اختلال اضطراب اجتماعی و نشانه‌های آن را بشناسیم

 

تابه‌حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که از حضور یافتن در جمع بترسید یا به خاطر این مسئله، اضطراب و استرس زیادی را تجربه کنید؟ یا از مسخره شدن توسط دیگران بترسید و بدنتان شروع به لرزیدن کند؟
شاید هریک از ما در موقعیت‌های گوناگون زندگی از قرار گرفتن در جمع‌های بزرگ یا ناآشنا و غریبه بترسیم و یا حتی خجالت‌زده شویم. این اتفاق ممکن است به طور طبیعی برای هر فردی در طول زندگی رخ دهد و پس از مدتی هم با به کارگیری روش‌های خاصی برطرف شود.
اما مواردی هم وجود دارند که این احساس خجالت و اضطراب در فرد آنچنان شدت می‌گیرد که او را از انجام فعالیت‌های روزانه و معمولی باز می‌دارد. در این شرایط اضطراب می‌تواند به نوعی اختلال تبدیل شود که فرد را به دلیل تجربه ترس و اضطراب شدید، نسبت به حضور در اجتماع، برقراری ارتباط با دیگران و انجام فعالیت‌های جمعی دلسرد و پشیمان کند.
اضطراب اجتماعی اختلالی است که فرد را برای حضور یافتن در اجتماع و انجام فعالیت‌هایی که با دیگران مرتبط است، دچار ترس بسیار شدید می‌کند.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره درمان اضطراب اجتماعی و روش‌های موثر درمان این اختلال صحبت کنیم. اگر دوست دارید اطلاعات خود را درباره این اختلال بالا ببرید و با درمان موثر آن آشنا شوید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید:

 

اضطراب اجتماعی چیست؟

اگر بخواهیم اختلال اضطراب اجتماعی یا SAD را به زبان ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که «به ترس شدید و هراسی که فرد به دلیل قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی گوناگون و تعامل و ارتباط با دیگران تجربه می‌کند، اضطراب اجتماعی می‌گویند.»
در واقع به ترس شدید از قضاوت شدن، ارزیابی منفی با تایید نشدن توسط دیگران، اضطراب یا فوبیای اجتماعی گفته می‌شود.
اضطراب اجتماعی ممکن است به دلایل گوناگونی رخ دهد که در هر فرد متفاوت با دیگری است. اما این بیماری روانشناختی به طور کلی باعث عصبی و متزلزل شدن افراد نسبت به قرار گرفتن در جمع می‌شود. کسانی که به اضطراب اجتماعی مبتلا هستند، از مدیریت ترس و استرس خود در مقابل موقعیت‌های اجتماعی ناتوانند و فشار زیادی را تجربه می‌کنند.
حتی برقراری یک ارتباط چشمی ساده که شاید از نظر خیلی افراد یک راه ارتباطی پیش پا افتاده باشد، برای افرادی با اختلال اضطراب اجتماعی بسیار دشوار است. این اختلال همه ابعاد زندگی فرد مبتلا را در برمی‌گیرد و او را از انجام طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها باز می‌دارد.
درمان اضطراب اجتماعی یکی از مهم‌ترین درمان‌های روانشناختی است که اگر توسط یک درمانگر متخصص و حرفه‌ای انجام بگیرد، می‌تواند بهبودی خوبی را برای فرد به همراه داشته باشد.

 

نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی یا SAD با نشانه‌های خاصی شناخته می‌شود که برای مدت زمان طولانی در فرد باقی مانده و او را در برخورد با جمع دچار چالش‌های جدی می‌کند. مهم‌ترین علائم و نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی را می‌توان در موارد زیر جای داد:


_ ترس شدید از برخورد و تعامل با افراد غریبه.


_ حضور یافتن در جمع‌ها و موقعیت‌های اجتماعی همراه با ترس و اضطراب شدید.


_ ترس از بروز نشانه‌های بیرونی مانند لرزش بدن، قرمز شدن صورت و ... . 


_ نگرانی شدید از اینکه دیگران متوجه عصبی بودن فرد شوند.


_ اجتناب زیاد از صبحت کردن در جمع یا در حضور افراد غریبه.


_ دوره کردن موقعیت‌های پیشین، یادآوری و تحلیل رفتارهایی که در گذشته انجام شده است.


_ ترس از قرار گرفتن در موقعیتی که ممکن است فرد در آن قضاوت یا ارزیابی شود. 


_ دوری از شرایطی که ممکن است افراد را در مرکز توجه دیگران قرار دهد.

 


 در مواردی اختلال اضطراب اجتماعی با علائم و نشانه‌های فیزیکی همراه است که می‌توان آن را در فرد مبتلا به این اختلال مشاهده کرد. مهم‌ترین علائم فیزیکی که در موقعیت ترس و اضطراب برای فرد ایجاد می‌شود، باید به موارد زیر اشاره کرد:

_ تعریق زیاد
_ لرزش درون و بیرون بدن
_ سرگیجه
_ حالت تهوع
_ سرخ شدن صورت
_ تنگی نفس
_ تنش‌های عضلانی، گرفتگی و ...
_ فراموشی

برخی از این علائم ممکن است در بعضی از بیماران بروز کند و در بعضی دیگر ظاهر نشود. اما به طور کلی، سه نشانه مشترک و بسیار مهم در میان افرادی که به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا می‌شوند وجود دارد:


_ ترس از قرار گرفتن در مرکز توجهات
_ هراس از قضاوت شدن و ارزیابی توسط دیگران
_ ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن و خجالت‌زدگی در جمع


باید به این نکته دقت کنید که اضطراب در برابر قرار گرفتن در موقعیت‌های ناشناخته و یا جدید، برای هر کسی طبیعی است و به ندرت در برخی موقعیت‌های ویژه رخ می‌دهد. اما اختلال اضطراب اجتماعی زندگی روزمره و طبیعی فرد را مختل یا دچار چالش می‌کند که در این صورت می‌بایست به دنبال راهکارهای درمان اضطراب اجتماعی باشد.

 

اضطراب اجتماعی در چه موقعیت‌هایی خودش را نشان می‌دهد؟

شناخت موقعیت‌هایی که علائم و نشانه‌های اضطراب اجتماعی در آن بروز می‌کنند، به درمان اضطراب اجتماعی بسیار کمک می‌کند. نشانه‌هایی که درباره اضطراب اجتماعی وجود دارند، در موقعیت‌های زیر خودشان را نشان می‌دهند:


_ صحبت کردن با افراد غریبه
_ صحبت در جمع
_ ورود به مکان‌های جدید و ناشناخته
_ رفتن به مهمانی
_ قرار ملاقات‌های عاشقانه، کاری و ...
_ قرار گرفتن در مرکز توجه دیگران
_ مورد تشویق و تحسین یا انتقاد قرار گرفتن
_ صحبت کردن با تلفن، غذا خوردن و ... در مقابل دیگران
_ برقراری ارتباط چشمی با افراد دیگر
_ رفتن به مدرسه، دانشگاه یا محل کار
_ آغاز کردن مکالمه با دیگران

 

علل ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی

ریشه‌یابی و آگاهی از دلایل ابتلا به این بیماری، می‌تواند روند درمان اضطراب اجتماعی را تسریع کند و آن را به شکل موثرتری جلو ببرد. از جمله علت‌های ابتلا به اضطراب اجتماعی باید به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل ژنتیکی

هنوز به طور قطعی اثبات نشده است که عوامل ژنتیکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است یا نه. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این بیماری در برخی از خانواده‌ها بیش از دیگران شیوع دارد و می‌توان آن را ناشی از عوامل ژنتیکی دانست.

 

یادگیری در محیط

به نظر می‌رسد که اضطراب اجتماعی به مقدار زیادی به دلیل محیطی که فرد در آن قرار دارد و در پی یادگیری اتفاق می‌افتد. بنابراین ممکن است فرد با تجربه یک اتفاق ناخوشاند در حضور دیگران، از قرار گرفتن در میان جمع هراس داشته باشد.

 

تجربیات منفی در کودکی

افرادی که در دوران کودکی خود، اتفاقت منفی مانند مسخره شدن از سوی دیگران، توهین و تحقیر توسط افراد دیگر، روزگویی، طرد شدن، درگیری‌های خانوادگی و ... را تجربه کرده‌اند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به اضطراب اجتماعی قرار دارند.

 

نقص‌های بدنی یا کلامی

گاهی وجود نقص در اندام‌‌های بدن و چهره و یا عدم توانایی در روان صحبت کردن مانند لکنت زبان و ... باعث ایجاد اضطراب اجتماعی در فرد می‌شود.

 

روش‌های درمان اضطراب اجتماعی

درمان اضطراب اجتماعی موضوع مهمی به شمار می‌رود که هر چه زودتر برای آن اقدام کنید، به بهبودی خود نیز بیشتر کمک کرده‌اید. روش‌های گوناگونی برای درمان اضطراب اجتماعی وجود دارند که می‌توانید در جهت بهبودی و کاهش علائم آن به کار بگیرید:

 

روان درمانی

یکی از موثرترین روش‌های درمان اضطراب اجتماعی روان درمانی است که با ریشه‌یابی مشکل، به شکل قابل توجهی علائم و نشانه‌های بیماری را به حداقل می‌رساند. روان درمانی با کمک روانشناس یا مشاور متخصص انجام می‌گیرد و از جمله درمان‌های موثری به شمار می‌رود که نیازمند پیگیری صحیح و صبوری برای دستیابی به نتیجه است. 
در روش روان درمانی برای درمان اضطراب اجتماعی روان درمانگر به بررسی علل و ریشه‌های بروز بیماری می‌پردازد و با ارائه راهکارهای عملی، سعی در کاهش و بهبودی آن دارد. 

 

دارو درمانی

از دیگر شیوه‌هایی که برای درمان اضطراب اجتماعی به کار می‌رود، می‌توان به دارو درمانی اشاره کرد. باید به این نکته توجه کنید که دارو درمانی به تنهایی فقط نتیجه مقطعی و کوتاه مدتی را به دنبال دارد و بهتر است این شیوه درمان همراه با جلسات روان درمانی و مشاوره انجام گیرد. به این شکل نتیجه‌ای که از درمان انتظار دارید، برای شما حاصل می‌شود.
عموما داروهایی که برای بهبود افسردگی و اضطراب تجویز می‌شوند، برای درمان اضطراب اجتماعی هم به شکل موثری عمل می‌کنند. فراموش نکنید که دارو درمانی فقط باید به تشخیص و تجویز روانپزشک متخصص انجام گیرد و مصرف خودسرانه داروهای ضد اضطراب نه تنها کمکی به بهبودی نمی‌کند، بلکه شرایط را سخت‌تر هم می‌کند.

 

بهترین مرکز برای درمان اضطراب اجتماعی

درمان اضطراب اجتماعی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که افراد درگیر با این بیماری دارند. برای درمان این بیماری، می‌بایست به شیوه‌های تخصصی و روی بیاورید تا از نتیجه مثبت آن مطمئن شوید. 
پیدا کردن بهترین مرکز برای درمان اضطراب اجتماعی کار چندان آسانی نیست و به تحقیق و بررسی دقیق نیاز دارد. برای این منظور می‌توانید از روش‌هایی مانند جست‌وجوی اینترنتی یا پرسش از افراد باتجربه در زمینه درمان‌های روانشناختی کمک بگیرید. 
به سراغ کلینیک‌ها و مراکزی بروید که نام و نشانی مشخصی دارند و امکان بررسی پیشینه و سوابق آن‌ها به راحتی ممکن است. همچنین رزومه کاری و تحصیلی درمانگران کلینیک را به خوبی بررسی کنید و با توجه به مشکل خود، درمانگر مناسب را انتخاب کنید.
کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در زمینه‌های گوناگون روانشناختی آماده ارائه خدمات درمانی در حوزه سلامت روان به شماست.
  حوزه‌هایی که در کلینیک افق می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، شامل موارد زیر هستند:


_ مشاوره و روان درمانی فردی
_ مشاوره و روانشناسی خانواده
_ مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان
_ مشاوره پیش از ازدواج
_ مشاوره و روان درمانی زوج (زوج درمانی)
_ گفتار درمانی
_ گروه درمانی
_ نوروفیدبک
_ روانپزشکی
با ورود به سایت رسمی افق سلامت این امکان را دارید که با بررسی رزومه کاری و تحصیلی درمانگران، از خدمات روان درمانی و مشاوره مرکز استفاده کرده و با خیال آسوده برای درمان مشکلات روانشناختی خود اقدام کنید.

 

سخن آخر

اضطراب اجتماعی یکی از مهم‌ترین اختلالات روانشناختی است که افراد زیادی را درگیر می‌کند و می‌تواند روند زندگی طبیعی آن‌ها مختل کند. به همین دلیل درمان اضطراب اجتماعی اهمیت زیادی دارد و هر چه زودتر پیگیری شود، سریعتر هم می‌تواند بیمار را به مسیر طبیعی زندگی برگرداند.
اگر به سلامت روان خود اهمیت می‌دهید، از همین امروز برای بهبودی و قدم گذاشتن در این مسیر آماده شوید. درمانگران ما از ابتدا تا انتهای مسیر درمان را همراه با شما هستند و تنهایتان نخواهند گذاشت.

 

لینک کوتاه:

zood.link/ghwjk

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی