نوردرمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

در این مقاله می‌خوانید:

 

 

 

شاید تابه‌حال درباره نور درمانی یا لایت تراپی شنیده باشید. افراد زیادی وجود دارند که هنوز درباره نور درمانی و تاثیر آن روی افسردگی نمی‌دانند. در حالیکه این نوع درمان، به شکل موثری بر بسیاری از بیماری و مشکلات و از جمله درمان اختلال افسردگی تاثیر زیادی دارد.

نور درمانی یک روش جدید و بسیار آسان و بدون عوارض برای درمان انواع افسردگی، به‌ویژه افسردگی فصلی است و افرادی که از این اختلال رنج می‌برند، این درمان را انتخاب می‌کنند.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره نور درمانی و روش انجام آن یا تاثیری که در درمان افسردگی دارد صحبت کنیم. برای آنکه با این روش درمانی آشنا شوید و درباره آن بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب با افق سلامت همراه باشید.

 

درباره افسردگی فصلی چه می‌دانید؟

بهتر است پیش از آنکه درباره نور درمانی و ارتباط آن با افسردگی و درمان این اختلال روانشناختی بدانیم، افسردگی فصلی را بشناسیم. همانطور که می‌دانید افسردگی انواع و اقسام گوناگونی دارد.

یکی از مهم‌ترین انواع افسردگی، افسردگی فصلی است. افسردگی فصلی در واقع شکلی از افسردگی است که با تغییر فصل اتفاق می‌افتد و عموما در فص‌های سرد و کم‌نور مانند پاییز و زمستان بروز می‌کند.

زمانی که فصل تغییر می‌کند و هر چه به فصل پاییز و خصوصا زمستان نزدیک می‌شویم، از میزان روز کم می‌شود و شب‌های طولانی را تجربه می‌کنیم. افسردگی فصلی درست شبیه به افسردگی عادی است و علائمی مشابه با آن دارد. با این تفاوت که نبود یا کمبود نور هم در به‌وجود آمدن و بروز آن دخیل است.

 

اگر قرار باشد افسردگی فصلی را تعریف کنیم، می‌توانیم آن را به این صورت بیان کنیم:

اختلال عاطفی فصلی که با نام SAD هم شناخته می‌شود، نوعی از افسردگی با الگوی فصلی است که با تغییر کردن فصل بروز می‌کند. 

بنابراین دوره‌های تشدید این مدل از افسردگی در فصل پاییز و زمستان بیشتر دیده می‌شود و عموما با پایان رسیدن فصل، علائم و نشانه‌های افسردگی هم کاهش می‌یابد. البته باید بدانید که این نوع افسردگی محدود به همین دو فصل نمی‌شود و افراد کمی هم وجود دارند که افسردگی تابستانه و افسردگی بهار را تجربه می‌کنند. 

 

علائم اختلال عاطفی فصلی

علائم اختلال عاطفی فصلی تا حدودی با افسردگی عادی مشترک است. بنابراین ممکن است تشخیص آن و تفکیک کردن این نوع افسردگی از دیگر حالات افسردگی کمی مشکل باشد. به همین دلیل باید این کار را به یک روانشناس متخصص و حرفه‌ای سپرد که نسبت به این اختلال آگاهی کامل داشته باشد.

اما به‌طورکلی می‌توان علائمی را برای اختلال عاطفی فصلی بیان کنیم:

 

احساس خستگی زیاد در طول روز

افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، عموما خستگی زیادی را در طول روز تجربه می‌کنند. این احساس خستگی هم درباره انجام کارهای کوچک و ساده و درباره انجام کارهای سخت احساس می‌شود. به‌طورکلی احساس خستگی به طور مداوم با فرد همراه است و یک حس کرختی را در او ایجاد می‌کند.

 

احساس نا امیدی

احساس نا امیدی علامت دیگری است که همراه با ابتلا به افسردگی عاطفی فصلی ایجاد می‌شود. فردی که به افسردگی یا اختلال عاطفی فصلی مبتلاست، احساس نا امیدی زیادی را درون خودش احساس می‌کند. در واقع فردی با این ویژگی هیچ امید یا انگیزه‌ای به روزهای پیش روی خودش ندارد.

 

غم و اندوه

غم و اندوه نیز از دیگر علائم اختلال عاطفی فصلی است که افراد مبتلا به این نوع افسردگی آن را تجربه می‌کنند. حس غم و اندوه و رنج فراوانی که فرد تجربه می‌کند، عموما به شکل مداوم همراه اوست و در طی روز حضور پررنگی دارد.

 

عدم علاقه به انجام کارها

افراد مبتلا به افسردگی و خصوصا افسردگی فصلی علاقه خود را به انجام کارها از دست می‌دهند. این بی‌علاقگی در انجام کارهای روزمره و حتی کارهایی که فرد در گذشته از آن لذت می‌برد هم دیده می‌شود.

 

عدم تمرکز 

افسردگی می‌تواند تمرکز فرد را از بین ببرد. بنابراین در بسیاری از موارد می‌بینیم فردی که دچار اختلال عاطفی فصلی است گاهی برای انتخاب کارهای ساده هم تمرکز ندارد و از انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و توجه دارد، ناتوان است.

 

کاهش میل جنسی

در برخی افراد، بروز افسردگی یا اختلال عاطفی فصلی با کاهش میل جنسی بروز می‌کند. بنابراین فرد برای برقراری رابطه جنسی با شریک خود دچار مشکل می‌شود.

 

نور درمانی چیست؟

نور درمانی یکی از روش‌های درمانی است که برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و اختلالات به کار می‌رود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که به کمک نور درمانی درمان می‌شود، افسردگی فصلی یا اختلال SAD است. 

در پاسخ به سوال نور درمانی چیست می‌توان اینطور گفت که:«نور درمانی یا لایت تراپی که با نام فتوتراپی هم شناخته می‌شود، روش درمانی با کمک نور، همراه با طول موج‌های مشخصی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.»

در نور درمانی مشکل فرد به کمک تابش نور و با شیوه خاص و طول‌ موج‌های مشخص مورد درمان قرار می‌گیرد و مراحل بهبود و تاثیر آن، پس از گذشت چند جلسه از انجام آن طی می‌شود.

 

نور درمانی چگونه کار می‌کند؟

حالا که با افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی (SAD) و همچنین نور درمانی آشنا شدیم باید درباره کاربرد نوردرمانی افسردگی بدانیم.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، نور درمانی یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان افسردگی فصلی است. بنابراین عموما به افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، پیشنهاد می‌شود از روش نور درمانی استفاده کنند.

استفاده از جعبه نور در درمان افسردگی مانند یک منبع غنی از نور عمل می‌کند. جعبه نور در نور درمانی در واقع شبیه به یک منبع خورشید است و معمولا میزان نور آن از نورهای معمولی بسیار بیشتر است و طول‌موج‌های مختلفی دارد.

برای درمان اختلال عاطفی فصلی عموما این افراد را روزانه در حدود 30 دقیقه مقابل منبع نور قرار می‌دهند تا نور مورد نیاز طبیعی شبانه‌روزی بدنشان تنظیم شود.

این کار باید توسط یک فرد حرفه‌ای در این کار انجام بگیرد که میزان نور، طول موج‌ها و زمان‌بندی تابش آن را به طور کامل بلد باشد.

تابش نور به افرادی که اختلال افسردگی فصلی را تجربه می‌کنند موجب ترشح هورمون خاصی به نام ملاتونین در بدن آن‌ها می‌شود که در نهایت به کنترل ریتم طبیعی بدن منجر می‌شود. 

 

بهترین زمان برای نور درمانی

 

تحقیقات انجام‌شده بر نور درمانی نشان می‌دهد که بهترین زمان برای انجام نور درمانی که تاثیر زیادی دارد، ابتدای صبح و پس از بیدار شدن است خواب است.

انجام نور درمانی در این زمان باعث ترشح میزان مناسبی از هورمون ملاتونین در بدن می‌شود و انرژی مورد نیاز را برای ادامه دادن به روز تامین می‌کند.

نکته مهمی که درباره نور درمانی وجود دارد، این است که انجام یک هفته نور درمانی به اندازه دو هفته موثر است. اما برخی از افراد به اشتباه در تمام طول فصلی که افسردگی را تجربه می‌کنند، به طور مداوم به انجام نور درمانی می‌پردازند. 

 بنابراین به خاطر داشته باشید که اگر برای انجام نور درمانی به مراکز مخصوص این کار مراجعه می‌کنید و یا روانشناس شما تشخیص می‌دهد که برای درمان افسردگی با نور درمانی را انجام دهید، نیازی به انجام مداوم آن در تمام طول فصل نیست.

 

فواید نور درمانی

نور درمانی علاوه بر تاثیر داشتن در درمان اختلال عاطفی فصلی برای درمان طیف گسترده‌ای بیماری‌ها هم استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین مشکلاتی که با کمک نور درمانی قابل درمان هستند، موارد زیر را می‌توان نام برد:

 

درمان افسردگی پس از زایمان

درمان اختلالات اضطرابی

درمان اختلالات خواب

بهبود زخم و ترمیم بافت‌های پوستی

ایجاد سازگاری بدن برای افرادی که شب‌کار هستند

پیشگیری از انواع تاول‌های تبخالی

 

بهترین مرکز نور درمانی و روانشناسی کجاست؟

همه ما برای هر کاری به دنبال بهترین‌ها می‌رویم. بنابراین اهمیت دارد که برای درمان خود کدام مرکز یا کلینیک را انتخاب می‌کنیم. برای پیدا کردن بهترین کلینیک روانشناسی می‌توانید از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید و یا از جست‌وجوی اینترنتی استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید مراکزی را برای درمان انتخاب کنید که نام و نشانی درست و مشخصی دارند و امکان بررسی پیشینه مرکز و درمانگران آن وجود دارد. با بررسی دقیق سوابق مرکز و درمانگران می‌توانید به راحتی دست به انتخاب بزنید.

کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران آماده ارائه خدمات به شماست. برای آگاهی از خدمات مرکز افق سلامت و درمانگران آن می‌توانید وارد سایت رسمی افق سلامت شوید. 

افق سلامت خدمات خود را در زمینه‌های مختلف زیر به شما ارائه می‌کند.

 

مشاور و روانشناسی فردی

مشاوره زوج درمانی

مشاوره و روانشناسی خانواده

مشاوره و رواشنناسی کودک و نوجوان

مشاوره گفتار درمانی

مشاوره گروه درمانی

روان‌سنجی

روانپزشکی

و ... .

 

 

سخن آخر

نور درمانی یکی از راه‌های درمان اختلالات روانشناختی و به‌ویژه اختلال عاطفی فصلی است که می‌تواند تا حد زیادی آن را بهبود دارد. به طور کلی باید گفت برای درمان هر نوع اختلال روانشناختی، باید از یک متخصص حرفه‌ای کمک گرفت که در این زمینه به خوبی عمل می‌کند.

درمانگران ما در مرکز افق سلامت از ابتدا تا انتهاب این مسیر همراه با شما هستند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/v6gxq

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی