آیا شما مهارت نرم دارید؟

در این مقاله می‌خوانید: 

 

 

 

تابه‌حال نام مهارت نرم را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که مهارت های نرم به چه نوع مهارت‌هایی می‌گویند و چرا باید آن‌ها را در خودمان تقویت کنیم؟

زندگی، عرصه تقویت انواع مهارت‌هاست و هر کسی برای موفقیت در فعالیت‌های مختلف نیازمند آموختن و پرورش انواع مهارت‌ها در خودش است. به همین دلیل است که والدین از کودکی فرزند خود، روی یادگیری و تقویت مهارت‌های گوناگون در او حساسیت بالایی دارند.

وجود مهارت‌ها و پرورش و تقویت آن‌ها در زندگی به‌خوبی کمک می‌کنند که در زمان و مکان‌های مختلف، به روشی که بهتر و کارسازتر است رفتار کنید. همچنین مدیریت شرایط بحرانی را به شما می‌آموزند  به این صورت کمک می‌کنند در روابط و کارهای خود موفق‌تر عمل کنید.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره مهارت نرم و اهمیت آن در زندگی، کار و فعالیت‌ها صحبت کنیم. اگر دوست دارید این مهارت‌ها را بشناسید و اطلاعات خود را درباره آن تکمیل کنید، در ادامه این مطلب با افق سلامت همراه باشید.

 

مهارت نرم چیست؟

انسان‌ها در طول زندگی خود، مجموعه‌ای از انواع مهارت‌ها را می‌آموزند که با کمک آن‌ها روابط اجتماعی و فردی، کاری و ... خود را شکل می‌دهند و در زمان مناسب، آن‌ها را مدیریت و کنترل می‌کنند.

اما بسیاری از افراد همچنان نمی‌دانند که مهارت نرم چیست و به کدامیک از مهارت‌ها، عنوان مهارت نرم را می‌دهند.

مهارت نرم ازجمله مهارت‌های مهم و ضروری در زندگی افراد هستند که هر شخصی باید آن‌ها را در زندگی خودش بیاموزد و تقویت کند.

مهارت های نرم به مجموعه مهارت‌هایی گفته می‌شوند که به بخش کاری و چگونگی شیوه ارتباطی شما مرتبط می‌شوند. این مهارت‌ها در واقع شامل توانایی برقراری ارتباط شما با دیگران، شیوه حل مشکلات و مدیریت آن‌ها می‌شوند و به مقدار زیادی در موفق عمل کردن شما در هر کاری تاثیرگذارند.

 

تفاوت مهارت نرم و مهارت سخت چیست؟

در کنار مهارت نرم که تعریف ساده و روشنی از آن را ارائه کردیم، مهارت‌هایی با عنوان مهارت سخت وجود دارند. مهارت سخت به انواع مهارت‌هایی گفته می‌شود که توانایی فرد برای انجام یک کار مشخص را در برمی‌گیرد.

بنابراین مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت میان مهارت نرم و مهارت سخت، در  گستردگی و میزان دربرگیری آن‌هاست.

درحالی‌که مهارت‌های سخت فقط به انجام یک فعالیت خاص محدود می‌شود، مهارت‌های نرم به شکل بسیار گسترده‌تر در مشاغل استفاده می‌شود و باعث حفظ شغل اشخاص می‌شود.

 

انواع مهارت نرم کدامند؟

مهارت‌های نرم به چند مهارت مهم تقسیم می‌شود که بهتر است آن را در خود به‌وجود آورده و تقویت کنید. با این کار می‌توانید به خوبی در انجام شغل و حفظ ارتباطات خود به شکل بسیار قوی‌تری عمل کنید.

این مهارت‌ها را می‌توان به شکل زیر معرفی کرد:

 

ارتباطات

اولین مهارت نرم توانایی ارتباطات و برقراری ارتباط با دیگران است. اینکه شما هنگام برقراری ارتباط با افراد گوناگون چطور با آن‌ها مواجه می‌شوید، چگونه برخورد می‌کنید و چه رفتاری را به کار می‌گیرید، همگی نشان‌دهنده مهارت ارتباطات است. 

هر چه این مهارت را بیشتر در خودتان تقویت کنید، روابط کاری، اجتماعی و میان‌فردی بهتر و سالم‌تری را هم رقم می‌زنید. 

 

توانایی حل مسئله

ازجمله مهم‌ترین مهارت های نرم باید به توانایی حل مسئله اشاره کرد. مهارت حل مسئله که بسیاری از افراد تلاش می‌کنند آن را از کودکی به فرزند خود آموزش دهند، از آن دسته مهارت‌های نجات‌دهنده در زندگی است.

به زبان ساده مهارت حل مسئله، مهارتی را شامل می‌شود که به کمک آن می‌توان در موارد بحرانی و رخ دادن یک مسئله تصمیم درستی را اتخاذ کرد. همچنین به توانایی مشورت و صحبت موثر با افراد مختلف برای حل یک چالش، مهارت حل مسئله می‌گویند.

 

خلاقیت

خلاقیت نیز یکی دیگر از انواع مهارت های نرم است که بهتر است در زندگی آن را بیاموزید، در خودتان تقویت کنید و آن را به کار بگیرید.

خلاقیت شامل تمام کارهایی است که فرد با استفاده از آن روش جدیدی را برای انجام کار و وظایف، ارتباط با دیگران و فعالیت به کار می‌گیرد.

 

سازگاری

مهارت نرم دیگری که در زندگی، کار و ارتباطات خود به آن نیاز دارید، سازگاری است. زمانی که شیوه‌های سازگاری را می‌آموزید و این مهارت را در خود تقویت می‌کنید، چند قدم به موفقیت نزدیک‌تر خواهید شد. 

کسانی که مهارت و توانایی سازگاری را دارند، در مشاغل، ارتباطات و جنبه‌های مختلف زندگی راحت‌تر فعالیت می‌کنند و در مدیریت کارها موفق‌ترند. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که سازگاری به معنای تن دادن به هر شرایطی نیست. سازگاری فقط توانایی هماهنگ شدن فرد را با شرایط بخصوص بالا می‌برد و با اطاعت بی‌چون‌وچرا متفاوت است.

 

کار گروهی

افراد زیادی وجود دارند که همچنان توانایی انجام کار گروهی را ندارند و یا در برخورد با آن همیشه با شکست مواجه می‌شوند. آموختن کار گروهی به خوبی کمک می‌کند که فرد با استفاده از خرد و توان جمعی، بسیاری از فعالیت‌های خود را شکل دهد.

توانایی گفت‌وگو، انجام کار، مشورت و اقدام به فعالیت با عده دیگری از افراد، پذیرش نظرات و اتخاذ یک تصمیم جمعی، به مهارت کار گروهی باز می‌گردد.

 

اخلاق حرفه‌ای

زمانی که شما مهارت اخلاق حرفه‌ای را به میزان زیادی درون خودتان پرورش می‌دهید، می‌توانید به درستی در عملکرد خود حرفه‌ای و اجتماعی خود ظاهر شوید.

مهارت نرم اخلاق‌ حرفه‌ای به شما کمک می‌کند که در ابتدای هر مسیر، کار، فعالیت و ارتباطی، به درستی تصمیم بگیرید و بهترین نمونه عملکرد خودتان را به نمایش بگذارید.

 

چرا به مهارت نرم نیاز داریم؟

ممکن است خیلی از شما همچنان به ضرورت و اهمیت مهارت نرم در زندگی پی نبرده باشید. همانطور که اشاره کردیم، مهارت نرم مجموعه گسترده‌تری را در زندگی افراد در برمی‌گیرد و برخلاف مهارت سخت، روی یک کار مشخص تمرکز نمی‌کندو

بنابراین در بسیاری از کارها، مهارت‌ها و همچنین برقراری ارتباط با محیط اطراف، نیازمند آموختن و پرورش مهارت نرم در خودتان هستید.

مهارت نرم به تقویت چند حس در شما کمک می‌کند:

 

اعتمادبه‌نفس

عزت نفس و ازشمندی

کنترل و مدیریت بر خود

موفقیت در کار و فعالیت  

 

بنابراین باید گفت که کسب مهارت نرم برای موفقیت در بسیاری از ابعاد زندگی لازم و ضروری است. به همین دلیل بسیاری از والدی در لیست مهارت های زندگی برای کودکان خود، مهارت نرم را هم قرار می‌دهد. 

زمانی که این دسته از مهارت‌های ضروری را از کودکی بیاموزید، در بزرگسالی روابط بهتری با محیط و آدم‌های اطراف خود خواهید داشت و در رسیدن به موفقیت با سرعت بیشتری حرکت خواهید کرد.

 

چطور مهارت‌های نرم را بیاموزیم؟

برخلاف بسیاری از مهارت‌ها که می‌توان آنها را با شرکت در کلاس‌های مختلف یاد گرفت، مهارت‌های نرم جزو مهارت‌هایی هستند که باید آن را درون خود کشف و با تمرین و تکرار تقویت کنید.

برای آنکه مهارت‌های نرم را به‌خوبی بیاموزید بهتر است کارهای زیر را برای مدتی انجام دهید تا اثربخشی و نتیجه آن را ببینید:

 

انتخاب مهارت‌هایی که دوست دارید

اگرچه بهتر است همه مهارت‌های نرم را بیاموزید و در خودتان تقویت کنید، اماامکان دارد در هر برهه از زمان بخواهید یکی از این مهارت‌ها را در خودتان تقویت کنید. بنابراین بهتر است مهارت‌هایی را که به آن نیازمندید انتخاب کنید و روی کاغذ بنویسید. 

این کار باعث ایجاد نظم در ذهن شما می‌شود و بهتر و نظام‌مندتر می‌توانید آن مهارت خاص را در خودتان تقویت کنید.

 

تمرین و تکرار

قدم بعدی در پرورش مهارت های نرم تمرین و تکرار آن است. بهتر است در راستای مهارتی که آن را انتخاب کرده‌اید، تمرین و تکرار زیاد انجام دهید. تلاش کنید این کار را در هر موقعیتی که به‌وجود می‌آید انجام دهید تا استفاده از آن را در زمان مشخص بیاموزید و در آن ماهر شوید.

 

از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید

برای یادگیری و تقویت مهارت نرم در خود می‌توانید از افراد باتجربه در این زمینه یا کسانی که در این مسیر به موفقیت رسیده‌اند کمک بگیرید. همچنین کمک گرفتن از یک مشاور متخصص می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند.

 

چطور مهارت‌های خودمان را بشناسیم؟

خیلی از افراد در دنیا نسبت به مهارت و توانایی‌های خود آگاهی ندارند و یا حتی همچنان خودشان را به درستی نمی‌شناسند. این اتفاق می‌تواند فرایند کسب مهارت نرم را به تعویق بیندازد یا آن را با مشکل مواجه کند. 

به همین دلیل بهتر است در ابتدا با مراجعه به یک روانشناس یا مشاور متخصص قدم در راه شناخت خود بگذارید.  

شرکت منظم در جلسات روان درمانی و مشاوره و صحبت با یک تریپیست حرفه‌ای به شما کمک می‌کند که زوایای پنهانی وجود خود یا مهارت‌هایی را که از آن غافل بودید بهتر بشناسید. برای این منظور بهتر است کلینیک و مراکز روانشناسی معتبر  و نام‌آور را انتخاب کنید.

کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران مجرب در خدمت شماست. با ورود به سایت رسمی کلینیک افق سلامت می‌توانید به راحتی پیشینه کلینیک و درمانگران را بررسی کرده و با خیال راحت دست به انتخاب بزنید.

در افق سلامت امکان بررسی رزومه کاری و تحصیلی درمانگران وجود دارد و با مطالعه آن، دست به یک انتخاب درست و عالی خواهید زد. کلینیک مشاوره افق سلامت خدمات خود را در حوزه‌های زیر به شما ارائه می‌کند:

 

  • مشاوره و روان درمانی فردی
  • مشاره و روانشناسی خانواده
  • مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان
  • مشاوره زوج درمانی
  • گروه درمانی
  • گفتار درمانی
  • مشاوره پیش از ازدواج
  • روان سنجی
  • روانپزشکی 

و ... .

 

کلام آخر

مهارت نرم از آن دسته مهارت‌هایی است که هر کسی در زندگی خود به آن احتیاج دارد و طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در برمی‌گیرد. بنابراین یادگیری و تقویت این نوع مهارت‌ها برای موفقیت در زمینه‌های مختلف زندگی لازم و ضروری است.

مهارت نرم برای انجام بخش گسترده‌ای از فعالیت‌ها، مانند کار، ارتباطات اجتماعی، فعالیت‌های جمعی و ... لازم است و هر کسی باید بخش‌هایی از آن را در خودش رشد و پرورش دهد.

برای کشف و تقویت مهارت های نرم درون خود بهتر است از یک درمانگر یا مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید. درمانگران ما در مرکز افق سلامت از ابتدا تا انتهای این مسیر را همراه با شما خواهند بود. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/jwrl9

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی