اهمیت مشاوره و روان درمانی خانواده

مشاوره روان درمانی امروزه اهمیت فوق العاده ای برای خانواده ها پیدا کرده است. دیگر همانند گذشته افراد از اینکه به روانشناس مراجعه کنند، احساس شرم و خجالت نمی کنند و به اهمیت مراجعه به مشاور و روانشناس پی برده اند. مشاوره و روان درمانی خانواده امروزه با اهمیت زیادی روبرو شده است و والدین و فرزندان همگی به یک مشاور خوب نیاز دارند تا بتوانند زندگیشان را طبق اصولی مشخص پیش ببرند و در آن به موفقیت های زیادی دست پیدا کنند. حتی برای کسانی که امکان مراجعه به مطب روانشناس را ندارند، امکان مشاوره روان درمانی تلفنی برقرار شده است. در ادامه در مورد اهمیت نظریه های مشاوره و روان درمانی برای خانواده ها بیشتر صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

 

اهمیت مشاوره و روان درمانی خانواده

 

زمانی که برای جسم شما مشکلی پیش بیاید، به راحتی می توانید به دکتر مراجعه کنید و دکتر با تجویز دارویی خاص، آن مشکل جسمی شما را از بین خواهد برد. اغلب افراد به بیماری های جسمی اهمیت زیادی میدهند اما از چیزی که غافل می شوند، بیماری روحی است که تاثیر منفی ای که بر زندگی انسان دارند، چندین برابر بیشتر از بیماری های جسمی خواهد بود.

داروی خاصی برای اکثر بیماری های روحی وجود ندارد و شخص غافل از اینکه این بیماری در حال ایجاد اختلال در زندگی اش است، به آن توجهی نکرده و از کنارش به راحتی عبور می کند.

در واقع زمانی که شما با یک مشکل یا بیماری روحی روبرو هستید، از افسردگی گرفته تا مشکلات روانی خاص و ... حتما باید به یک مرکز مشاوره روان درمانی مراجعه کنید تا بتوانید این مشکل خود را ریشه کن نمایید.

خانواده که اهمیت فوق العاده ای در جهت دهی به زندگی انسان دارد هم به این موضوع اغلب توجه چندانی ندارد و غافل از اینکه این مشکلات روحی می توانند حتی زندگی خانواده را مختل کنند، افراد خانواده حاضر نخواهند شد به یک مرکز مشاوره و روان درمانی خانواده مراجعه کنند تا بتوانند مشکلات شان را برطرف نمایند.

در واقع با مشاوره و روان درمانی خانواده ما می توانیم یک خانواده سالم هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی داشته باشیم و فرزندان خود را آماده کنیم تا با اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتری وارد جامعه شوند.

زمانی که بیماری های روحی توسط مشاوره و روان درمانی خانواده برطرف شد، کم کم اثری از بیماری های جسمی هم نخواهد بود! چرا که اغلب بیماری های جسمی بر اثر بیماری های روحی به وجود می آیند.

 

مشاوره و روان درمانی خانواده اهمیت زیادی دارد

 

در مرکز مشاوره و روان درمانی خانواده چه اتفاقی می افتد؟

 

اکنون که از اهمیت مراکز مشاوره و روان درمانی خانواده اطلاع یافتید، ممکن است از خود بپرسید که در این مراکز دقیقا چه اتفاقاتی رخ می دهد که در ادامه این مقاله ما سعی داریم در مورد آن بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مشاوره روان درمانی خانواده در واقع در حوزه های مختلفی، افراد خانواده را هدایت و راهنمایی می کند و به افراد مسیر درست زندگی را نشان خواهد داد تا بتوانند به عنوان یک مجموعه واحد در کنار هم به موفقیت ها و پیروزی های بزرگی دست پیدا کنند. در زیر ما انواع عواملی که در مراکز مشاوره و روان درمانی خانواده صورت می گیرد را ذکر می کنیم و توضیح خواهیم داد.

 

حل مشکلات بین فردی در مراکز مشاوره و روان درمانی خانواده

 

یکی از کارهایی که مراکز مشاوره و روان درمانی خانواده انجام می دهد، حل مشکلات بین فردی در میان اعضای خانواده است. قبل از هر چیزی، خانواده باید در کنار هم باشند تا بتوانند بر مشکلات پیروز شوند و راه حل هایی مناسب برای مسائل و چالش های مختلف بیابند.

حتما تا به امروز کسانی را دیده در اطرافتان که با خانواده خود قطع رابطه کرده اند و به هیچ وجه حاضر نیستند که دوباره با آنها وارد رابطه شوند. اگر خوب به روابط این افراد نگاه کنید، خواهید دید که در قبل، آنها چنین رابطه ای با هم نداشته اند و همه چیز از یک مشکل کوچک شروع شده و کم کم این مشکل بزرگ شد تا این اختلافات به وجود آمد.

 

با مشاوره و روان درمانی خانواده می توان مشکلات بین فردی اعضای خانواده را از بین برد

یک مرکز مشاوره و روان درمانی خانواده به شما در این زمینه کمک خواهد کرد که زمانی مشکلی به وجود می آید با همکاری هم آن را از بین ببرید تا این مشکل موجب تفرقه و نفاق بین شما و خانواده تان نشود. اگر در زندگی آرامش کامل می خواهید و دوست دارید که همواره به عنوان خانواده یار و همراه یکدیگر باشید، استفاده از نظریه های مشاوره و روان درمانی روانشناسان بسیار به کارتان خواهد آمد.

 

حل مشکلات بیرونی در مراکز مشاوره و روان درمانی خانواده

 

در مراکز مشاوره و روان درمانی خانواده به مسائل مختلفی از جمله حل مشکلات بیرونی هم پرداخته می شود. به عنوان مثال فرض کنید که یکی از اعضای خانواده با مشکلی خاص دست و پنجه نرم می کند که در اینجا به خانواده آموزش داده می شود که چطور در کنار او، به حل شدن مشکلش کمک کنند و او را تنها نگذارند. به واسطه ی این راهنمایی ها، خانواده در می یابند که در حل مشکلات بیرونی و خارج از خانه باید در کنار هم باشند و در برطرف کردن آن ها یکدیگر را تنها نگذارند.

زمانی هم پیش می آید که مشکلی برای تمام خانواده پیش خواهد آمد که در این زمان یک مراکز مشاوره و روان درمانی خوب به خانواده می آموزد که چگونه در کنار هم باشند تا با یاری یکدیگر بر مشکلات غلبه کرده و بتوانند اوضاع را به مانند گذشته خوب و مرتب سازند.

 

 

ارائه نظریه های مشاوره و روان درمانی برای شادی بیشتر در مراکز مشاوره و روان درمانی خانواده

 

گاهی اوقات خانواده نیاز به شادی بیشتر دارد و یا اینکه اصلا نیاز است که شادی خانواده حفظ شود و از بین نرود. در این هنگام با مراجعه به مرکز مشاوره روان درمانی خانواده می توانید در جهت حل کردن این مسئله بر بیایید. در یک مرکز مشاوره به افراد خانواده آموخته می شود که چطور باعث به وجود آمدن شادی و نشاط در زندگی بشوند و به صورت کلی چطور بتوانند به عنوان یک خانواده مثبت شناخته شوند.

در مرکز مشاوره و روان درمانی خانواده به تک تک اعضای خانوار یاد داده می شود که چطور افکار منفی خود را خنثی نموده و شادی را به خانواده تزریق کنند تا به این شکل نظام خانواده دچار مشکل نشود و همگی افراد بتوانند به خوبی و خوشی در کنار یکدیگر زندگی کنند.

 

آماده ساختن خانواده برای چالش ها توسط مراکز مشاوره و روان درمانی خانواده

 

گاهی اوقات یک خانواده به قدری در خوشی و لذت غرق شده اند که هیچ کدام از اعضای آن، تحمل چالشی را نداشته و ممکن است با برخورد کوچکترین چالش، نظام خانواده از هم بریزد که در این هنگام مشاور و روان درمانگر، افراد را برای مقابله با هر گونه چالشی آماده می سازد و به آنها کمک می کند که بتوانند از پس این چالش ها به خوبی برآیند.

 

با مشاوره و روان درمانی خانواده، افراد توانایی حل چالش های زندگی را به دست خواهند آورد

اغلب پدر و مادرها توانایی رو به رو شدن با چالش های زندگی را دارند! اما فرزندان این توانایی در وجودشان نهفته نیست و یا اینکه خیلی کم امکان مقابله با آنها را دارند که به همین جهت نیاز به یک مرکز مشاوره و روان درمانی خانواده وجود دارد که آنها بتوانند به واسطه ی راهنمایی های این مرکز، خود را آماده سازند تا با چالشها رو به رو شوند.

 

آموزش مهارت های زندگی در مراکز مشاوره و روان درمانی خانواده

 

یک مسئله ی دیگر که توسط نظریه های مشاوره و روان درمانی مشاوران و رواندرمانگران می توان به آن رسید، آموختن مهارت های زندگی است. قطعا یک کودک که در یک خانواده در حال رشد است، نیاز به برخی مهارت های زندگی دارد تا بتواند در جامعه سربلند شود و کسی حق او را نخورد و یا او را زمین نزند که به واسطه ی این آموزش ها در یک مرکز مشاوره روان درمانی، آن کودک آماده خواهد شد تا به بهترین شکل از پس این مسئله بر بیاید.

حتی گاهی اوقات، ممکن است که یکی از والدین یعنی پدر یا مادر باشد که تسلط آن چنانی به مهارت های زندگی ندارد و به همین جهت زندگی خانواده را با اختلال روبرو خواهد کرد که در اینجا هم مشاوره می تواند کمک کند که او به روال عادی زندگی باز گردد.

 

در کلاس های مشاوره و روان درمانی خانواده، مهارت های زندگی به افراد آموخته می شود

 

کمک به حل مشکلات زناشویی در مرکز مشاوره و روان درمانی خانواده

 

مسئله ی دیگری که در مراکز روان درمانی می توان در مورد آن صحبت کرد، کمک به حل مشکلات زناشویی است. قطعا زمانی که والدین با هم بحث داشته باشند و مداوم با یکدیگر کلنجار بروند، نمی توانند خانواده را به خوبی هدایت و راهنمایی کنند و طولی نخواهد کشید که خانواده طعم خوشبختی را فراموش خواهد کرد.

این مسئله چیز تازه ای نیست و هم اکنون اگر به اطرافتان نگاهی بیندازید، می توانید فرزندان طلاق، افرادی که طلاق گرفته اند و ... را ببینید که به واسطه ی آن، هم اکنون در سختی و رنج به سر می برند و نمی توانند حتی از پس عادی ترین چالش های زندگی بر بیایند! چرا که اعتماد به نفس خود را بر سر این مسئله از دست داده اند. در این بین فرزندان بیشترین آسیب را می بینند! به همین جهت، اهمیت رفتن به یک مرکز مشاوره و روان درمانی خانواده زیاد می شود.

 

کمک به روابط عاطفی در مراکز مشاوره و روان درمانی خانواده

 

یکی از مسائلی که ممکن است خانواده را با چالش رو به رو سازد، وارد شدن یکی از فرزندان به یک رابطه ی عاطفی است که ممکن است این مسئله برای پدر و مادر کمی سخت باشد که در مراکز مشاوره روان درمانی سعی می شود که این موضوع به آنها آموخته شود و کم کم خانواده آماده ی پذیرش شخصی جدید در زندگی خود با عنوان همسر فرزندشان باشند.

 

با مشاوره و روان درمانی خانواده می توان روابط عاطفی را بسیار بهبود بخشید

همچنین به خود فرزندان آموزش داده می شود که چطور یک رابطه عاطفی را مدیریت کنند و یا اینکه چطور از پس یک رابطه عاطفی بر بیایند که به سایر قسمت های زندگیشان لطمه وارد نشود. به واسطه ی این آموزش ها، فرزندان مهارت های ازدواج را هم کم کم فرا خواهند گرفت و به طور کلی می توان گفت که یک زندگی موفق و عالی پیش رویشان خواهد بود.

تا به اینجا در مورد نظریه های مشاوره و روان درمانی در حوزه های مختلف زندگی خانواده ها صحبت کردیم که چه هستند. بسیاری از خانواده ها ممکن است وقتش را نداشته باشند و یا امکان مراجعه به مطب روانشناس را نداشته باشند که این مسئله نباید آنها را ناامید کند! چرا که امکان مشاوره روان درمانی تلفنی امروزه به وجود آمده است و آنها می توانند از آن استفاده کنند.

 

مشاوره روان درمانی تلفنی چگونه است؟

 

اگر به هر دلیلی امکان رفتن به مطب و مراکز مشاوره و روان درمانی خانواده را داشتید، می توانید از مشاوره روان درمانی تلفنی استفاده کنید. با تماس تلفنی با یک مشاور روانشناس حاذق و ماهر، حتی می توانید به صورت تلفنی هم مهارت های زندگی را بیاموزید و نیازی به حضور فیزیکی روان شناس در نزدیک شما نیست.

نظریه های مشاوره و روان درمانی به قدری گیرا و قابل فهم هستند که حتی به صورت مشاوره روان درمانی تلفنی هم می توان آنها را انتقال داد و نیازی نیست که حتما خانواده به خود زحمت رفتن به مرکزی خاص را بدهد.

 مشاوره و روان درمانی خانواده به صورت تلفنی هم امکان پذیر است

تمام منظور ما از این مقاله این بود که شما را با اهمیت مشاوره روان درمانی خانواده آشنا سازیم تا متوجه شوید که این مسئله فوق العاده مهم است و نباید به راحتی از کنار آن بگذرید. همانطور که در طول مقاله گفتیم، مشکلات زیادی ممکن است برای افراد خانواده به وجود بیاید که راه حل و کلید قفل گشای آن در نزد یک روانشناس با مهارت است که خانواده با مراجعه به آن می توانند از این راه حل مطلع شوند.

حتی گاهی خود روانشناسان هم به نزد مشاورین و روانشناسان دیگر می روند و اهمیت این موضوع در این حد زیاد است! پس از آن غافل نشوید. یک مشاور خوب و کاربلد را پیدا کنید و سعی کنید در هر بازه ی زمانی خاص، هم خودتان و هم خانواده تان به آن مراجعه کنید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/ydhrv

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره خانواده