همه آنچه درباره گفتار درمانی آنلاین باید بدانید

صحبت کردن و یا بهتر است بگوییم روان صحبت کردن، توانایی‌ای است که در بالا رفتن اعتمادبه‌نفس افراد نقش اساسی دارد. آیا تاکنون در موقعیتی قرار گرفته‌اید که قادر به صحبت کردن یا روان صحبت کردن نباشید؟ در این شرایط چه احساسی دارید؟ آیا می‌ترسید، خجالت می‌کشید یا سعی می‌کنید از موقعیت دور شوید؟

توانایی روان صحبت کردن یا گفتار واضح در هر سن و سالی اهمیت ویژه دارد و ارتباط کلامی افراد وابسته به آن است. شاید تابه‌حال عبارت «گفتار درمانی» را شنیده باشید. بیشتر افراد با شنیدن این عبارت به یاد مشکلات لکنت زبان می‌افتند و یا ناتوانی در تلفظ برخی حروف مانند «ر» و «سین» را به یاد می‌آورند. اما باید بدانید که گفتار درمانی اقیانوس وسیعی است که طیف گسترده‌ای از مشکلات گفتاری را در برمی‌گیرد و لکنت زبان یا تلفظ حروف فقط بخش کوچکی از آن را شامل می‌شود. گفتار درمانی حضوری یا گفتار درمانی آنلاین نوعی از درمان مرتبط با کلام و گفتار است که برای افراد در هر سنی انجام می‌گیرد.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با گفتار درمانی آنلاین و مزایا و ویژگی‌های آن آشنا کنیم. اگر با مشکل در گفتار روبه‌رو هستید و یا دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید، ما را در وبلاگ افق سلامت همراهی کنید:

 

گفتار درمانی را بیشتر بشناسیم

بسیاری از افراد در برخورد با گفتار درمانی، به غلط تصور می‌کنند که این تخصص یعنی درمانی که به وسیله گفتار انجام می‌گیرد. اما باید در پاسخ به سوال گفتار درمانی چیست بگوییم، گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان، تخصصی است که به طور مستقیم به درمان و اصلاح گفتار می‌پردازد. به زبان ساده، هر نوع اختلال مرتبط با گفتار و زبان که در ادامه هر کدام را به شکل جداگانه بررسی می‎کنیم، به گفتار درمانی، مرتبط می‌شود. گفتار درمانی آنلاین یا حضوری تخصصی است که می‌تواند مشکلات گفتار و زبان همه گروه‌های سنی را شامل شود و به عنوان یکی از شاخه‌های مهم توانبخشی به شمار می‌رود. از آنجایی که گفتار و زبان اصلی‌ترین توانایی برای برقراری ارتباط با دیگران است، این حوزه از رشته توانبخشی اهمیت ویژه‌ای دارد و در سال‌های اخیر نیز با توسعه علم، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ است. امروزه بسیاری از افراد برای رفع مشکلات گفتاری و زبانی از علم گفتار درمانی آنلاین یا حضوری استفاده می‌کنند.

 

زبان و گفتار چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 

زمانی که شما شروع به صحبت می‌کنید، بخشی از فرایند صحبت کردن، مانند انتخاب کلمات، لحن صحبت و یا جمله‌بندی‌ها، ابتدا در مغز شما اتفاق می‌افتد. به این فرایند که در ذهن انجام می‌شود، «زبان» می‌گویند. زمانی این فرایند ذهنی توسط اعضای بدن مانند ریه‌ها، عضلات حنجره و زبان، لب و ... به صدا یا آوا تبدیل می‌شود، «گفتار» نامیده می‌شود.

به فردی که کار گفتار درمانی را انجام می‌دهد، در اصلاح گفتار درمانگر می‌گویند. این فرد هم اختلالات مرتبط با بخش ذهنی افراد، یعنی زبان را بررسی و درمان می‌کند و هم به درمان بخش مربوط به اختلالات گفتاری می‌پردازد. 

گفتار درمانی برای چه مشکلاتی انجام می‌گیرد؟

همانطور که اشاره کردیم، گفتار درمانی به درمان اختلالات مرتبط با زبان و گفتار می‌پردازد. در این راستا فرقی نمی‌کند که شما جلسات گفتار درمانی آنلاین را انتخاب می‌کنید یا جلسه‌های درمان حضوری را ترجیح می‌دهید. در هر دو صورت روش‌ها، حوزه‌ها و مشکلاتی که در این حیطه درمانی جای می‌گیرند، یکسان هستند. از مهم‌ترین اختلالاتی که برای درمان آن‌ها از روش‌های گفتار درمانی آنلاین و حضوری استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

لکنت زبان

مشهورترین اختلالی که عموما از سنین کودکی خود را نشان می‌دهد و با کمک گفتار درمانی درمان می‌شود، لکنت زبان است. لکنت زبان نوعی اختلال است که در آن هجاها، کلمات و یا آواها به صورت پر تکرار و یا طولانی‌تر از گفتار عادی بیان می‌شوند. درمان لکنت به صورت آنلاین و حضوری انجام می‌گیرد و در هر دو روش سعی می‌شود که با انواع تمرین‌ها کندی گفتار بهبود یابد.

اختلال‌های تلفظی و تولیدی

از دیگر اختلالات شایعی که با کمک گفتار درمانی آنلاین و یا حضوری درمان می‌شود، باید به اختلال‌های تلفظی و تولیدی اشاره کنیم. این مشکل با تلفظ غلط حروف بروز می‌کند و بیشترین شکل آن در تلفظ حرف «ر»  و «سین» دیده می‌شود. عمده‌ترین علت بروز این اختلال به دلیل یادگیری غلط در تلفظ و تولید حروف است. برای مثال گفتار درمانی حرف ر برای افرادی که قادر به تلفظ این حرف نیستند یا به جای «ر» حرف «ی» را به کار می‌برند، انجام می‌شود.

آسیب شنوایی

آسیب شنوایی از دیگر مشکلاتی است که بخشی از روند درمان آن به گفتار درمانی آنلاین و گفتار درمانی حضوری مرتبط می‌شود. آسیب‌های شنوایی در چند سطح خفیف، متوسط و شدید وجود دارند و هر یک از آن‌ها به ایجاد نوعی از مشکل در گفتار منجر می‌شوند. این مسئله به‌ویژه برای کودکانی که در سال‌های ابتدایی زندگی هستند و برای یادگیری زبان و گفتار آماده می‌شوند، بسیار مهم است.

شکاف لب و کام

افرادی که با مشکل شکاف کام و لب به دنیا می‌آیند، در تلفظ آواها، هجاها و کلمات دچار اختلال می‌شوند. شکاف لب یا در اصطلاح لب‌شکری به حالتی گفته می‌شود که یک شکاف و عمودی در لب بالایی به وجود می‌آید و گاهی تا نزدیکی بینی بالا می‌رود. همچنین شکاف کام مشکلی است که در آن، سقف دهان کودک در دوران جنینی به صورت کامل تشکیل نمی‌شود و در اصطلاح با سقف دهان باز یا تشکیل‌نشده به دنیا می‌آید.

بیماران مبتلا به اوتیسم، بیش‌فعالی و کم‌توان ذهنی نیز معمولا به با مشکلات گفتار و زبان روبه‌رو هستند و می‌بایست برای حل این مشکل در آن‌ها از گفتار درمانی بهره گرفت.

 

گفتار درمانی چه فوایدی دارد؟

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، گفتار و زبان و برقراری ارتباط کلامی با دیگران، یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی است که بشر در طول زندگی خود به آن نیاز دارد. بنابراین وجود هرگونه مشکل و اختلال در گفتار و زبان می‌تواند به بروز مشکلات دیگری منجر شود. از مهم‌ترین فواید گفتار درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.  کمک به بهبود تکلم و صحبت کردن روان‌تر و وضوح گفتاری.

2. رفع مشکلات ارتباطی کلامی و سهولت برقراری ارتباط با دیگران.

3. افزایش اعتمادبه‌نفس فرد برای ظاهر شدن در اجتماع و فعالیت‌های جمعی.

4. رفع مشکل بلع به‌ویژه در کودکانی که در کنار اختلالات گفتاری و زبانی با آن درگیر هستند.

 گفتار درمانی مخصوص کودکان و نوجوانان است یا بزرگسالان؟ 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در برخورد با گفتار درمانی مطرح می‌شود، اختصاص داشتن آن به گروه‌های سنی مختلف است. دراین‌باره باید بگوییم که گفتار درمانی بزرگسالان هیچ تفاوتی با گفتار درمانی کودک و نوجوان ندارد و در هر دو از تکنیک‌ها و روش‌های یکسانی استفاده می‌شود. برای درمان گفتار و مشکلات مربوط به زبان در هر سنی، هم می‌توانید از مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین استفاده کنید و هم به صورت حضوری به مراکز گفتار درمانی بروید. 

 

گفتار درمانی آنلاین بهتر است یا حضوری؟

بسیاری از کسانی که نیاز به جلسات گفتار درمانی دارند، میان انتخاب گفتار درمانی آنلاین یا حضوری سردرگم‌اند. باید گفت که هیچ بد و خوبی در این رابطه وجود ندارد و سطح یادگیری، کیفیت جلسات و پیشرفت‌های هر فرد وابسته به شرایط آن فرد و تخصص و تشخیص درمانگر اوست. اگر گفتار درمانگر شما جلسات گفتار درمانی آنلاین را برایتان کافی می‌داند، می‌توانید از راه‌هایی مانند مشاوره تلفنی گفتار درمانی استفاده کنید. البته باید بدانید که گفتار درمانی آنلاین می‌تواند به دو صورت انجام شود:

1. گفتار درمانی ویدیویی

یکی از اشکال گفتار درمانی آنلاین برگزاری جلسات ویدیویی است. این سبک جلسات به‌ویژه برای زمانی که درمانگر نیاز به نشان دادن محل ادای حروف یا آموزش تلفظ حروف دارد، مناسب است. گفتار درمانی ویدیویی مبتنی‌بر ارتباط تصویری است و شباهت زیادی به جلسات درمان حضوری دارد.

2. گفتار درمانی تلفنی یا صوتی

مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین روش دیگری است که برای درمان گفتار و زبان به کار می‌رود. این نوع درمان وابسته به صوت است و کاربرد آن با توجه به شرایط بیمار و تشخیص گفتار درمانگر مشخص می‌شود.

 برای استفاده از این روش‌های غیرحضوری باید با کلینیک گفتار درمانی آنلاین ارتباط بگیرید و یا دیگر مراکز تخصصی را انتخاب کنید که خدمات گفتار درمانی آنلاین را هم ارائه می‌دهند. 

 

گفتار درمانی در منزل برای چه افرادی مناسب است؟

گفتار درمانی در منزل برای بسیاری از افراد با شرایط ویژه مناسب است. برای گفتار درمانی در منزل می‌توان از حضور گفتار درمانگر در ساعت‌های خاصی در خانه بهره گرفت. گفتار درمانی در منزل برای افراد زیر روش مناسب‌تری است که چالش‌های مراجعه حضوری را برای آن‌ها حل می‌کند:

1. افراد با ناتوانی‌های شدید جسمی 

گفتار درمانی در منزل یا روش گفتار درمانی آنلاین برای کودکان و نوجوانان و یا بزرگسالانی که با مشکلات حاد جسمی_حرکتی مواجه هستند، مناسب‌تر است. چراکه مشکلات مربوط به جابه‌جایی، مکان و شرایط خاص برای نشستن و مانند این‌ها را به همراه ندارد.

2. مقاومت کودکان و نوجوانان 

برخی از کودکان و نوجوانان برای مراجعه حضوری به گفتار درمانگر، مقاومت می‌کنند. بنابراین درمان باید به شکلی انجام شود که آرامش روانی بیمار کاملا حفظ شده و به دور از استرس و اضطراب انجام بگیرد. در این مورد نیز گفتار درمانی در منزل روش مناسبی است.

بهترین گفتار درمانی در تهران کجاست؟

یافتن بهترین گفتار درمانی در تهران و کلینیک‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، کار چندان دشواری نیست. با یک جست‌وجوی اینترنتی می‌توانید لیست مراکز گفتار درمانی آنلاین و حضوری را به دست آورید و برای دریافت خدمات به آنجا مراجعه کنید. با جست‌وجوی عباراتی مانند گفتار درمانی در غرب تهران، گفتار درمانی در گیشا، گفتار درمانی در مراکز روانشناسی یا کاردرمانی و یا گفتار درمانی آنلاین رایگان به راحتی می‌توانید لیست کاملی را از مراکز گوناگون گفتار درمانی در اختیار داشته باشید. برای انتخاب کلینیک گفتار درمانی آنلاین و حضوری حتما سابقه، پیشینه و تجربه کاری مراکز و گفتار درمانگران آن را بررسی کنید. کلینیک روانشناسی افق سلامت مجموعه کاملی از خدمات مشاوره و روانشناسی، گفتار درمانی و ... را به شما ارائه می‌دهد. برای استفاده از جلسات مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین می‌توانید از تخصص و تجربه گفتار درمانگران این مجموعه استفاده کنید. برای این کار فقط کافی است که وارد سایت کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت شده و خدمات مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

 

سخن آخر

توانایی گفتار، زبان و روان صحبت کردن، یکی از مهم‌ترین نعمت‌هایی است که هر فردی در طول زندگی خود از آن استفاده می‌کند. محروم شدن از این توانایی به هر دلیلی و ابتلا به آسیب‌های گفتاری و زبانی می‌تواند زندگی حال و آینده را تحت سلطه خودش درآورد. بهترین راه برای رفع مشکلات ناشی از ارتباطات کلامی گفتاری و زبانی، استفاده از روش‌های گفتار درمانی است. برای بهره‌گیری از درمان‌های مرتبط با گفتار و زبان می‌بایست به کلینیک‌های معتبر کاردرمانی یا روانشناسی که خدمات گفتار درمانی را ارائه می‌دهند مراجعه کنید. کلینیک روانشناسی افق سلامت با دارا بودن مجرب‌ترین روانشناسان و گفتار درمانگرها، آماده ارائه خدمت به شما است. همین حالا برای تعیین وقت اقدام کنید و گامی به سوی سلامتی بردارید.

  

لینک کوتاه:

zood.link/nyy3g

مشاهده متخصصین روان‌سنجی

مشاهده خدمات گفتاردرمانی