مشاوره روان درمانی آنلاین؛ گامی برای بازیابی سلامت روان

سبک زندگی مدرن، سختی‌ها و فشارهای ناشی از آن، دشواری تعامل با افراد مختلف، رخدادهای زندگی و ... در طول زمان می‌توانند آسیب‌های روحی و روانی مختلفی را به همراه داشته باشند. آسیب‌هایی که به روان شما لطمه‌های جدی وارد کرده و ادامه زندگی را برایتان مشکل می‌کند. فشارها، غم و ناراحتی و یا مشکلاتی که هر کدام از ما در زندگی تجربه می‌کنیم، اجتناب‌ناپذیرند. اما می‌توان با مدیریت درست، کنترل شرایط را به دست گرفت و در طوفان مسائل و مشکلات غرق نشد.

اقدام به مشاوره روان درمانی آنلاین یا شرکت در جلسات روان درمانی حضوری، فعالیت‌هایی هستند که به شما برای عبور از مشکلات، حل آن‌ها یا بهبود شرایط کمک می‌کنند. در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با مشاوره روان درمانی آنلاین آشنا کنیم. اگر دوست دارید سلامت روان را به خود یا عزیزانتان هدیه کنید و در مسیر مشکلات، محکم قدم بردارید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید:

 

روان درمانی چیست؟

اصلی‌ترین سوالی که در رابطه با جلسات روان درمانی و تاثیرات آن در زندگی فردی و اجتماعی مطرح می‌شود، چیستی آن است. آیا می‌دانید که روان درمانی به چه نوعی از درمان اطلاق می‌شود؟ 
عنوان «روان درمانی» به تنهایی، اطلاعات بسیار خوبی را درباره ارتباط این نوع درمان با بیمار مطرح می‌کند. واژه روان در نگاه اول به شما یادآوری می‌کند که این روش درمانی، با روان افراد و بخش‌های روانشناختی زندگی آن‌ها سروکار دارد. بنابراین می‌توان گفت روان درمانی روشی است که برای حل مشکلات، اختلالات، آسیب‌ها و تغییرات خلقی یک فرد به کار گرفته می‌شود. مشاوره روان درمانی آنلاین و حضوری، هر دو با هدف بهبود یا بازگشت سلامت روان فرد فعالیت می‌کنند و درمان‌های منظم و دوره‌ای برای اثرگذاری آن‌ها ضروری هستند.   

 


روان درمانگر و مشاور چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ممکن است در انتخاب میان مشاور و روان درمانگر دچار سردرگمی شوید یا تفاوت این دو نوع تخصص را به خوبی ندانید. باید گفت که در جلسات مشاوره بیشتر روی مشکلات سطحی و کنونی بیمار و رفتارهای او تمرکز می‌شود و طول درمان آن اغلب کوتاه مدت (یک هفته تا 6 ماهه) است. مشاوره می‌تواند در زمینه‌های مختلف خانوادگی، زوجی و یا حتی مالی اتفاق بیفتد. در این روش به فرد کمک می‌شود که مسائل یا مشکلات را به خوبی پیدا کند و در نهایت برای حل آن‌ها تصمیم بگیرد. 


روان درمانی نوعی از درمان است که با هدف تمرکز بر بینش‌های فرد انجام می‌گیرد و به صورت طولانی مدت اجرا می‌شود. روان درمانگر سعی می‌کند بینش و نگرش افراد را مورد بررسی قرار دهد و از طریق درمان منظم و طولانی مدت مشکلات روانشناختی او را رفع کند. 
نکته مهم دراین‌باره این است که بسیاری از درمان‌های روانشناختی با مشاوره در ارتباط هستند و ممکن است روان درمانگر شما به مشاوره هم بپردازد. بنابراین مشاوره روان درمانی آنلاین یا مشاوره‌های روان درمانی حضوری شکلی از درمان را در برمی‌گیرند که در آن‌ها هر دو هدف مشاوره و درمان‌های روانشناختی دنبال می‌شوند.

 

 

اهداف مشاوره روان درمانی

هر روشی از درمان، هدف مشخصی را دنبال و برای رسیدن به نقطه معینی تلاش می‌کند. هدف از مشاوره روان درمانی آنلاین یا حضوری مدیریت بحران، شناخت نگرش‌ها و تغییر رفتار، اصلاح هیجانات و در نهایت رسیدن به بینش درست در زندگی و تغییر است. در هر مرحله از مشاوره روان درمانی آنلاین یا مشاوره‌های روان درمانی حضوری یکی از این اهداف محقق می‌شود و در نهایت میزان سلامت روان را در فرد بهبود داده یا آن را به او بازمی‌گرداند. افرادی که به مشاوره روان درمانی آنلاین و حضوری روی می‌آورند، برای گذر از بحران‌های زندگی، مشکلات روانشناختی و آسیب‌های روحی این کار را انجام می‌دهند. صحبت با یک فرد کارآزموده و متخصص که روی ابعاد گوناگون زندگی روانی فرد تسلط دارد، کمک بسیار بزرگی به بهبودی و رفع مشکلات می‌کند.

 


روش‌های مشاوره روان درمانی

مشاوره روان درمانی آنلاین و حضوری به روش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد که به شرایط بیمار و تشخیص روان درمانگر بستگی دارد. مهم‌ترین روش‌های مشاوره روان درمانی را می‌توان در موارد زیر دید:
شناخت درمانی
این شیوه درمان روانشناختی از جمله روش‌های معتبر و اثرگذار روان درمانی است. این روش توانایی کشف بحران‌ها و ایجاد تغییر در نحوه تفکر درباره زندگی را به شما می‌دهد. از شیوه‌های روان درمانی شناختی عموما برای درمان بیماری‌هایی همچون اضطراب، افسردگی، حملات پانیک، اختلالات وسواس اجباری، فوبیا، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات شخصیتی و پرخوری عصبی به کار می‌رود. در این روش افراد به کمک مشاوره روان درمانی می‌توانند مشکلات خود و ریشه آن‌ها را شناسایی کنند. در بسیاری از موارد در رابطه با اختلالات شخصیتی تست‌های مختلفی مانند تست آنلاین اختلال شخصیت مرزی و ... نیز استفاده می‌شود که در روند تشخیص و بررسی بیماری و نوع آن تاثیر زیادی دارد. تفاوتی ندارد که شناسایی مشکلات یا تشخیص اختلال شخصیت آنلاین و یا حضوری را انجام می‌دهید. در هر صورت روان درمانگر تلاش می‌کند که مشکلات روانشناختی شما را به کمک روش‌های علمی درمان کند.

 

روانکاوی

از دیگر روش‌های مشاوره روان درمانی می‌توان به شیوه روانکاوی اشاره کرد که بر ناخودآگاه افراد تاکید دارد. هدف از این روش روان درمانی رها شدن از احساسات و عواطف سرکوب شده و آگاه‌سازی ناخودآگاه است. روانکاوی روش طولانی مدتی است که چند سال به طول می‌انجامد اما در نهایت می‌تواند بهبودی و سلامت روان را برای فرد ایجاد کند. 


گروه درمانی

نوع دیگری از مشاوره روان درمانی آنلاین یا حضوری وجود دارد که با عنوان گروه درمانی شناخته می‌شود. در روش مشاوره گروه درمانی، گروهی از افراد با مشکلات مشابه گرد هم می‌آیند و درباره تجربیات، مواجهه‌ها و شیوه‌های برخورد خود صحبت می‌کنند. گروه درمانی از شیوه‌های موثر و مهمی است که برای درمان‌های روانشناختی به کار می‌رود و زمینه را برای همدلی یا استفاده بیماران از تجربیات یکدیگر فراهم می‌کند. 


رفتار درمانی

تمرکز رفتار درمانی بر انطباق رفتارهای فرد یا تغییر آن‌ها در برخورد با موقعیت‌های گوناگون است. به این ترتیب روان درمانگر به افراد کمک می‌کند که با یادگیری رفتارهای صحیح در مقابل فشارهای مختلف زندگی، پاسخ‌های مناسبی را جایگزین کنند.

 


مشاوره روان درمانی آنلاین در چه شرایطی مناسب است؟

مشاوره روان درمانی هم به صورت آنلاین و هم به شکل حضوری انجام می‌گیرد. انتخاب هر یک از این روش‌ها به علاقه، شرایط و موقعیت شما بستگی دارد. باید در نظر بگیرید که کیفیت مدت زمان جلسات آنلاین نیز دقیقا مشابه روش‌های حضوری است و تنها تفاوت آن‌ها در نوع ارتباط حضوری و مجازی است.


به طور کلی اگر در شرایط زیر قرار دارید، می‌توانید روش مشاوره روان درمانی آنلاین را انتخاب کنید:

 

  • در مکانی دور از مرکز مشاوره و روان درمانی زندگی می‌کنید و یا به دلیل مهاجرت، در کشور دیگری هستید و در عین حال تمایل دارید که همچنان با درمانگر خود در داخل کشور ارتباط داشته باشید.

 

  • زمان کافی برای مراجعه حضوری به روان درمانگر را ندارید و یا در شرایط خاصی، برنامه کاری شما با زمان مراجعات حضوری هماهنگ نمی‌شود.

 

  • به دلیل بیماری، شرایط خاص جسمی یا مشکلات حرکتی، مشاوره روان درمانی آنلاین را ترجیح می‌دهید.

 

  • از قرار گرفتن در محیط ناآشنا یا مراکز درمانی به شدت مضطرب می‌شوید و روند برگزاری جلسات شما دچار مشکل می‌شود. 

 

  • به دلیل داشتن شرایط خاص مانند فرزند کوچکی که نمی‌توانید او را به فرد مطمئنی بسپارید و یا داشتن بیمار در خانه که نیاز به حضور شما در منزل دارد، امکان مراجعه حضوری را ندارید.

 

مشاوره روان درمانی برای چه کسانی ضروری است؟

اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته و جایگاه سلامت روان در جامعه آ‌ن‌ها بیندازید، می‌بینید که مشاوره روان درمانی آنلاین و حضوری اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع می‌توان گفت که افراد با ضرورت سلامت روان و تلاش برای بازیابی آن آشنا هستند و به همین دلیل مشاوره روان درمانی بخشی از مراجعات ضروری آن‌ها در زندگی به شمار می‌رود.

بر این اساس می‌توان گفت که همه افراد در طول زندگی به مشاوره یا درمان‌های روانشناختی برای بالا بردن کیفیت زندگی خود نیازمندند. اما در مواردی، ضرورت مراجعه حضوری به روان درمانگر یا شرکت در جلسات مشاوره روان درمانی آنلاین بیشتر احساس می‌شود. مانند هنگامی که مدت زمان زیادی با مشکلات روانی، رفتاری و فشارهای درونی و بیرونی درگیر هستید. یا وقتی که تلاش‌های شما برای رفع مشکلات و مدیریت و کنترل بحران‌ها به نتیجه درستی نرسیده است. حتی گاهی برای بهبود روابط میان فردی، خانوادگی و ... نیز نیاز به شرکت در جلسات مشاوره روان درمانی آنلاین دارید که به خوبی شما را برای مواجهه با افراد و برخورد درست با آن‌ها آماده می‌کند.

 

بهترین مشاور روان درمانی را چگونه پیدا کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سوال‌ها برای مراجعه به مشاوره روان درمانی، این است که بهترین مشاور روان درمانی را چگونه و در چه مراکزی پیدا کنیم. حوزه درمان روان از آن دسته حوزه‌های درمانی حساس و مهمی است که می‌بایست برای یافتن درمانگر متخصص آن وسواس دقت زیادی را به خرج دهید. یافتن درمانگران کارآزموده و مطمئن با انجام تحقیق، پرس‌وجو و بررسی دقیق امکانپذیر است. اما ضروری است که در این رابطه چند نکته مهم را رعایت کنید:

 

  • پیش از انتخاب و مراجعه، از افراد آگاه بهترین شیوه درمانی مرتبط با مشکل خود را جویا شوید تا مشاور روان درمانگر مناسب خود را پیدا کنید.

 

  •  حتما پیش از مراجعه برای مشاوره روان درمانی آنلاین یا حضوری، پیشینه و سوابق کاری درمانگر را به خوبی بررسی کنید و از صحت آن‌ها مطمئن شوید.

 

  • سعی کنید افرادی که پیش از شما به درمانگر خاصی مراجعه کرده‌اند را پیدا کنید و نظر آن‌ها را درباره کیفیت جلسات و تاثیر آن‌ بپرسید. جست‌وجو در سایت و خواندن نظر کاربرانی که درباره درمانگرها صحبت کرده‌اند، به انتخاب بهتر شما کمک می‌کند.

 

  • کلینیک‌ها و مراکزی را انتخاب کنید که هم خدمات حضوری و هم خدمات آنلاین را به شما ارائه می‌دهند تا در موارد لزوم، امکان جایگزین کردن شیوه جلسات را داشته باشید.

 

  • درباره پیشینه و حسن کاری کلینیک و مرکز مشاوره روان درمانی آنلاین و حضوری اطلاعات کسب کنید تا با اطمینان خاطر آن را انتخاب کنید.   


کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت، تعدادی از درمانگران متخصص و کارآزموده را گرد هم جمع کرده تا به کمک علم، تخصص و تعهد این عزیزان، بهترین خدمات مشاوره روان درمانی را در اختیار شما بگذارد. برای آشنایی با درمانگران این مرکز و بررسی سوابق کاری و تحصیلی آن می‌توانید به سایت رسمی افق سلامت وارد شده و اطلاعات مورد نظرتان را دریافت کنید.

 

سخن آخر

روان انسان مجموعه پیچیده‌ای از شگفتی‌هاست که کشف و مدیریت هر بخش آن نیاز به آگاهی و تخصص دارد. اتفاقات زیادی در طول زندگی رخ می‌دهند که می‌توانند بر سلامت روان شما تاثیر بگذارد و شکل آن را تعیین کند. اما نکته مهم در این باره تلاش برای کنترل و مدیریت اتفاقات، عواطف و احساسات و مشکلات است. مشاوره روان درمانی آنلاین یا حضوری راهی است که برای داشتن زندگی سالم می‌توانید به سمت آن حرکت کنید. برای آن که سلامت روانی خود را تامین یا آن را بازپروری کنید، نیاز به دست توانا و گوش شنوای یک متخصص و درمانگر به‌روز و متعهد دارید. کلینیک روانشناسی افق سلامت این امکان را برای شما فراهم کرده است و شما را تا رسیدن به سلامت کامل روان یا بهبودی همراهی می‌کند.


 لینک کوتاه:

zood.link/kel77

 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی