آیا عوارض لیتیوم و خطرات آن را می‌شناسید؟

در این مقاله می‌خوانید:

 

 

سلامت روان موضوعی است که هر کسی باید در هر سن و سالی به آن اهمیت دهد و برای بهتر شدن آن بکوشد. در طول زندگی هر فرد اتفاقات گوناگونی رخ می‌دهد که بسیاری از آن‌ها می‌توانند به سلامت روحی و روانی او آسیب بزنند.
در واقع باید گفت که جلوگیری از رخدادهای ناخوشایند یا تلخ در طول زندگی تقریبا غیر ممکن است. اما روش مواجهه با آن‌ها یا مهارت حل مسئله موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند سیر سلامت روان را مشخص کند.


هر فردی با توجه به تجربیاتی که پشت سر گذاشته و اتفاقاتی که در طول زندگی برایش رخ داده، با آسیب‌های روانی روبه‌رو می‌شود. در بسیاری از موارد این مشکلات روحی و آسیب‌های روانی، به کمک گفت‌وگو و جلسات تراپی قابل بهبودی است.
اما در مواردی شدت آسیب به قدری زیاد است که مشاوره و تراپی برای درمان آن کافی نیست و نیاز به مصرف دارو احساس می‌شود.
لیتیوم یکی از مهم‌ترین داروهای روانپزشکی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌های روانی استفاده می‌شود.


در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با قرص و عوارض لیتیوم آشنا کنیم. اگر دوست دارید درباره این دارو بیشتر بدانید، در ادامه مطلب همراه ما باشید:

 


لیتیوم چیست؟

لیتیوم یا لیتیم نوعی فلز قلیایی نقره‌ای و سفید است که در برخی فلزات در طبیعت یافت می‌شود. برخی به اشتباه تصور می‌کنند این ماده فقط یک عنصر موجود در طبیعت است و در بدن جانداران وجود ندارد. 
درحالی‌که در پای کمرنگ اما موثر این ماده را می‌توان در بدن موجودات زنده مثل انسان‌ها یا حیوانات دید. به این صورت که یون لیتیم در قالب نمک‌های گوناگون پیدا می‌شود و روی اعصاب موجودات زنده اثر می‌گذارد. بنابراین یکی از عوارض کمبود لیتیوم در بدن این است که سیستم اعصاب و عضلانی افراد را تحت تاثیر می‌دهد.


لیتیوم یکی از مهم‌ترین داروهای روانشناختی است که با سابقه طولانی برای درمان بسیاری از بیماری‌های روحی به کار می‌رود. نکته جالب درباره لیتیوم این است که این دارو مانند سدیم یک نوع نمک است. 
از داروی لیتیوم اغلب برای درمان بیماری دو قطبی و مشکلات روان پریشی استفاده می‌شود و روی جریان سدیم در عصب‌ها و سلول‌های عضلانی تاثیر می‌گذارد. مصرف لیتیوم با عوارضی همراه است که می‌تواند برای فرد خطرناک باشد. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر این دارو را با تشخیص و تجویز پزشک استفاده کنید، قطعا به این معنی است که فایده آن بسیار بیشتر از عوارض لیتیوم است.

 

موارد استفاده از لیتیوم

همانطور که اشاره کردیم لیتیوم از جمله داروهای روانپزشکی و ضدافسردگی است که برای درمان بیماری اختلال دو قطبی یا بایپولار با تجویز می‌شود. پیش از آنکه درباره عوارض شایع لیتیوم یا عوارض ترک لیتیم صحبت کنیم، بهتر است به اختلال دو قطبی بپردازیم و این اختلال را بیشتر بشناسیم.
اختلال دو قطبی که با نام افسردگی شیدایی هم از آن یاد می‌شود، نوعی اختلال روانی است که فرد مبتلا، نوسانات خلقی بسیار شدیدی را تجربه می‌کند. نکته مهم درباره بیماری دو قطبی این است که نوسانات تجربه شده توسط فرد برای ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد و این تجربه با آنچه مردم عادی آن را درک می‌کنند متفاوت است.
این اختلال ممکن است به سه شکل خلق افسرده، خلق شیدا و فعال و یا خلق مختلط همراه با احساس شدید افسردگی و بی‌قراری همراه با انجام کار زیاد بروز کند.
عموما روانپزشکان پس از بررسی وضعیت روانی و بالنی بیمار و ارزیابی شرایط او، قرص لیتیم را برای او تجویز می‌کنند. در این میان ممکن است برخی از بیماران با عوارض لیتیوم مواجه شوند. بنابراین بهتر است پیش از مصرف این دارو هم با عوارض مسمومیت لیتیوم و هم با عوارض ترک لیتیوم بیشتر آشنا شوید.

 

عوارض شایع لیتیوم چیست؟

لیتیوم نیز مانند هر داروی شیمیایی دیگر، با عوارضی همراه است که با عنوان عوارض لیتیوم شناخته می‌شود. از مهم‌ترین عوارض شایع لیتیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عوارض گوارشی

یکی از انواع عوارض لیتیوم مشکلات گوارشی است که ممکن است در برخی افراد بروز کند. بروز حالت تهوع و استفراغ در میان کسانی که این دارو را مصرف می‌کنند تقریبا زیاد است. البته این عوارض لیتیوم را می‌توان با مصرف دارو همراه با وعده‌های غذایی کاهش داد.

 

عوارض پوستی

مشکلات مرتبط با پوست و مو از دیگر عوارض لیتیوم هستند که در میان مصرف‌کنندگان این دارو دیده می‌شود. پیدا شدن جوش‌های صورت مانند جوش بلوغ یا آکنه و همچنین ریزش مو از این نوع عوارض به شمار می‌رود.

 

کم کاری غده تیروئید

دیگر موردی که می‌توان آن را در لیست عوارض لیتیوم جای داد، کم کاری غده تیروئید است. اگر با مصرف لیتیم این عارضه در شما بروز کرد، حتما آن را به پزشک معالجتان اطلاع دهید تا اقدامات لازم برای کنترل آن را انجام دهد. 

 

لرزش دست

از دیگر عوارض شایع لیتیوم لرزش دست‌ها است که در برخی افراد دیده می‌شود. عموما با کاهش دوز مصرف دارو این نشانه نیز کاهش می‌یابد.

 

چاقی

در پاسخ به این سوال که آیا قرص لیتیوم چاق‌کننده است باید گفت در برخی افراد مصرف لیتیم به بروز چاقی و افزایش وزن نیز منجر می‌شود.

 

افزایش ادرار

مصرف قرص لیتیم می‌تواند با افزایش میزان ادرار همراه باشد. بنابراین افزایش ادرار یکی دیگر از عوارض شایع لیتیوم به شمار می‌رود. 

 

سرگیجه

مصرف قرص لیتیوم گاهی به ایجاد سرگیجه هم منجر می‌شود که برای فرد چندان خوشایند نیست و مشکلاتی را در تمرکز، حرکت و انجام برخی فعالیت‌ها در او به وجود می‌آورد.

 

تاری دید

در برخی افراد عوارض لیتیوم خودش را به صورت تاری دید و دید ضعیف نشان می‌دهد. این مشکل می‌تواند در برخی از عملکردهای روزمره فرد اختلال ایجاد کند.

 

عوارض خطرناک لیتیوم

چنانچه قرص لیتیوم بیش از اندازه مصرف شود فرد را دچار عوارض خطرناک لیتیوم می‌کند. از جمله عوارض خطرناک لیتیوم که می‌تواند آسیب‌هایی را به فرد وارد کند، موارد زیر هستند:

  • تشنج
  • مشکلات تنفسی
  • تپش قلب شدید و نامنظم
  • غش کردن
  • تورم شدید زبان و گلو

  

عوارض قطع ناگهانی لیتیوم

آنچه درباره مصرف دارو، درباره هر نوع بیماری جسمی و روانی وجود دارد، کامل کردن طول دوره درمان است. زمانی که شما در پی بروز یک بیماری یا اختلال با تشخیص پزشک اقدام به مصرف دارو می‌کنید، بسیار مهم است که دوره درمان و مصرف دارو را به پایان برسانید. 
اقدام به قطع ناگهانی و ترک مصرف دارو می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را برای شما به وجود آورد. با ترک ناگهانی قرص لیتیوم بیماری دو قطبی یا افسردگی شیدایی دوباره عود می‌کند و این بار با حالت شدیدتری در فرد بروز می‌کند.
پس توجه کنید به همان اندازه که عدم مصرف خودسرانه لیتیوم مهم است، توجه به کامل شدن دوره درمان آن هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

خودکشی با لیتیوم

برخی افراد که از مشکلات روحی شدید رنج می‌برند، اقدام به خودکشی با لیتیوم را انتخاب می‌کنند. از آنجایی که مصرف ناگهانی و یک‌باره لیتیم و همچنین میزان زیاد مصرف آن می‌تواند به بروز مسمومیت لیتیوم منجر شود، خودکشی با آن زیاد انجام می‌گیرد.
مسمومیت شدید با لیتیوم همراه با واکنش‌های شدید گوارشی رخ می‌دهد و می‌تواند در زمان کوتاهی فرد را گرفتار کند.

 

نکات مهم درباره مصرف لیتیوم

اگر به تشخیص و تجویز پزشک لیتیوم مصرف می‌کنید، می‌بایست به نکات زیر درباره آن دقت کنید:

 

  • همراه با مصرف لیتیوم انواع نوشیدنی‌ها و مایعات غیر شیرین به‌ویژه آب را زیاد مصرف کنید.

 

  • برنامه غذایی خود را متعادل و منظم کنید.

 

  • به‌هیچ‌عنوان بدون تجویز پزشک و روانپزشک اقدام به مصرف لیتیوم نکنید تا به عوارض لیتیوم مبتلا نشوید.

 

  • هیچگاه کمتر یا بیشتر از مقدار دوز مصرفی، داروی لیتیوم را مصرف کنید. حتی اگر درون خود احساس بهبودی دارید، از قطع خودسرانه دارو بپرهیزید.

 

  • در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت لیتیم بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید. در صورتی که 6 ساعت به زمان مصرف نوبت بعدی مانده بود، صبر کنید تا نوبت بعدی برسد.

 

  • در صورتی که به بیماری پارکینسون، بیماری‌های تنفسی، صرع، عفونت ادراری و یا مشکلات کلیوی مبتلا هستید، حتما پیش از مصرف، به روانپزشک خود اطلاع دهید.

 

  • در صورت بارداری، شیردهی و اقدام بارداری، پیش از مصرف به روانپزشک معالج مراجعه کنید.

 

  • دارو را منظم و سر وقت مصرف کنید.

 


بهترین کلینیک روانپزشکی در تهران کجاست؟

بسیاری از افرادی که به اختلالات روانی مبتلا هستند، به دنبال حل مشکل خود نمی‌روند و یا از راه‌های اشتباه این کار را انجام می‌دهند. به همین دلیل یافتن بهترین کلینیک روانپزشکی در تهران یا هر شهر دیگری بسیار اهمیت دارد.
برای یافتن یک کلینیک روانپزشکی می‌بایست مرکزی را انتخاب کنید که نام و نشانی درست و مشخصی دارند و امکان بررسی پیشینه و سوابق آن نیز فراهم است.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر روانشناسی و روانپزشکی آماده ارائه خدمات به شماست. با ورود به سایت رسمی افق سلامت می‌توانید خدمات مرکز و رزومه درمانگران را بررسی کنید.


خدماتی که می‌توانید با مراجعه به کلینیک افق سلامت دریافت کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره خانواده، مشاوره و روانشناسی خانواده، مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان، مشاوره ازدواج، زوج درمانی، گروه درمانی، گفتار درمانی، نوروفیدبک، روانپزشکی و ... اشاره کرد.

 

سخن آخر

مصرف دارو و اقدام به دارو درمانی در رابطه با هر نوع بیماری نیاز به تشخیص تخصصی پزشک و تجویز او دارد. بنابراین مصرف خودسرانه داروها، خصوصا داروهای روان درمانی، یا حتی قطع ناگهانی مصرف آن، بسیار خطرناک است.
آگاهی از عوارض لیتیوم پیش از مصرف آن، می‌تواند نحوه مصرف آن را کنترل کرده و از بروز مشکلات جدی درباره ان جلوگیری کند. در این مطلب تلاش کردیم شما را با عوارض لیتیوم و مشکلات مرتبط با آن آگاه کنیم. 
برای آن که در مسیر سلامتی گام بردارید، همین حالا وارد سایت رسمی کلینیک افق سلامت شوید و از خدمات روان درمانی مرکز استفاده کنید. درمانگران ما از ابتدا تا انتهای مسیر سلامتی همراه با شما هستند. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/ppoj7

 

مشاهده متخصصین گفتاردرمانی

مشاهده خدمات روانپزشکی