آیا درباره رابطه تمرکز و افسردگی می‌دانید؟

 

امروزه افسردگی به یکی از بیماری‌های شایع و فراگیر میان افراد تبدیل شده است که بسیاری از ابعاد زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل است که شناخت نشانه‌های افسردگی و آگاهی نسبت به حالات آن بسیار اهمیت پیدا کرده است.
افسردگی نشانه‌های خاصی دارد که در هر فرد مبتلا به این اختلال، چند مورد از آن‌ها بروز می‌کنند. عدم تمرکز و از بین رفتن توجه یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که رابطه مستقیمی با افسردگی دارد.
افسردگی می‌تواند تمرکز شما را نسبت به انجام فعالیت‌ها، حتی فعالیت‌های روزانه، از بین ببرد. به همین دلیل است افرادی که به افسردگی مبتلا هستند اغلب اوقات از عدم تمرکز خود نسبت به فعالیت‌ها شکایت می‌کنند.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم رابطه تمرکز و افسردگی و علائم افسردگی را بررسی کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و راهکارهای درمان آن را بشناسید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.


تعریف افسردگی

شاید بهتر باشد پیش از صحبت کردن درباره تمرکز و ارتباط آن با افسردگی، تعریف افسردگی را بگوییم و دقیقا بدانیم که افسردگی چیست.
افسردگی یکی از اختلالات شایع روحی، به‌ویژه در دنیای مدرن است که افراد زیادی را به خودش درگیر کرده است. افسردگی در واقع یک حالت خلقی است که با نشانه‌هایی مانند غم و اندوه، بی‌انگیزگی، بی‌حوصلگی، نا امیدی و خستگی بروز می‌کند. 
اما باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشید که هر غم و اندوه، بی‌حوصلگی و نا امیدی افسردگی نیست.
به زبان ساده هر یک از ما در موقعیت‌هایی از زندگی و در پی رخ دادن یک اتفاق، این حالات را تجربه می‌کنیم. اما عموما با تمام شدن یا از بین رفتن عامل ناراحت‌کننده، این نشنانه‌ها هم از بین می‌روند.
درحالی‌که درباره افسردگی شرایط بسیار متفاوت است. کسی که به افسردگی مبتلاست این حالات را به شکل مداوم همراه با خود دارد و اغلب تداوم این احساسات به طور مستمر بیش از دو هفته طول می‌کشد. 
بنابراین افسردگی با احساسات گذرای زندگی بسیار متفاوت است و می‌تواند روند طبیعی زندگی فرد را مختل کند. به همین دلیل بهتر است نسبت به علائم و نشانه های افسردگی حساس باشید و به موقع آن‌ها را شناسایی کنید.

 

علائم افسردگی چیست؟

علائم افسردگی طیف وسیعی از حالات و رفتارها را در برمی‌گیرد که در هر فرد به شکل خاصی بروز می‌کند. این علائم را می‌توان در موارد زیرجست‌وجو کرد:

 

احساس درماندگی

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین نشانه‌های بیماری افسردگی احساس درماندگی است. در این حالت فرد احساس می‌کند که هیچ راه نجاتی برای او نیست و باور دارد که هیچ چیز درست نخواهد شد.

 

خستگی و فقدان انرژی

خستگی زیاد از دیگر نشانه های افسردگی است که توان انجام کارها را از فرد می‌گیرد. فقدان انرژی در فردی که مبتلا به افسردگی است آنقدر زیاد است که فرد برای انجام فعالیت‌های بسیار ساده و روزمره نیز توان ندارد.

 

تغییر در وزن و اشتها

در افرادی که به افسردگی مبتلا می‌شوند، در بسیاری از موارد تغییر بسیار محسوسی در وزن و اشتهایشان دیده می‌شود. بعضی افراد دچار افزایش وزن ناگهانی و پرخوری می‌شوند. این مورد در برخی افراد دیگر با کم اشتهایی و کاهش وزن همراه است.

 

از خودبیزاری

بیزاری و تنفر از خود، یکی دیگر از علائم افسردگی است که فرد را بیش از پیش دچار حال بد، غم و ناراحتی می‌کند. این بیزاری با سرزنش خود درباره مسائل گوناگون و حتی پیش‌پاافتاده همراه است.


افکار خودکشی

در برخی موارد حالات افسردگی و شدت بیماری آنقدر زیاد می‌شود که افکار خودکشی در فرد پدیدار می‌شود. این افکار اگر شدت پیدا کنند، می‌توانند به اقدام به خودکشی منتهی شوند.

 

عدم تمرکز

زمانی که به افسردگی مبتلا می‌شوید، تمرکز خود را از دست می‌دهید. تصمیم‌گیری در زندگی، متمرکز شدن روی کارها و انجام آن‌ها و توجه به مسائل مختلف، بسیار دشوار خواهد شد.
رابطه تمرکز و افسردگی به شکل بسیار مستقیم نمایان می‌شود و تاثیر بسیاری را در انجام کارها و فعالیت‌های فرد دارند.

 

چرا عدم تمرکز در افسردگی اتفاق می‌افتد؟

زمانی که فرد در دوره‌های افسردگی قرار می‌گیرد، عدم تمرکز و ضعف در تصمیم‌گیری برای او اتفاق می‌افتد. بنابراین با تشدید هر بار افسردگی در او، می‌توان نشانه‌های حواس‌پرتی، ضعف در انتخاب، توجه و تمرکز را هم در او دید.
افسردگی یک حالت خلقی است که می‌تواند که مغز را در کارکردهای خود دچار مشکل کند. بنابراین یکی از این کج‌کاردی‌های خود را در تمرکز نمایان می‌کند.
به این ترتیب می‌توان رابطه تمرکز و افسردگی را به راحتی مشاهده کرد.

 

نشانه‌های عدم تمرکز چیست؟

بسیاری از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که از کجا بدانیم دچار عدم تمرکز شده‌ایم. یا رابطه عدم تمرکز و افسردگی با چه علائمی همراه است. در ادامه بخش بسیار مهمی از دلایل عدم تمرکز را برای شما بیان می‌کنیم.

 

سردرگمی

اولین نشانه ی عدم تمرکز سردرگمی است. کسی که سردرگم است، گاهی به یاس و ناامیدی فکر می‌کند، گاهی به گذشته خودش نگاه می‌اندازد و خود را بابت آن سرزنش می‌کند و گاهی با نگاه به آینده، آن را نه‌چندان روشن می‌ببیند.
عدم تمرکزی که با سردرگمی خودش را نشان می‌دهد، با پرش‌های فکری زیادی همراه است.

 

بی‌توجهی به خود

در بسیاری از موارد عدم تمرکز خودش را با بی‌توجهی به خود نشان می‌دهد. در واقع این مورد به این شکل عمل می‌کند که شما نسبت به خودتان بی‌انگیزه می‌شوید و چندان به مراقبت از خود توجه نمی‌کنید. برنامه غذایی، خواب و باقی فعالیت‌هایتان دچار مشکل شده و به زبان ساده، رشته زندگی از دستتان خارج می‌شود.

 

فقدان انرژی

عدم تمرکز آنقدر برای انجام هر کار و به‌کارگیری هر تصمیمی از شما انرژی می‌گیرد که همیشه فکر می‌کنید خسته هستید و انرژی لازم را برای انجام کارها و تصمیم‌گیری ندارید.

 

خشم

سردرگمی، حواس پرتی و عدم تمرکز شما را به شدت عصبی و خشمگین می‌کند. بنابراین در یک سیکل ناقص از نگرانی، عدم تمرکز و در نهایت خشم قرار می‌گیرید که احساس می‌کنید هیچوقت بهبود نخواهد یافت.

 


مضرات عدم تمرکز

عدم تمرکز می‌تواند بسیاری از ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و آن‌ها را مختل کند. 
مهم‌ترین آسیبی که عدم تمرکز به شما وارد می‌کند، دور کردن شما از اهداف و برنامه‌های زندگی است. زمانی که تمرکز نداشته باشید، نمی‌توانید برای هیچ یک از کارهای خود برنامه‌ریزی کنید و در نتیجه از زندگی عقب میفتید.
عدم تمرکز همچنین اعتمادبه‌نفس شما را هم نشانه می‌رود و شما را برای انجام بسیاری از کارها عقب می‌راند.
بنابراین بهتر است اگر نشانه‌های نداشتن تمرکز حواس را در خود می‌بینید، به دنبال ریشه‌یابی و درمان آن باشید.

 

درمان عدم تمرکز

عدم تمرکز اتفاقی است که می‌تواند روال طبیعی زندگی را دچار اختلال کند. در واقع زمانی که به ضعف تمرکز، حواس پرتی و پرش ذهنی مبتلا می‌شوید، از انجام بسیاری از فعالیت‌ها باز می‌مانید و به درستی قادر نیستید فعالیت‌های خود را پیش ببرید.

برای درمان عدم تمرکز می‌توانید راه‌های مختلفی را امتحان کنید و برای انتخاب یک راه‌حل اصولی از افراد متخصص کمک بگیرید.

 

روان درمانی

یکی از بهترین راه‌های درمان عدم تمرکز و برطرف کردن مشکل حواس پرتی روان درمانی است. روان درمانی و صحبت با یک مشاور و روانشناس متخصص به خوبی به شما کمک می‌کند که مشکل خود را ریشه‌یابی کنید. 
پس از آنکه ریشه‌یابی مشکل انجام شد، ادامه جلسات به شکل منظم و متوالی به شما کمک می‌کند که این مشکل را مدیریت و کنترل کنید.
روان درمانی باید به کمک یک مشاورمتخصص انجام گیرد. همچنین باید بدانید که صبور بودن در این زمینه بسیار مهم است و می‌بایست تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب کمی صبر کنید.

 

نوروفیدبک

درمان تمرکز با نوروفیدبک یکی از بهترین راهکارهایی است که که می‌توانید آن را انتخاب کنید. نوروفیدبک به عنوان یکی از جدیدترین و موثرترین راه‌ها درمان برای عدم تمرکز مطرح می‌شود و می‌تواند به بهترین روش و با کمترین عارضه مشکل شما را درمان کند.
نوروفیدبک روشی است که در آن مغز توسط خودش آموزش می‌بیند و به مرور زمان به حالت طبیعی و صحیح تمرکز برمی‌گردد.
استفاده از خدمات نوروتراپی و نوروفیدبک در این مسیر بسیار راهگشاست. 
 

 

دارو درمانی

از دیگر راه‌های درمان تمرکز می‌توان به دارو درمانی اشاره کرد. برای دارو درمانی ابتدا باید به یک متخصص مغز و اعصاب و یا روانپزشک حرفه‌ای مراجعه کنید. روانپزشک با توجه به مشکل شما و در نظر گرفتن شدت آن، داروهای مناسب برای درمان شما را تجویز می‌کند.
یادتان باشد دارو درمانی یک کار کاملا تخصصی است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. بنابراین تشخیش و تجویز نوع دارو و دوز مصرفی آن را به پزشک متخصص خود بسپارید. به هیچ عنوان مصرف داروها را به تویض نیندازید و آن‌ها به موقع مصرف کنید. همچنین از مصرف یا قطع مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید. زیرا پیامدهای بسیار منفی را به همراه دارد.

 

بهترین مرکز درمان عدم تمرکز کجاست؟

بسیاری از افراد به دنبال بهترین مرکز درمان تمرکز می‌گردند. برای پیدا کردن مرکز مناسب جهت درمان تمرکز می‌توانید از دو روش جست‌وجوی اینترنتی و پرسش از افراد باتجربه در این زمینه، کمک بگیرید.
با جست‌وجو در فضای وب لیستی از مراکز درمان عدم تمرکز پیش چشم شما ظاهر می‌شود که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را که می‌خواهید انتخاب کنید.
در این مسیر باید به این نکته توجه داشته باشید که فقط مراکز درمانی و درمانگرانی را انتخاب کنید که نام و نشانی دقیق و معتبری دارند. کسب اطلاعات کامل درباره پشینه و سوابق مرکز و همچنین رزومه کاری و تحصیلی درمانگران به شما کمک می‌کند که انتخاب درستی را انجام دهید.
همچنین کمک گرفتن از افرادی که پیش از شما این تجربه را داشته‌اند، کمک زیادی در انتخاب شما می‌کند.


بنابراین در وقت گذاشتن برای یافتن بهترین کلینیک و درمانگر خساست به خرج ندهید و این کار را با وسواس انجام دهید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین تیم از درمانگران در حوزه‌های گوناگون آماده ارائه خدمات به شماست. برای آنکه با درمانگران مرکز و روزمه کاری و تحصیلی آن‌ها آشنا شوید، همین حالا وارد سایت افق سلامت شده و خدمات مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

 

سخن آخر

عدم تمرکز رابطه بسیار تنگاتنگی با افسردگی دارد و در بسیاری از موارد با برطرف شدن حالات افسردگی، این عدم تمرکز هم از بین می‌رود.
اما به طور کلای پریشانی و پرش ذهنی می‌تواند با عواقب نگران‌کننده‌ای همراه شود و بسیاری از ابعاد زندگی شما را تحت کنترل درآورد.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت تلاش کردیم رابطه تمرکز و افسردگی را به طور کامل شرح دهیم و به راهکارهای درمان آن بپردازیم.
در این مسیر می‌توانید با درمانگران مرکز افق سلامت همراه شوید و چند قدم به سمت سلامت روان حرکت کنید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/b8xg4

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات روانپزشکی