مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین؛ مسیر سبز سلامتی

 

چند لحظه تصور کنید که دیگر قادر به صحبت کردن نیستید و برای ادای کلمات و بیان جملات باید زحمت زیادی را متحمل شوید. سخت و یا شاید ترسناک است؛ نه؟

می‌توان گفت که توانایی گفتار و حرف زدن مهم‌ترین توانایی انسان برای برقراری ارتباط با دنیای اطراف است و به کمک زبان و بیان می‌تواند منظور خود را به دیگران برساند. به همین دلیل به این بخش از توانایی انسان توجه ویژه‌ای می‌شود.

نعمت صحبت کردن و یا روان صحبت کردن، چیزی است که همه افراد از آن برخوردار نیستند و مشکل در سخن گفتن آن‌ها، به دلایل مختلفی روی داده است. به همین دلیل با پیشرفت علم و روش‌های درمانی، شیوه‌ای برای درمان گفتار نیز به کار می‌رود که در قالب گفتار درمانی حضوری یا مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین انجام می‌گیرد.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم شما را با گفتار درمانی آنلاین و تاثیر این نوع درمان را در روان صحبت کردن آشنا کنیم.

اگر دوست دارید درباره مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین بیشتر بدانید و با روش‌های آن آشنا شوید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

 

گفتار درمانی چیست؟

اولین سوالی که معمولا درباره درمان زبان و گفتار مطرح می‌شود این است که گفتار درمانی چیست و چگونه انجام می‌گیرد. پس بهتر است پیش از هر توضیحی درباره روش‌های گفتار درمانی یا شناخت بهترین گفتار درمانی در تهران درباره این حوزه بیشتر بدانیم.

گفتار درمانی که با نام پاتولوژی گفتار و زبان هم شناخته می‌شود، شاخه‌ای از توانبخشی است که اختلالات مرتبط با زبان و گفتار را بررسی می‌کند. این بخش از درمان فقط به توانایی صحبت کردن محدود نمی‌شود. بلکه طیف گسترده‌تری را در برمی‌گیرد که فراتر از توانایی صحبت کردن است.

بسیاری از افراد گفتار و زبان را یک چیز واحد می‌دانند. در صورتی که اینطور نیست. زمانی که شما صحبت می‌کنید، بخشی از فرایند صحبت کردن در ذهن شما اتفاق می‌افتد. به این شکل که برای انتخاب کلمات و ترتیب جمله‌ها ابتدا آن را در ذهنتان انجام می‌دهید. به این فرایند ذهنی زبان گفته می‌شود. اما بخشی از فرایند صحبت کردن که به کمک عضلات حنجره، ریه و ... به تولید صداها و آواها منجر می‌شود، گفتار نام دارد.

بنابراین زمانی که از گفتار درمانی حضوری یا مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین صحبت می‌کنیم، هم گفتار و هم زبان را در نظر داریم.

 

گفتار درمانگر کیست؟

گفتار درمانگر، درمانگر متخصص گفتار و زبان است که با تکیه بر دانش و تخصص خودش، می‌تواند در رفع یا بهبود این مشکل موثر باشد. کسی که به عنوان گفتار درمان شناخته می‌شود، در ارائه مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین و حضوری تخصص دارد.

در بسیاری از موارد کار گفتار درمان با طیف وسیعی از درمانگران در حوزه‌های گوناگون مانند متخصص مغز و اعصاب، روانشناس، متخصص گوش و حلق و بینی، شنوایی شناس، روانپزشک و ... در ارتباط است. به این شکل یک درمان چند جانبه و موثر برای رفع مشکل بیمار و بهبودی سریع او اتفاق می‌افتد.

 

چه مواردی شامل گفتار درمانی می‌شود؟

مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد که به کمک گفتار درمانی و تمرین‌های مرتبط با گفتار و زبان قابل درمان است. از جمله مهم‌ترین مشکلاتی که به کمک مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین قابل درمان است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

لکنت زبان

لکنت زبان اختلالی است که در گفتار بروز می‌کند و در آن فرد قادر نیست که کلمات را راحت ادا کند. در واقع لکنت به حالتی می‌گویند که در آن صداها، هجاها یا کلمات به شکل پرتکرار یا طولانی‌تر از حد معمول بیان می‌شوند.

درمان لکنت به صورت آنلاین یکی از موثرترین درمان‌ها در زمینه گفتار درمانی است.

 

اختلالات صوت

اختلال صوتی از دیگر مشکلاتی است که باید به کمک مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین یا حضوری بهبود یابد. در این نوع اختلالات فرد توانایی بسیار کمی روی صدای خود برای تلفظ کلمات دارد.

 

اختلالات تلفظی و تولیدی

اختلالات تلفظی و تولیدی، اختلالاتی هستند که به مشکلات ادای درست حروف و هجاها مرتبط می‌شود. برای مثال گفتار درمانی حرف ر یکی از شایع‌ترین مواردی است که افراد برای درمان آن به گفتار درمانگر مراجعه می‌کنند.

 

اختلال بیانی

اختلال بیانی به آن دسته از اختلالاتی گفته می‌شود که افراد در چینش درست کلمات در کنار هم و ساختن یک جمله کامل مشکل دارند. مثلا توانایی کافی را برای قرار دادن درست فعل، فاعل و ... را ندارند.

اختلال بیانی عموما در افرادی که به سندروم داون مبتلا هستند و یا اختلالات شنوایی  آسیب شنوایی دارند بیشتر دیده می‌شود.

 

اختلال پذیرنده

زمانی که فرد در درک و پذیرش صحبت دیگران ناتوان باشد و مهارت کافی را درباره آنچه دیگران بیان می‌کند، نداشته باشد، به عنوان فرد مبتلا به اختلال پذیرنده شناخته می‌شود.

معمولا افرادی که به اختلال پذیرنده مبتلا هستند، در مقابل صحبت دیگران بی‌توجه یا بی‌علاقه تصور می‌شوند. افراد مبتلا به اوتیسم، آسیب شنوایی و همچنین آسیب مغزی به طور مشخص با این اختلال مواجه‌اند.

 

دیس آرتری

دیس آرتری حالتی است که فرد در آن قدرت کنترل عضلات مورد نیاز برای گفتار را ندارد. این اختلال باعث کندی یا ایجاد کمبود در گفتار می‌شود و توانایی فرد را برای بیان جملات بسیار کاهش می‌دهد. 

دیس آرتری در بیمارانی با مشکل سیستم عصبی دید می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت گفتار درمانی بزرگسالان در دسته گفتار درمانی اختلال دیس آرتری جای می‌گیرد.

 

چرا گفتار درمانی اهمیت دارد؟

موقعیتی را تصور کنید که در یک جمع نمی‌توانید به درستی حرف بزنید و یا قادر به رساندن منظور خود به دیگران نیستید. در این حالت چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ 

ناراحت و نگران می‌شوید و یا احساس خجالت می‌کنید؟

با تصور این موقعیت می‌توانید اهمیت گفتار درمانی را بیشتر درک کنید. مهم‌ترین مواردی که می‌توانند اهمیت مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین را بهتر بیان کنند، موارد زیر هستند:

 

1. افزایش اعتمادبه‌نفس

ناتوانی در صحبت کردن و یا انتقال خواسته و منظور خود به دیگران می‌تواند به مقدار زیادی اعتمادبه‌نفس شما را تضعیف کند و یا باعث شود به خاطر نگرانی از مسخره شدن و ... از اجتماع فاصله بگیرید.

گفتار درمانی کمک می‌کند که با یادگیری و بالا بردن توانایی خود در صحبت کردن، اعتمادبه‌نفس خود را بازیابی کنید.  

 

2. برقراری ارتباط

بیشترین میزان ارتباط شما با افراد مختلف، از طریق گفتار و زبان است. زمانی که به هر دلیلی توانایی گفتاری و زبانی خود را از دست می‌دهید و یا در آن ضعیف می‌شوید، برقراری ارتباطتان هم با افراد دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

به دلیل اهمیت بالای برقراری ارتباط با دیگران، انجام گفتار درمانی و تلاش برای بهبود این توانایی بسیار مهم تلقی می‌شود.

 

3. فهم و درک سریع‌تر مطالب

زمانی که برای بهبود یافتن و درمان یک مشکل به مشاوره تلفنی گفتار درمانی روی می‌آورید، در واقع به خودتان کمک می‌کنید که مطالب را هرچه بهتر و سریع‌تر درک کنید. 

 

گفتار درمانی حضوری بهتر است یا مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین؟

بسیاری از افراد برای مراجعه به گفتار درمانگر، میان انتخاب کلینیک گفتار درمانی آنلاین و حضوری سردرگم‌اند. شاید اگر چند سال پیش و قبل از گسترش اینترنت و وسایل ارتباطی، صحبت از مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین می‌شد، تعجب می‌کردید و یا آن را غیر واقعی می‌دانستید.

اما امروزه به لطف دسترس همگانی به اینترنت و تنوع وسایل ارتباط جمعی، می‌توان به راحتی روش مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین را انتخاب کرد.

باید به این نکته توجه کنید که مدت زمان گفتار درمانی آنلاین و حضوری، میزان تخصص گفتار درمانگر و همچنین کیفیت برگزاری جلسات هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. بنابراین تفاوتی ندارد که شما مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین را انتخاب می‌کنید و یا روش‌های حضوری آن را ترجیح می‌دهید. در هر صورت اگر به شکل مداوم و منظم در جلسات شرکت کرده و با درمانگر خود همکاری کنید، به نتیجه مطلوب می‌رسید.

انتخاب مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین یا برگزیدن مشاوره گفتار درمانی حضوری کاملا به شرایط و موقعیت و تمایل شما بستگی دارد. البته در برخی موارد نیز درمانگر تشخیص می‌دهد که روش مشاوره گفتار درمانی آنلاین برای شما موثرتر است و یا روش‌های حضوری.

در نهایت باید روی این مسئله تاکید کنیم که هیچ خوب یا بدی در روش‌های گفتار درمانی وجود ندارد و تقریبا 90 درصد موثر بودن درمان به مداومت در آن و تخصص درمانگر وابسته است.

 

مزایای مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین

مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین مزایای زیادی دارد که با اطلاع از آن‌ها می‌توانید هر چه بهتر و راحت‌تر انتخاب خود را قطعی کنید.

1. امکان مشاوره از راه دور

اگر محل زندگی شما از مراکز گفتار درمانی بسیار دور است و در فاصله مکانی زیادی از آن قرار دارید، مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که بدون نگرانی از فاصله مکانی و وقفه در جلسات درمان، برای دستیابی به بهبودی تلاش کنید.

2. صرفه‌جویی در زمان

برای مراجعه حضوری، باید زمانی را به رفت‌وآمد اختصاص دهید و ممکن است مدتی را در ترافیک معطل شوید. اما مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین بدون هیچگونه اتلاف زمان، شما را برای دریافت مشاوره یاری می‎کند.

3. کاهش نگرانی برای بیماری و محدودیت جسمی

محدودیت جسمی و یا بیماری، در بسیاری از موارد می‌تواند جلسات درمان را به تعویق بیندازد. اما با انتخاب مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین این امکان را دارید که به طور منظم جلسات درمانی خود را پیگیری کنید.

 

گفتار درمانی رایگان را چطور پیدا کنم؟

تصور کنید شما یک گفتار درمانگر متخصص هستید که سال‌ها درس خوانده و تلاش کرده‌اید و برای رسیدن به تخصص و جایگاهتان، هزینه زیادی را متحمل شده‌اید.

آیا نتیجه تلاش و تخصص خود را به صورت رایگان در اختیار همه افراد قرار می‌دهید؟

فراموش نکنید که وعده‌هایی مانند گفتار درمانی آنلاین رایگان یا برای فریب شما بیان می‌شوند و یا فردی که به عنوان درمانگر خدمات این حوزه را به شما ارائه می‌دهد، تخصصی در این زمینه ندارد. توجه کنید که فریب عنوان‌های پر زرق برق مانند رایگان بودن گفتار درمانی در منزل و عناوینی از این دست را نخورید. مشاوره گفتار درمانی تلفنی رایگان یا حضوری که توسط درمانگر متخصص انجام بگیرد، حتما حق ویزیت و مشاوره دارد.

 

بهترین کلینیک گفتار درمانی 

انتخاب بهترین کلینیک مشاوره گفتار درمانی تلفنی رایگان کار چندان دشواری نیست. اما باید توجه کنید که مسیر جست‌وجو را درست طی کنید و برای انتخاب یک مرکز معتبر با درمانگران متخصص، نهایت دقت خود را به کار ببرید.

جست‌وجوی اینترنتی عباراتی مانند بهترین گفتار درمانی، گفتار درمانی آنلاین و یا گفتار درمانی در گیشا و ... می‌تواند لیستی از نتایج قابل قبول را در اختیارتان قرار دهد. باید توجه کنید که کلینیک‌ها و درمانگران آن را به طور کامل از نظر پیشینه و سوابق کاری و تحصیلی، مورد بررسی قرار دهید و سپس دست به انتخاب بزنید.

کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در حوزه‌های گوناگون مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین و حضوری، مشاوره فردی، مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان، مشاوره خانواده، زوج درمانی، روانپزشکی و ... آماده خدمت‌رسانی به شماست.

با ورود به سایت رسمی افق سلامت این امکان را دارید رزومه و سوابق کاری و تحصیلی درمانگران را به خوبی مطالعه کرده و سپس با آگاهی و اطمینان کامل، دست به انتخاب بزنید.

 

سخن آخر

نعمت صحبت کردن و روان صحبت کردن، از آن دسته نعمت‌هایی است که تا زمان برخوردار بودن از آن، به درستی متوجه اهمیت آن نمی‌شویم.

مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین به کمک همه افرادی آمده است که به هر دلیلی از این نعمت محروم‌اند و برای به دست آوردنش تلاش می‌کنند. درمانگران ما در کلینیک افق سلامت برای دستیابی به سلامت روان و برخورداری از توانایی گفتار، همراه شما هستند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/mvcmf

مشاهده متخصصین روان‌سنجی

مشاهده خدمات گفتاردرمانی