی به افراد کمک می‌کند که دقیقا بدانند چه کسی هستند، چه چیزی می‌خواهند و به چه چیزی نیاز ندارند.

افرادی که تاب آوری احساسی را در خود پرورش می‌دهند و ویژگی خودآگاهی را در خود دارند، به‌خوبی می‌دانند که چطور باید رفتار کنند و اگر در موقعیت اذیت‌کننده‌ای قرار بگیرند، مهارت تغییر وضعیت خود را دارند.

 

خوش‌بینی

 

برای همه افراد این اتفاق می‌افتد که در شرایط سخت و کشمکش، نتوانند نگاه مثبتی داشته باشند. اما افرادی که مهارت تاب آوری احساسی را دارند، در دیدن نقاط مثبت در شرایط دشوار افراد موفقی هستند.

بنابراین خوشبینی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در تاب آوری عاطفی وجود دارد.

 

پشتکار

 

داشتن پشتکار خصوصیت دیگری است که در تاب آوری عاطفی اهمیت بسیار زیادی دارد. افراد انعطاف‌پذیر از نظر عاطفی و احساسی، میل شدیدی به موفقیت دارند و این ویژگی با پشتکار زیاد خود را نشان می‌دهد. این افراد به جای آنکه رها کنند، تلاش می‌کنند که ثابت قدم بمانند و با پشتکار کار خود را انجام دهند.

 

کنترل درونی

 

یکی دیگر از ویژگی‌های تاب آوری احساسی کنترل درونی است. افرادی که تاب آوری احساسی بالایی دارند، اعتقاد دارند زندگی نه‌تنها در مقابل آن‌ها نیست، بلکه در کنار آن‌هاست.

بنابراین کنترل درونی خود را برعهده دارند و می‌توانند در شرایط بحرانی، به‌خوبی تصمیم‌گیرنده باشند و زندگی خود را در مسیر درستی پیش ببرند.

 

بهترین راهکار تاب آوری احساسی چیست؟

 

تاب آوری احساسی موضوعی نیست که یک فرد ادعا کند آن را دارد یا ندارد. به همانطور که اشاره کردیم، تاب آوری احساسی یک مهارت است که هر فردی باید آن را در زندگی خودش پرورش دهد و به کمک آن به توسعه فردی خودش کمک کند.

با شناختن بهترین راهکارهای تاب آوری می‌توانید به‌خوبی این مهارت را در خود تقویت کنید.

 

پذیرش شرایط

 

پذیرش اولین و مهم‌ترین قدم برای روبه‌رو شدن با هر مسئله‌ای است. بنابراین برای اینکه مهارت تاب آوری را در خود تقویت کنید، بهتر است در ابتدا شرایط مختلف را بپیذیرید. پذیرش به این معناست که شما شرایطی را که در آن قرار دارید، بپذیرید و آن را انکار نکنید. چراکه بسیاری از افراد در اولین برخورد با مشکل، آن را انکار می‌کنند و با این کار در تلاش‌اند تا صورت مسئله را پاک کنند.

 

خودمراقبتی

 

خود مراقبتی یکی دیگر از راهکارهای مهم برای پرورش تاب آوری عاطفی است. این کار کمک می‌کند که جسم و روان آرام‌تر و سالم‌تری داشته باشید و در مواجهه با سختی و مشکلات یا چالش‌های دشوار زندگی، به شیوه بهتری عمل کنید.

خودمراقبتی شامل همه کارهایی است که به آرام‌تر شدن ذهن و روان و سلامت جسمی شما منجر می‌شود.

 

آرام کردن ذهن

 

ذهن‌آگاهی یکی دیگر از راهکارهای تقویت تاب آوری احساسی و عاطفی است که به خوبی شما را در این مسیر حرکت می‌دهد. تمرین‌های بسیاری برای آرام کردن ذهن وجود دارند که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را انجام دهید.

تمرین‌های تنفس، یوگا و مدیتیشن کمک بسیاری در این مسیر می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را هر روز انجام دهید تا به یک روتین همیشگی تبدیل شود.

 

پذیرش ترس

 

خیلی از افراد از مواجهه با ترس هراس دارند و با قرار گرفتن در یک موقعیت هراسناک، تمرکز خود را از دست می‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهید در مقابل این ترس تمرکز ذهنی خود را از دست ندهید، بهتر است آن را بپذیرید.

پذیرش ترس و رویارویی با آن به شما کمک می‌کند که هر چه بهتر مسائل را ببینید و بتوانید زوایای آسیب‌پذیر خودتان را بپذیرید.

 

داشتن هدف

 

هدف داشتن و هدفمند زندگی کردن، راهکاری است که می‌تواند ویژگی تاب آوری احساسی را در شما پرورش دهد. زمانی که هدف مشخصی دارید، در برابر مشکلات و چالش‌های پیش رویتان ایستادگی بیشتری دارید.

داشتن هدف می‌تواند شما را برای عبور از چالش‌ها به خاطر رسیدن به هدف، کمک کند.

 

دیدن شکست به عنوان موفقیت

 

تا زمانی که ناخدای یک کشتی، در میان طوفان گیر نیفتد و چند بار سوراخ شدن کشی را تجربه نکند، هیچوقت به یک ناخدای خوب و حرفه‌ای تبدیل نمی‌شود.

بنابراین تلاش کنید که شکست‌های زندگی را بپذیرید و آن‌ها را به چشم موفقیت ببینید. این کار به شما کمک می‌کند که با انعطاف و آمادگی روحی بسیار بهتری از شکست‌ها بیرون بیایید.

 

چطور مهارت‌های تاب آوری را در خود تقویت کنیم؟

 

تقویت و پرورش تاب آوری احساسی در بسیاری از موارد، به تنهایی مشکل است. بنابراین در این شرایط بهتر است از افراد باتجربه کمک بگیرید یا به یک روانشناس و مشاور متخصص مراجعه کنید تا شما را ردر این مسیر هدایت کنند.

برای کمک گرفتن از یک مشاور و روانشناس متخصص، بهتر است از یک فرد باتجربه کمک بگیرید و متخصصانی را انتخاب کنید که امکان بررسی رزومه کاری و تحصیلی آن‌ها وجود دارد.

صحبت با روانشناس به روند خودآگاهی کمک بسیاری می‌کند و شما را راهنمایی می‌کند که این مهارت را به شکل اصولی در خودتان تقویت کنید.

بنابراین تلاش کنید که در این مسیر به افراد متخصص مراجعه کنید و کتاب‌های مهم برای پرورش انعطاف‌پذیری عاطفی، تاب آوری احساسی و خودآگاهی و ذهن آرامی را بخوانید.

 

بهترین مرکز آموزش تاب آوری احساسی

 

همانطور که اشاره کردیم، برای آنکه مهارت تاب آوری احساسی را در خودتان پرورش دهید، بهتر است ب یک فرد متخصص و مرکز معتبر مراجعه کنید.

بهترین کلینیک آموزش خود آگاهی و تاب آوری عاطفی را می‌توانید با سرچ در اینترنت یا پرسش از افراد باتجربه پیدا کنید. در این مسیر توجه داشته باشید که کلینیک‌های معتبر و متخصصان مطمئن را انتخاب کنید که امکان بررسی رزومه کاری و تحصیلی آن‌ها وجود دارد.

کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از متخصصان مشاوره و روان درمانی آماده ارائه خدمات به شماست. با ورود به سایت رسمی کلینیک مشاوره افق سلامت می‌توانید رزومه کامل درمانگران و تخصص آن‌ها را بررسی کنید و با آگاهی کامل و متناسب با مسئله خود دست به انتخاب بزنید.

افق سلامت خدمات خود را در زمینه‌های زیر ارائه می‌دهد:

 

  • مشاوره و روان درمانی فردی
  • مشاوره و روانشناسی خانواده
  • مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان
  • روانشناسی و مشاوره پیش از ازدواج
  • زوج درمانی
  • گروه درمانی
  • گفتار درمانی
  • روان سنجی
  • روانپزشکی

و ... .

 

سخن آخر

 

تاب آوری احساسی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که متاسفانه همچنان افراد زیادی درباره آن اطلاع ندارند و حتی از وجود آن بی‌خبر هستند.

در حالیکه این نوع تاب آوری در واقع مهارتی است که هر کسی در زندگی فردی و اجتماعی خود به آن نیاز دارد. بنابراین هر کسی باید این مهارت را در خود تقویت کند و پرورش دهد.

تاب آوری احساسی به افراد کمک می‌کند که هر چه بهتر با دشواری‌های زندگی روبه‌رو شوند و نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/odusk

 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی