عشق یک طرفه و معضلات آن را می‌شناسید؟

سرفصل‌های این مقاله

 

 

   

تابه‌حال درگیر عشق یک طرفه شده‌اید؟ یا افرادی را دیده‌اید که با عشقی یک طرفه روبه‌رو هستند و از مصائب و مشکلات آن حرف می‌زنند؟ 
عشق یک طرفه به فردی که شما را نمی‌بیند یا احساس شما را نسبت به خودش درک نمی‌کند، بسیار سخت و گاهی طاقت فرساست! این نوع عاشقی کردن می‌تواند شما را از مسیر زندگی عادی دور کند و در مقابل مشکلات و مسائلی قرار دهد که روان شما را آزرده می‌کند. 
شاید افراد زیادی را دیده باشید که در زندگی خود با عشق یک طرفه روبه‌رو هستند و برای رهایی از آن راه‌حلی ندارند. رهایی از عشق یک طرفه و درمان این نوع عاشقی مهم‌ترین کاری است که هر فرد درگیر با آن، در طول زندگی خود باید آن را انجام دهد.  
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با تعریف عشق یک طرفه و آسیب‌های روحی و روانی که به فرد وارد می‌کند آشنا کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و با راه‌های درمان آن آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید:

 

تعریف عشق یک طرفه

بهتر است پیش از آنکه با مشکلات عشق یکطرفه آشنا شویم و آسیب‌های آن را بررسی کنیم، تعریف عشق یک طرفه را بدانیم.
در داستان‌های تاریخی یا ادبیات ایرانی نمونه‌های زیادی از عشق یک طرفه وجود دارد که به خوبی معنای این نوع عشق را به ما می‌گوید. عشق یک طرفه مثل عشق فرهادگونه در ادبیات است که یک فرد با تمام وجود دیگری را طلب می‌کند، اما عشقی از سوی طرف مقابل وجود ندارد.
بنابراین در پاسخ به این سوال که عشق یک طرفه یعنی چه می‌توان گفت عشق یک طرفه به عشقی گفته می‌شود که در آن، یک فرد به دیگری علاقه دارد و در واقع عاشق اوست. اما در خیالات و تصورات ذهنی خودش فکر می‌کند که فرد مقابل هم چنین احساسی را نسبت به او دارد. در حالیکه در واقعیت اینگونه نیست و فقط فردی که عاشق است به دیگری توجه می‌کند و می‌خواهد همیشه با او و در کنار او باشد.
در بسیاری از موارد احساس وابستگی یا برانگیختگی نسبت به دیگری با عشق و علاقه حقیقی اشتباه گرفته می‌شود و به غلط آن را به عشق تعبیر می‌کنند.

 

نشانه عشق یک طرفه

عشق یک سویه هم با نشانه‌ها و علائمی همراه است که می‌توان با توجه به آن‌ها از وجود چنین عشقی با خبر شد. این علائم به خوبی به شما می‌گویند، عشقی که با آن درگیر هستید، یک طرفه است و هر چه زودتر باید فکری به حال آن کنید. نشانه ی عشق یک طرفه را می‌توانید در موارد زیر ببینید:

 

  • ابراز علاقه، دلتنگی و تمایل فقط از سمت شما ابراز می‌شود.
  • همیشه شما هستید که به دنبال فرصت و یا بهانه‌ای برای دیدار با فرد مقابل می‌گردید.
  • فرد مقابل اهمیت چندانی به شما نمی‌دهد.
  • همیشه شما برای صحبت و ارتباط پیش‌قدم می‌شوید.
  • فرد مقابل وقت چندانی را به شما اختصاص نمی‌دهد، با شما تماس نمی‌گیرد و یا برای وقت گذراندن با شما تمایلی ندارد.
  • هرگز به احترام و علاقه‌ای که انتظار آن را دارید، دست نمی‌یابید.
  • کوچک‌ترین رفتار فرد مقابل برای شما مهم و قابل تفسیر است و مدام از دوستان مشترک حال او را جویا می‌شوید.
  • با قرار گرفتن در کنار او احساس غرور و خوشبختی می‌کنید در حالیکه او در کنار شما بسیار معمولی است.

 

دلایل ایجاد عشق یک طرفه چیست؟

شاید این سوال برای شما هم به وجود بیاید که چرا دچار عشق یک طرفه میشویم و این حالت برای ما رخ می‌دهد. از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن عشق‌های یک طرفه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

جبران محرومیت

یکی از مهم‌ترین دلایل عشق طرفه در افراد جبران محرومیت است. ممکن است یک فرد هیچگاه در زندگی خود کسی را نداشته باشد که به راحتی به او تکیه کند و در شرایط مختلف در کنار او باشد. یا امکان دارد به دلیل تجربه‌های تلخ در گذشته، به دنبال رابطه‌ای باشد که او را از تلخی‌ها دور کند.
در این شرایط به سمت جبران افراطی می‌رود و تلاش می‌کند با متمایل شدن به کسی که احتمال می‌دهد او را دوست دارد، این احساس شکست و ناراحتی را جبران کند.

 

عدم ارتباط با دیگران

افرادی که توانایی برقراری ارتباط را با دیگران ندارند و در طول زندگی قادر به رفع برخی از نیازهای خود با کمک ارتباطات نبوده‌اند، گاهی در این دام گرفتار می‌شوند. عدم ارتباط با دیگران و برآورده نشدن خواسته و نیازها، برخی از افراد را به سمتی می‌برد که از طریق عشق‌های یک طرفه در پی رفع نیازهای عاطفی خود هستند.

 

نگاه متفاوت

عامل دیگری که عشق یک طرفه را به وجود می‌آورد، تفاوت نگاه در افراد است. در بسیاری از موارد، یک فرد با نگاه عمیق و عاشقانه‌ای که به دیگری دارد، در دام عشق یک طرفه گرفتار می‌شود.

 

آسیب‌های روانی عشق یک طرفه

عشق یک طرفه به طور مستقیم روی روان و سلامتی آن تاثیر می‌گذارد و شما را با مشکلات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو می‌کند. این آسیب‌ها در دراز مدت می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد و بخش زیادی از زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله آسیب‌های عشق یک طرفه باید به موارد زیر اشاره کرد:

 

کاهش اعتمادبه‌نفس و عزت نفس

کم شدن اعتمادبه‌نفس و عزت نفس اولین و مهم‌ترین آسیبی است که عشق یک طرفه به همراه می‌آورد. زمانی که با عشق یک طرفه روبه‌رو می‌شوید، حاضرید هر کاری را برای جلب محبت و توجه فرد مقابل انجام دهید. در بسیاری از موارد عزت نفس شما در این مسیر آسیب می‌بیند و برای همیشه اعتمادبه‌نفس‌تان با اختلال روبه‌رو می‌شود.

 

سرخوردگی و افسردگی

افسردگی پیامد و آسیب دیگری است که همراه با عشق یک طرفه به وجود می‌آید. نرسیدن به خواسته‎ها و عشقی که در خود می‎پرورانید، عدم توجه فرد مقابل به شما، احساس غم و رنجش و سرخوردگی، همگی می‌توانند افسردگی را به دنبال آورند و شما را از لذت‌های زندگی محروم کنند.

 

احساس تنفر و خشم

در بسیاری از موارد نرسیدن به خواسته‌های عشق یک طرفه پس از مدتی شما را از فرد مقابل متنفر و نسبت به او خشمگین می‌کند. این احساس درونی می‌تواند تا مدت‌ها همراه با شما باشد و به مرور زمان بزرگتر شود.
خیلی وقت‌ها این حس تنفر و خشم آنقدر بزرگ می‌شود که شما را به فرد دیگری تبدیل می‌کند!

 

بدبینی

بدبینی آسیب دیگری است که همراه با عشق یک طرفه به وجود می‌آید. این اتفاق تجربه تلخی می‌شود که شما را نسبت به همه افراد و حتی ابراز عشق و علاقه آن‌ها بدبین می‌کند. احساس منفی بدبینی، می‌تواند تمام زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. 

 


چطور عشق یک طرفه را فراموش کنیم؟

خیلی از افراد در طول زندگی خود عشق یک طرفه را تجربه می‌کنند. آن هم در شرایطی که روش‌های کنترل و مدیریت آن یا مقابله با آن را نمی‌شناسند. برای اینکه بدانید چطور عشق یک طرفه را فراموش کنید بهتر است که برخی راهکارها را انجام دهید:

 

نسبت به احساساتتان آگاهی داشته باشید

مهم‌ترین قدم در مسیر اصلاح عشق یک طرفه آگاهی از احساسات خود است. بهتر است در اولین قدم، نوع عشق و احساس خود را نسبت به فردی که عاشق او شده‌اید، بشناسید. باید بدانید که این احساس برای جبران کمبودها، وابستگی و برانگیختگی احساسی است یا برخاسته از عشق و علاقه واقعی.

 

خودتان را مشغول کنید

بیکاری آفت عشق‌های یک طرفه است. زمانی که وقت زیادی برای فکر و خیال دارید، به رویاپردازی روی می‌آورید و به عشق یک طرفه خود پر و بال می‌دهید. بنابراین بهتر است همیشه خود را به کاری مشغول کنید و به دنبال فعالیت‌های مورد علاقه‌تان بروید. به این صورت می‌توانید کنترل بیشتری روی افکار خود داشته باشید.

 

خودتان را دوست داشته باشید

در بسیاری از موارد عشق یک طرفه در نتیجه دوست نداشتن خود به وجود می‌آید. اعتمادبه‌نفس و عزت نفس پایین، در موارد زیادی شما را به سمت عشق‌های یک طرفه می‌برند. بنابراین دوست داشتن خودتان را تمرین کنید و حس ارزشمندی را درون خود بالا ببرید.

 

اهدافتان را بازیابی کنید

تلاش کنید که به اهداف خود برگردید و هدف‌هایتان را قبل از درگیر شدن با عشق یک طرفه به خاطر آورید. با این کار اهداف ارزشمندتری را نسبت به عشق یک سویه در نظر می‌گیرید و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنید.

 

صحبت با دیگران

صحبت کردن با دیگران، خصوصا دوستان و نزدیکانی که جزو دایره امن زندگی شما قرار دارند، می‌تواند شما را در برابر عشق یک طرفه پیروز کند. از صحبت کردن دست نکشید و به خودتان این فرصت را بدهید که عشقتان را از دریچه نگاه دیگران ببینید. این کار کمک بسیار زیادی برای رهایی از عشق یک طرفه می‌کند.

 

کمک گرفتن از متخصص

بهترین راه برای هر حل کردن هر مشکل و مسئله‌ای کمک گرفتن از متخصص آن حوزه است. در برخورد با عشق یک طرفه می‌توانید از یک متخصص روانشناسی و روان درمانی کمک بگیرید که به خوبی با مشکل شما آشنایی دارد.
درمان عشق یک طرفه از طریق صحبت با یک مشاور متخصص ممکن است و به شما کمک می‌کند از راه‌های درست و علمی به حل مشکل خود بپردازید.
بنابراین فراموش نکنید که اگر در دام عشق یک طرفه و آسیب‌های روانی آن قرار گرفتید، هر چه زودتر از یک متخصص کمک بگیرید.   

 

بهترین مرکز درمان عشق یک طرفه

همانطور که گفتیم بهترین و اصولی‌ترین راهی که برای درمان عشق یک طرفه وجود دارد، مراجعه به متخصص روان درمانی است. برای این کار باید به درمانگران و کلینیک‌های معتبری مراجعه کنید که خدمات روانشناسی و مشاوره تخصصی را به شما ارائه می‌کنند. 
برای یافتن این کلینیک‌ها و مراکز می‌توانید از روش جست‌وجوی اینترنتی کمک بگیرید. با این کار لیستی از بهترین مراکز روان درمانی در مقابل شما ظاهر می‌شود که می‌توانید هر یک از آن‌ها را متناسب با شرایط و موقعیت خود انتخاب کنید.
این نکته را به خاطر داشته باشید، فقط کلینیک‌ها و مراکزی را انتخاب کنید که نام و نشانی مشخصی دارند و بررسی سوابق و پیشینه آن‌ها امکانپذیر است.


همچنین می‌توانید از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید و با پرسش از آن‌ها بهترین کلینیک و مرکز روان درمانی را انتخاب کنید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران و روانشناسان آماده ارائه خدمات به شماست. با ورود به سایت روانشناسی افق سلامت این امکان را دارید که پیشینه و سوابق مرکز را به طور کامل مطالعه کرده و با آسودگی خاطر خدمات مورد نیاز خود را انتخاب کنید.
افق سلامت خدمات خود را در زمینه‌های گوناگون مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره پیش از ازدواج، زوج درمانی، گروه درمانی، مشاوره خانواده، مشاوره و روانشناسی کودک، گفتار درمانی، نوروفیدبک، روانپزشکی و ... ارائه می‌کند.

 

سخن آخر

عشق یک طرفه اتفاقی است که می‌تواند که سلامت روحی و روانی شما را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلاتی مانند افسردگی، کاهش عزت‌نفس و ... را بر شما وارد کند. برای آنکه عشق یک طرفه را به درستی و با حفظ سلامت روان خود پشت سر بگذارید، بهتر است از خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی استفاده کنید. 
 

لینک کوتاه:
zood.link/pqpcw

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی