چرا احساس پوچی در زندگی اتفاق می‌افتد؟

سرفصل‌های این مقاله

 

 

در زندگی همه ما چالش‌هایی وجود دارد که گاهی احساس پوچی و تهی بودن را به ما منتقل می‌‌کند. گاهی این احساس پوچی در زندگی به یکباره سراغمان می‌آید و خودمان هم دلیلش را نمی‌دانیم. گاهی در پی یک اتفاق یا حادثه ناگوار مثل از دست دادن عزیزان، ترک شدن از سوی کسانی که دوستشان داریم و ... این احساس را می‌کنیم.
این احساس می‌تواند به راحت‌ترین شکل ممکن کیفیت زندگی را کاهش دهد و ما را با حجمی از احساسات ناخوشایند، تنهایی و افسردگی روبه‌رو کند. شناخت این پوچی و تلاش برای ریشه‌یابی آن اولین و بهترین قدم در این مسیر است که در حل مسائل  مشکلات اهمیت دارد.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره معنی پوچی، ارتباط آن با افسردگی و احساس پوچی در زندگی صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و به دنبال راه‌های حفظ آرامش هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:

 

احساس پوچی یعنی چه؟

شاید در برخورد با احساس پوچی کمی گیج شوید و یا به درستی ندانید که احساس پوچی در زندگی چیست. اما در عین‌حال هر کسی تعریف متفاوتی را از پوچی دارد. برخی این احساس پوچی را با بی‌حالی، بی‌حوصلگی و عدم علاقه برای انجام کارها یکسان می‌دانند.
برخی تعریف خود را از احساس پوچی در زندگی یا زندگی پوچ و بی معنا یه این شکل بیان می‌کنند که پوچی، احساس اهمیت نداشتن همه چیز است! زمانی که هیچ اتفاقی در زندگی یا دنیای اطراف برای فرد مهم نباشد و به زبان ساده خودش را به دست سرنوشت بسپارد، احساس پوچی است.
خستگی، ناامیدی، بی‌برنامگی و غیره هم گاهی به عنوان احساس پوچی در زندگی تعبیر می‌شوند.

 


همه این تعریف‌ها از پوچی در زندگی صحیح است. پوچی احساسی است که شما را برای انجام هر کاری به عقب هدایت می‌کند و انگیزه فعالیت را از شما می‌گیرد. 
این احساس پوچی در زندگی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و از عوامل گوناگونی سرچشمه می‌گیرد. گاهی اوقات احساس پوچی و بی انگیزگی به صورت موقتی و کوتاه برای همه ما اتفاق می‌افتد. این حالت کاملا طبیعی است و بعد از مدتی برطرف می‌شود. اما زمان‌هایی هم وجود دارد که احساس پوچی و ناامیدی، بلند مدت ایجاد می‌شود و زندگی فرد را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند. در این صورت این حس پوچی و بی انگیزگی می‌تواند خطرناک و مشکل آفرین باشد و نیاز به درمان دارد.

 

علت احساس پوچی در زندگی

علت احساس پوچی در زندگی می‌تواند بسته به هر شخص و شریط و اتفاقاتی که از سر گذرانده متفاوت باشد. اما به طور کلی می‌توان دلایل گوناگونی را برای پوچی و ناامیدی در زندگی عنوان کرد:

 

قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا و فشار روانی

قرار گرفتن در شرایط تنش‌زا و استرس‌آور می‌تواند تمام انرژی درونی شما را خالی کند. زمانی که با یک مشکل یا اتفاق ناگوار مواجه می‌شوید، مغز شما می‌بایست فعالیت خودش را برای کنترل شرایط چند برابر کند. به این صورت به طور مداوم با کمبود انرژی و احساس خلا و پوچی در زندگی روبه‌رو می‌شوید.
این موقعیت استرس‌زا می‌تواند هر چیزی را در بربگیرد. برای مثال ممکن است عزیزی را از دست داده باشید و یا با یک شکست عشقی سخت و دردناک دست‌وپنجه نرم کنید، ورشکست شوید و ... . در این صورت حجم فشارهای روانی که تحمل می‌کنید آنقدر زیاد می‌شود که حس ناامیدی پیدا می‌کنید.

 

اعتیاد به مخدرها و الکل

برخی تصور می‌کنند که اعتیاد به مواد مخدر و الکل به دلیل وجود حس پوچی اتفاق می‌افتد. این موضوع تا حد زیادی درست و قابل قبول است. اما در بسیاری از موارد مصرف مخدرها و الکل احساس پوچی را در فرد به وجود می‌آورند. بنابراین بسیاری از افرادی که به الکل و مخدرها اعتیاد پیدا می‌کنند، احساساتی مانند احساس پوچی در زندگی را هم تجربه می‌کنند.

 

اضطراب و افسردگی

احساس پوچی در زندگی در بسیاری از موارد خبر از یک اختلال یا مشکل روانشناختی می‌دهد. به همین دلیل بی‌توجهی به این احساس یا سهل‌انگاری در برخورد با آن می‌تواند به تشدید بیماری و حس ناامیدی منجر شود.
خیلی وقت‌ها افسردگی بیش از آنکه با احساس غم و اندوه مداوم درونی بروز کند، با احساس پوچی و ناامیدی، بی‌انگیزگی و عدم علاقه به انجام فعالیت‌ها همراه است. همین اتفاق زمانی که تشدید می‌شود، فرد را به سمت رفتارهای پر خطر هدایت می‌کند و ممکن است به خودکشی منجر شود. در واقع می‌توان گفت احساس پوچی و خودکشی در یک رابطه مستقیم با هم قرار دارند.

 

قرار گرفتن در معرض خبرهای بد

دنیای مدرن و عصر ارتباطات با همه پیشرفت‌ها و مزایایی که دارد، یک اشکال برزگ دارد که همه اخبار بی‌وقفه و به شکل بمبارانی در لحظه پخش می‌شود. در بسیاری از موارد قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار بد و رسانه‌ها این احساس پوچی در زندگی را به وجود می‌آورد و تشدید می‌کند. 

 

ابتلا به بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج جسمی

گاهی وجود یک بیماری جسمی می‌تواند احساس خلاء در زندگی را به وجود آورد و فرد را با حالتی از ناامیدی و بی‌انگیزگی روبه‌رو کند. در بسیاری از موارد با بهبود بیماری حالت پوچی و ناامیدی هم کمتر می‌شود. اما به طور کلی گرفتار شدن به یک بیماری خاص به عنوان علت احساس پوچی در زندگی مطرح می‌شود.

 

چه افرادی بیشتر به پوچی مبتلا می‌شوند؟

برای این احساس نمی‌توان قشر خاص یا سن مشخصی را بیان کرد. همانظور که اشاره کردیم همه افراد به نسبت مشکلات و شرایطی که با آن روبه‌رو هستند می‌توانند در معرض احساس پوچی و ناامیدی قرار بگیرند.
به همین دلیل گاهی اوقات احساس پوچی در نوجوانان هم دیده می‌شود و می‌تواند آثار سوئی را به همراه داشته باشد.

 

چگونه احساس پوچی را کنترل کنیم؟

خیلی از افراد در برخورد با احساس پوچی شدید دچار سردرگمی، ترس و نگرانی می‌شوند. در حالیکه عده زیادی از آدم‌ها راهکار مدیریت و کنترل این احساس مخرب را نمی‌دانند.
حس پوچی اگرچه می‌تواند افراد را دچار رخوت و احساس بیهودگی کند، اما با انجام تمرین‌ها و راهکارهای خاصی، قابل بهبودی است.از جمله راهکارهای مهم کنترل و مدیریت احساس پوچی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

درک و پذیرش احساسات

خیلی از افرادی که با حس پوچی و ناامیدی در زندگی روبه‌رو می‌شوند، به سرکوب احساسات خود یا پنهان کردن آن از دیگران روی می‌آورند. این کار احساس فشار و تنش درونی را چند برابر می‌کند و فرد را بیش از پیش در حس پوچی غرق می‌کند.
بنابراین بهتر است زمانی که احساس خلاء و ناامیدی کردید، در قدم اول این احساس را درک کنید و بپذیرید. در جایی که لازم می‌دانید آن را بروز دهید و یا با یک فرد مطمئن و متخصص درباره آن صحبت کنید.

 

احساستان را روی کاغذ بیاورید

در بسیاری از موارد نوشتن احساسات روی کاغذ به خوبی کمک می‌کند که تخلیه عاطفی و هیجانی صورت بگیرد و به این شکل حجم بار روانی نیز کاهش می‌یابد. احساسات نوشته شده را ارزیابی و نکات مثبت و منفی آن را جدا کنید. 

 

هدف‌های کوچک و کوتاه مدتی را مشخص کنید

ادامه دادن زندگی با احساس پوچی می‌تواند هر روز بیشتر شما را در خودش غرق کند. به این شکل بیش از پیش در باتلاقی که پیش روی شماست فرو می‌روید. برای آنکه تا حد موثری جلوی این اتفاق را بگیرید، بهتر است هر روز هدف‌های کوچک روز بعد را مشخص کنید.
نیازی نیست این اهداف را با کارهای سخت و پرهزینه جلو ببرید. برنامه‌ریزی برای مرتب کردن اتاق، 30 دقیقه پیاده‌روی یا دویدن، خواندن بخش مشخصی از یک کتاب و یا رسیدگی به پوست و ... می‌تواند هدف شما در طول یک روز باشد.
هدف‌گذاری به شما کمک می‌کند که به مرور زمان این کار به یک عادت و ملکه ذهن شما تبدیل شود و رفته‌رفته زندگی‌تان معنای تازه‌ای به خودش بگیرد.

 

فعالیت مورد علاقه‌تان را انجام دهید

این کار اگرچه در ابتدا سخت و گاهی بی‌معناست، اما انجام دادن فعالیت‌هایی که دوست دارید، می‌تواند شما را از پوچی و احساسات منفی دور کند. فرقی ندارد که کار مورد علاقه شما چیست. ممکن است از دوچرخه سواری لذت ببرید، خرید کردن را دوست داشته باشید و یا حتی یک فیلم تماشا کنید. تلاش کنید که هر روز بخشی از فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را انجام دهید و در حین انجام آن به هیچ چیز فکر نکنید.

 

مشاوره و روان درمانی

احساس پوچی در پی یک ضربه روحی، فشار روانی و یا موقعیت استرس‌زا رخ می‌دهد. همه این حالات به طور مستقیم با روان شما در ارتباط‌اند و حالات روحی شما را مشخص می‌کنند. احساس پوچی می‌تواند به ناامیدی، افسردگی، افکار خودکشی و ... منجر شود و از این نظر بسیار خطرناک است.
بنابراین بهتر است در برخورد با این حالات به یک روان درمانگر متخصص مراجعه کنید. ریشه‌یابی احساس پوچس در زندگی با کمک یک متخصص به خوبی می‌تواند در بهبود و کاهش علائم آن موثر عمل کند.

 

بهترین مرکز روان درمانی کجاست؟

بهترین راه برای کاهش علائم افسردگی و اضطراب یا ضربه‌های روحی این است که به یک روانشناس یا مشاور حرفه‌ای مراجعه کنید. بنابراین پیدا کردن یک مرکز درمانی معتبر با درمانگران می‌تواند به یک چالش برای شما تبدیل شود.
برای پیدا کردن بهترین کلینیک و مرکز روان درمانی می‌توانید از روش جست‌وجوی اینترنتی بهره بگیرید. با جست‌وجوی آنلاین لیستی از بهترین مراکز و کلینیک‌های روان درمانی پیش چشم شما ظاهر می‌شود.
باید این نکته را در نظر بگیرید که فقط کلینیک و مراکزی را انتخاب کنید که نام و نشانی دقیق دارند و بررسی پیشینه آن‌ها امکان‌پذیر است. 

 


کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در حوزه‌های گوناگون آماده ارائه خدمات به شماست. با ورود به سایت رسمی افق سلامت این امکان را دارید که رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را بررسی کرده و متناسب با نیاز خود دست به انتخاب بزنید.
افق سلامت خدمات خود را در زمینه‌های گوناگون مشاوره و روان درمان فردی، مشاوره و روانشناسی کودک، مشاوره زوج درمانی، گروه درمانی، گفتار درمانی، مشاوره خانواده، مشاوره پیش از ازدواج، نوروفیدبک، روانپزشکی و ... ارائه می‌کند.

 

سخن آخر

احساس پوچی در زندگی می‌تواند روال طبیعی زندگی شما را به هم بزند و روز به روز تشدید شود. در بسیاری از موارد پوچی و بی انگیزگی در زندگی به حالات بدتر مانند افکار خودکشی و افسردگی منجر می‌شود و این عامل می‌تواند بسیاری از روابط فردی و اجتماعی شما را دچار چالش کند.
احساس پوچی در زندگی با انجام برخی اقدامات و تمرین‌ها قابل درمان و بهبودی است. برای بازیابی سلامت روان خود می‌توانید با به کارگیری راهکارهای عمل و مراجعه به یک روان درمانگر متخصص حالات ناامیدی و خلاء را در خود کاهش دهید.
درمانگران ما از ابتدا تا انتهای مسیر سلامتی را همراه با شما هستند.
 

لینک کوتاه:

zood.link/ji6bz

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی