باید و نبایدهای مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین

افراد زیادی وجود دارند که شاید همچنان تعریف دقیق روانپزشک یا تفاوت این حوزه تخصصی را با کار روانشناس نشناسند. این اتفاق گاهی باعث می‌شود که افراد مسیر درمانشان را به اشتباه طی کنند و نتیجه‌ای را که از درمان خودشان انتظار دارند، دریافت نکنند. باید بدانید که هر دو رشته روانپزشکی و روانشناسی در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کنند و برای درمان بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با روان به کار گرفته می‌شوند. در این میان روانپزشکی جایگاه ویژه خودش را دارد و به روش‌های گوناگونی مانند مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین و یا مشاوره حضوری روانپزشکی انجام می‌گیرد.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره بایدها و نبایدها و به طور کلی مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین صحبت کنیم. اگر دوست دارید این حوزه را بیشتر بشناسید و با کار روانپزشک آنلاین آشنا شوید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

 

به چه کسی روانپزشک می‌گویند؟

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا برخی از درمانگران با عنوان روانشناس و برخی دیگر با اسم روانپزشک شناخته می‌شوند؟ پیش از هر چیز باید تعریف دقیق و روشنی را از روانپزشک ارائه دهیم که به خوبی با این حوزه از درمان سلامت روان آشنا شوید. روانپزشک یا Psychiatrist، پزشکی است که تخصص خود را در زمینه سلامت روان دریافت کرده و به زبان ساده‌تر، در رشته روانپزشکی تخصصی دارد. روانپزشکی به عنوان شاخه‌ای از رشته پزشکی شناخته می‌شود که به مطالعه، تشخیص و درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی می‌پردازد. فردی که به عنوان روانپزشک شناخته می‌شود، دکترای پزشکی دارد و علاوه‌بر مشاوره با بیمار، به دارو درمانی هم اقدام می‌کند. روانپزشک علاوه‌بر مشاوره، علایم و نشانه‌های بالینی بیمار را هم بررسی می‌کند که معاینه بدنی، کار تصویربرداری عصبی مانند سی‌تی‌اسکن و ... بخشی از آن است. شما می‌توانید با توجه به شرایط، موقعیت و تمایل خودتان، هم مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین را انتخاب کنید و هم به صورت حضوری به دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

روانپزشک و روانشناس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

روانشناس، درمانگری است که در رشته روانشناسی تحصیل کرده و پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد، اجازه تاسیس مطب یا کار در مراکز مشاوره و کلینیک‌های روانشناسی را دارد. رشته روانشناسی شاخه‌های مختلف و متنوعی دارد که هر کدام بر یک بخش از درمان تمرکز می‌کنند. روانشناسان کار خود را از طریق مشاوره و گفت‌وگو و جلسات متعدد روان درمانی انجام می‌دهند و اجازه تجویز و مداخله دارویی را ندارد. در واقع باید گفت که درمان روانشناسی بدون دارو و با کمک گفت‌وگو یا تمرین‌های تخصصی که روانشناس آن را انجام می‌دهد، صورت می‌گیرد.

در مقابل روانپزشکی شاخه‌ای از رشته پزشکی است که افراد می‌توانند بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی، باید تخصص خود را در حوزه روانپزشکی دریافت کنند. به عبارت دیگر کسانی که دوره پزشکی عمومی را در دانشگاه می‌گذرانند، برای دریافت تخصص خود می‌توانند یکی از رشته‌های پزشکی را دنبال کنند. افرادی که تخصص روانپزشکی را انتخاب می‌کنند، پس از گذراندن تحصیلات و دروس مرتبط با این رشته، به عنوان روانپزشک فارغ‌التحصیل می‌شوند. روانپزشکان با نام متخصص اعصاب و روان هم شناخته می‌شوند و بر جنبه‌های جسمی و فیزیولوژیک بیماران تاکید بیشتری دارند. به همین جهت برای درمان اختلالات و بیماری‌های حوزه روان، از دارو درمانی استفاده کرده و در صورت نیاز آزمایش‌های گوناگون را برای بیمار تجویز می‌کنند که در روند تشخیص و درمان بیماری بسیار موثر است.

اگرچه دو حوزه روانشناسی و روانپزشکی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، اما هر کدام در بخشی از حوزه سلامت روان فعالیت می‌کنند و متفاوت از یکدیگرند.    

 

چه کسانی به روانپزشک مراجعه می‌کنند؟

شاید در اولین برخورد با این حوزه از پزشکی و سلامت روان، این  سوال برای شما ایجاد شود که چه کسانی به روانپزشک نیاز دارند؟

بگذارید با یک تعریف ساده شروع کنیم. همه ما در زندگی با موقعیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شویم که به طور دائم بخشی از روان ما را به خودش درگیر می‌کند. غمگین بودن، عصبی شدن، احساس رنجش یا ناراحتی و ... اتفاقاتی هستند که در طول زندگی برای هر کسی رخ می‌دهند و بخشی از فرایند طبیعی زندگی به شمار می‌روند. تقریبا همه افراد در بزنگاه‌های مختلف نیاز به فرد متخصصی دارند که بتوانند مشکلات مرتبط با روان خود را با او در میان بگذارند و در مسیر درستی از زندگی حرکت کنند. وجود یک مشاور بی‌طرف، و دلسوز و البته متخصص برای هر فردی لازم است. اما گاهی اتفاق می‌افتد که علائم غم، ناراحتی و یا دیگر احساسات مانند ترس‌ها و ... به حد بالایی می‌رسند و بخش زیادی از زندگی افراد را مختل می‌کنند. برای مثال خواب فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند و یا او را برای برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکلات جدی می‌کنند. این اتفاقات زنگ خطری است که اعلام می‌کند فرد به یک مشاوره موثر و در مواردی دارو درمانی نیاز دارد. گاهی اوقات مشکلات روانی و فشارهای ناشی از آن بر جسم بیمار هم تاثیرهای بدی می‌گذارد و او را با مشکلات غیرقابل جبرانی روبه‌رو می‌کند. 

در این زمان فرد باید به پزشک متخصص اعصاب و روان یا همان روانپزشک مراجعه کند. به طور کلی می‌توان گفت افرادی که با مشکلات زیر روبه‌رو هستند، نیاز به مشاوره روانپزشکی یا مراجعه به کلینیک روانپزشکی آنلاین و حضوری دارند:  

_ افرادی که حال آن‌ها با درمان‌های عمومی بهبود نمی‌یابد و پزشک روند درمان را بی‌تاثیر می‌داند؛

_ افرادی که به تشخیص روان درمانگر و روانشناس خود، علاوه‌بر جلسات مشاوره  نیاز به مداخله دارویی هم دارند؛

_ افرادی که برخلاف مصرف داروهای روان درمانی، بهبودی در روند درمان خود احساس نمی‌کند؛

_ افرادی که رفتارهای عجیب، غیرعادی و اذیت‌کننده برای خود و دیگران دارند یا در مواردی به خودشان یا افراد دیگر آسیب می‌زنند؛

_ افرادی که به دلیل مشکلات و اختلالات روانی، بخشی از زندگی عادی آن‌ها و روند ارتباطشان با اطرافیان مختل شده است؛

_ افرادی که بیماری، مشکلات روحی و اختلالات روانی آن‌ها، دیگر با انجام جلسات روانشناسی و مشاوره قابل درمان نیست؛

_ افرادی که با مشکلات و علایم اعتیاد روبه‌رو هستند یا در مرحله ترک اعتیاد و رفع وابستگی‌ به مخدرها قرار دارند؛

و ... .

مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین چیست؟

مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین شکلی از مشاوره در حوزه روانپزشکی است که امروزه طرفداران مخصوص به خودش را دارد. امروزه که اتصال به اینترنت و دنیای ارتباطات گسترش یافته و تقریبا عده زیادی از افراد به وسایل ارتباط مجازی دسترسی دارند، تقریبا انجام همه کارها به صورت آنلاین ممکن است. شاید تا پیش از عصر ارتباطات، هیچکس فکر نمی‌کرد که ارتباط با یک پزشک از راه دور ممکن باشد؛ اما امروزه روش‌های ارتباط آنلاین یا تلفنی به حوزه روان درمانی و روانپزشکی هم وارد شده است و عده زیادی از این روش استفاده می‌کنند. مشاوره روانشناسی تلفنی آنلاین بنا به درخواست و تمایل بیماران در بستر اینترنت و به کمک یکی از وسایل ارتباط جمعی یا اپلیکیشن‌ها مخصوص این حوزه انجام می‌گیرد. در مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین معمولا پزشک از طریق تماس اینترنتی با بیمار ارتباط برقرار می‌کند و کار ویزیت و تشخیص را انجام می‌دهد. مدت زمان مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین معمولا بین یک ربع تا بیست دقیقه است. کار روانپزشک آنلاین دقیقا با همان کیفیت مراجعه حضوری انجام می‌گیرد و همه مواردی که در مراجعه حضوری رعایت می‌شود، برای درمان تلفنی آنلاین هم به کار گرفته می‌شود.

 

چگونه بهترین روانپزشک آنلاین را پیدا کنیم؟

هر فردی در انتخاب‌های زندگی خود، در هر زمینه‌ای که باشد، به دنبال بهترین انتخاب است. برای یافتن بهترین روانپزشک آنلاین یا ارتباط آنلاین با دکتر روانپزشک خوب در تهران می‌توانید به چند روش عمل کنید:

1. جست‌وجوی اینترنتی

امروزه به دلیل اهمیت یافتن حوزه سلامت روان و مراجعه‌های روان درمانی و روانپزشکی، کلینیک‌های روانشناسی و روانپزشکی زیادی در سطح کشور وجود دارند که با یک جست‌وجوی اینترنتی می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. برای انتخاب بهترین رواپزشک آنلاین باید به اصالت سایت، سابقه و پیشینه کلینیک و پزشک متخصص و همچنین نظر مراجعانی که از مشاوره تلفنی آنلاین آن‌ها استفاده کرده‌اند، توجه کنید. با جست‌وجوی عباراتی مانند مشاوره رایگان با روانپزشک یا روانپزشک آنلاین تلگرام می‌توانید لیست روانپزشکانی را که مشاوره آنلاین انجام می‌دهند ببینید. 

2. پرسش از افراد با تجربه

بسیاری از مواقع پرسش از افرادی که تجربه مشاوره تلفنی آنلاین را دارند، می‌تواند شما را به نتایج بسیار خوبی برای یافتن یک کلینیک روانپزشکی آنلاین برساند. این کار به شما امکان می‌دهد که با پرسش از کسانی که پیش از این روش مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین را تجربه کرده‌اند، انتخاب مناسبی داشته باشید.

کلینیک روانشناسی و روانپزشکی افق سلامت با دارا بودن مجرب‌ترین کادر از بهترین روانپزشکان و روانشناسان، یکی از کلینیک‌هایی که است که برای درمان می‌توانید به آن مراجعه کنید. کلینیک افق سلامت امکان مشاوره حضوری یا مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین را برای شما و در بستری امن فراهم می‌کند. 

 

هزینه ویزیت دکتر روانپزشک چقدر است؟

نرخ مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین مانند دیگر اشکال مشاوره روانپزشکی، مقدار معینی دارد که به صورت هماهنگ و تصویب‌شده اعلام می‌شود. هزینه ویزیت دکتر روانپزشک با توجه به درجه تخصص او اعلام می‌شود. همچنین باید بدانید که تفاوت هزینه مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین با هزینه مشاوره روانپزشکی حضوری با توجه به مرکز روانپزشکی و کلینیک روان درمانی مشخص می‌شود. 

 

در مشاوره تلفنی آنلاین روانپزشکی به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتخاب روش مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین نیز مانند هر انتخاب دیگری حساسیت‌های خاص خودش را دارد و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. برای انتخاب یک مرکز مناسب روانپزشکی و استفاده از خدمات تلفنی یا آنلاین آن به بایدها و نبایدهای زیر توجه کنید:

1. حتما پیش از هر انتخابی به سابقه، مدرک و پیشینه روانپزشکی که در نظر دارید توجه کنید. برای این کار بهتر است رزومه تحصیلی و کاری او را جست‌وجو کنید و بخوانید.

2. . پیش از انجام مشاوره، با افرادی که قبلا با روانپزشک مورد نظرتان درمان شده‌اند یا در طول دوران درمان خود هستند صحبت کنید. خواندن نظر کاربران درون سایت درباره جلسات مشاوره هم دید بسیار خوبی برای انتخاب مطمئن به شما می‌دهد. 

3. برای انجام مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین از بستر اینترنتی و تلفنی امنی استفاده کنید که در میانه انجام مشاوره، دچار مشکل یا قطعی ارتباط نشوید.

4. اگر مشاوره آنلاین را برای فرد دیگری در نظر دارید، هیچگاه او را مجبور به این کار نکنید و به تمایل بیمار توجه کنید. خصوصا اگر بیمار شما در سنین حساس نوجوانی قرار دارد، حتما این مورد را مد نظر قرار دهید.

5. مانند مشاوره حضوری، دقیقا سر ساعت برای مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین حاضر شوید تا زمان مشاوره را از دست ندهید و با دقت بیشتری ویزیت شوید.

6. اگر در شهرهای دیگری به جز پایتخت زندگی می‌کنید، هم می‌توانید چندین دکتر روانپزشک خوب در تهران را برای انجام مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین انتخاب کنید و هم از میان روانپزشکان متخصص شهر خود یکی از افراد متخصص این حوزه را برگزینید. برای مثال اگر در شهری مانند اصفهان زندگی می‌کنید، با انتخاب روانپزشک آنلاین اصفهان می‌توانید خدمات مشاوره تلفنی یا آنلاین را در شهر محل سکونتتان دریافت کنید.

 

کدام مرکز روانپزشکی برای دریافت خدمات مشاوره آنلاین بهتر است؟

مراکز روانشناسی و روانپزشکی زیادی وجود دارند که خدمات مشاوره آنلاین و حضوری را به بیماران خود ارائه می‌دهند. انتخاب بهترین مرکز مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین نیاز به جست‌وجوی دقیق دارد و می‌بایست با وسواس خاصی انجام بگیرد. کلینیک تخصصی روانپزشکی و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین متخصصان حوزه روان، کامل‌ترین خدمات مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین را به شما ارائه می‌کند. در سایت افق سلامت می‌توانید سابقه و پیشینه مرکز را بخوانید و اطلاعات کاملی را درباره تحصیلات، سوابق کاری و حوزه درمانی درمانگران و پزشکان را به دست آورید. مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین کلینیک افق سلامت با همان کیفیت جلسات حضوری و توسط روانپزشکان متخصص این حوزه انجام می‌گیرد.

 

سخن آخر

سلامت روان و اهمیت دادن به آن، موضوعی است که در هر سنی نیاز به توجه دارد. امروزه هر فردی نیاز دارد که به صورت دوره‌ای چکاپ‌های سلامت روان را توسط متخصص انجام دهد. یافتن یک مرکز تخصصی برای دریافت مشاوره روانپزشکی تلفنی آنلاین یا جلسات مشاوره حضوری، اولین قدم برای نزدیک شدن به سلامت روح و روان است. کلینیک روانپزشکی و روانشناسی افق سلامت می‌تواند در این مسیر همراهی‌تان کند و تا رسیدن به سلامت روان کامل در کنار شما بماند. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/6429h

 

مشاهده متخصصین گفتاردرمانی

مشاهده خدمات روانپزشکی