نیم نگاهی به آثار و نتایج مشاوره روان درمانی تلفنی

بدون تردید، مشاوره روان درمانی تلفنی، یک گزینه مقرون به صرفه و مثمر ثمر برای رفع مشکلات روانشناختی افراد به شمار می رود. از سوی دیگر، در عصری به سر می بریم که با عنوان عصر تکنولوژی، فناوری و ارتباطات شناخته می شود. بر همین اساس امروزه ردپای انواع و اقسام ابزارهای ارتباطی در ابعاد زندگی انسان به نحو بارز و برجسته به چشم می خورد.

فراگیر شدن ابزارهای ارتباطی، در رشد و توسعه مشاوره روان درمانی تلفنی، نقش پر رنگ و برجسته ای ایفا می نماید. شایان ذکر است که مقرون به صرفه بودن این نوع مشاوره غیر حضوری، به ویژه از نقطه نظر اقتصادی، نگاه بسیاری از افراد را به سمت و سوی این روش معطوف ساخته است. از طرف دیگر، بسیاری از افراد و به دلایل مختلف و گوناگون، تمایلی به استفاده از خدمات مشاوره حضوری نشان نمی دهند. مضاف بر این، چنانچه این دسته از افراد با مشکلات روحی و روانی نیز دست به گریبان باشند، نیاز به استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی، به منظور رفع معضلات و بهبود سلامت روان آنها، بیش از پیش ضرورت و اهمیت پیدا می کند.

در این شرایط، مشاوره روان درمانی تلفنی، می تواند نیاز های ایجاد شده و مشکلات روانشناختی افراد را به نحو مطلوب برطرف سازد. بر این اساس، باید اذعان نمود، افرادی که قادر به استفاده از خدمات مشاوره حضوری نیستند، برای استفاده بردن از خدمات مشاوره ای غیر حضوری می توانند از روش مشاوره روان درمانی تلفنی بهره مند شوند.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که روش های تلفنی و غیر حضوری مشاوره روان درمانی هر روزه در حال پیشرفت، بهبود و حرکت رو به جلو می باشد. ناگفته نماند که مشاوره روان درمانی تلفنی، یکی از روش های مفید و راهگشا برای به حداقل رساندن سختی های دسترسی به استفاده از خدمات مشاوره در سراسر کشور محسوب می شود.

 

نگاهی به انجام فرآیند مشاوره روان درمانی تلفنی

به طور کلی، مشاوره روان درمانی تلفنی، یکی از روش های بهینه و کاربردی برای برطرف ساختن معضلات و مشکلات روانشناختی بسیاری از افراد به شمار می رود. گفتنی است که در انجام فرآیند روان درمانی، بررسی و ارزیابی وضعیت روانی فرد در پرتو وجود یک روانشناس متخصص و کارآزموده موجودیت پیدا می کند. در ادامه این فرآیند، پس از رسیدن روانشناس به درک کامل از مشکل و معضل به وجود آمده، ضمن کمک به فرد برای به دست آوردن آرامش خود، درصدد برطرف ساختن مشکلات روانشناختی او بر می آید.

شایان ذکر است که جلسات مشاوره روان درمانی تلفنی صرفاً به برطرف ساختن مشکلات و اختلالات روانی افراد محدود و محصور نمی شود، بلکه این روش برای ارتقا و بهبود سطح کیفی زندگی افراد نیز یک شیوه مؤثر و تاثیر گذار به شمار می رود. گفتنی است که مشاوره روان درمانی تلفنی، برای درمان بسیاری از مشکلات هیجانی و اختلالات روانی افراد، گزینه ای قابل اتکا و مثمر ثمری تلقی می گردد. همچنین انجام فرآیند مشاوره روان درمانی تلفنی، به وسیله گفتگو و تعامل ایجاد شده میان فرد و روانشناس یا درمانگر صورت می پذیرد.

در نتیجه این امر، روانشناس به فرد کمک می کند که ضمن مسلط شدن بر علائم و نشانه های روحی و روانی نامطلوب و ناخوشایند، در جهت کاهش این علائم اقدام نماید. همچنین این روش به ارتقا و بهبود بهزیستی و رفاه فرد کمک شایانی می نماید. به طور کلی، مردم بنا به علت های مختلف، در طول زندگی خود با مشکلات روحی و روانی دست به گریبان می شوند. اختلالات شخصیتی، اضطراب، افسردگی، استرس کاری، گیر افتادن در روابط مخرب و مشکلات هویتی، بخشی از چالش های روحی محسوب می شوند. در این شرایط و به منظور مدیریت و کنترل این چالش های بعضاً جدی و مخاطره آمیز، مشاوره روان درمانی تلفنی یک راهکار کارآمد قلمداد می گردد. 

 

مشاوره روان درمانی تلفنی

نقش مشاوره روان درمانی تلفنی در حل مشکلات 

گفتنی است که مشاوره روان درمانی تلفنی، در بهبود بخشیدن و از بین بردن بسیاری از مشکلات و معضلات بین فردی و روانی به یاری و کمک افراد می شتابد. بدون تردید، هر فرد در برهه ای از زمان درگیر چالش های مختلف و متنوع شده که علاوه بر هدف قرار دادن سلامت روح و روان، روند زندگی و تعاملات اجتماعی شخص را نیز به شدت تحت شعاع قرار می دهد. عدم توجه به این چالش ها و پشت گوش انداختن اقدامات درمانی مؤثر و تاثیر گذار، به تدریج موجبات بروز یک بحران جدی و مخاطره آمیز را در زندگی فرد به وجود می آورد.

برای جلوگیری از ریشه دار شدن و عمیق تر شدن این معضلات، مشاوره روان درمانی تلفنی، یک گام مؤثر و اثر بخش برای برخورداری از سلامت روح و روان به شمار می رود. شایان ذکر است که مشاوره روان درمانی تلفنی، در حیطه های مختلف و گسترده ای به انجام خدمات مشاوره ای به افراد همت می گمارد. بر این اساس، برطرف ساختن چالش های ناشی از عدم تطابق و سازگاری با شرایط زندگی، داشتن مشکلات ارتباطی با اعضای خانواده و علی الخصوص همسر، مشکلات مربوط به سوء مصرف مواد و اعتیاد، کنار آمدن با غم و اندوه ناشی از سوگ و فقدان عزیزان، بخشی از حیطه های تحت پوشش مشاوره روان درمانی تلفنی تلقی می گردد.

مضاف بر این، مشاوره روان درمانی تلفنی در بهبود اختلالات روانی نظیر اضطراب، افسردگی و اختلالات اضطرابی، به انجام خدمات مشاوره ای مبادرت می ورزد. بدون تردید، افسردگی و اضطراب امروزه بسیاری از اقشار مختلف جامعه را به شدت درگیر خود ساخته است. بروز این مشکلات در زندگی هر فردی، روند زندگی معمولی او را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط و به عنوان یک روش درمانی مؤثر ، مشاوره روان درمانی تلفنی، تاثیرات بسزایی در این زمینه از خود برجای می گذارد.

 

مشاوره روان درمانی تلفنی

اهمیت مشاوره روان درمانی تلفنی در بهبود اختلالات اضطرابی

یکی از خدمات قابل توجه و مؤثر مشاوره روان درمانی تلفنی، کمک به حل و بهبود اختلالات اضطرابی به شمار می رود. گفتنی است که اختلالات اضطرابی، از جمله آسیب های روانی شایع و رایج در میان اقشار مختلف جامعه محسوب می شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند.

بر اساس آمار و ارقام های موجود و در دسترس، زنان دو برابر بیشتر از مردان، به اختلالات اضطرابی دچار می شوند. به طور کلی، نوعی واکنش درونی و مبهم و همراه با عوارض زیاد که برای تهدید نامشخصی بروز پیدا می کند، در مفهوم اضطراب تداعی می شود. در این حالت سلامت روحی و جسمی فرد به شدت تحت شعاع قرار می گیرد. مشاوره روان درمانی تلفنی، برای رهایی یافتن فرد از هیجان های مبهم و آشفته کمک شایانی می نماید. لازم به ذکر است که افراد دارای اختلال اضطرابی همواره در وجود خود، از نوعی احساس نگرانی و ترس در رنج و عذاب هستند. در اغلب موارد علت بروز این احساسات مشخص و معین نمی باشد. به تدریج بروز احساس ترس و نگرانی در فرد به صورت یک امر همیشگی نمود پیدا می کند و علاوه بر آزار دادن، زندگی روزانه فرد را مختل می کند.

مشاوره روان درمانی تلفنی، برای درمان و کاهش علائم این نوع اختلال، یک روش کاربردی قلمداد می گردد. گفتنی است که در پرتو استفاده از خدمات مشاوره روان درمانی تلفنی، مهارت های خاصی به وسیله روانشناس و درمانگر، به منظور مدیریت و کنترل اضطراب و نگرانی در اختیار فرد قرار می گیرد. به همین جهت، با فراگیری این مهارت ها به وسیله استفاده از خدمات مشاوره روان درمانی تلفنی، فرد قادر خواهد بود در هنگام قرار گرفتن در موقعیت های اضطراب آور، نسبت به مدیریت و کاهش علائم ترس و نگرانی خود اقدام نماید.

 

مشاوره روان درمانی تلفنی

اهمیت و ضرورت مشاوره و روان درمانی خانواده

به طور کلی، استفاده از خدمات مشاوره روان درمانی تلفنی، بدون محدودیت سنی، برای همه اقشار مختلف جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر، شرایط امروز جامعه به گونه ای پیش می رود که احتمال بروز چالش های ریز و درشت را برای خانواده ها افزایش می دهد. در هنگام بروز چالش ها و مشکلات، صحبت کردن و مشاوره با شخص دیگری بیش از پیش نیاز می شود. در این شرایط مشاوره و روان درمانی خانواده، برای عبور کردن از موانع و چالش های ایجاد شده بسیار تاثیر گذار و مؤثر است.

لازم به ذکر است که برای استفاده از خدمات مشاوره و روان درمانی خانواده راه های مختلفی برای ابراز و مطرح ساختن مشکلات و چالش ها با مشاوران و روانشناسان در اختیار افراد قرار دارد. مشاوره حضوری و مشاوره روان درمانی تلفنی، از جمله راه های اصلی استفاده از خدمات مشاوره ای به شمار می رود. شایان ذکر است که مشاوره و روان درمانی خانواده، به صورت حضوری و غیر حضوری، یکی از روش های مؤثر برای از بین بردن چالش های ایجاد شده در بین خانواده ها می باشد. گفتنی است که در جلسات مشاوره و روان درمانی خانواده، ضمن بررسی و ارزیابی و ریشه یابی مشکلات موجود در خانواده، در جهت حل این مسائل به صورت اصولی و مسالمت آمیز اقدامات لازم و مقتضی انجام می شود.

ناگفته نماند که مشاوره و روان درمانی خانواده برای مواجهه با تعارض ها و مشکلات موجود در خانواده، افزایش صمیمیت میان اعضای خانواده، تحکیم روابط، افزایش سطح عملکرد و رفع استرس ها و تنش های موجود در خانواده، در طیف وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دریافت خدمات مشاوره روان درمانی تلفنی، برای دستیابی به راه حل های کاربردی و برآمدن از پس چالش های موجود در خانواده، بسیار تاثیر گذار و کارساز قلمداد می گردد.

 

مشاوره روان درمانی تلفنی

نگاهی به رویکردها و نظریه های مشاوره و روان درمانی

به طور کلی، روانشناسان به منظور شناخت و ارزیابی انسان و ریشه یابی و درمان مشکلات روحی و روانی افراد، رویکردهای مختلفی را مورد استفاده قرار می دهند. مشاوره روان درمانی تلفنی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به منظور رسیدن به نتایج مطلوب، در برطرف ساختن چالش های ایجاد شده، بر مبنای نظریه ها و رویکردهای مختلفی وارد عمل می شود. بر این اساس، یکی از رویکردهای مطرح و شناخته شده در نظریه های مشاوره و روان درمانی، روانکاوی می باشد. پایه گذار و بنیان گذار رویکرد روانکاوی زیگموند فروید بوده است.

در این رویکرد، روانکاوان با بررسی گذشته فرد، درصدد یافتن ریشه تعارضات و مشکلات و حل و فصل آنها بر می آیند. از دیگر نظریه های مشاوره و روان درمانی، می توان به رویکرد درمان شناختی رفتاری اشاره نمود. شایان ذکر است که رویکرد درمان شناختی رفتاری، از جمله رویکردهای رایج و معمول برای درمان اختلالات روانی و مشاوره روان درمانی تلفنی به شمار می آید. در این رویکرد با متمرکز شدن بر روی افکار فرد، درمانگران در جهت اصلاح افکار و ایجاد تغییر و بهبود رفتارهای ناخوشایند و هیجانات فرد اقدامات لازم را به عمل می آورند.

رویکرد شناختی رفتاری، به عنوان یکی از رایج ترین نظریه های مشاوره و روان درمانی، برای درمان بسیاری از مشکلات روحی و اختلال های روانی نظیر اعتیاد، ترس، انواع اضطراب و افسردگی، بسیار تاثیر گذار و مثمر ثمر واقع می شود. ناگفته نماند که در این نوع رویکرد، افکار منفی را عامل اصلی و زیر بنای همه مشکلات تلقی می کنند. رفتار گرایی یا رفتار درمانی، رویکرد زیست شناختی و درمان های حمایتی، از دیگر نظریه های مشاوره و روان درمانی محسوب می شوند. 

 

مشاوره روان درمانی تلفنی

آثار مطلوب و مثبت استفاده از خدمات مشاوره روان درمانی تلفنی

استفاده از خدمات مشاوره روان درمانی تلفنی، به غلبه افراد بر اختلالات روانی شدید یا خفیف، کمک شایانی می نماید. بر این اساس، در پرتو استفاده از این نوع مشاوره غیر حضوری می توان بسیاری از اختلالات روحی نظیر افسردگی های شدید و اضطراب های روزانه را به زانو درآورد. از دیگر آثار  مطلوب و مثبت استفاده از مشاوره غیر حضوری، علی الخصوص مشاوره روان درمانی تلفنی، می توان به برطرف ساختن مشکلات سازگاری افراد هنگام مواجهه با موقعیت ها و شرایط گوناگون زندگی، اشاره کرد.

امروزه بسیاری از افراد با مشکلات گوناگونی نظیر مسائل عاطفی، مشکلات زناشویی و مشکلات ارتباطی دست و پنجه نرم می کنند. برای حل و رفع این چالش ها و مشکلات ایجاد شده و به منظور بهبود و ارتقای سلامت روان، مشاوره روان درمانی تلفنی، یک گزینه بهینه و در عین حال راهگشا و کارآمد محسوب می شود. مقرون به صرفه بودن، امکان دسترسی به مشاوران مختلف در هر نقطه از ایران، بهبود عملکرد افراد در زمینه های خانوادگی، تحصیلی، شغلی و راهنمایی و حمایت افراد، از دیگر آثار مثبت استفاده از خدمات مشاوره روان درمانی تلفنی به شمار می آید.  

 

لینک کوتاه:

zood.link/qpx3z

 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین