مشاور خانواده خوب و نقش آن در پایداری روابط خانوادگی

اولین جایی که پس از تولد چشم باز می‌کنید کانون گرم خانواده است. محیط امن خانه و آغوش پر مهر پدر و مادر جایی است که می‌تواند شما را برای رشد و پرورش، یادگیری و آموزش آماده کند. به زبان ساده، اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی که هر فردی در سال‌های ابتدایی زندگی با آن برخورد می‌کند، خانواده است. 

امنیت، احساسات، دوست داشتن و عشق مفاهیمی هستند که در خانواده و در ارتباط با افراد خانواده شکل می‌گیرد. هر زمانی که برای یکی از اعضا، مشکلی پیش بیاید، سایر اعضای خانواده هم متاثر می‌شوند. 

بگذارید ساده‌تر صحبت کنیم. موتور یک ساعت را در نظر بگیرید که از چندین چرخ‌دنده کوچک و بزرگ تشکیل شده است. هر کدام از این چرخ‌دنده‌ها در عین اینکه به تنهایی کار مهمی را انجام می‌دهند، در ارتباط با هم کار می‌کنند. حالا تصور کنید کوچک‌ترین چرخ‌دنده با مشکل روبه‌رو شود، چه اتفاقی برای موتور ساعت می‌افتد؟ قطعا سایر چرخ‌دنده‌ها هم با مشکل روبه‌رو می‌شوند و یا به طور کامل موتور از کار می‌افتد!

خانواده دقیقا شبیه به موتور یک ساعت است که همه اعضای آن به یکدیگر وابسته‌اند و به همین دلیل حفظ آرامش، صمیمت و امنیت در آن اهمیت زیادی دارد.

مشاور خانواده خوب نقش مهمی را در حفظ این آرامش و صمیمت برعهده دارد. در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با تاثیر وجود یک مشاور خانواده خوب یا روانشناس خانواده آشنا کنیم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:

 

خانواده چه تعریفی دارد؟

خانواده تعاریف گوناگونی دارد که محققان، جامعه‌شناسان یا برخی مذاهب، آن را ارائه کرده‌اند. برای مثال محققان گروه اجتماعی، روابط هم‌خونی را به عنوان خانواده در نظر می‌گیرند. بعضی از جامعه‌شناسان قراردادها و پذیرش‌های اجتماعی یا فرزندپذیری را هم به عنوان یک خانواده در نظر می‌گیرند. در دین اسلام هم خانواده با ازدواج رسمی و شرعی زن و مرد به وجود می‌آید که دارای شخصیت حقوقی، مدنی و معنوی هستند.

به طور کلی خانواده با هر تعریفی که در نظر گرفته شود، مجموعه‌ای از افراد همدل و همراه است که در ارتباط با یکدیگر به عنوان یک کل واحد شناخته می‌شوند. اما مهم‌ترین نکته درباره این نهاد، همراهی اعضا و حفظ آرامش آن‌ها در خانواده است. به همین دلیل نقش مشاوره خانواده در ایجاد توازن میان اعضا بسیار مهم و حیاتی است.

 

چرا حفظ سلامت روان و آرامش خانواده اهمیت دارد؟

خانواده یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری رفتار فرد است. در واقع می‌توان گفت اولین آموزه‌ها و یادگیری‌ها در خانواده اتفاق می‌افتد. دو کودکی را در نظر بگیرید که یکی از آن‌ها در محیط خانوادگی متشنج و میان کشمکش پدر و مادر، دعوا و درگیری رشد کرده است و کودک دیگر در محیطی آرام و محبت‌آمیز پرورش یافته. به نظر شما روند رشد کدام کودک عادی، مناسب و معقول است؟

بدون شک حفظ آرامش، محبت و حل تعارضات خانوادگی به روش عاقلانه و پایه‌ای، اتفاقی است که به سلامت روان خانوادگی و فردی منتهی می‌شود و یک خانواده سالم و شاد را به وجود می‌آورد. مشاور خانواده خوب نقش اساسی را در ایجاد توازن میان اعضای خانواده و یادگیری رفتارهای درست آن‌ها، ایفا می‌کند.

از آنجایی که هر یک از ما اولین قدم‌ها را در محیط خانواده برمی‌داریم، پس حفظ سلامت روان و آرامش در خانواده هم یکی از ضروریات زندگی ماست. یک مشاور خانواده خوب می‌تواند مرجع امن و مطمئنی برای رفع تضاد و تعارض‌ها و مشکلات خانوادگی باشد.

بسیاری از اوقات اتفاق می‌افتد که والدین با یکدیگر، والد و فرزند یا حتی فرزندان یک خانواده با هم یا به تنهایی دچار مشکلاتی می‌شوند که حل آن‌ها در محیط خانه ممکن نیست. در این صورت مراجعه حضوری یا آنلاین به مرکز مشاوره خانواده یا ارتباط با یک مشاور خانواده خوب می‌تواند بهترین مسیر را برای رفع مشکلات، پیش پای شما قرار دهد.

 

ویژگی‌های یک مشاور خانواده خوب چیست؟

بسیاری از افراد برای یافتن یک مشاور خانواده خوب دچار چالش هستند و نمی‌دانند دقیقا چه مشاوری با کدامیک از ویژگی‌ها برای آن‌ها مناسب‌تر است. زمانی که به دنبال یک تجربه مشاوره خوب برای خانواده هستید، بهتر است این ویژگی‌ها را در نظر بگیرید:

1. مشاور خانواده خوب فردی است که تحصیلات مرتبط با رشته مشاوره روانشناسی خانواده را دارد. بنابراین هر فردی با هر سطح از دانایی نمی‌تواند به عنوان مشاور خانواده خوب انتخاب شود.

2. مشاور خانواده خوب به‌ویژه در جلسات ابتدایی مشاوره، شنونده بسیار خوبی برای صحبت‌های تک‌تک اعضای خانواده است. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که تقریبا همه مشاوران و روانشناسان به دلیل اقتضای شغلی و تحصیلی خودشان، شنوندگان بسیار خوبی هستند. اما به طور کلی مشاوری را به عنوان روانشناس خانواده انتخاب کنید که صبور باشد و به خوبی صحبت‌ها را بشنود.

3. بسیاری از افراد از ترس اینکه مورد قضاوت قرار گیرند، ترجیح می‌دهند که به جلسات روان درمانی خانواده مراجعه نکنند. در حالیکه یک مشاور خانواده خوب کاملا به دور از هر گونه پیش‌داوری و قضاوت، سعی در حل مشکلات خانوادگی شما دارد.

4. زمانی که برای انتخاب یک مشاور خانواده خوب به سایت روانشناسی خانواده مراجعه می‌کنید و یا با پرسش از افراد باتجربه به دنبال یک درمانگر کارآزموده می‌گردید، بهتر است فردی را انتخاب کنید که از رازداری و حفظ حریم زندگی‌تان توسط او مطمئن هستید. بهترین کار این است درمانگرانی را انتخاب کنید که سابقه بسیار درخشانی در رازداری و حفظ اسرار مراجعه‌کننده دارند.

 

مهم‌ترین دلایل برای مراجعه به مشاور خانواده چیست؟

امروزه شکل روابط، سبک زندگی و ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر آنقدر دچار تغییر و تحول شده است که می‌توان در هر دوره‌ای از زندگی دلایل گوناگونی را برای مراجعه به مشاوره خانواده پیدا کرد.

درک شرایط یکدیگر و رسیدن به فهم مشترک

در بسیاری از موارد ریشه مشکلات و تعارضات خانوادگی، درک نکردن شرایط یکدیگر است. رسیدن به یک فهم مشترک از مشکلات، آسیب‌ها و شرایط یکدیگر اولین دلیل برای انجام مشاوره خانواده حضوری یا جلسات مشاوره خانواده آنلاین است. 

ایجاد فضای صمیمی و گرم میان اعضا

شاید این اتفاق در هر خانواده‌ای رخ دهد که در طول زمان روابط میان اعضا کمی سرد شود و صمیمیت قبل را از دست بدهد. اما زمانی که این تغییر در روابط تا حد زیادی خودش را بروز می‌دهد و یا ادامه‌دار می‌شود، بهتر است برای مراجعه به یک مشاور خانواده خوب اقدام کنید. اگر احساس می‌کنید صمیمیت میان اعضای خانواده‌تان بسیار کم شده یا هر کسی تمایل به تنهایی و گوشه‌گیری از باقی اعضا دارد، دلیل بسیار مهمی برای مراجعه به مرکز مشاوره خانواده به شمار می‌رود.

اعتیاد یکی از اعضا

اعتیاد مسئله‌ای است که امکان دارد برای هر یک از اعضای خانواده مانند پدر، مادر یا فرزندان رخ دهد. اعتیاد اعضا می‌تواند عواقب روانی زیادی را برای خانواده به بار آورد که اثرات مخرب آن تا سال‌ها باقی می‌ماند. برای درمان به موقع و یادگیری چگونگی روبه‌رو شدن با این اتفاق، حضور یک مشاور خانواده خوب در کنار شما بهترین راهکار است.

از دست دادن یکی از اعضای خانواده

اتفاقاتی مانند از دست دادن اعضای خانواده به دلایل مختلفی مانند فوت کردن یا ترک خانواده، از جمله اتفاقاقی است که می‌تواند آرامش روانی اعضا را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که یکی از اعضا، دیگر در خانواده حضور ندارد، می‌تواند زمینه‌ساز غم و اندوه یا ناراحتی و کینه باشد. آمادگی برای روبه‌رو شدن با این اتفاق و گذر از این مرحله دشوار، از جمله دلایلی است که ضرورت مراجعه به مشاور خانواده خوب را نشان می‌دهد.

اختلاف والدین و طلاق

اختلاف میان زن و شوهر و مطرح شدن مسئله طلاق، اولین عاملی است که به سرعت فرزندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب از بین رفتن آرامش روحی آن‌ها می‌شود. برای آنکه مشکلات مرتبط با اختلاف والدین یا طلاق آن‌ها به درستی حل شود، مراجعه حضوری و آنلاین به مرکز مشاوره خانواده ضروری است.

 

مشاوره خانواده آنلاین نتیجه بهتری دارد یا مشاوره خانواده حضوری؟

تصمیم برای آنلاین یا حضوری بودن جلسات مشاوره خانواده و ارتباط با یک مشاور خانواده خوب، به شرایط، موقعیت و تمایل شما بستگی دارد. بنابراین دانستن این نکته ضروری است که هیچ فرقی میان مشاوره آنلاین و حضوری نیست. مدت زمان مشاوره، تخصص مشاور، تعداد جلسات و حتی کیفیت آن‌ها در هر دو شکل مشاوره حضوری و آنلاین کاملا یکسان است. تنها نکته مهم و قابل توجه در این باره، حضور، همکاری و همراهی اعضای خانواده برای شرکت در جلسات است. 

البته نباید این نکته را فراموش کنید که در برخی شرایط خاص، مشاوره خانواده آنلاین راه بهتری برای انجام مشاوره است. برای مثال در شرایطی که محل زندگی شما در جایی دور قرار دارد که دسترسی شما را به مرکز مشاوره یا مشاور خانواده خوب محدود می‌کند، بهتر است به جای پشیمان شدن برای انجام مشاوره، روش آنلاین را جایگزین کنید. 

همچنین در شرایطی که به دلیل بیماری یکی از اعضا یا محدودیت و مشکلات جسمانی، امکان حضور یافتن در کنار روانشناس خانواده را ندارید، جلسات مشاوره خانواده آنلاین به کمک شما می‌آیند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از ایجاد وقفه در جلسات و منظم بودن آن، مشاوره آنلاین را انتخاب کنید.

 

بهترین مشاور خانواده را چطور پیدا کنیم؟

حفظ و نگهداری از کانون خانواده و یا تقویت بنیان‌های آن، کاری است که به تنهایی و بدون تخصص انجام نمی‌گیرد. بنابراین نیاز است که بهترین مشاور خانواده یا مراکز مشاوره مناسب خانواده را با دقت و جدیت انتخاب کنید. برای یافتن بهترین مشاور خانواده که تغییر مثبتی را در شرایط خانوادگی و روابط شما با اعضای خانواده به وجود آورد، می‌بایست با دقت و وسواس قدم بردارید. 

مشاور خانواده خوب را در مراکز تخصصی و کلینیک‌های معتبر جست‌وجو و متخصص‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. جست‌وجوی اینترنتی در این مسیر کمک زیادی به شما می‌کند تا نتیجه مطلوبتان را دریافت کنید. البته باید توجه داشته باشید که هر جست‌وجوی اینترنتی، لزوما شما را به نتیجه درست نمی‌رساند. پس سعی کنید مراکز و کلینیک‌هایی را انتخاب کنید که نام و نشانی دقیق و روشنی دارند و جست‌وجو درباره پیشینه آن‌ها، بازخوردهای مثبتی را به شما منتقل می‌کند.

در مسیر یافتن بهترین مشاور خانواده، می‌توانید از افراد با تجربه یا کسانی که درمانگران متخصص این حوزه را می‌شناسند نیز پرس‌وجو کنید. در هر صورت این کار را با دقت و بررسی درستی انجام دهید تا نتیجه قابل قبولی را از آن بگیرید.

کلینیک روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در حوزه‌های گوناگون از جمله مشاوره خانواده، مشاوره فردی و روان درمانی، مشاوره کودک و نوجوان، زوج درمانی، گفتار درمانی، روانپزشکی و ... بهترین مرجع برای حل مشکلات روانشناختی و خانوادگی شماست. 

برای آنکه با خدمات کلینیک، پیشینه آن و روان درمانگران متخصص مرکز روانشناسی افق سلامت آشنا شوید، فقط کافی است به سایت رسمی کلینیک روانشناسی افق سلامت وارد شده و خدمات مورد نظرتان را انتخاب کنید.

 

مشاوره رایگان خانواده؛ آری یا نه؟

شاید رایگان بودن هر چیزی ما را به سمت خودش جذب کند، اما آیا همیشه نتیجه مطلوبی را به همراه دارد؟

گاهی تبلیغاتی را می‌بینید که با وعده‌هایی همچون مشاوره رایگان خانواده شما را برای یافتن یک مشاور خانواده خوب تشویق می‌کنند. اما باید بدانید که یک درمانگر متخصص یا مرکز تخصصی روانشناسی در مقابل ارائه خدمات، حتما حق ویزیت دریافت می‌کند. بنابراین رایگان بودن جلسات مشاوره یا برای فریب شماست و یا توسط افرادی که در این حوزه تخصص و مهارت دارند ارائه نمی‌شود. بنابراین حتما این نکته را برای انتخاب مشاور خانواده خوب در نظر بگیرید. 

 

سخن آخر

هر انسانی نیاز به آرامش، امنیت، دوست داشتن و دوست داشته شدن دارد. خانواده جایی است که اولین قدم‌ها را برای دستیابی به این نیازها در آن برمی‌داریم. بنابراین تلاش برای رفع مشکلات و تعارضات خانوادگی و همچنین یافتن مشاور خانواده خوب کاری است که باید برای آن تلاش کنیم.

همراهی یک درمانگر متخصص و دلسوز در این مسیر می‌تواند شما را برای رسیدن به سلامت روان خانوادگی کمک کند. همکاران ما در کلینیک روانشناسی افق سلامت با تخصص و ذهن توانای خود، شما را برای موفقیت در این مسیر همراهی می‌کنند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/zd8g4

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره خانواده