افسردگی پس از زایمان با چه عواملی بروز می‌کند؟

در این مقاله می‌خوانید:

 

 

شاید تابه‌حال عبارت افسردگی پس از زایمان را شنیده باشید. این عبارت درباره بسیاری از زن و شوهرها که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند یا به زودی فرزنددار می‌شوند به کار می‌رود.

افسردگی بعد از زایمان تقریبا شبیه به افسردگی معمولی است و می‌توان گفت علائم نبتا یکسانی با آن دارد. نکته مهم درباره این نوع افسردگی این است که بسیاری از افراد از وجود آن بی‌خبرند یا حتی با دیدن علائم و نشانه‌های این نوع افسردگی، آن را به عنوان خستگی فرزنددار شدن تلقی می‌کنند. به همین دلیل در بسیاری از موارد این افسردگی آنقدر شدت می‌یابد که می‌تواند فرد را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کند.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره افسردگی پس از زایمان و نشانه‌های آن صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره افسردگی و بارداری و راهکارهای رهایی از این افسردگی بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

افسردگی بعد زایمان چیست؟

همان اندازه که مادر یا پدر شدن، ورود فرزند جدید به زندگی و حضور یک عضو تازه لذت‌بخش و خوشایند است، همان اندازه هم می‌تواند سخت، غم‌انگیز یا ناراحت و نگران‌کننده باشد.

با تولد هر فرزند احساس خوشایند شادی، خوشحالی و آرامش در پدر و مادر ایجاد می‌شوند. اما همیشه همه چیز به این شکل نیست. در برخی زوج‌ها که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، اوضاع و احساسات کمی متفاوت هستند که گاهی به ایجاد عذاب‌وجدان هم منجر می‌شود.

با به دنیا آمدن فرزند جدید، یا قبل‌تر از آن، حتی در دوران بارداری، احساساتی مانند غم، ناراحتی، پشیمانی، خستگی بیش‌ازاندازه و ... پدید می‌آیند. این احساسات با نام افسردگی بارداری یا افسردگی پس از زایمان شناخته می‌شوند. این شکل از افسردگی هم در زنان و هم در مردان اتفاق می‌افتد و ممکن است برای مدت‌ها طول بکشد.

بنابراین تعریف ساده افسردگی پس از زایمان این است:« به احساس غم، ناراحتی، اضطراب و نگرانی زیاد که همزمان با بارداری یا تولد فرزند اتفاق می‌افتد، افسردگی پس از زایمان گفته می‌شود.»

 

تفاوت افسردگی پس از زایمان و گرفتگی خلق پس از زایمان

احساساتی مانند ناراحتی و اضطراب و یا بازه زمانی که حس اندوه بعد از تولد در مادر و پدر به وجود می‌آید، با عنوان بیبی بلوز یا گرفتگی خلق پس از زایمان شناخته می‌شود.

تفاوت مهم گرفتگی خلق پس از زایمان و افسردگی زایمان در همین بازه زمانی است. بیبی بلوز یکی از شایع‌ترین اختلالات روانشناختی است که علائم آن پس از چند از هفته (عموما یک تا دو هفته) کاهش پیدا می‌کند. این نوع احساس ناراحتی و اضطراب اغلب به دلیل تغییرات هورمونی پس از زایمان یا حین بارداری در مادر رخ می‌دهد و با به ثبات رسیدن بدن کمرنگ شده و از بین می‌رود.

اما افسردگی پس از زایمان همانند دیگر انواع افسردگی عموما بیش از دو هفته طول می‌کشد و به راحتی و به صورت خودبه‌خود از بین نمی‌رود. این نوع افسردگی اگر تشخیص داده نشده و درمان آن آغاز نشود، می‌تواند مشکلات بسیاری را برای زوج‌ها به وجود آورد.

 

علائم افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان هم مانند دیگر انواع افسردگی با علائم و نشانه‌هایی همراه است. با آنکه نمی‌توان به راحتی علائم و نشانه‌ها را به عنوان یک اختلال تشخیص داد و باید این کار را از طریق یک متخصص حرفه‌ای پیگیری کرد، اما برخی از علائم، به ما هشدار می‌دهند که وضعیت کمی غیر طبیعی است و باید آن را جدی گرفت.

از مهم‌ترین علائم افسردگی پس از زایمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

احساس غم و اندوه زیاد

غم و اندوه زیاد و پایان‌ناپذیر اولین و مشخص‌ترین علامت هر نوعی از افسردگی است. افسردگی پس از زایمان هم با این احساس غم و اندوه شدید همراه است و زوج‌ها را با حجمی از مشکلات و دغدغه‌ها روبه‌رو می‌کند.

 

عدم علاقه به فعالیت‌ها

افسردگی بعد زایمان نیز مانند سایر انواع افسردگی، با عدم علاقه به فعالیت‌ها و به‌خصوص عدم تمایل به رابطه جنسی همراه است. این عدم علاقه مادر و پدر را از انجام بسیاری از کارها، فعالیت‌ها و حتی فعالیت‌های بسیار ساده بازمی‌دارد.

در این حالت فرد و خصوصا مادر حتی برای انجام کوچک‌ترین فعالیت‌ها باید زمان زیاد و زحمت چند برابری را صرف کند.

 

احساس خستگی شدید

عموما زایمان و کارهای مرتبط با کودک جدید، با خستگی همراه است. رسیدگی به کارهای نوزاد، پاسخ به‌هنگام نسبت به نیازهای او، خواب شب و ... همگی به طور طبیعی، خستگی را به همراه می‌آورند.

اما در افسردگی پس از زایمان این خستگی بسیار زیاد و گاهی طاقت‌فرسا است و نظم روحی و آرامش روانی والدین را از آن‌ها می‌گیرد.

 

تغییر عادات خوردن و خوابیدن

تغییر در عادات خوردن و خوابید هم اتفاقی است که به عنوان یکی از نشانههای افسردگی بعد از زایمان شناخته می‌شود. این عادات به طور طبیعی هم با به دنیا آمدن فرزند تغییر میکند و رژیم غذایی یا مدت زمان خواب تغییر می‌کند.

اما این تغییر عادت خوابیدن یا غذا، در افسردگی پس از زایمان بسیار زیاد است. کم خوری افراطی یا پرخوری افراطی، اختلال در خواب مانند بی‌خوابی یا خوابیدن زیاددر این مورد بسیار زیاد به چشم می‌خورد.

 

انزوا و دوری از دیگران

افسردگی پس از زایمان تمایل به دوری و انزوا را هم به دنبال دارد. در این حالت پدر یا مادر از جمع فاصله می‌گیرند و یا بودن در جمع دوستان، خانواده و ... آن‌ها را اذیت می‌کند.

این دوری و انزوا می‌تواند احساس غم، اندوه و ناراحتی و شدت سختی و مشکلات را افزایش می‌دهد.

 

اضطراب و حملات ترس

گاهی در میان حالت‌های افسردگی بعد از زایمان اضطراب شدید و حملات ترس هم رخ می‌دهد. حملات ترس گاهی با تغییرات و مشکلات جسمانی مانند سختی در تنفس، احساس ضعف جسمی و ... بروز می‌کند.

 

دلایل ابتلا به افسردگی پس از زایمان

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند افسردگی پس از زایمان را به وجود آورد و یا نشانه‌های آن را بروز دهد. دلایل افسردگی پس از زایمان زنان و مردان را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی یکی از مهم‌ترین دلایلی هستند که می‌توانند به عنوان یکی از عوامل ابتلا به افسردگی پس از زایمان در نظرگرفته شود. هورمون‌ها در دوران بارداری کمی تغییر می‌کنند و  پس از زایمان و تولد کودک به بیشترین میزان تغییر خود می‌رسند.

 

ژنتیک

یکی از علت های افسردگی پس از زایمان ژنتیک و سوابق خانوادگی است. در برخی موارد وجود سوابق خانوادگی درباره افسردگی یا افسردگی پس از زایمان به بروز این نوع از افسردگی در افراد منجر می‌شود.

 

 

فشارهای مالی و تغییرات اقتصادی

این مورد یکی از دلایل مهمی است که به ایجاد افسردگی پس از زایمان پدر منجر می‌شود. قطعا تولد یک فرزند جدید، شرایط مالی و اقتصادی خانواده را تغییر می‌دهد. بنابراین ایجاد فشارها می‌تواند هم روی مادر و هم روی پدر تاثیرگذار باشد.

 

افسردگی بعد از زایمان چقدر طول میکشد؟

زمان درمان و بهبودی افسردگی بعد از زایمان در هر فردی متفاوت است. این مدت زمان با توجه به سن، شرایط زندگی و تجربیات هر فرد مشخص می‌شود. این نوع از افسردگی برای برخی از افراد، پس از سه تا شش ماه برطرف می‌شود.

در برخی افراد این زمان بیشتر از شش ماه طول می‌کشد و گاهی پس از گذشت سه سال از تولد کودک همچنان باقی می‌ماند.

 

درمان افسردگی پس از زایمان

هر مسئله و مشکلی که در زندگی رخ می‌دهد نیاز به راه‌حل و چاره‌ای دارد که بتوان از آن عبور کرد. به همین دلیل درمان افسردگی بعد از زایمان به عنوان یک مسئله بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود.

درمان این نوع افسردگی با توجه به شرایط و ویژگی‌های هر فرد و شدت افسردگی او متفاوت است. بنابراین می‌توان از انواع درمان‌های متفاوت برای آن استفاده کرد.

مهم‌ترین شیوه‌های درمان افسردگی بعد از زایمان را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

مشاوره و روان درمانی

استفاده از خدمات مشاوره و روان درمانی یکی از بهترین روش‌هایی است که در کاهش علائم و نشانه‌ها و ناراحتی‌های افسردگی بسیار موثر است. اختصاص دادن یک زمان مشخص به خود برای بازیابی سلامت روان، صحبت با یک متخصص، بیان مشکلات و دغدغه‌ها بسیار تاثیرگذار است.

برای این کار بهتر است از یک روانشناس و مشاور متخصص کمک بگیرید و از راهنمایی‌های او کمک بگیرید تا بهترین مسیر را برای درمان خود طی کنید.

 

دارو درمانی

از دیگر روش‌های درمان افسردگی پس از زایمان دارو درمانی است. این دارو درمانی فقط به تشخیص و تجویز روانپزشک متخصص انجام می‌گیرد. دارو درمانی برای حالات شدید و آسیب‌زننده افسردگی پس از زایمان به کار می‌رود و داروها کمک می‌کنند که این حالت‌ها کمابیش کاهش و بهبود یابند.

 

اصلاح تغذیه

 تغییر در تغذیه و عادات غذایی اگرچه چندان آسان نیست، اما باعث می‌شود احساس کمی بهتری داشته باشید. این کار با مصرف غذاها و خوراکی‌هایی که انرژی بیشتری را ایجاد می‌کنند، ممکن است.

 

ارتباط موثر با دیگران

همانطور که اشاره کردیم گوشه‌گیری و انزوا یکی از علائم این نوع افسردگی است. بنابراین ارتباط موثر با دیگران، کمک گرفتن و یا حرف زدن با دوست، خانواده، پدر و مادر و ... به مقدار بسیار زیادی در درمان افسردگی پس از زایمان و به حداقل رسیدن نشانه‌های آن تاثیرگذار است.

 

فعالیت بدنی

شاید در ابتدا فعالیت بدنی سخت و طاقت‌فرسا به نظر برسد. اما به مرور زمان و با تکرار آن آسان‌تر می‌شود و می‌توانید تاثیرات آن را در حال و زندگی خود ببینید.

بنابراین با سی دقیقه پیاده‌روی روزانه، انجام یوگا و ... شروع کنید تا تاثیر آن را ببینید.

 

بهترین کلینیک درمان افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان اتفاقی است که برای خیلی از افراد و حتی مردان اتفاق می‌افتد. برای برطرف کردن حالات افسردگی بعد از زایمان و درمان آن، نیاز به مرکز یا کلینیک معتبری دارید که درمان خود را از این طریق و به کمک درمانگران معتبر و حرفهای انجام دهید.

به این ترتیب برای رسیدن به درمان کامل و اصولی باید به دنبال بهترین کلینیک درمان افسردگی پس از زایمان باشید. در این مسیر اطمینان از اصالت و اعتبار درمانگران و کلینیک‌ها بسیار اهمیت دارد. بنابراین بهتر است به سراغ مراکزی بروید که امکان بررسی پیشینه و سابقه فعالیت‌های آن وجود داشته باشد.

کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران حرفه‌ای، آماده ارائه خدمات به شماست. بنابراین می‌توانید با ورود به سایت رسمی افق سلامت انواع خدمات و درمانگران مرکز را ببینید و متناسب با نیاز خود دست به انتخاب بزنید.

افق سلامت خدمات خود را در زمینه‌های مختلف مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره خانواده، روانشناسی و مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره زوج درمانی، گفتار درمانی، گروه درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، روانپزشکی، نوروفیدبک و ... ارائه می‌دهد.

کلام آخر

افسردگی پس از زایمان می‌تواند برای هر زن و مردی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند اتفاق بیفتد. بنابراین این مشکل با بروز در زندگی، می‌تواند به یک چالش و دغدغه بسیار جدی تبدیل شود.

درمان افسردگی بعد از زایمان به کمک یک روانشناس یا مشاور متخصص و حرفه‌ای انجام می‌گیرد و هر فردی برای گذر از این مرحله باید آن را جدی بگیرد. بنابراین اگر خودتان یا همسرتان به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اید و با افسردگی پس از زایمان مواجه هستید، بهتر است راه‌های درمان اصولی را به کار بگیرید و هر چه زودتر آن را درمان کنید. درمانگران ما در مرکز افق سلامت از ابتدا تا انتهای این مسیر راهمراه با شما هستند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/ob40r

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی