تصمیم به مهاجرت؛ یک چالش بزرگ در زندگی

سرفصل‌های این مقاله:

 

 

 

گاهی اوقات شرایط زندگی به گونه‌ای تغییر می‌کند که زندگی در جایی که هستید و آن را به عنوان سرزمین و وطن می‌شناسید، سخت می‌شود. یا شرایطی پیش رویتان قرار می‌گیرد که شما را مجبور به مهاجرت به جای دیگری می‌کند. به همین دلیل هم تصمیم به مهاجرت به یک چالش جدی تبدیل می‌شود که می‌تواند مدت‌ها فکر و احساس شما را درگیر کند.
دل کندن و غم دوری از خانواده و دوستان، شغلی که برای آن زحمت کشیده‌اید و یا حتی شهری که در آن زندگی می‌کنید و سال‌ها در آن خاطره دارید، آنقدر دشوار است که شما را در مقابل یک برزخ و تردید بزرگ برای مهاجرت قرار می‌دهد.  
به همین دلیل می‌توان گفت که تصمیم به مهاجرت یکی از سخت‌ترین تصمیم‌های زندگی است که نیاز به آمادگی روحی بالایی دارد و نمی‌توان یکباره و ناگهانی با آن روبه‌رو شد.


در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با نکات مهم برای تصمیم به مهاجرت و روانشناسی مهاجرت و دلتنگی آشنا کنیم. اگر در میان رفتن و ماندن تردید دارید و تصمیم به مهاجرت برایتان دشوار است، در ادامه این مطلب همراه ما باشید:

 

مهاجرت چیست؟

اگر به گذشته بشر و تاریخی که از گذرانده نگاه کنیم، می‌بینیم که همیشه در حال جابه‌جایی و یافتن مکان جدیدی برای زندگی و کار و یا حتی غذا بوده است. مهاجرت در میان آدم‌ها قدمت دیرینه‌ای دارد و همچنان هم به عنوان یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی انسان‌ها در نظر گرفته می‌شود. اگر قرار باشد پاسخ سوال مهاجرت چیست را به سادگی بیان کنیم باید گفت که مهاجرت به معنای جابه‌جایی انسان‌ها از مکانی به مکان دیگر برای کار، تحصیل یا زندگی است. تصمیم به مهاجرت دلایل گوناگونی دارد که بسته به شرایط زیست و اتفاقات زندگی هر فردی با دیگری متفاوت است.
به همین دلیل نمی‌توان گفت که انگیزه مهاجرت برای همه آدم‌ها یکی است. تصمیم به مهاجرت از جمله تصمیماتی است که به طور کلی شیوه و شرایط زندگی آدم‌ها را تغییر می‌دهد و آن‌ها را با یک زندگی جدید و غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو می‌کند.

 

انواع مهاجرت

همانطور که اشاره کردیم، مهاجرت به دلایل گوناگونی صورت می‌گیرد و انگیزه و تصمیم به مهاجرت برای هر فردی با دیگری متفاوت است. به همین دلیل هم انواع مهاجرت وجود دارد که با هدف‌های مختلفی صورت می‌گیرد.
از جمله انواع مهاجرت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مهاجرت تحصیلی

یکی از رایج‌ترین انواع مهاجرت، مهاجرت تحصیلی است. در این نوع مهاجرت افراد با هدف تحصیل در کشور دیگری تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و تمرکز خود را برای خواندن رشته‌ای که دوست دارند یا در آن پذیرفته شده‌اند، در جایی غیر از کشور خودشان معطوف می‌کنند.

 

مهاجرت کاری

از دیگر انواع مهاجرت می‌توان به مهاجرت کاری کرد. این نوع مهاجرت نیز با هدف کار کردن و پیشرفت در زمینه کاری در جای دیگری انجام می‌شود. بسیاری از افراد برای دنبال کردن رویای خود در زمینه کاری‌شان، تصمیم به مهاجرت شغلی می‌گیرند و در بسیاری از موارد کشور دیگری را برای کار و کسب درآمد انتخاب می‌کنند.

 

پناهندگی

مهاجرت و پناهندگی از دیگر مفاهیم مرتبط با مهاجرت است که از سوی برخی افراد برگزیده می‌شود. مهاجرتی که به صورت پناهندگی انجام می‌گیرد، در واقع برای افرادی است که به دلایل گوناگونی در سختی قرار دارند و برای نجات جان خود یا بهبود برخی شرایط ویژه اقدام به پناهندگی می‌کنند. تصمیم به مهاجرت با شرایط پناهندگی بسیار دشوار است و در خیلی از موارد امنیت روانی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

 

چالش‌های مهاجرت

تصمیم به مهاجرت با چالش‌های جدی و گاهی بسیار سخت همراه است که به عنوان علت اصلی تردید برای مهاجرت کردن به شمار می‌رود. همین چالش‌ها می‌توانند بخش مهمی از سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار دهند و مشکلاتی را برایتان به وجود آورد. مهم‌ترین چالش‌هایی را که تصمیم به مهاجرت پیش پای شما می‌گذارد، می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

دلتنگی و دوری از خانواده

اولین و شاید بتوان گفت مهم‌ترین چالشی که تصمیم به مهاجرت با خود به همراه دارد، دلتنگی و دوری از خانواده است. وابستگی‌های عاطفی و احساسی به خانواده یا دوستان و غم دوری غربت خیلی از افراد را از تصمیم به مهاجرت باز می‌دارد. 
دلتنگی مشکل اصلی در مهاجرت است که شما را از نظر عاطفی دچار مشکل می‌کند و به همین دلیل بسیاری از فشارهای روحی را در مهاجرت متحمل می‌شوید.

 

ترس از تنها ماندن

تصور کنید وارد یک قاره، کشور یا شهر جدید شده‌اید که هیچ کسی را در آن نمی‌شناسید و هیچ دوستی هم ندارید. ترس از تنها ماندن چالش دیگر در مهاجرت است که می‌تواند مسئله‌ساز شود.
البته باید گفت این ترس در ابتدای مهاجرت و به صورت مقطعی بسیار طبیعی است. اما می‌تواند باعث ایجاد اضطراب شود و زندگی روتین شما را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

 

ورود به محیط جدید

وارد شدن به یک مکان جدید و شرایطی که قبلا در آن نبوده‌اید می‌تواند بسیار استرس‌آور باشد. ورود به محیط جدیدی که حتی زبان افراد آنجا هم با شما متفاوت است، شرایطی را ایجاد می‌کند که تصمیم به مهاجرت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

مسائل مالی

دغدغه مالی و تامین مادی در مهاجرت هم از چالش‌های مهم این تصمیم است. تقریبا همه افرادی که تصمیم به مهاجرت دارند با این دغدغه روبه‌رو می‌شوند و نگرانی‌های مادی و مالی بخش زیادی از مشغولیت ذهنی آن‌ها را در برمی‌گیرد. این دغدغه می‌تواند تصمیم به مهاجرت را تحت تاثیر قرار دهد.

 

افسردگی مهاجرت چیست؟

حالات افسردگی، غم و اندوهی که پس از مهاجرت اتفاق می‌افتد، به عنوان افسردگی مهاجرت شناخته می‌شود. مواردی که پیش‌تر به عنوان چالش‌های تصمیم به مهاجرت بیان کردیم، می‌توانند به افسردگی مهاجرت منجر شوند و بیرون آمدن از احساسات ناخوشایند ناشی آن مدت زمان زیادی را بخواند.
باید به این نکته توجه کنید که احساس غم و دلتنگی و یا بی‌پناهی در ماه‌های اولیه مهاجرت بسیار طبیعی است و همه افراد را به خودش درگیر می‌کند. اما زمانی که این حالت‌ها افزایش می‌یابند و ادامه‌دار می‌شوند، به عنوان افسردگی مهاجرت بروز می‌کنند.
افسردگی مهاجرت می‌بایست درمان شود. چراکه باقی ماندن آن در فرد به بروز بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی در او منجر می‌شود.

 

علائم افسردگی مهاجرت

زمانی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرید، باید همه جوانب مثبت و منفی آن را به خوبی بسنجید. به همین دلیل آگاهی از علائم افسردگی یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که اگر قصد مهاجرت دارید، باید آن را بدانید.
علائم افسردگی مهاجرت با علائم افسردگی عمومی تقریبا یکسان است و باید نسبت به آن هشیار باشید:

 

احساس اندوه و غم زیاد

احساس غم و اندوه شدیدی که پایان‌ناپذیر است و دلیل ایجاد آن را نمی‌دانید، از جمله مهم‌ترین علائم افسردگی مهاجرت است.

 

افکار منفی

هجوم افکار منفی که منشا آن مشخص نیست و یک نگرانی دائمی و همیشگی را برایتان ایجاد می‌کند از جمله علائم اندوه مهاجرت است. افکار منفی نسبت به خود، شرایط زندگی و افرادی که از آن‌ها دور شده‌اید می‌تواند شما را بسیار آسیب‌پذیر کند.

 

احساس خستگی شدید

احساس خستگی شدیدی که با هیچ نوع استراحتی رفع نمی‌شود، از جمله علائم افسردگی است. این احساس می‌تواند عملکرد روزانه و طبیعی‌تان را مختل کند و توان انجام فعالیت‌ها را از شما می‌گیرد.

 

مشکلات جسمی

در بسیاری از مواقع مشکلات روحی و مشغله‌های ذهنی به بروز مشکلات جسمی منجر می‌شوند که زندگی طبیعی شما را از حالت نرمال خارج می‌کند. این مشکلات جسمی شامل سردرد، دردهای بدنی بدون دلیل، سرگیجه، مشکلات خواب و ... می‌شود.

 

راهکارهای درمان افسردگی مهاجرت

از لحظه‌ای که تصمیم به مهاجرت می‌گیرید تا زمانی که آن را عملی کنید، نیاز به حمایت و ساپورت روحی دارید. چراکه تغییر شرایط ناگهانی شما را با حجمی از استرس و اضطراب مواجه می‌کند.
به کار گرفتن راهکارهای درمان افسردگی مهاجرت به خوبی این احساسات منفی را کنترل می‌کند و علائم ناخوشایند حاصل از آن را کاهش می‌دهد:

 

با خانواده و دوستان در ارتباط باشید  

مهاجرت به معنای قطع ارتباط با اطرافیان نیست، بلکه فقط فاصله مکانی و زمانی شما با دیگران را تغییر می‌دهد. سعی کنید ارتباط خود را با خانواده و دوستانتان در مهاجرت حفظ کنید. 
خوشبختانه امروزه با پیشرفت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، فاصله مکانی و زمانی هم تقلیل یافته و در هر جای دنیا که باشید، این امکان را دارید که با خانواده و دوستانتان دیدار کنید. حفظ ارتباط با عزیزانتان را خصوصا در روزها یا ماه‌های ابتدایی مهاجرت جدی بگیرید و به آن اهمیت دهید.
افراد همزبان را انتخاب کنید.


پیدا کردن افراد همزبانی که فرهنگ مشترکی با شما دارند بسیار لذت‌بخش است. بنابراین تلاش کنید که با افراد مختلفی که مانند شما مهاجر هستند و به عنوان هم‌وطن شما معرفی می‌شوند ارتباط برقرار کنید.
پیدا کردن دوستان جدیدی که شما را همراهی می‌کنند، مسئله مهم در مهاجرت به شمار می‌رود که بسیار هم نجات‌بخش است. 

 

از مشاور یا روانشناس کمک بگیرید

یکی از مهم‌ترین و موثرتری اقداماتی که می‌توانید برای رهایی از افسردگی مهاجرت و مقابله با احساسات ناخوشایند ناشی  از آن استفاده کنید، کمک گرفتن از یک متخصص است. (برای آشنایی با خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور، روی تصویر زیر کلیک کنید.)

 

دلتنگی و دوری غربت و تنها ماندن به سرعت شرایط زندگی شما را دگرگون می‌کند و بی‌توجهی به آن شما را در شرایط حادی قرار می‌دهد. بنابراین صحبت با یک متخصص کارآزموده برای شما بسیار مفید خواهد بود. برای این کار مشاوره روان درمانی فردی را انتخاب کنید و از روش‌های درست و علمی چالش‌های تصمیم به مهاجرت را حل کنید.
برای استفاده از خدمات مشاوره مهاجرت بهتر است کلینیک‌ها و مراکزی را انتخاب کنید که نام و نشانی روشن و مشخصی دارند و امکان بررسی پیشینه مراکز و درمانگران آن فراهم است.

 

مشاوره آنلاین مهاجرت 

تصمیم به مهاجرت از جمله تصمیمات دشوار در زندگی است که نیاز به مراقبت و ساپورت روحی و روانی دارد. مشاوره مهاجرت از آن دسته مشاوره‌هایی است که هم پیش از مهاجرت و در زمان تصمیم گیری برای مهاجرت لازم است و هم پس از مهاجرت ضرورت دارد.
برای آنکه پس از مهاجرت نیز بتوانید از خدمات مشاوره و روان درمانی بهره‌مند شوید، بهتر است شیوه مشاوره آنلاین مهاجرت را انتخاب کنید.


کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در زمینه مشاوره فردی و مشاوره مهاجرت آماده ارائه خدمات به شماست. برای استفاده از خدمات روان درمانی حضوری و آنلاین مهاجرت ایرانیان خارج از کشور همین حالا وارد سایت رسمی کلینیک روانشناسی افق سلامت شوید و درمانگر مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. 

 

سخن آخر

تصمیم به مهاجرت از آن دسته تصمیمات  سخت و دلهره‌آور در زندگی است که می‌تواند آرامش روحی شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای اینکه تصمیم به مهاجرت را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و با سلامتی روان کامل از این مسیر دشوار عبور کنید، بهتر است از خدمات مشاوره یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/t6o22

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی