علايم اختلال شخصيت وابسته

سرفصل‌های این مقاله

 

 

همان اندازه که جسم انسان نیاز به مراقبت و توجه دارد، روح انسان نیز به آن نیازمند است. بسیاری از افراد در طول زندگی خود بیماری‌های روحی و روانشناختی را تجربه می‌کنند که هر کدام دلایل مخصوص به خودشان را دارند.
اختلالات شخصیتی یکی از شایع‌ترین مشکلات روانشناختی است که در افراد گوناگون بروز می‌کند و به شکل رفتارهای تکرارشونده، غیر قابل انعطاف و خشک خودشان را نشان می‌دهند.
اختلال شخصیت وابسته یکی از مهم‌ترین اختالات شخصیتی است که در برخی افراد دیده می‌شود و روال طبیعی زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع اختلال شخصیت می‌تواند مشکلات فراوانی را در زمینه روابط بی‌فردی، روابط اجتماعی، کاری و شغلی و ... افراد ایجاد کند. 
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با علایم اختلال شخصیت وابسته آشنا کنیم. اگر دوست دارید اطلاعات خودتان را درباره اختلال شخصیت وابسته و علایم و نشانه‌های آن بالا ببرید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید:

 

اختلال شخصیتی به چه معناست؟

بهتر است پیش از پرداختن به علائم اختلال شخصیت وابسته درباره اختلال شخصیت بدانیم.
مجموعه‌ای از اختلالات روانشناختی که در نتیجه آن‌ها رفتارهای تکرارشونده، خشک و غیرقابل انعطاف بروز می‌کند، با عنوان اختلالات شخصیتی معرفی می‌شوند. اختلالات شخصیت باعث می‌شوند که رفتارهای فرد با رفتار طبیعی در اجتماع تفاوت کند و روند طبیعی زندگی فردی و اجتماعی او مختل شود.
علت بروز اختلالات شخصیتی هنوز به روشنی و به عنوان یک قول واحد مشخص نشده‌ است. برخی از پژوهشگران معتقدند که علت بروز اختلالات شخصیت، به تجربیات اولیه و ابتدایی زندگی باز می‌گردد که رشد الگوی فکری و رفتاری فرد را دچار نقصان می‌کند.
اما عده‌ای هم معتقدند که مجموعه‌ای از عوامل بیولوژیکی و ژنتیکی باعث بروز اختلالات شخصیت هستند.

 


اختلال شخصیت وابسته چیست؟

بیماری اختلال شخصیت وابسته یکی از انواع اختلالات شخصیتی است که برخی افراد در طول زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند. این اختلال به این شکل بروز می‌کند که فرد از نظر عاطفی و احساسی به شدت به شخص دیگری وابسته می‌شود. این افراد به صورت منفعلانه عمل می‌کنند و به شدت در تلاش‌اند تا دیگران را خوشحال و خوشنود کنند.
بهترین تعریف از اختلال شخصیت وابسته این است که اختلال شخصیت وابسته با وابستگی افراطی عاطفی و احتیاج به حضور دیگران بروز کرده و زندگی فرد را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند.
افرادی که به اختلال شخصیت وابسته مبتلا می‌شوند به شدت به دیگران محتاج‌اند و رفتارهای چسبنده‌ای نسبت به اطرافیان خود دارند.

 


نشانه های اختلال شخصیت وابسته

هر بیماری یا اختلالی با نشانه‌های خاصی بروز می‌کند و این علایم و نشانه‌ها به خوبی بیان می‌کنند که چه نوع اختلالی در حال بروز و ظهور است. اختلال شخصیت وابسته نیز با نشانه‌هایی همراه است که همه یا بخش زیادی از آن‌ها در افراد مبتلا به اختلال بروز می‌کند.
از جمله مهم‌ترین علایم اختلال شخصیت وابسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ناتوانی در تصمیم‌گیری

اولین و مشخص‌ترین نشانه اختلال شخصیت وابسته ناتوانی در تصمیم‌گیری و تردید در انتخاب است. فردی که با این نوع اختلال شخصیتی روبه‌رو است، حتی برای انتخاب فعالیت‌های روزمره خود نیز ناتوان است و بدون راهنمایی و یا کمک دیگران قادر به انجام دادن آن نیست.

 

ترس شدید از ترک شدن

شاید همه ما در درون از ترک شدن و رها شدن از سمت کسانی که دوستشان داریم بترسیم و دلهره داشته باشیم. اما فردی با علایم اختلال شخصیت وابسته ترس شدید و افراطی را درباره ترک شدن و رها شدن از سوی دیگران تجربه می‌کند. او دائما نسبت به ترک شدن نگران است و در صورت بروز آن احساس درماندگی زیادی را تجربه می‌کند. 
فردی با این اختلال بعد از تمام شدن یک رابطه به سرعت وارد یک رابطه دیگر می‌شود و از این طریق احساس نیاز و احتیاج خود به دیگران را برطرف می‌کند. 

 

سلطه‌پذیری

از دیگر علایم اختلال شخصیت وابسته سلطه‌پذیری زیاد است. افرادی که با این اختلال شخصیتی زندگی می‌کنند عموما فرمانبردارند و به دلیل وابستگی زیاد به فرد دیگر، خودش را نادیده گرفته  خواسته‌های او را اجرایی می‌کند.

 

عدم اعتمادبه‌نفس

عدم اعتمادبه‌نفس یکی دیگر از علایم اختلال شخصیت وابسته است که فرد را در یک بی‌اعتمادی نسبت به خودش قرار می‌دهد. این افراد به توانایی‌های خود باور ندارند و همیشه تصور می‌کنند که قادر به انجام کارها به صورت فردی و بدون کمک دیگران نیستند.

 

تامین نیاز دیگران 

از جمله علایم اختلال شخصیت وابسته تامین همیشگی نیازهای دیگری است. در واقع این افراد اولویت خود را بر تامین احتیاجات حامی خودشان می‌گذارند و اغلب نیازمندی و خواسته خود را نادیده می‌گیرند.

 

عدم ابراز مخالفت

افرادی که اختلال شخصیت وابسته دارند در ابراز مخالف خود با دیگران به شدت دچار مشکل هستند. از آنجایی که این افراد سلطه‌پذیر و وابسته‌اند، نمی‌توانند به راحتی مخالفت خودشان را ابراز کنند.

 

تاییدپذیری دیگران

تاییدپذیری و دریافت تایید دیگران در زندگی افرادی با علایم اختلال شخصیت وابسته جایگاه زیادی دارد. به صورتی که آن‌ها در فعالیت‌های ساده خود مانند غذا خوردن، خرید تی‌شرت معمولی و ... به دنبال تایید و پذیرش از سوی افراد دیگرند. 

 

عدم مسئولیت‌پذیری

از دیگر ویژگی‌ها و علایم اختلال شخصیت وابسته عدم مسئولیت‌پذیری است. این افراد به بهانه‌های مختلف مسئولیت کارهای خود را به گردن دیگران می‌اندازند و از دیگران می‌خواهند که کارهایشان را انجام دهند.

 

حساسیت نسبت به انتقاد

یکی دیگر از علایم اختلال شخصیت حساسیت شدید فرد نسبت به انتقاد است. این افراد در مواجهه با انتقاد به شدت آشفته می‌شوند و تحمل‌پذیری پایینی نسبت به آن دارند.

 


دلایل شکل‌گیری اختلال شخصیت وابسته

حالا با علایم اختلال شخصیت وابسته آشنا شدیم، بهتر است دلایل بروز و شکل‌گیری آن را هم بدانیم.
همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، دلایل بروز اختلالات شخصیت به عنوان یک دلیل ثابت و قطعی بیان نشده است. اختلال شخصیت وابسته هم از این قاعده مستثنا نیست. تا کنون دلایل مختلفی برای بروز و شکل‌گیری این نوع اختلال شخصیتی بیان شده.
برخی از کارشناسان معتقدند که ریشه اختلال شخصیت وابسته عوامل ژنتیکی و وراثت هستند. 
بعضی دیگر منشا بروز آن را رشدی، زیستی یا مزاجی می‌دانند و برخی دیگر از محققان عوامل تربیتی را مطرح می‌کنند. والدینی که شیوه تربیتی آن‌ها بر مراقبت افراطی بنا شده و یا از روش‌های بسیار سختگیرانه و مستبدانه در پرورش فرزندانشان استفاده می‌کنند، زمینه‌ساز بروز علایم اختلال شخصیت وابسته در آن‌ها می‌شوند.

 

تفاوت اختلال شخصیت وابسته با اختلال شخصیت مرزی

 اختلال شخصیت وابسته و اختلال شخصیت مرزی بسیار نزدیک به هم هستند و خیلی از نشانه‌های اختلال در آن‌ها مشترک است. اما از نظر هویتی کاملا جدا از یکدیگرند و به عنوان دو اختلال مجزا در نظر گرفته می‌شوند.
مهم‌ترین تفاوت میان اختلال شخصیت وابسته و اختلال شخصیت مرزی، این است که در اختلال شخصیت مرزی فرد نسبت به ترک شدن دچار خشم زیاد و احساس پوچی و درماندگی می‌شود. اما در شخصیت وابسته، اگر فرد از سوی دیگری رها شود، به شیوه‌های تسلیمی روی می‌آورد و برای برطرف کردن حس وابستگی خود به دیگران به سراغ روابط دیگر می‌رود و به جست‌وجوی آن می‌پردازد.

 


درمان اختلال شخصیت وابسته

اختلالات شخصیتی از جمله اختلال شخصیت وابسته اگر به کمک یک فرد متخصص تشخیص داده شده و پیگیری شوند، قابل بهبودی و کنترل هستند. اما متاسفانه افراد زیادی نسبت به علایم اختلال شخصیت وابسته بی‌توجه هستند و به همین دلیل برای درمان هیچ اقدامی نمی‌کنند.
درمان اختلال شخصیت وابسته به کمک یک روان درمانگر ماهر و باتجربه انجام می‌گیرد و با پرداخته شدن به ریشه مشکلات و علایم، به سمت کنترل و بهبودی حرکت می‌کند.
از جمله مهم‌ترین درمان‌ برای کاهش علایم شخصیت وابسته روان درمانی است. روان درمانی با پرداختن به ریشه‌های اختلال و چگونگی شکل‌گیری آن، رفته‌رفته مراجع را با مشکل خود آشنا کرده و توانایی تجزیه و تحلیل شرایط و موقعیت و در نهایت بهبودی را مقابل او قرار می‌دهد.


گاهی برای کاهش شدت علایم اختلال شخصیت وابسته خصوصا استرس و افسردگی، درمانگر تشخیص می‌دهد که دارو درمانی نیز موثر و مورد نیاز است. فراموش نکنید که تجویز دارو فقط و فقط به دستور روانپزشک متخصص انجام می‌گیرد و استفاده خودسرانه از داروهای روانشناختی ممنوع است.
برای نتیجه‌بخشی درمان اختلال شخصیت وابسته ضروری است که همه جلسات درمان را به صورت منظم و بدون وقفه شرکت کنید.
روان درمانی از جمله درمان‌های طولانی مدت به شمار می‌رود و برای اثربخشی آن نیاز است که صبور باشید و از عجله کردن بپرهیزید.

 

بهترین کلینیک درمان اختلال شخصیت وابسته

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای درمان اختلالات شخصیتی پیدا کردن یک کلینیک یا مرکز تخصصی است که به صورت حرفه‌ای در کاهش علایم اختلالات عمل کند. برای یافتن بهترین کلینیک درمان اختلال شخصیت وابسته می‌توانید از روش جست‌وجوی اینترنتی کمک بگیرید. با جست‌وجو در اینترنت لیستی از بهترین مراکز در مقابل شما ظاهر می‌شود. البته باید به این نکته توجه کنید که فقط کلینیک‌هایی را با نام و نشانی معتبر درون لیستی نهایی و انتخابی خودتان جای دهید.
پرسش از افرادی که تجربه روان درمانی دارند نیز روش بسیار موثری برای انتخاب درمانگر حرفه‌ای است. همچنین می‌توانید با ورود به سایت مراکز، نظر کاربرانی را که پیش از شما از خدمات کلینیک استفاده کره‌اند، اطلاعات بسیار خوبی درباره نوع خدمات و کیفیت آن دریافت کنید.

 


کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از مجرب‌ترین درمانگران در حوزه‌های گوناگون آماده ارائه خدمات به شماست. همین حالا با ورود به سایت رسمی کلینیک افق سلامت می‌توانید پیشینه مرکز و همچنین روزومه درمانگران را مطالعه کنید و متناسب با نیاز خود دست به انتخاب بزنید.
کلینیک روانشناسی افق سلامت خدمات خود را در زمینه مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره خانواده، مشاوره زوج درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، گفتار درمانی، گروه درمانی، روانپزشکی و ... ارائه می‌کند. با برقراری تماس با شماره تلفن 02144025086  می‌توانید وقت خود را رزرو کنید.

 

سخن آخر

اختلال شخصیت وابسته یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که برخی از افراد به آن مبتلا می‌شوند و زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها دچار مشکل می‌شود. این اختلال خودش را با وابستگی افراطی فرد به دیگری نشان می‌دهد. این افراد عموما خودشان را ناتوان از انجام کارها می‌بینند، مسئولیت‌پذیر نیستند و همچنین همیشه به دنبال دریافت تایید دیگرانند.
اختلالات شخصیت اگرچه به طور کامل درمان نمی‌شوند، اما درمان‌های روانشناختی به شکل بسیار موثری در کاهش علایم آن‌ها موثر است. برای آنکه علایم اختلال شخصیت وابسته را به حداقل برسانید و در مسیر سلامتی گام بردارید، با درمانگران ما در افق سلامت همراه شوید.
 

لینک کوتاه:

zood.link/lwy7o

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی