چقدر درباره روانکاوی می‌دانید؟

سرفصل‌های این مقاله:

 

 

روانکاوی یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های روان درمانی است که بسیاری از افراد برای درمان مشکلات روانشناختی خود آن را انتخاب می‌کنند. اما در مقابل افرادی هم وجود دارند که همچنان نمی‌دانند روانکاوی چیست و یا تصور می‌کنند این علم منسوخ شده است! بعضی‌ها هم به اشتباه فکر می‌کنند کار روانکاوی هیپنوتیزم است و روانکاوان افرادی هستند که به هیپنوتیزم دیگران می‌پردازند. 
در حالیکه همه این تصورات اشتباه است و روانکاوی به عنوان یک علم و یک رویکرد مهم در روان درمانی معرفی می‌شود.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با روانکاوی، تاریخچه روانکاوی و روش‌های آن آشنا کنیم.
اگر هنوز به درستی روانکای را نمی‌شناسید و دوست دارید بیشتر درباره آن بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید:

 

روانکاوی چیست؟

هر کسی با توجه به فهم خودش تعریفی را از روانکاوی ارائه می‌کند که در بسیاری از موارد تعریف دقیق و درستی نیست. به همین دلیل بهتر است یک بار برای همیشه تعریف درست روانکاوی و کاری را که انجام می‌دهد بدانید. 
بهترین تعریف از روانکاوی به این صورت بیان می‌شود: «روانکاوی شاخه‌ای از روانشناسی است که رفتار و فرآیندهای روانی انسان را به صورت علمی بررسی می‌کند و در این مسیر از تحلیل عمیق ناخودآگاه انسان و بررسی ذهنی او کمک می‌گیرد.»
بنا بر این تعریف، روانکاوی به عنوان یک علم و دانش به شمار می‌رود که به طور مستقیم با روان انسان در ارتباط است و به تاریک‌ترین نقاط ذهن و ناخودآگاه او سفر می‌کند.

 

تاریخچه روانکاوی

تقریبا همه آدم‌ها روانکاوی را با نام فروید می‌شناسند و از او به عنوان آغازگر این مسیر یاد می‌کنند. زیگموند فروید پدر علم روانکاوی است که در دهه 1890 آغازگر این علم بود. 
 فروید در ابتدا به عنوان متخصص مغز و اعصاب فعالیت می‌کرد. اما پس از مدتی به دنبال یافتن راهکارهایی برای درمان و کاهش علائم عصبی و هیستریک مراجعان خودش، به دنیای جدیدی از علم روانشناسی، به نام روانکاوی راه یافت.
در سال 1885 بود که فروید، به دنبال تکمیل یک پژوهش، با ژان مارتین شارکو، متخصص سرشناس مغز و اعصاب در پاریس، همکار شد. در پی این همکاری، شارکو روش هیپنوتیزم را به عنوان یک ابزار آزمایشگاهی، برای درمان اختلالات به فروید معرفی کرد و در ابتدا فروید برای درمان علائم هیستری بیماران خود به هیپنوتیز روی آورد.


پس از این دوران، فروید به شیوه درمانی فردی به نام ژوزف بروئر علاقه‌مند شد و همکاری خودش را با او آغاز کرد. در نتیجه این همکاری، فروید روانکاوی را به عنوان روش درمانی خودش به کار گرفت و پس از آنکه فروید و بروئر همکاری خود را با یکدیگر تمام کردند، فروید راه خودش را برای درمان اختلالات پیش گرفت و تحلیل رویا را هم به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی برای بیماران و دستیابی به ناخودآگاه آن‌ها به کار گرفت.

 

روانکاو کیست؟

ممکن است این سوال در ذهن شما نقش ببندد که روانکاو چیست و دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد. در پاسخ به این سوال باید گفت که روانکاو در واقع روانشناسی است که برای درمان اختلالات روانی، از رویکردها و شیوه‌های درمانی روانکاوی بهره می‌گیرد. یک روانکاو باید علاوه‌بر داشتن مدرک روانشناسی، دوره‌های روانکاوی را هم در موسسه‌های معتبر جهانی گذرانده باشد. این دوره‌ها تقریبا حدود چهار سال زمان نیاز دارند.

 

روانکاو دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد؟

برخی از افراد تصور می‌کنند جلسات روانکاوی به این صورت برگزار می‌شوند که مراجع روی یک تخت دراز می‌کشد و یا روی یک صندلی می‌نشیند و روانکاو به حرف‌های او گوش می‌دهد. در حالیکه کار روانکاو فقط شنیدن صحبت مراجعان نیست! برای جواب دادن به این سوال که روانکاو چه کاری انجام میدهد باید گفت که روانکاو در ابتدا همه حرف‌های مراجع را به خوبی می‌شنود و سپس با بررسی، تحلیل و ورود به ناهشیار او، شروع به درمان می‌کند.
به زبان ساده روانکاو تلاش می‌کند که به افکار و احساسات ناخوشایند و تمایلات مراجع خود دست یابد و با بررسی آن‌ها بخش ناهشیار و ناخودآگاه را به بخش خودآگاه او وارد کند و در نهایت فرد را به بینش جدیدی نسبت به احساس و افکار خود برساند!

 

تفاوت روانشناس و روانکاو

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، روانکاو، در واقع روانشناسی است که مسائل و مشکلات مراجع خود را به صورت عمیق‌تر، ریزتر و با جزییات بسیار بیشتر بررسی می‌کند. به زبان ساده، روانکاو مراجعان خودش را به گذشته‌های دور و تاریک خودشان می‌برد و سپس آن‌ها را از عمق تاریکی به سمت روشنایی هدایت می‌کند.
 در حالیکه روانشناسان، نگاه تحلیلی کمتر عمیق‌تری دارند و تلاش می‌کنند تا مشکلات فعلی مراجع را شناسایی و درمان کنند. 

 

روانکاوی چند جلسه است؟

جلسات روانشناسی به طور عمده حدود 20 جلسه را در برمی‌گیرند. اما روانکاوی نوعی درمان بلند مدت است و از آنجایی که فرد با مشکلات عمیق‌تری که سال‌ها با آن درگیر بوده، روبه‌روست، روند درمان هم طولانی‌تر است.   

 

تکنیک‌های روانکاوی

روانکاوی از تکنیک‌های خاصی برای درمان مراجعان استفاده می‌کند که در نهایت به بهبودی آن‌ها منجر می‌شود.
تکنیک های روانکاوی را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

 

تفسیر رویا

تفسیر رویاها و بررسی خواب‌ها یکی از روش‌هایی است که می‌توان به کمک آن، به بخش ناهشیار افراد راه یافت. فروید معتقد بود که بسیاری از ایده‌ها و احساسات سرکوب‌شده انسان، به وسیله خواب‌های او قابل تفسیر هستند. بنابراین به کمک تفسیر رویاها را می‌توان تا حد زیادی ناخودآگاه افراد را مورد بررسی قرار داد.

 

تداعی آزاد

یکی دیگر از تکنیک‌های مهم در روانکاوی، تداعی آزاد است. در این روش فرد می‌تواند آزادانه درباره آنچه که به ذهنش خطور می‌کند حرف بزند. در این تکنیک، اصولا روانکاو لیستی از کلمات تصادفی را برای مراجع خود می‌خواند و فرد با اولین چیزی که درباره کلمات به ذهن او می‌رسد، شروع به صحبت می‌کند.

 

انتقال

انتقال نیز از جمله تکنیک های روانکاوی است که در آن، بیمار احساسات و تجربیاتی را که نسبت به یک فرد در گذشته داشته است، به فرد دیگر انتقال می‌دهد.
در برخی مواقع این انتقال میان روانکاو و مراجع اتفاق می‌افتد و ممکن است بیمار احساسات خاصی را به درمانگر خود منتقل کند که همه آن‌ها مربوط یک شخص در گذشته است.

 

تفسیر

در تکنیک تفسیر روانکاوی در واقع روانکاو به مراجع کمک می‌کند که خاطرات شخصی و روایت‌های خود را با جزییات بیشتری کشف و بیان کند. سپس روانکاو با استفاده از این روایات، شروع به تجزیه و تحلیل حالات روحی و روانشناختی بیمار می‌کند.

 

مزایای استفاده از روانکاوی

هر روش درمانی مزایای مخصوص به خود را دارد که افراد با توجه به این مزایا و کاربردها روش‌های درمان روانشناختی را انتخاب می‌کنند. از مهم‌ترین مزایای روانکاوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

درمان عمیق

روانکاوی به عمق و ریشه مشکلات توجه می‌کند و به جای آنکه آن‌ها را به صورت سطحی بررسی کند، نشانه و علائم مشکلات را به شکل دقیق بررسی می‌کند. فایده این شکل از درمان این است که مشکلات به صورت ریشه‌ای حل می‌شوند و فرد کنترل بیشتری را روی رفتارها و مشکلات آینده خود به دست می‌آورد.

 

بینش عمقی

خیلی از ما همچنان به خوبی شخصیت درونی خودمان را نمی‌شناسیم و درگیر احساسات چندگانه با خود هستیم. روانکاوی کمک می‌کند که فرد بینش عمیقی را نسبت به احساسات درونی خودش به دست آورد و به این صورت رفتارها، افکار و احساسات خودش را  مدیریت کند.

 

تاثیربخشی بالا

در برخی موارد، بسیاری از کسانی که به روان درمانی یا درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند، با کمک روانکاوی درمان می‌شوند. به این صورت که با شناخت عمقی ایده‌ها، افکار یا احساسات خود، به درمان بهتر پاسخ می‌دهد و می‌توان اثربخشی بالای این روش را دید.

 

رشد مثبت

زمانی که فرد درمان روانکاوی را آغاز می‌کند، به مرور زمان جنبه‌های مثبتی را در رشد فردی خود می‌بیند که در نهایت به بهبودی حال و روند زندگی او منجر می‌شود.

 

روانکاوی برای درمان چه اختلالاتی مناسب‌تر است؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که روانکاوی برای درمان چه اختلالاتی مناسب‌تر است و به چه کسانی کمک می‌کند؟ باید که روانکاوی برای درمان طیف وسیعی از افراد و اختلالات به کار می‌رود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • اختلال افسردگی
  • اختلال اضطراب
  • فوبیا
  • اختلال وسواس فکری و عملی
  • ضربه‌ها و کشمکش‌های عاطفی
  • رفتارهای خود تخریبی
  • اختلالات روان‌تنی
  • اختلالات هویتی
  • مشکلات مرتبط با رابطه

 

روانکاوی حضوری بهتر است یا روانکاوی آنلاین

برخی افراد میان روانکاوی آنلاین و حضوری معلق هستند و نمی‌توانند بین این دو سبک یکی را انتخاب کنند. درباره بهتر بودن روانکاوی آنلاین یا حضوری نمی‌توان یک نظر قطعی داد.
چراکه انتخاب هر کدام با توجه به شخصیت فرد، علاقه و میزان ارتباط‌گیری او با درمانگر مشخص می‌شود. در روش روانکاوی آنلاین و حضوری هیچ تفاوتی از نظر اثربخشی، مدت زمان درمان، تخصص درمانگر و هزینه وجود ندارد. بنابراین می‌توان که باید به شرایط و موقعیت و همچنین خواسته و علاقه خودتان توجه کنید و سپس دست به انتخاب بزنید.

 

بهترین مرکز روانکاوی را چگونه پیدا کنیم؟

پیدا کردن بهترین مرکز روانکاوی با درمانگران مورد اعتماد و متخصص کار آسانی نیست. به همین دلیل باید وسواس و دقت زیادی را در این زمینه به کار بگیرید تا به یک نتیجه درست و مشخص برسید.
برای ان کار بهتر است از روش‌هایی مانند جست‌وجوی اینترنتی یا پرسش از افراد باتجربه در زمینه درمان روانکاوی استفاده کنید.
این نکته را به خاطر بسپارید که فقط مراکز و درمانگرانی را انتخاب کنید که نام و نشانی درست و مشخصی دارند و امکان بررسی سوابق و پیشینه کاری و تحصیلی آن‌ها فراهم است.


کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در زمینه‌های مختلف درمانی، از جمله روانکاوی، آماده ارائه خدمات به شماست.
با ورود به سایت رسمی کلینیک افق سلامت این امکان را دارید که درمانگران مرکز، پیشینه کاری و تحصیلی و همچنین حوزه تخصصی فعالیت آن‌ها را بررسی کرده و با خیال راحت دست به انتخاب بزنید.
افق سلامت خدمات خود را در زمینه‌های گوناگون زیر ارائه می‌کند:

 

  • روانکاوی
  • روان درمانی و مشاوره فردی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان
  • مشاوره ازدواج 
  • مشاوره زوج درمانی
  • گروه درمانی
  • گفتار درمانی
  • روانشناسی

 

سخن آخر

روانکاوی یکی از بهترین روش‌های روان درمانی است که به صورت عمقی به بررسی ریشه مشکلات افراد می‌پردازد. این روش برای اولین بار توسط زیگموند فروید به کار گرفته شد و امروزه عده بسیاری، این روش را برای درمان مسائل و مشکلات خود انتخاب می‌کنند.
با انتخاب روانکاوی می‌توانید مشکلات خود را عمیق‌تر و دقیق‌تر بررسی کنید و در نهایت به هدف اصلی خود، یعنی دستیابی به سلامت روان برسید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/yzi0e

مشاهده متخصصین روانکاوی و رواندرمانی تحلیلی

مشاهده خدمات روانکاوی و روان درمانی تحلیلی