شکست عاطفی و راهکارهای موثر مقابله با آن

 

 تابه‌حال به شکست عاطفی دچار شده‌اید؟ شکست عاطفی به عنوان یکی از دردناک‌ترین تجربیات زندگی معرفی می‌شود که می‌تواند شما را با فرآیند سوگ مواجه کند. تجربه شکست عاطفی منجر به تجربه بسیاری از هیجانات منفی مانند خشم، افسردگی و ... می‌شود و اگر این هیجانات را به موقع کنترل نکنید، می‌تواند به مشکلات بزرگتری در زندگی، رابطه و ... بینجامد.

درمان شکست عاطفی و ضربه‌های ناشی از آن، نیازمند گذر زمان و فروکش کردن درست و اصولی هیجانات و احساسات است.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با معنی شکست عاطفی و راهکارهای درمان آن آشنا کنیم. اگر دوست دارید در مواجهه با این تجربه ناخوشایند بهتر عمل کنید و درباره چگونگی برخورد با موقعیت شکست عاطفی بیشتر بدانید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید:

 

شکست عاطفی چیست؟

وجود عشق می‌تواند زیباترین تجربه زندگی هر فرد باشد که اگر در زمان مناسب و به درستی رخ دهد، نیاز به عشق و دوست داشتن هر فرد، که از جمله نیازهای اولیه زندگی اوست، ارضا خواهد شد.

اما در مواردی هم اتفاق می‌افتد که در جریان یک رابطه عشقی و عاطفی، با شکست یا سرخوردگی مواجه می‌شوید. 

شاید تابه‌حال عبارت شکست عشقی را زیاد شنیده و یا در میان شوخی‌های دوستانتان از عبارت شکست عشقی استفاده کرده باشید. اما بهتر است معنی دقیق و تخصصی شکست عاطفی و مفهوم آن را بدانید تا در صورت مواجهه با آن شیوه صحیح مدیریت و کنترل آن را به کار ببرید.

شکست عاطفی به شرایطی گفته می‌شود که فرد طی آن کسی را که بی‌اندازه دوست دارد و به او عشق می‌ورزد، از دست می‌دهد. تجربه طرد شدن و کنار گذاشته شدن از سوی کسی که رابطه عاطفی عمیقی با اون دارید، می‌تواند شما را با فرآیندی دقیقا مشابه فرآیند مرگ عزیزان روبه‌رو کند و مجموعه‌ای از احساسات و عواطف ناخوشایند و دردناک را به شما منتقل کند.

به همین دلیل توصیه می‌شود که شکست عاطفی را به عنوان بخشی از مهم‌ترین آسیب‌های روحی و روانی در زندگی، جدی بگیرید و پس از مواجهه با این تجربه ناخوشایند، بلافاصله برای درمان آن اقدام کنید.

 

راهکار رهایی از شکست عشقی

ما در مواجهه با هر نوع مشکلی به دنبال راهکارهای بیرون آمدن از آن می‌گردیم. راهکارهایی که می‌توانیم به کمک آن‌ها از موقعیت خطر، بیماری، شکست و ... خارج شویم.

اگرچه هیچ نوع فرمول جادویی و قطعی برای رهایی از شکست عاطفی وجود ندارد، اما مکانیزم‌ها و اصول موثری برای عبور کردن از این موقعیت ناخوشایند وجود دارد که می‌تواند شما را در مسیر پذیرش و حل این مساله یاری کند. راهکار شکست عشقی و درمان آن را می‌توان در موارد زیر جای داد:

 

1. احساساتتان را روی کاغذ بیاورید

سعی کنید پس از رخ دادن شکست عاطفی احساساتتان را روی کاغذ بیاورید و یا درباره حس‌هایی که تجربه می‌کنید با یک نفر صحبت کنید. باید در نظر بگیرید که سرکوب احساسات در مواجهه با شکست‌های عاطفی، شایع‌ترین تکانه است که اصرار به انجام آن و دوری از برون‌ریزی عاطفی و احساسی، می‌تواند شما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند.

پس از تجربه شکست عاطفی مجموعه‌ای از احساسات بد همانند خشم، ناراحتی، افسردگی، احساس طرد شدن و یا نگرانی درباره آینده در شما به وجود می‌آید. بنابراین برون‌ریزی احساسی و بیان احساسات به هر طریقی، می‌تواند به طرز قابل توجهی در آرام‌تر شدن و طی کردن سالم این فرآیند مفید باشد.

 

2. فعال باشید

اگرچه پس از تجربه شکست عاطفی و هیجانات ناخوشایند آن تمایل برای هر نوع فعالیتی به شدت کاهش یافته و میل به انزوا بیشتر می‌شود، اما باید این را در نظر بگیرید که با انجام فعالیت‌های مختلف امکان کمتر کردن دردهای جسمی و روحی را به دست می‌آورید.

پیاده‌روی و یا ورزش‌های گروهی مانند یوگا و زومبا شما را برای گذر از این دوران بسیار کمک می‌کند. توجه داشته باشید که در انجام فعالیت و ورزش‌ها زیاده‌روی نکنید.

 

3. مسائل خوشایند زندگی را به یاد بیاورید

شکست عاطفی شما را با موقعیتی مواجه می‌کند که فقط افکار ناراحت‌کننده و موقعیت‌های ناخوشایند را به یادآورید. اگر این روند کنترل و درمان نشود، در نهایت به افسردگی، انزوا و در حالت‌های شدید، به ناامیدی و افکار منفی یا اقدام به خودکشی منتهی می‌شود.

با کمک دوستی که به او اعتماد دارید یا فرد دیگری که در دایره امن زندگی شماست، مسائل خوشایند و مثبت زندگی‌تان را به یاد بیاورید.

 

4. کارهایی را که دوست دارید انجام دهید

شکست عشقی می‌تواند آنقدر سخت و شوکه‌کننده اتفاق بیفتد که توان انجام کارها، به‌ویژه کارهایی را که قبلا به آن‌ها داشته‌اید، از شما بگیرد. اما باید بدانید مشغول شدن به کارهایی که مورد علاقه شماست، هر چند کوچک باشد، می‌تواند شما را برای گذر از این مرحله سخت زندگی کمک کند.

 

5. نشخوار فکری نکنید

پس از مواجهه با شکست عاطفی و از دست دادن فردی که با او رابطه عشقی عمیقی دارید، افکار گوناگون به سمت شما هجوم می‌آورند. اما توجه کنید که نشخوار فکری و فکر کردن به ابعاد و زوایای رابطه‎ای به پایان رسیده، یادآوری رفتارها و عملکردها، حرف‌ها و ... فقط به خستگی روحی شما می‌انجامد. بنابراین خودتان را از دست نشخوار فکری رها کرده و به جای اینکه درجا بزنید، به سمت جلو حرکت کنید.

 

6. از خدمات حرفه‌ای و کمک متخصص استفاده کنید

پس از ایجاد شکست عاطفی و تجربه این احساس ناخوشایند، ممکن است افراد زیادی از جمله دوستان، اعضای خانواده و ... راهکارهایی را برای رها شدن از افکار منفی به شما پیشنهاد کنند. اما در برخی موارد نه‌تنها راهکارهای آن‌ها برای حل مشکل مفید نیست، بلکه بیشتر مشکل‌ساز خواهد شد.

در این شرایط بهترین کار استفاده از خدمات حرفه‌ای روان درمانی و کمک گرفتن از یک متخصص کارآزموده است. فراموش نکنید فردی که در این حوزه تحصیلات مرتبط و کافی و تخصص‌های مورد نیاز را دارد، بسیار بهتر و اصولی‌تر شما را راهنمایی می‌کند.

خدمات حرفه‌ای روانشناسی و مشاوره را می‌توانید از درمانگران متخصص و کارآزموده در کلینیک‌های روانشناسی و مراکز مشاوره دریافت کنید.

 

راه های جلوگیری از شکست عاطفی

در بسیاری از موارد منتهی شدن یک رابطه به شکست عشقی و عاطفی، متاثر از رفتارهای خود ما است. در واقع می‌توان گفت زنگ خطرهایی در هر رابطه وجود دارند که توجه به این زنگ‌ خطرها و اصلاح آن‌ها می‌توانند به جلوگیری از بروز شکست عاطفی کمک کنند.

از جمله عواملی که به عنوان راه های جلوگیری از شکست عاطفی و زنگ خطرهای آن معرفی می‌شوند، موارد زیر هستند:

1. هدف مشخصی در زندگی داشته باشید

تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مشخص در زندگی، کمک می‌کند که شخصیت مستحکم و مستقلی را برای خودتان ایجاد کنید. افراد بی‌هدف عموما شخصیت محکمی ندارند و در رابطه علطفی خود آسیب‌پذیر هستند. بنابراین بیش از دیگران در معرض شکست عاطفی قرار می‌گیرند.

 

2. از احساس تنهایی رها شوید

احساس تنهایی شدید و نداشتن روابط سالم، گرم و صمیمی با خانواده و دوستان می‌تواند شما را به کمترین توجه از جانب جنس مخالف جذب کند. این شرایط موقعیتی را به وجود می‌آورد که آسیب‌پذیر باشید و رابطه شما به دلیل انتخاب‌های نادرست، با شکست عاطفی مواجه شود.

 

3. خودتان را ارزشمند بدانید

اعتمادبه‌نفس پایین، احساس بی‌ارزشی و تحقیر خود، مهم‌ترین عامل شکست عاطفی است. اگر می‌خواهید یک رابطه عاطفی سالم و حقیقی را تجربه کنید، می‌بایست خودتان را فرد با ارزشی بدانید تا به سمت انتخاب‌های غلط یا افراد اشتباه حرکت نکنید.

 

4. به اندازه ارتباط برقرار کنید

همیشه در دسترس بودن و بیش‌از اندازه ارتباط برقرار کردن با فردی که با او رابطه عاطفی و عشقی دارید، آفت بسیار مهمی در رابطه است. 

یادتان باشد با برقراری رابطه عاطفی، خودتان را فراموش نکنید و سطحی از فضای شخصی و فردی را برای خودتان به وجود آورید.   

 

وارد شدن به رابطه جدید پیش از درمان شکست عاطفی

شاید تاکنون با افراد زیادی برخورد کرده باشید که معتقدند ورود به یک رابطه جدید، پیش از درمان شکست عاطفی، به فراموش کردن درد و ناراحتی کمک می‌کند. یادتان باشد این یک اشتباه رایج و بسیار آسیب‌زننده است که افراد در طول زندگی عاطفی خود آن را انجام می‌دهند. 

تا زمانی که هیجانات و مسائل مربوط شکست عاطفی شما کنترل و حل نشده است، ورود به یک رابطه جدید برای فراموش کردن آن کار بسیار غلطی است. چراکه می‌تواند شما را با شکست‌ها و مشکلات جدید روبه‌رو کند که در نهایت فروپاشی روانی شما را به دنبال بیاورد.

این مسئله به سن، جنسیت، تحصیلات و موقعیت اجتماعی شما هم ربطی ندارد. بنابراین در هر موقعیتی که هستید و یا هر چند سال که دارید و ... تا زمانی که مشکلات شکست عاطفی خود را به شکل اصولی و از راه درست حل نکرده‌اید، وارد شدن به یک رابطه جدید کار بسیار اشتباهی است. راهکار شکست عاطفی و مواجهه با آن در درمان اصولی آن است و اینگونه راهکارها به هیچ عنوان تاثیر مثبتی ندارند.

 

روانشناس چه نقشی در پذیرش و درمان شکست عاطفی دارد؟

در زندگی با موقعیت و مشکلاتی برخورد می‌کنیم که به تنهایی از عهده حل آن‌ها برنمی‌آییم. در این موارد رجوع به افرادی که تخصصی در حل مسائل ندارند و یا از روی تجربه ناقص و قضاوت شخصی خودشان راهکاری را ارئه می‌کنند، می‌تواند شرایط را بحرانی‌تر کند.

باید بدانید همانطور که در مواجهه با خرابی خودروی خود بلافاصله تعمیرکار خودرو مراجعه می‌کنید، یا هنگام بروز بیماری جسمی، درمان خود را از طریق پزشک متخصص پیگیر می‌شوید، در برابر حل مشکلات روحی و روانی و انواع هیجانات و شکست‌ها نیز به حضور یک متخصص نیازمندید.

مراجعه به یک روانشناس و مشاور کارآزموده که به خوبی با اصول روان درمانی آشنا است، تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت درمان و بهتر شدن حال شما دارد.

در زمینه شکست عاطفی و کنترل و مدیریت و احساسات منفی ناشی از آن نیز بهتر است از یک روان درمانگر کمک بگیرید. روانشناس با ریشه‌یابی مشکل شما و ارائه راهکارهای مناسب و کاربردی، می‌تواند تا حد زیادی حس منفی و ناراحت‌کننده شکست عشقی را برای شما بر طرف کند.

کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با دارا بودن کادری مجرب از روان درمانگران حوزه‌های گوناگون مانند مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره کودک و نوجوان، خانواده درمانی، زوج درمانی، گروه درمانی، گفتار درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، روانپزشکی و ... آماده ارائه خدمت به شماست.

شما این امکان را دارید که با ورود به سایت رسمی افق سلامت به آدرس ... با خدمات روان درمانی این مرکز، درمانگران کلینیک و رزومه کاری و تحصیلی آن‌ها آشنا شوید.

 

سخن آخر

شکست عاطفی اتفاق تلخ و ناگواری است که احساسی شبیه به تجربه از دست دادن به خاطر مرگ را به شما منتقل می‌کند. شاید در بسیاری از موارد ما نتوانیم از بروز شکست عاطفی جلوگیری کنیم، اما می‌توانیم با به‌کارگیری روش‌های درست و اصولی به خوبی آن را مدیریت و کنترل کنیم.

اگر در طول زندگی خود با شکست عشقی و پیامدهای ناخوشایند آن روبه‌رو شدید، با مراجعه به یک روان درمانگر متخصص، آن را مدیریت کنید.

درمانگران ما در کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت، شما را از ابتدا تا انتهای این مسیر همراهی خواهند کرد. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/mi8f6

 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی