برای عبور از شکست عشقی چه کاری کنیم؟

سرفصل‌های این مقاله

 

شکست عشقی یکی از اتفاقاتی است که شاید در زندگی هر کسی رخ دهد و موجی از حال بد، افسردگی و ... را به سمت او روانه کند. شکست عشقی و عاطفی اتفاقی است که می‌تواند افسردگی، سرخوردگی و مجموعه‌ای از احساسات ناخوشایند را برای یک فرد به دنبال آورد.

بسیاری از افراد شکست عشقی را همراه با فشار زیادی تحمل می‌کنند و بدون هیچ درمان درستی با آن روبه‌رو می‌شود. این اتفاق موجب می‌شود که سلامت روان آن‌ها به خطر افتد و به بسیاری از مشکلات روحی و روانشناختی مبتلا شوند.

عبور از شکست عاطفی به صورت اصولی و با کمک یک مشاور متخصص بهترین راهکاری است که می‌توان در مواجهه با شکست عاطفی آن را انجام داد.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره راه‌های عبور از شکست عشقی و آسیب شکست عشقی صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و بهترین برخورد با این مشکل را به کار ببرید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

شکست عشقی چیست؟

شاید در طول روز اصطلاح شکست عشقی را از افراد زیادی را بشنوید. بسیاری از آدم‌ها به شوخی و یا جدی درباره شکست عشقی حرف می‌زنند و یا عامل ناراحتی، غم و افسردگی خودشان را، شکست عاطفی و عشقی می‌دانند.

اما بهتر است که یک بار برای همیشه به درستی بدانیم شکست عشقی چیست و چطور اتفاق می‌افتد یا چه اثراتی به جای می‌گذارد؟

از دست دادن یک رابطه عمیق عاطفی، شکست عشقی است و به همین خاطر زمانی که یک فرد رابطه عمیق عاطفی را تمام می‌کند، از آن با نام شکست عشقی یاد می‌کنند.

هر چقدر عمق و مدت زمان یک رابطه عاطفی بیشتر باشد، جدایی هم سخت‌تر و ضربه ناشی از شکست محکم‌تر است. به همین دلیل ضروری است که راه‌های عبور از شکست عشقی را بشناسیم و در موارد لازم آن‌ها را به کار بگیریم.

 

نشانه‌های شکست عشقی

شکست عشقی مانند بسیاری از اتفاقات دیگر با علائم و نشانه‌هایی همراه است. بنابراین بهتر است پیش از آنکه راه عبور از شکست عشقی را بدانیم، درباره علائم آن صحبت کنیم.

شکست عاطفی عموما با نشانه‌های مشترکی میان زنان و مردان بروز می‌کند که آگاهی از آن‌ها ضروری و مهم است. از مهم‌ترین نشانه های شکست عشقی در مردان و زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • احساس غم، ناراحتی و نا امیدی
  • حس خشم و عصبانیت به صورت موقت
  • بی‌خوابی
  • ترس از آینده
  • عدم علاقه به انجام فعالیت‌هایی که قبلا دوست داشتنی بودند

 

عموما این نشانه‌ها به صورت طبیعی و مشترک میان زنان و مردان بروز می‌کند و با گذشت زمان، کم‌کم بهبود می‌یابند و به مرور از بین می‌روند. اما برخی از علائم پس از شکست عشقی نیز بروز می‌کنند که به عنوان نشانه های غیرطبیعی شکست عاطفی شناخته می‌شوند و پس از مدتی می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها و عوارض روحی و روانی را به فرد شکست خورده وارد کند. نشانه‌های زیر از مهم‌ترین علائم غیرطبیعی در مواجهه با شکست عشقی هستند:

 

  • غم و اندوه بسیار زیاد و ناامیدی افراطی
  • از دست دادن اشتها و کاهش ناگهانی وزن و برعکی پرخوری شدید و افزایش وزن
  • عدم علاقه به انجام کارهای روزانه و ساده
  • احساس پوچی در تمام طول روز
  • احساس بی ارزشی و تنفر از خود
  • افکار خودکشی و تمایل به پایان دادن زندگی

 

دلایل شکست عشقی

شکست عشقی به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد و اتفاق افتادن آن برای هر کسی با دیگری متفاوت است. علت شکست عشقی بسته به شرایط، موقعیت و اتفاقاتی که هر فرد آن را تجربه می‌کند با دیگری فرق دارد. از مهم‌ترین دلایل شکست عشقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

خیانت

یکی از شایع‌ترین دلایل شکست عشقی خیانت است! در واقع شکست عشقی خیانت در میان بسیاری از زوج‌ها اتفاق می‌افتد و ضربه‌های روی شدیدی را به فرد مقابل وارد می‌کند. خیانت اتفاقی است که می‌تواند یک رابطه عاطفی را در اوج خودش به پایان برساند و با موجی از نا امیدی و احساسات منفی همراه باشد.

افرادی که به خاطر خیانت شکست عشقی را تجربه می‌کنند، بیش از دیگران در معرض آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند. آن‌ها احساس پوچی، بی‌ارزشی و خودکم‌بینی را به مقدار بسیار زیادی تجربه می‌کنند و توان رهایی از این حجم احساسات ناخوشایند را ندارند.

 

سوءاستفاده

سوءاستفاده نیز از دیگر دلایل شکست عشقی است که بسیاری از افراد را درگیر خودش کرده است. این سوءاستفاده می‌تواند به هر شکلی اتفاق بیفتد. ممکن است یکی از طرفین با رفتارهایی مانند بدبینی، پرخاشگری، کنترل‌گری یا سوءاستفاده‌های عاطفی  جنسی فرد مقابل را آزار دهد. در این صورت نیز شکست عشقی می‌تواند فرد را در شرایط روحی نامساعدی قرار دهد. 

 

انتظارات متناقض

هر فردی در برخوردهای ابتدایی در تلاش است که بهترین وجه از خودش را به نمایش بگذارد. حتی انتظاراتی را بیان کند که بسیار برای فرد مقابل خوشایند و دوست داشتنی است. اما با گذشت زمان این انتظارات را به شکل دیگری بیان کند و چیزی متناقض با انتظار اولیه خود را بیان کند.

این خواسته و رفتارهای متناقض باعث به هم خوردن یک رابطه و در نهایت شکست عشقی می‌شود.

 

عادت‌های نامناسب

در بسیاری از موارد عادت‌های مناسب در یک طرف رابطه زمینه شکست عشقی و عاطفی را به وجود می‌آورد. عادت به کتک زدن، شکاکیت، اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، اعتیاد به روابط جنسی کنترل‌نشده و ... مواردی هستند که شکست عشقی را به دنبال می‌آورند.

 

تفاوت رشدی

در بسیاری از موارد سرعت رشد متفاوت و سطح تفاوت اجتماعی و ... می‌تواند یک شکست عاطفی سخت را برای طرفین رابطه به وجود آورد. زمانی که یک فرد در رابطه به شدت به دنبال رشد و پیشرفت است و دیگری تمایلی به پیشرفت ندارد و زندگی روتین را ترجیح می‌دهد، فاصله اجتماعی و فکری زیادی رخ می‌دهد. به این صورت شکست در عشق هم بروز می‌کند.

 

چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم؟

عبور از شکست عشقی یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر کسی باید روش‌های آن را بشناسد. به هم خوردن یک رابطه عاطفی می‌تواند به شدت برای فرد آسیب‌زا باشد و او را تا آخر عمر با مشکلات روانشناختی درگیر کند. برای عبور از شکست عشقی لازم است برخی از کارها انجام شود تا درد ناشی از آن به مرور زمان و به تدریج التیام یابد. این کارها را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

فرصت سوگواری

برخی از افراد به اشتباه هیچگونه اجازه سوگواری به خودشان نمی‌دهند و با تظاهر به اینکه شرایط عادی است، ادامه می‌دهند. باید بدانید که سوگواری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر فردی پس از شکست عاطفی خود باید آن را انجام دهد. هیچ اشکالی ندارد اگر غمگین و ناراحت هستید، گریه می‌کنید و یا احساس شکست دارید. به هیچ عنوان از خودتان تصویر یک فرد قدرتمند را به نمایش نگذارید. شما می‌بایست هیجانات، خشم و ناراحتی خود را بروز دهید و از روبه‌رو شدن با غم و ناراحتی نترسید.

این نکته را به یاد داشته باشید که سوگواری کردن هم مدت زمان مشخصی دارد. اگر بیش از اندازه در غم و اندوه غرق شوید، دچار مشکلات فراوانی خواهید شد.

 

صحبت کردن با دیگران

صحبت کردن می‌تواند نیمی از فشار روحی روی دوش شما را بردارد و کمی از بار روانی وارد شده بر شما را از بین ببرد.

افراد زیادی وجود دارند که از حرف زدن درباره رابطه شکست‌خورده خود هراس دارند و سکوت کردن را به حرف زدن ترجیح می‌دهند. صحبت با یک فرد مورد اعتماد، مانند دوستان نزدیک و ... در عبور از شکست عشقی تاثیر بسیار زیادی دارد. حتی اگر فرد قابل اعتمادی را ندارید، می‌توانید از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید که بدون نگرانی از قضاوت با شما صحبت کند.

صحبت کردن و تخلیه هیجانی می‌تواند به شکل موثری درد و رنج حاصل از شکست عشقی را کاهش دهد. مردان به دلیل تصورات اشتباه و فرهنگ غلط، اغلب هیجانات و ناراحتی‌های خود را بروز نمی‌دهند و همین عامل باعث می‌شود که طول زمان عبور از شکست عشقی در آن‌ها بیش از زنان طول بکشد.

 

فاصله گرفتن از شریک قبلی

با به هم خوردن یک رابطه کنجکاوی برای خبر گرفتن از شریک قبلی نیز بیشتر می‌شود. بنابراین برای فرد جالب است که از کارها و فعالیت‌های شریک خود با خبر باشد و گهگاه با او ملاقات کند.

فاصله گرفتن از شریک سابق اگرچه در ابتدا بسیار سخت است، اما به شدت کمک می‌کند که عبور از شکست عشقی را با سرعت بیشتری طی کنید. بنابراین از تماس گرفتن، فرستادن پیام و بیرون رفتن با او یا چک کردن شبکه‌های اجتماعی شریک سابق‌تان خودداری کنید و جاسوسی از طریق دیگران را برای خبر گرفتن از حال او کنار بگذارید.

مطمئن باشید این کار در نهایت به شما کمک می‌کند که سلامت روانی خود را هر چه زودتر دوباره به دست آورید.

 

زمان گذاشتن برای خود

زمانی که با شکست عشقی مواجه می‌شوید معمولا احساس بی‌ارزشی می‌کنید و نسبت یه خودتان به شدت بی‌تفاوت می‌شوید. شکست عاطفی زمان بسیار مناسبی برای تنها شدن با خود و فکر کردن به ارزش وجودی خود است. بنابراین تلاش کنید که به خودتان اهمیت دهید. به وضع روحی و ظاهری‌تان برسانید و از هیچ کاری برای خوشحالی و سلامت جسمی خود دریغ نکنید.

 

انجام کارهای مورد علاقه

انجام دادن کارهای مورد علاقه فرصتی را ایجاد می‌کند که حال روحی شما هم بهبود یابد. همه ما کارهای ساده و کوچکی را دوست داریم که با انجام آن‌ها تا حدودی احساس رضایت می‌کنیم. کارهایی مانند نقاشی کشیدن، تماشای فیلم، ورزش و پیاده‌روی، آشپزی و ... می‌توانند یک رضایت سطحی را درونتان ایجاد کند.

تکرار این کارهای مورد علاقه، به تدریج موجب می‌شوند که در طول زمان این حس خوب و رضایت نسبت به خود افزایش یابد.

 

سفر رفتن

تغییر مکان و رفتن به یک تعطیلات و سفر کوتاه فرصت بسیار خوبی را برای ایجاد حال خوب در شما فراهم می‌کند. رفتن به تعطیلات می‌تواند حال و هوای شما را تغییر دهد و با ایجاد تنوع کمی از بار روانی روی دوش شما را بردارد.

 

رفت و آمد با دوستان

بعد از تجربه شکست عشقی ممکن است احساس کنید دنیا به پایان رسیده و دیگر فرصت شادی و خوشحالی ندارید. این افکار تا حدودی طبیعی هستند و برای هر کسی به وجود می‌آیند. اما باید بدانید که همچنان زندگی ادامه دارد و اگر به دور و اطراف خود توجه کنید دوستان و آشنایانی را می‌بینید که همچنان شما را دوست دارند.

این رفت و آمد با دوستان به مرور زمان حس بهتری را به شما می‌بخشد و حالتان را خوب می‌کند.

 

مراحل شکست عشقی

مواجه و عبور از شکست عشقی مراحل مختلفی دارد که هر فردی باید آن‌ها را پشت سر بگذارد تا در نهایت به آرامش روحی و سلامت روانی دست یابد. مراحل شکست عشقی و عبور از آن به شکل زیر بیان می‌شوند:

 

1. شوکه شدن

شوکه شدن اولین مرحله برخورد با شکست عشقی است که هر کسی آن را تجربه می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که برای اولین بار در برابر شکست در رابطه عاطفی خود قرار می‌گیرید. پرسش اصلی در این مرحله این است که چرا این اتفاق افتاد؟! شوکه شدن ممکن است تا چند روز ادامه یابد و قدرت فکر کردن درست را از شما بگیرد.

 

2. انکار

زمانی که شما در برابر شکست عاطفی و عشقی قرار می‌گیرید و می‌بینید که رابطه عاشقانه‌تان به پایان رسیده، در ذهن خود به هر سمتی می‌روید که به خود بگویید رابطه شما پایان‌پذیر نیست. در بسیاری از موارد تلاش می‌کنید با یادآوری خاطرات خوب، پایان رابطه خود را از یاد ببرید. 

انکار مرحله طبیعی در عبور از شکست عاطفی است. اما باید به این نکته دقت کنید که بیش از حد در این مرحله گرفتار نشوید و آن را با پذیرش اتفاق پشت سر بگذارید.

 

3. خشم

مرحله بعدی در عبور از شکست عشقی خشم است. در این مرحله به عصبانیت و خشم زیادی نسبت به شریک زندگی خود روی می‌آورید. امکان دارد در تلاش مضاعف برای برگرداندن شریک خود باشید و یا به دلیل حسادت و عصبانیت دست به کارهای خطرناکی بزنید.

رفتارهایی که در این مرحله از شما بروز می‌کنند ناشی از احساسات بسیار منفی و بدون فکر و منطق هستند.

 

4. افسردگی

با گذشت زمان این حس منفی خشم و انتقام افسردگی را به دنبال می‌آورد. احساس ناامیدی و پوچی، حس خلاء و بی‌ارزشی به سمت شما هجوم می‌آورند و راه رهایی از آن را پیدا نمی‌کنید.

رخ دادن این مرحله برای هر فردی به شکل کوتاه مدت بسیار طبیعی است. اما طولانی شدن آن می‌تواند شما را با مشکلات و ناراحتی‌های بسیار زیادی روبه‌رو کند.

 

5. پذیرش

پذیرش اتفاقی است که باید در عبور از شکست عاطفی تجربه کنید. در این مرحله شما می‌دانید که دیگر بازگشت فرد مقابلتان امکان‌پذیر نیست و دست از تلاش برای بازگرداندن او به رابطه برمی‌دارید. بنابراین از خواستن او فاصله می‌گیرید و جدایی را می‌پذیرید.

 

6. جدایی حقیقی

در مرحله جدایی واقعی، شما به طور کامل فرد مقابل خود را کنار می‌گذارید. خشم و ناراحتی خود را بهتر کنترل می‌کنید و توجه خود را به سمت اهدافتان متمرکز می‌کنید.

 

7. حرکت رو به جلو

رسیدن به این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مرحله شما به شکستی که پشت سر گذاشته‌ای به چشم یک تجربه نگاه می‌کنید. به آینده امیدوار می‌شوید و شریک خود را بدون حس ناراحتی و خشم می‌بخشید.

 

سخن آخر

شکست عشقی اتفاقی است که امکان دارد برای هر فردی رخ دهد و روال طبیعی او را دچار اختلال کند. بنابراین آگاهی از راه های عبور از شکست عاشقی می‌تواند تا حد بسیار زیادی سلامت روان شما را به شما باز گرداند.

در این مسیر کمک گرفتن از بهترین مشاوران و روان درمانگران در زمینه شکست و آسیب‌های عشقی بسیار موثر است. کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن کادر مجربی از روانشناسان آماده ارائه خدمات به شماست.

با ورود به سایت رسمی کلینیک افق سلامت این امکان را دارید که رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را مطالعه کنید و متناسب با نیاز خود دست به انتخاب بزنید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/6oqhn

      

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی