درباره اعتیاد جنسی چه می‌دانید؟

 

 

سرفصل‌های این مقاله:

 

 

 

 

اختلالات گوناگون و گاه عجیبی در روانشناسی وجود دارد که ممکن است با شنیدن آن‌ها شگفت‌زده شوید. اختلالاتی که می‌توانند شکل زندگی را از روال طبیعی آن خارج کرده و ارتباط با جامعه را از حالت طبیعی آن خارج کنند.

اعتیاد جنسی یکی از همین اختلالاتی است که مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا به آن ایجاد می‌کند و تمامی ارتباطات او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اعتیاد جنسی یا بیش فعالی جنسی نوعی اختلال است که در آن فرد از نظر جنسی بسیار پرکار است و در این میان مجموعه‌ای از رفتارهای پرخطر و عجیب را انجام می‌دهد که چندان متعارف نیست.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با اعتیاد جنسی و علائم اعتیاد جنسی و علت‌های آن آشنا کنیم.

اگر می‌خواهید درباره این موضوع بیشتر بدانید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

 

اعتیاد جنسی چیست؟

به افرادی که دارای اعمال، افکار و همچنین فانتزی‌های جنسی افراطی هستند معتاد جنسی یا بیش فعال جنسی می‌گویند. این افراد در بسیاری از مراحل زندگی خود مانند شغل، روابط اجتماعی و ... دچار مشکل می‌شوند. افرادی که اعتیاد جنسی یا بیش فعالی جنسی دارند بیش از سایر افراد به سمت رفتارهای پر خطر جنسی، تماشای فیلم‌های پورن، خودارضایی یا ارتباطا جنسی متعدد قرار می‌گیرند.

در اعتیاد جنسی توانایی لازم برای کنترل و مدیریت فعالیت‌ها و تمایلات جنسی به شدت کم است یا در اغلب موارد وجود ندارد. در این اختلال به دلیل وجود افکار دائمی جنسی، توانایی کارکردن، حفظ ارتباطات و حتی فعالیت‌های ساده روزانه تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد.

اعتیاد جنسی را می‌توان شبیه به اعتیاد به مواد مخدر دانست. با این تفاوت که در بیش فعالی جنسی فرد به جای مصرف یک ماده خاص، به انجام فعالیت ویژه‌ای روی می‌آورد.

اختلال اعتیاد جنسی نوعی اختلال پیش‌رونده است که بدون درمان بدتر می‌شود. شیوع این اختلال در میان زنان و مردان تقریبا یکسان است. بیش فعالی جنسی در زنان با نام نیفومانی و در مردان با عنوان ساتیریازیس شناخته می‌شود.

انجمن درمان اعتیاد آمریکا در پاسخ به سوال اعتیاد جنسی چیست این تعریف را ارائه داده  است:« بیماریِ جدی و مزمنِ سیستم پاداش‌دهی، انگیزش، حافظه و اجزای مرتبط با آن‌ها در مغز، اعتیاد جنسی است.»

اعتیاد جنسی با نام رفتار جنسی اجباری هم شناخته می‌شود و افرادی که به آن مبتلا هستند، در یک چرخه ناقص اعتیاد به انجام رفتارهای خاص و پر خطر جنسی قرار می‌گیرند. باید این نکته را در نظر بگیرید که فعالیت جنسی جزئی از زندگی طبیعی هر فرد و اتفاقا یکی از مهم‌ترین نشانه‌های سلامتی فرد است. این روابط در جایی خطرآفرین هستند و به عنوان اختلال شنلخته می‌شوند که به آسیب فرد به خودش یا دیگران منجر شود.

 

علائم اعتیاد جنسی

اعتیاد یا بیش فعالی جنسی مانند بسیاری از اختلالات دیگر با علائم و نشانه‌های خاصی بروز می‌کند. البته باید به این نکته توجه کنید که تشخیص قطعی این اختلال در افراد برعهده روانشناس و مشاور متخصص است. اما از روی نشانه‌های خاصی می‌توان این اختلال را در افراد دید. از مهم‌ترین علائم اعتیاد جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مشاهده دائمی فیلم‌های پورن

یکی از مهم‌ترین نشانه ای اعتیادجنسی تماشای افراطی و دائمی فیلم‌های پورن است. معتادان جنسی میل شدید و کنترل‌نشده‌ای برای تماشای پورن دارند. بنابراین به شکل فزاینده‌ای به تماشای این نوع فیلم‌ها روی می‌آورند.

 

خودارضایی جبری

خودارضایی جبری به حالتی گفته می‌شود که فرد در آن یک احساس فشار درونی مبتنی بر انجام خودارضایی را تجربه می‌کند. این فشار غیرقابل کنترل درونی باعث انجام خودارضایی در تعداد دفعات بسیار بالا می‌شود.

 

داشتن شرکای جنسی متعدد

افرادی که وجود اعتیاد جنسی در آن‌ها تشخیص داده می‌شود اغلب شرکای جنسی متعدد و روابط یک شبه زیادی دارند. آن‌ها رابطه جنسی خودشان را با یک فرد جلو نمی‌برند و به دنبال تنوع هستند.

 

رابطه جنسی ناایمن

این افراد روابط جنسی ناامنی را تجربه می‌کنند و تمایل زیادی برای انجام آن دارند. رابطه جنسی ناامن شامل روابطی است که بدون هیچگونه وسیله جلوگیری مانند کاندوم و ... انجام می‌گیرد.

 

عریان نمایی

بیماران جنسی در بسیاری از موارد به عریان نمایی بدن روی می‌آورند. آن‌ها بخشی از بدن خود را به منظور نشان دادن به دیگران لخت می‌کنند و از این کار لذت می‌برند.

 

روابط جنسی خشن

برخی از افرادی که به اعتیاد جنسی مبتلا هستند، رفتارهای جنسی خود را به گونه‌ای بروز می‌دهند که همراه با خشونت است و احتمال ضربه خوردن و آسیب به خودشان یا دیگران را در نظر نمی‌گیرند.

 

تشخیص بیش فعالی جنسی

شاید بتوان برخی از علائم اعتیاد جنسی را در افراد مشاهده کرد، اما تشخیص دقیق، میزان این اعتیاد و شیوه درمان آن برعهده روانشناس و مشاور متخصص است. بنابراین نمی‌توان با مشاهده یک یا دو علامت از علائم اعتیاد جنسی، تشخیص داد که یک فرد بیمار جنسی هست یا خیر.

برای تشخیص دقیق این اختلال می‌بایست در اولین قدم به روان درمانگر یا متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید.

 

علت اعتیاد جنسی چیست؟

همچنان با تحقیقات زیاد در این حوزه، علت مشخص و دقیقی برای اعتیاد جنسی عنوان شده است. این اختلال از اتفاقات گوناگونی ناشی می‌شود یا اگر قرار باشد درست‌تر درباره آن تصمیم بگیریم، برخی اتفاقات در بروز این اختلال نقش دارند.

بریا مثال برخی از افراد و به‌ویژه نوجوانان در جریان رخ دادن تروماها، اضطراب شدید، تجربه تجاوز و ... دچار روابط جنسی زیاد، متعدد و پرخطر می‌شوند.

نقش فرهنگ هم در تلقی کردن رفتارهای جنسی به عنوان اعتیاد جنسی بسیار پررنگ است و هر منطقه‌ای با فرهنگ خاص خودش، تعریف مشخصی از اعتیاد جنسی دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که اعتیاد جنسی در نتیجه یک مشکل در بخش مغز و روان بروز می‌کند.

محققان بر این باورند که باید ریشه اعتیاد و خصوصا اعتیاد جنسی را در بخش پاداش‌دهی ذهن بررسی کرد. در مغز انسان، وظیفه مدیریت و کنترل لذت و پاداش و همچنین غریزه بقا، بر عهده بخش میانی مغز است. زمانی که فعالیت جنسی انجام می‌گیرد، میزان مشخصی از هورمون دوپامین در مغز ترشح می‌شود که باعث ایجاد سرخوشی می‌شود.

اما مغز کسانی که به اعتیاد دچار هستند، به اشتباه این لذت را به عنوان عاملی برای بقا تشخیص می‌دهد. به همین دلیل است که فرد به دور مداوم این رفتار را تکرار می‌کند.

 

عوارض و پیامدهای اعتیاد جنسی

بیش فعالی جنسی با عوارض و پیامدهایی همراه است که فرد را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند. این مشکلات به سلب امنیت روانی از او و مشکل در برقراری ارتباط با دیگران منجر می‌شود. مهم‌ترین عوارض  اعتیاد جنسی را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

اضطراب و افسردگی حاد

کسانی که به عنوان معتاد جنسی تشخیص داده می‌شوند، عموما دوره‌های افسردگی و اضطراب حاد را تجربه می‌کنند. این افراد به دنبال انجام اعمال و رفتارهای جنسی، فکر به فانتزی‌های جنسی و ...به افسردگی و اضطراب مبتلا می‌شوند.

 

احساس گناه

اگرچه انجام اعمال جنسی در افراد بیش فعال جنسی به طور خودخواسته انجام می‌گیرد و از انجام آن لذت می‌برند، اما این احساس لذت در بلند مدت به آن‌ها احساس گناه را منتقل می‌کند. احساس گناه به تشدید افسردگی و اضطراب این افراد هم منجر می‌شود.

 

کمبود اعتمادبه‌نفس

کاهش اعتمادبه‌نفش از دیگر پیامدهایی است که این افراد به آن مبتلا می‌شوند. آن‌ها احساس رضایت و کارآمدی درونی را در خود احساس نمی‌کنند. برقراری روابط جنسی متعدد، تشدید خودارضایی و ... باعث کم شدن اعتمادبه‌نفس در آن‌ها و در نهایت انزوا و گوشه‌گیری می‌شود.

 

فروپاشی خانوادگی

اعتیاد جنسی، روابط میان فردی، اجتماعی و خانوادگی را تهدید می‌کند. این اختلال به‌ویژه در افراد متاهل، باعث فروپاشی خانوادگی، طلاق و جدایی می‌شود.

 

درمان اعتیاد جنسی

عموما برای درمان رفتارهایی که ریشه استرس و اضطراب در آن‌ها پررنگ است، از روش‌های خاصی مانند روش‌های زیر استفاده می‌شود:

 

  • بررسی و ریشه‌یابی محرک‌های رفتار و عملکر جنسی و خودارضایی جبری.
  • مدیریت روابط و شناسایی روابطی که به اعمال جنسی پرخطر و کنترل‌نشده منجر می‌شود.
  • کنترل و مدیریت اضطراب و آموزش کنترل استرس و اضطراب.
  • یافتن و ارائه راهکارهایی که می‌تواند جایگزین این رفتارها و اعمال جنسی شوند.

 

دارو درمانی برای اعتیاد جنسی

دارو درمانی یکی از روش‌هایی است که برای درمان و کاهش علائم اعتیاد جنسی به کار می‌رود. اما باید بدانید که تشخیص نیاز به دارو درمانی و تجویز داروها برای فرد بیمار فقط به تشخیص روانشناس و روانپزشک متخصص انجام می‌گیرد. بنابراین به هیچ عنوان به صورت خودسرانه از داروها استفاده نکنید و این کار را فقط به پیشنهاد روانپزشک انجام دهید.

مصرف داروهای روان‌درمانی، استرس و اضطراب اگر به صورت خودسرانه باشد، ضررها و آسیب‌های بسیار زیادی را به شما وارد می‌کند.

 

بهترین مرکز درمان اعتیاد جنسی کجاست؟

همانطور که گفتیم، درمان اعتیاد جنسی فقط با تشخیص درمانگر اتفاق می‌افتد. بنابراین بهتر است برای پیگیری درمان به دنبال بهترین کلینیک یا مرکز درمانی و همنچنین درمانگرانی متخصص باشید.

برای یافتن بهترین کلینیک و مرکز روانشناسی و مشاوره می‌توانید از روش جست‌وجوی اینترنتی بهره برده و یا از افراد باتجربه در این زمینه سوال کنید. در این راستا توجه داشته باشید که فقط کلینیک‌ها، مراکز درمانی و درمانگرانی را انتخاب کنید که نام و نشانی دقیق و معتبری دارند.

کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارار بودن بهترین کادر از درمانگران آماده ارائه خدمات به شماست. با ورود به سایت روانشناسی و مشاوره افق سلامت این امکان را  دارید که به طور کامل با سوابق مرکز و رزومه کاری و تحصیلی درمانگران آشنا شوید. بنابراین می‌توانید پیش از اقدام، به‌خوبی بررسی‌های لازم را انجام داده و با اطمینان خاطر دست به انتخاب بزنید.

افق سلامت خدمات خود را در زمینه‌های گوناگون روان درمانی و مشاوره فردی، مشاوره خانواده، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره زوج درمانی، گروه درمانی، گفتار درمانی، نوروفیدبک، روانپزشکی، مشاوره و روانشناسی  کودک و نوجوان و ... ارائه می‌کند.

با انتخاب هر یک از حوزه‌های درمانی این امکان را دارید که درمانگر مود نظر خودتان را انتخاب و پروسه درمان را شروع کنید.

نکته مهمی که درباره درمان مرتبط با روان در هر مشکلی باید به آن توجه کنید، تداوم درمان و پیوستگی جلسات آن است. بنابراین در طول درمان صبور باشید و جلسات درمانی را به صورت منظم شرکت کنید.

 

کلام آخر

یکی از مهم‌ترین اختلالات روانشناختی و بیماری‌های مرتبط با روان، اعتیاد جنسی است. این اختلال با انجام اعمال، افکار و رفتارهای جنسی پرخطر و متعدد و کنترل‌نشده بروز می‌کند. درمان این اختلال یکی از حساس‌ترین درمان‌هایی است که در روانشناسی به کار می‌رود. بنابراین توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که درمان چه زمانی آغاز می‌شود و توسط چه کسی انجام می‌گیرد.

در این راستا می‌توانید با درمانگران ما در مرکز روانشناسی افق سلامت ارتباط بگیرید و درمان متناسب با مشکل خود را انتخاب و آغاز کنید. درمانگران ما در کلینیک افق سلامت شما را از ابتدا تا انتهای مسیر سلامتی همراهی می‌کنند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/3cyw1

 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات روانپزشکی