اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک چیست؟

 

سرفصل‌های این مقاله

 

 

تابه‌حال در طول زندگی خود با این مشکل روبه‌رو بوده‌اید که برای یک درد جسمی حقیقی و مشکلی که شما را آزار می‌دهد به دکتر مراجعه کنید اما هیچ دلیلی برای آن پیدا نشود؟
خیلی وقت‌ها در زندگی دردهایی را تجربه می‌کنیم که بر خلاف مراجعه به چند پزشک، دادن آزمایش و ... دلیل مشخصی برای بیماری پیدا نمی‌شود. در این موارد عموما پزشکان این را می‌گویند که مشکل از اعصاب است.
این مشکل اعصاب که به دردهای جسمی منجر می‌شود، همان اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک است که در بسیاری از افراد بروز می‌کند و موجب درد و مشکلات جسمی زیادی در فرد می‌شود.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم درباره اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره این اختلال بیشتر بدانید و با علائم سایکوسوماتیک آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید:

 

روان تنی یا سایکوسوماتیک چیست؟


اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک نوعی اختلال است که به صورت اختلالات جسمی ناشی از شرایط ذهنی ایجاد می‌شود. به زبان ساده بیماری روان تنی نوعی بیماری است که بر اثر فشارهای روانی، تنش‌ها، استرس مزمن و یا سرکوب فشارهای روانی در بدن اتفاق می‌افتد.
این دردها هیچ نوع منشا جسمانی ندارند و به همین دلیل مراجعه به پزشک و مصرف دارو برای رهایی از درد و رنج آن‌ها کارساز نیست. اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک در گروه اختلالات اضطرابی جای می‌گیرد. اما تفاوتی که اختلال سایکوسوماتیک با دیگر اختلالات اضطرابی دارد این است که به صورت دردهای مزمن و اذیت‌‌کننده جسمانی در افراد بروز می‌کند.  

 

انواع اختلالات روان تنی


اختلال روان تنی به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود که هر نوع آن به خاطر دلایل گوناگون خود، به شکل مختلفی در بدن بیماران بروز می‌کند. سایکوسوماتیک را می‌توان به انواع زیر تقسیم‌بندی کرد:

 

اختلال هیپوکندریا

اختلال هیپوکندریا یکی از انواع اختلالات روان تنی است که با نام اختلال خود بیمارانگاری شناخته می‌شود. در این نوع اختلال فرد هر درد جسمانی جزیی و اندکی را به یک بیماری بزرگ و صعب‌العلاج تعبیر می‌کند. این نوع از اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک نشانه‌هایی از بیماری‌های لاعلاج ندارد و این تصور فقط در ذهن فرد به وجود می‌آید.

 

اختلال تبدیلی

معروف‌ترین نوع اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک اختلال تبدیلی است. این اختلال به همان شکلی که اشاره کردیم، به شکل دردهای مزمن و شدیدی در افراد بروز می‌کند که در نتیجه فشارهای روانی به وجود می‌آید.
در این نوع اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک دردهای جسمانی فرد با بهبود حالات روحی او کاهش پیدا می‌کند و با تشدید فشارهای روانی در او افزایش می‌یابد. به طور کلی باید بدانید که درمان و بهبودی اختلالات سایکوسوماتیک به صرف زمان زیادی نیاز دارد.

 

 اختلال جسمانی‌سازی

اختلال جسمانی‌سازی نوع دیگری از روان تنی در افراد است که پزشک معالج پس از معاینه، آزمایش و ... هیچ دلیل فیزیولوژیکی را برای مشکلات فرد پیدا نمی‌کند. این در حالی است که بیمار به صورت دائمی از وجود علائم ناخوشایند و احساس درد و رنج در بدن خودش شکایت می‌کند.
در این صورت بیان می‌کنند که اختلال‌های روانشناختی یه صورت جسمانی شدن بروز پیدا کرده‌اند.

 

اختلال سایبر کندریا

اختلال سایبر کندریا از دیگر انواع اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک است که با تلقین بروز می‌کند. در حقیقت این اختلال به این صورت است که فرد با خواندن یا آگاهی از علائم یک بیماری خاص، احساس می‌کند که علائم آن بیماری را در خود دارد. این اتفاق به یک تلقین دائمی در او منجر می‌شود و با هر بار فکر کردن به آن، نشانه‌های بیماری در او شدت می‌گیرد. اگرچه اطلاع و آگاهی از علائم بیماری‎‌ها برای همه افراد مفید و گاهی حتی نجات‌دهنده است، اما استفاده نادرست از این اطلاعات می‌تواند برای این گروه از افراد مشکلات جدی را به وجود آورد.

 

مهم‌ترین مشکلات روان تنی

مشکلات روان تنی به صورت‌های مختلفی خودشان را نشان می‌دهند و به شکل خاصی بروز می‌کنند. از جمله مهم‌ترین مشکلات و نشانه های روان تنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • میگرن
  • مشکلات گوارشی مانند درد یا سوزش معده، مشکل دفع و ...
  • گردن درد و سفت شدن عضلات ناحیه گردن
  • مشکلات خواب مانند بی‌خوابی یا بدخوابی
  • مشکلات پوستی
  • سردردهای تنشی
  • مشکلات قاعدگی مانند افزایش درد، خونریزی و یا نامرتب شدن دوره قاعدگی
  • ریزش مو
  • اختلالات جنسی 
  • مشکلات تنفسی و آسم
  • مسائل مرتبط با فشار خون
  • پرکاری تیرویید
  • تعریق کف دست‌ها
  • ضربان قلب بالا

و ... .

 

چه کسانی بیشتر به اختلالات روان تنی مبتلا می‌شوند؟

اختلالات روان تنی (سایکوسوماتیک) ممکن است در هر فردی با هر سن و حالی بروز کند. اما این اختلالات به مقدار بسیار بیشتری در افرادی با سن 20 تا 45 سال دیده می‌شود. 
این افراد با قرار گرفتن در معرض فشارهای روانی گوناگون و مشکلات ذهنی، به روان تنی مبتلا می‌شوند و دردهای ناخوشایندی را در جسم احساس می‌کنند که به آن‌هایدردهای روان تنی می‌گویند.

 

دلایل ابتلا به اختلال سایکوسوماتیک


روان تنی یا اختلال سایکوسوماتیک هم مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و علائم آن‌ با توجه به علت این بیماری خودش را نشان می‌دهد.
بیماری روان تنی به دلایل زیر به وجود می‌آید:

 

ژنتیک

عامل ژنتیک و وراثت یکی از دلایلی است که برای بروز اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک بیان شده است. در واقع برخی از محققان معتقدند علت بروز این بیماری، ژن‌هایی است که نسل به نسل منتقل می‌شوند.

 

تغییرات بیولوژیکی

تغییرات بیولوژیکی و تغییر در مکانیسم‌های بدن مانند گلوکز، سطوح اسید آمینه و ... در نهایت به روان تنی منجر می‌شوند.

 

شرایط خانواده

ارتباط‌های نامناسب خانوادگی و وجود اختلافات خانوادگی، رابطه ناسالم والدین با فرزندان و ... نیز می‌توانند از دلایل بروز روان تنی یا اختلال سایکوسوماتیک باشد.

 

استرس‌ها و اضطراب‌ها

از دیگر عواملی که نقش اساسی را در بروز اختلال سایکوسوماتیک ایفا می‌کنند استرس‌ها و اضطراب‌هایی هستند که فرد در طول زندگی خود با آن‌ها روبه‌رو می‌شود. این استرس و اضطراب می‌تواند دردهای جسمانی ناراحت‌کننده‌ای را ایجاد کند.

 

درمان سایکوسوماتیک چیست؟

چیزی که درباره اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک وجود دارد این است که راه‌های درمان آن را شناسایی کنید و به بهترین شکل ممکن آن‌ها را به کار بگیرید. بنابراین برای رهایی از دردهای روان تنی ضروری است که راه‌های درمان این بیماری را بشناسید و آن‌ها را به درستی به کار بگیرید. از جمله راه های درمان سایکوسوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

روان درمانی

دردهای روان تنی با معالجات پزشکی قابل درمان نیستند. چراکه منشا آن‌ها روح و روان آدمی است. بنابراین بهترین و مهم‌ترین راه درمان اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک مراجعه به روان درمانگر و اقدام به روان درمانی است.
همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، درمان اختلالات روان تنی بلند مدت و زمان‌بر است. اما با مداومت در درمان و پیگیری آن، می‌توان علائم ناخوشایند این بیماری را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.
حضور یک درمانگر متخصص در حوزه سلامت ذهن و روان به خوبی می‌تواند علائم ناخوشایند روان تنی را کاهش دهد و فرد را از دردهای ناشی از این بیماری رها کند.

 

ورزش

یکی دیگر از روش‌های بسیار مفید در درمان بیماری سایکوسوماتیک ورزش کردن است. از آنجایی که ورزش و سلامتی ارتباط بسیار تنگاتنگی با هم دارند، اقدام به ورزش کردن و فعالیت‌هایی که انرژی شما را تخلیه کند می‌تواند در کاهش علائم روان تنی به شکل بسیار مثبتی عمل کند.

 

ماساژ درمانی

علائم روان تنی در بسیاری از موارد با سفت شدن و گرفتگی عضلات به ویژه در ناحیه گردن و سرشانه‌ها همراه است. انجام منظم ماساژ و بهره‌گیری از ماساژ درمانی برای ریلکس کردن بدن بسیار مفید است و دردهای ناشی از روان تنی را کاهش می‌دهد.

 

یوگا درمانی

از دیگر شیوه‌های موثر برای درمان اختلال روان تنی یوگا درمانی است. انجام یوگا به شما کمک می‌کند که ذهن را از افکار مزاحم و ناخوشایند خالی کنید. با رسیدن به این هدف کم‌کم علائم و نشانه‌های روان تنی نیز کاهش می‌یابد.

 

بهترین مرکز درمان اختلال روان تنی

برای درمان اختلالات روان تنی و دردهای سایکوسوماتیک نیاز به کلینیک و مرکز معتبری دارید که به کمک آن با روان درمانگران متخصص و حرفه‌ای ارتباط بگیرید. برای این منظور می‌توانید از طریق جست‌وجوی اینترنتی اقدام کنید و لیستی از بهترین مراکز و کلینیک‌های روانشناسی را به دست آورید.
به خاطر داشته باشید فقط کلینیک‌هایی را انتخاب کنید که نام و نشانی درست و مشخصی دارند و بررسی پیشینه و سوابق آن‌ها امکان‌پذیر است. خواندن نظر کاربرانی که پیش از شما از خدمات کلینیک استفاده کرده‌اند نیز یکی از راه‌های مهمی است که از طریق آن به کیفیت خدمات مراکز دست می‌یابید و می‌توانید اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک را در خود بهبود دهید.

 


کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با دارا بودن کادر مجربی از بهترین روان درمانگران در حوزه‌های گوناگون آماده ارائه خدمات به شماست. برای آشنایی با خدمات مرکز و رزومه کاری و تحصیلی درمانگران، فقط کافیست وارد سایت رسمی کلینیک افق سلامت شوید و پس از بررسی دقیق، خدمات مورد نظرتان را انتخاب کنید.
افق سلامت در زمینه‌های گوناگون مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره خانواده، مشاوره زوج درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، گفتار درمانی، گروه درمانی، مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان، روانپزشکی، نوروفیدبک و ... آماده ارائه خدمات به شماست.
جهت رزرو وقت از مرکز روانشناسی افق سلامت می‌توانید شماره تلفن‌های زیر، شعبه صادقه و فرمانیه کلینیک تماس بگیرید:
02144025086
02126159483


سخن آخر

اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک می‌تواند روال طبیعی زندگی فرد را به هم بزند و او را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند. این بیماری در نتیجه آشگفتی‌های ذهنی و روان پریشان بروز می‌کند و با دردهای جسمانی گوناگون خودش را نشان می‌دهد. دردهای روان تنی با روش‌های پزشکی قابل درمان نیستند. چراکه ریشه آن‌ها به روح و روان انسان باز می‌گردد.
برای درمان اختلال روان تنی یا سایکوسوماتیک می‌بایست به یک روان درمانگر متخصص و کارآزموده مراجعه کنید و به تدریج و با استفاده از تمرین‌های خاص، علائم ناخوشایند روان تنی را در خود کاهش دهید. درمانگران ما از ابتدا تا انتهای مسیر سلامتی را همراه با شما هستند.
 

لینک کوتاه:

zood.link/5hwyu

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی