عوارض ملاتونین و نکات مهم مصرف آن

در این مقاله می‌خوانید

 

 

 

قطعا تابه‌حال برای شما هم پیش آمده است که بی‌خوابی یا مشکل در چرخه خواب را تجربه کنید. خوابیدن و یا دقیق‌تر بگوییم، خوب و باکیفیت خوابیدن، اتفاق بسیار مهمی است که هر کسی برای سلامت جسم و روح خود به آن نیاز دارد. بنابراین با بروز اختلال در این چرخه و به هم ریختن سیستم خواب، بدن و روان انسان تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در بسیاری از موارد و حالات بی‌خوابی و اختلال در خواب شدید، مصرف دارو پیشنهاد می‌شود که ملاتونین به عنوان یکی از مهم‌ترین داروهای تنظیم خواب معرفی می‌شود. اما مصرف هر نوع دارویی با عوارضی همراه است که مصرف‌کنندگان آن باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره قرص ملاتونین و عوارض ملاتونین صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره عوارض این قرص بیشتر بدانید و اثرات و موارد مصرف آن را بشناسید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

ملاتونین چیست؟

بهتر است پیش از پرداختن به عوارض ملاتونین و بیان موارد مصرف آن، ابتدا این قرص را بشناسیم. ملاتونین یک هورمون مهم و طبیعی در بدن است که ظیفه تنظیم چرخه خواب را به عهده دارد.

با بالا رفتن سن یا به دلیل عوامل گوناگون، ترشح این هورمون هم در بدن کاهش می‌یابد و سطح آن پایین می‌آید. هورمون ملاتونین به این صورت کار می‌کند که با تمام شدن روز و تاریک‌تر شدن هوا، این هورمون به مقدار بیشتری در بدن ترشح می‌شود و رفته‌رفته کمک می‌کند که فرد راحت‌تر به خواب رود.

در برخی موارد و تحت تاثیر عوامل گوناگون، این هورمون به مقدار کافی و مناسب در بدن فرد ترشح نمی‌شود و چرخه خواب و بیداری را مشکل روبه‌رو می‌کند.

در میان انواع راهکارهایی که برای بهتر و راحت‌تر خوابیدن به کار می‌رود، تجویز قرص ملاتونین هم جایگاه ویژه‌ای دارد. این قرص با تنظیم میزان هورمون ملاتونین در بدن، به چرخه خواب و بیداری نظم خوبی می‌بخشد و باعث بهتر شدن آن می‌شود.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید این قرص را به صورت خودسرانه مصرف کنید و فقط با تشخیص و تجویز روانپزشک متخصص اقدام به مصرف آن کنید.

 

عوارض ملاتونین چیست؟

قطعا می‌دانید که هر نوع دارویی به طور طبیعی دارای عوارضی است که هر فردی باید پیش از مصرف، نسبت به ان آگاهی داشته باشد. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر پزشک یا روانپزشک معالج استفاده از داروی خاصی را برای شما ضروری می‌داند، قطعا تاثیر مثبت آن بسیار بیشتر از عوارض آن است.

قرص ملاتونین هم از این قاعده مستثنی نیست و عوارضی را به همراه دارد. مهم‌ترین عوارض مصرف قرص ملاتونین را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

افسردگی

افسردگی یکی از عوارض قرص ملاتونین است که در برخی از افراد مصرف‌کننده این قرص بروز می‌کند. باید بدانید که همه علائم و عوارض ملاتونین در همه افراد به صورت مشترک رخ نمی‌دهد و هر فردی تجربه منحصربه‌فردی را از آن دارد.

گاهی مصرف قرص ملاتونین به افسردگی منجر می‌شود که در برخورد با آن و مشاهده علائم افسردگی، بهتر است موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

 

اضطراب

یکی دیگر از عوارض ملاتونین که برخی از افراد آن را تجربه می‌کنند، اضطراب است. اضطراب از سطح کم تا متوسط و شدید را در برمی‌گیرد و می‌تواند فرد را با چالش‌های بسیار مهمی در زندگی روبه‌رو کند.

چنانچه پس از مصرف قرص ملاتونین با اضطراب و نشانه‌های آن مواجه شدید، حتما موضوع را به پزشک معالج خود بگویید.

 

معده درد

برخی افراد با مصرف قرص ملاتونین با معده درد مواجه می‌شوند و واکنش گوارشی نسبت به مصرف قرص را بروز می‌دهند. این حالت ممکن است به ایجاد مسمومیت، تهوع و استفراغ منجر شود.

 

اسهال

اسهال و کارکرد پشت‌سر هم روده‌ها هم از دیگر عوارض مصرف ملاتونین است که برخی از افراد به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه ناشی از مصرف ملاتونین عموما در ابتدای مصرف آن بیشتر است و رفته‌رفته با هماهنگ شدن سیستم بدن با آن، کمرنگ شده یا از بین می‌شود.

اگر اسهال ناشی از مصرف ملاتونین افزایش یابد یا به شکل آزاردهنده‌ای ادامه‌دار شود، بهتر است نسبت به تغییر آن با پزشک معالج خود صحبت کنید.

 

افت فشار خون

در برخی موارد مصرف قرص ملاتونین با افت فشار خون همراه است. بنابراین بهتر است همیشه یک خوراکی شور یا شیرین همراه با خود داشته باشید تا هنگام افت فشار مصرف کنید. همچنین اگر این مورد به طرز آزاردهنده و خطرناکی ادامه‌دار شد، آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

درد مفاصل

تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از عوارض ملاتونین درد مفاصل است. این درد گاهی می‌تواند آزاردهنده و شدید باشد و فرد را برای انجام کارها با مشکل روبه‌رو کند. چنانچه این مورد پس از گذشت مدتی از مصرف قرص برطرف نشود، باید با پزشک معالج در میان بگذارید.

 

به این نکته توجه ویژه داشته باشید که عوارض داروها در بسیاری از موارد می‌تواند بسیار خطرناک و آسیب‌زا باشد. بنابراین با مشاهده هر یک از علائم و شدت داشتن آن حتما در اولین فرصت، موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید.

 

اختلال دارویی قرص ملاتونین

یکی از مهم‌ترین نکات درباره مصرف داروها، در نظر گرفتن تداخل مصرف آن‌ها با دیگر داروهاست. همانطور که می‌دانید، مصرف همزمان برخی از داروها با یکدیگر مشکلاتی را به وجود می‌آورد که سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد و بعضی مواقع با مسمومیت‌های دارویی همراه است.

مهم‌ترین تداخلات دارویی ملاتونین در مصرف این دارو با داروهای زیر دیده می‌شود:

 

  • مسکن‌های عضلانی
  • انواع داروهای آرام‌بخش و تسکین دهنده
  • آنتی‌هیستامین
  • بنزودیاپین و هیپنوتیک
  • داروهای منعقدکننده خون
  • داروهای دیابت
  • داروهای ضدبارداری
  • داروهای کاهش‌دهنده احتمال تشنج

 

قرص ملاتونین برای کودکان

بسیاری از افراد درباره مصرف قرص ملاتونین برای کودکان می‌پرسند. این قرص برای همه کودکان و بدون تشخیص و تجویز پزشک اصلا مناسب نیست و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

اما تحقیقات نشان داده است که مصرف قرص ملاتونین برای برخی از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) مناسب است. البته باید به این نکته توجه ویژه داشته باشید که مصرف خودسرانه این دارو برای همه کودکان طیف اوتیسم پیشنهاد نمی‌شود و تنها در صورتی مجاز است که پزشک یا روانپزشک معالج مصرف آن را برای بهبود کودک ضروری بداند.

 

 

چه افرادی نباید ملاتونین مصرف کنند؟

درحالی‌که مصرف ملاتونین برای برخی افراد نجات‌دهنده و بسیار کمک‌کننده است، دسته دیگری از افراد با شرایط خاص مجاز به مصرف آن نیستند. افرادی که نباید از این دارو استفاده کنند، افرادی با تجربه مشکلات زیر هستند:

 

  • افسردگی
  • زوال عقل
  • تشنج
  • دیابت
  • تشنج
  • سابقه آلرژیک به ملاتونین
  • مصرف‌کنندگان داروهای خواب‌آور دیگر
  • هموفیلی

 

بهترین زمان مصرف ملاتونین

هر قرصی زمان مناسبی برای مصرف دارد و تاثیرگذاری آن در زمان خاصی از روز بسیار بیشتر است. مصرف ملاتونین هم زمان طلایی مخصوص به خودش را دارد و در زمان‌های خاصی از روز بیشترین بازدهی را برای بدن به وجود می‌آورد.

بهترین زمان مصرف ملاتونین با بیشترین بازدهی برای خواب راحت‌تر، ۱تا ۲ ساعت پیش از خواب است. این مدت زمان برای مصرف قرص ملاتونین به خوبی کمک می‌کند که چرخه خواب و بیداری شما تنظیم شده و به شکل موثری کار خودش را انجام دهد.

بنابراین برای مصرف ملاتونین بهترین زمان مصرف آن را حتما در نظر بگیرید و این قرص را به صورت مرتب و در یک ساعت مشخص استفاده کنید.

 

 

عوارض قطع مصرف ناگهانی ملاتونین

همانطور که می‌دانید داروها، خصوصا داروهای روان درمانی و مرتبط با سیستم مغز، دوز مصرفی مشخص و شرایط خاصی برای استفاده دارند. بنابراین می‌بایست آن‌ها را طبق نظر پزشک معالج و متناسب با شرایط خاص بدن خود در مدت زمان مشخصی مصرف کنید.

قطع ناگهانی این داروها با عوارض بسیاری همراهی است که در صورت انجام آن دچار مشکلات جدی خواهید شد. مهم‌ترین عوارض قطع ناگهانی قرص ملاتونین به هم خوردن ساعت زیستی بدن و ایجاد مشکلات بسیار جدی در به خواب رفتن و بیدار شدن فرد است.

اگر ملاتونین را به صورت خودسرانه و پیش از طی شدن دوره کامل درمانی قطع کنید، با انواع عوارض قطع قرص و ناهماهنگی در کارکرد بدن مواجه می‌شوید.

بنابراین نسبت به مصرف به‌موقع و صحیح این دارو حساس باشید و در برخورد با هر مشکل مرتبط با آن، ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

سخن آخر

قرص ملاتونین یکی از مهم‌ترین داروهای روانشناختی برای تنظیم خواب و کمک به هماهنگی ساعت زیستی بدن است. این دارو را فقط باید به تشخیص و با تجویز پزشک مصرف کرده و از مصرف یا قطع مصرف ناگهانی آن خودداری کنید.

ملاتونین از جمله دارو‌های مناسب و مفید برای تنظیم خواب است که اگر به درستی مصرف شود، تنها عوارض بسیار خفیف و گذرایی را به دنبال خواهد داشت. از آنجایی که هر دارویی با عوارض خاصی همراه است، ملاتونین نیز از این قاعده مستثنی نیست و بهتر است پیش از مصرف این عوارض را بشناسید. البته باید این نکته را به خاطر بسپارید که قطعا فایده مصرف داروها بسیار بیشتر از عوارض آن است و اگر پزشک نیاز به مصرف آن را برای شما ضروری می‌داند، بهتر است آن را درست و طبق قاعده مصرف کنید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/3a86o

 

مشاهده متخصصین گفتاردرمانی

مشاهده خدمات روانپزشکی