بهترین روانپزشک تهران را چگونه پیدا کنیم؟

اگر در یک حادثه یا به طور اتفاقی عضوی از بدن شما آسیب ببیند و دچار مشکل شود، اولین کاری که انجام می‌دهید چیست؟ قطعا در اولین اقدام به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید و به دنبال علت اتفاق و روش درمان آن می‌گردید. حالا کمی فکر کنید و ببینید اگر آرامش شما در زندگی از دست برود، برای بازیابی آن چه می‌کنید؟ آیا در این شرایط به فکر درمان‌های روانشناختی و روانپزشکی هستید؟ بگذارید ساده‌تر بپرسیم؛ چقدر به سلامت روان و تلاش برای زندگی باثبات، آرام و همراه با مدیریت خوب اهمیت می‌دهید؟

همان اندازه که جسم شما نیاز به رسیدگی، توجه و بررسی دارد، روح و روان شما نیز به آن نیازمند است. به همین دلیل است که در بسیاری از موارد می‌بایست به جای مقاومت در برابر درمان روان، به سراغ بهترین روش‌های آن بروید. یافتن و مراجعه به روان درمانگر و روانپزشک تهران و یا هر شهر دیگری، اولین قدم برای دستیابی به سلامت روان است.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم درباره ویژگی‌های بهترین روانپزشک تهران و خدمات مهم این حوزه از درمان صحبت کنیم. اگر به سلامت روان خود اهمیت می‌دهید و یا می‌خواهید بدانید که چطور می‌توان به بهترین روانپزشک در تهران مراجعه کرد، ما را همراهی کنید.

 

روانپزشک چه کاری انجام می‌دهد؟

شاید خیلی از افراد به طور دقیق با روانپزشک و کار روانپزشکی آشنا نباشند. اطلاع دقیق از کاری که روانپزشک انجام می‌دهد و آگاهی از حوزه کاری و تخصص او می‌تواند شما را برای انتخاب‌های درست و به‌موقع آماده کند. روانپزشک یا Psychiatrist، پزشکی است که در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های روانی و حوزه اعصاب و روان تخصص دارد. در واقع یک روانپزشک قادر است اختلالات روانی، ذهنی و عاطفی را بررسی کرده و تشخیص دهد و در نهایت به درمان آن بپردازد.

کار روانپزشک بر حوزه اعصاب و روان متمرکز است و هر آنچه که به بخش اعصاب یا مشکلات روانشناختی مرتبط باشد، در دایره تخصص او جای می‌گیرد. به همین دلیل است که در برخی موارد که مشکلات مرتبط با روان به وسیله روش‌های روانشناسی و مشاوره قابل درمان نیستند، یا پیشرفت در درمان نیاز به مداخله دارویی دارد، نقش روانپزشک پررنگ می‌شود. همچنین طیف وسیعی از بیماری‌های عصبی و مرتبط با سیستم اعصاب، با کمک و تشخیص تخصصی روانپزشک کنترل و درمان می‌شوند.

 

آیا روانشناسی و روانپزشکی یکسان هستند؟

تا به حال درباره تفاوت دو حوزه روانشناسی و روانپزشکی چیزی شنیده‌اید؟ اصلا می‌دانید که روانپزشکی و روانشناسی چه تفاوتی دارند؟ روانشناسی و روانپزشکی اگرچه شباهت‌های زیادی به هم دارند و یا در ظاهر جزء یک شاخه به شمار می‌روند، اما در حقیقت یکسان نیستند و تفاوت میان این دو حرفه بسیار زیاد است. کار روانپزشک در حوزه پزشکی جای می‌گیرد و از نظر تحصیلی، فرد باید در دانشکده پزشکی تحصیل کند و مدرک پزشکی عمومی را دریافت کند. پس از طی این دوره، دوباره با کمک آموزش‌های آکادمیک و دانشگاهی، تخصص خودش را در زمینه روانپزشکی دریافت می‌کند. یک روانپزشک خوب در تهران یا هر جای دیگری، می‌بایست آموزش‌های علمی و تخصصی این حوزه از علم را به درستی آموخته باشد تا در کار درمان به عنوان پزشک اعصاب و روان، فوق تخصص های روانپزشکی را دریافت کند. باید بدانید که روانپزشکان و متخصصان اعصاب و روان، توانایی تجویز دارو را برای بیماران دارند. بنابراین دارو درمانی و مداخله دارویی در زمانی که نیاز باشد، به وسیله روانپزشک انجام می‌گیرد. بهترین روانپزشک تهران و یا انتخاب یک روانپزشک متخصص در هر جای دیگری، نیازمند دقت و توجه زیاد در گزینش اوست. چراکه حوزه اعصاب و روان و بیماری‌های روانی، حوزه حساسی به شمار می‌رود که اگر مشکلات آن به درستی تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌تواندآسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

مهم‌ترین تفاوت میان فعالیت این دو حوزه را می‌توان در موارد زیر جای داد:

  • تمرکز روانشناس روی روان درمانی و کنترل و درمان بیماری به وسیله صحبت و مشاوره منظم و علمی است و مجوز تجویز دارو ندارد. اما روانپزشک تهران یا روانپزشکان دیگر نقاط دنیا، به سمت مداخله دارویی یا درمان بیماری همراه با دارو درمانی و روان درمانی متمایل هستند.

 

  • به دلیل اینکه روانپزشک تهران و به طور کلی روانپزشکان، بیماری را به وسیله دارو درمان می‌کنند، مدت زمان جلسات درمان آن، کوتاه و فاصله مراجعه مجدد بیمار در آن معمولا طولانی است. درحالیکه این مورد در مراجعات روانشناسی کاملا برعکس است.

 

  • روانشناس به هیچ عنوان اجازه و صلاحیت تجویز دارو را برای بیمار ندارد. اما این امکان برای روانپزشک وجود دارد.

 

  • در بسیاری از موارد نیاز است که روند درمان بیمار همزمان با روان درمانی به کمک روانشناس و دارو درمانی به تشخیص روانپزشک انجام گیرد. بنابراین هر دو متخصص، در کنار کار خود، یکدیگر را برای بهبود بیمار یاری می‌کنند.

 

بهترین روانپزشک تهران کیست؟

رسیدن به پاسخ این پرسش که بهترین روانپزشک تهران کیست و یا حتی در مقیاس بزرگتر، اینکه بهترین روانپزشک ایران کیست کار چندانی آسانی نیست. ملاک بهترین بهترین بودن، از آن دسته ملاک‌های نسبی است که از فردی به فرد دیگری و یا در شرایط گوناگون متفاوت است. اما با این حال، باز هم می‌توان گفت فاکتورهای مهمی هم برای شناخت بهترین روانپزشک تهران یا بهترین روانپزشک ایران وجود دارد. مهم‌ترین مسائلی که یک روانپزشک را به محبوب‌ترین یا کارآزموده‌ترین روانپزشک تهران تبدیل می‌کند، در موارد زیر جای می‌گیرند.

1. تخصص

اولین و شاید بتوان گفت مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب روانپزشک تهران یا هر شهر دیگری، تخصص اوست. داشتن تخصص و میزان آن، مرز باریکی است که می‌تواند توانایی پزشکان این حوزه را از هم متمایز کند.

2. وجدان کاری

وجدان کاری مسئله‌ای است که وجود آن در هر شغل و حرفه‌ای ضروری است. در مشاغلی مانند روانشناسی و روانپزشکی که به طور مستقیم با ذهن انسان و سلامت روان او در ارتباط هستند، این مسئله هم اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند. بنابراین یکی از ویژگی‌هایی که روانپزشک تهران و یا روانپزشک در هر نقطه از دنیا باید آن را داشته باشد، وجدان کاری است. وجدان کاری می‌تواند از اختصاص دادن نوبت و زمان ویزیت، تا هزینه حق ویزیت و تشخیص درست بیماری و پرهیز از تجویز داروی بی‌مورد را در بربگیرد.

3. صبور بودن

زمانی که دوست یا یکی از افراد نزدیکتان به شکلی صمیمی به شما می‌گوید که یه روانپزشک خوب می خوام اولین ویژگی که برای معرفی روانپزشک تهران و یا حتی پروفسور روانپزشک در تهران به ذهنتان می‌آید چیست؟ قطعا صبور بودن پزشک یکی از ملاک‌هایی است که می‌تواند او را از دیگر افراد هم‌صنفش جدا کند. بنابراین در یافتن یا معرفی برای روانپزشک تهران یا هر جای دیگری در دنیا، حتما این ویژگی را در نظر بگیرید.

 

چه تفاوتی میان روانپزشک خانم و آقا وجود دارد؟

امروزه جوامع آنقدر پیشرفت کرده‌اند که خانم یا آقا بودن پزشکان در حوزه‌های مختلف و همچنین جنسیت روان درمانگران حوزه روانشناسی، اهمیت خاصی ندارد. روانپزشک خانم دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که روانپزشک آقا انجام می‌دهد. بنابراین تنها تفاوت آن‌ها در میزان تحصیلات، تخصص و نوع و روش کاری‌شان است. به همین دلیل هر زمانی که نام بهترین یا محبوب‌ترین روانپزشک تهران را شنیدید، می‌توانید او از میان روانپزشکان خانم یا آقا انتخاب کنید. این موضوع در رابطه با انتخاب دکتر روانشناس خوب در تهران و دیگر شهرها هم مطرح می‌شود. به یاد داشته باشید که جنسیت ملاکی برای تشخیص خوب یا بد، حرفه‌ای بودن یا بی‌تجربگی افراد نیست.

 

روانپزشک چگونه به بیماران خود کمک می‌کند؟

روانپزشک تهران و یا هر روانپزشکی در هر جای دنیا، با توجه به علم و تخصص و آموزش‌هایی که دیده است، به مراجعان خودش کمک می‌کند. روانپزشک در ابتدا علائم و نشانه‌های شما را جویا می‌شود. سپس با توجه به سطح و میزان آن، ارتباط این نشانه‌ها را با دیگر مشکلات جسمی، مانند مشکلات قلبی، فشار خون بالا، مشکلات کبدی، مشکلات گوارشی، مسائل مرتبط با خواب، تیرویید و ... بررسی می‌کند. بعد از این مرحله، در صورت نیاز برای حل مشکلات بیماری روانشناختی، دارو تجویز می‌شود و تمرکز درمان به سمت دارو درمانی و کنترل مسائل به کمک دارو می‌رود. در مواردی نیز روانپزشک تشخیص می‌دهد که در کنار درمان به کمک دارو، به روان درمانی یا مشاوره هم نیاز دارید. در این صورت یا خودش کار روان درمانی را انجام می‌دهد و یا شما را به دیگر همکاران متخصص خود در زمینه روان درمانی معرفی می‌کند.  

 

روانپزشک را از کجا پیدا کنیم؟

پیدا کردن روانپزشک تهران و به طور کلی متخصصان روانپزشکی در هر جایی، باید با دقت و توجه کافی انجام شود. برای پیدا کردن روانپزشک متخصص می‌توانید از جست‌وجوی اینترنتی یا پرسش از افراد آگاه در این زمینه کمک بگیرید. برای جست‌وجوی اینترنتی این امکان را دارید که با سرچ عباراتی مانند دکتر روانپزشک خوب در محدوده پیروزی یا روانپزشک خوب در تهرانپارس و ... به نتایج خوبی در این زمینه برسید. اما فراموش نکنید که انتخاب روانپزشک نیز مانند هر انتخاب دیگری نیاز به بررسی دقیق دارد و می‌بایست به نکات مهم این زمینه توجه کنید:

1. حتما پیش از انجام هر کاری از صحت و درستی تخصص و همچنین حسن سوابق تحصیلی روانپزشک تهران مطمئن شوید. به یاد داشته باشید که تحقیق و بررسی درست به شما کمک می‌کند که روند درمان خود را به خوبی طی کنید.

2. افراد آگاه در این زمینه یا کسانی که سابقه مراجعه به روانپزشک را داشته‌اند، مرجع خوبی برای جست‌وجوی شما به شمار می‌روند. بنابراین مشورت با افراد با تجربه این زمینه، انتخاب را برایتان آسان‌تر می‌کند.

3. پیشنهاد می‌شود که برای شروع درمان مشکل خود، در ابتدا از جلسات روان درمانی کمک بگیرید و اگر نتیجه لازم را دریافت نکردید یا روان درمانگر شما معالجه به وسیله روانپزشک را تشخیص داد، به روانپزشک تهران یا روانپزشک در شهر محل زندگی‌تان مراجعه کنید. 

4. جلسات درمان را به طور کامل بگذرانید و هرگز آن را به صورت نیمه کاره رها نکنید. به یاد داشته باشید معالجه در هر زمینه‌ای با تداوم و تکرار انجام می‌گیرد.

5. کلینیک‌ها و مراکز روانشناسی و روانپزشکی می‌توانند مراجع بسیار خوبی برای یافتن روانپزشک در تهران یا هر شهر دیگری باشند. اما دقت کنید که این مراکز و کلینیک‌ها از پیشینه خوبی برخوردار و از نظر سطح علمی متخصصان تاییدشده باشند.

کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت جمعی از بهترین متخصصان روانشناسی و روانپزشکی را گرد هم آورده که با تکیه بر دانش و تخصص خود، امکان برخورداری  از سلامت روان و بازیابی مجدد آن را برای شما فراهم می‌کند. با ورود به سایت رسمی کلینیک افق سلامت این امکان را دارید که با روانپزشکان این مرکز آشنا شده و رزومه کامل تحصیلی و سوابق کاری آن‌ها را بررسی کنید. به این صورت برای انتخاب روانپزشک تهران مسیر آسان و روشنی را طی می‌کنید. 

 

سخن آخر

یافتن، انتخاب و مراجعه به روانپزشک تهران یا روانپزشکان شهرهای مختلف، می‌بایست وسواس و دقت زیادی را به خرج دهید. فراموش نکنید که حوزه سلامت روان حوزه بسیار حساسی است که انتخاب‌های شما و مسیری را که از آن می‌گذرید، می‌تواند بخش مهمی از زندگی آینده شما را شکل دهد. همکاران ما در کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت شما را برای گذر از این مسیر مهم و تا رسیدن به سلامت روان و آرامش ذهن همراهی می‌کنند.      

 

لینک کوتاه:

zood.link/ayf9r

 

مشاهده متخصصین گفتاردرمانی

مشاهده خدمات روانپزشکی