آشنایی با تست اختلال شخصیت و فواید آن

 
برای انکه دلیل انجام انواع تست اختلال شخصیت را بدانیم در ابتدا باید با تعریف مفاهیم اصلی اختلال شخصیت آشنا شویم. هنگامی که مجموعه ای از مشکلات روانشناختی که ویژگی عمده آنان خشک و غیر قابل انعطاف بودن میباشد زندگی فرد را مختل کرده و به او آسیب جدی برساند باید مانع از گسترش و انتشار این اختلالات شد زیرا گسترش آنان به معنای بهم خوردن تعادل زندگی روزمره افراد بوده و روابط انسانی چه در زمینه کار و یا عاطفی و….را به طور کامل مختل خواهد ساخت.
 
 
برای شناسایی و جلوگیری از انتشار و گسترش این اختلالات در قدم اول باید این اختلال های شخصیتی را کمک تست اختلال شخصیت تشخیص داد و در پی حل این معضل اقدام کرد. افرادی که به اختلال شخصیتی دچار شده اند صفات ناسازگارانه ای را از خئ. نشان میدهند که در ظاهر نیز متوجه شدت و عمق آن نیز خواهید شد و تست اختلال شخصیت شما از نتایج این اختلالات مطمئن تر خواهد کرد.
 
 
این افراد در اکثر مواقع در برابر هرگونه تغییرات و دگرگونی از خود مقاومت نشان میدهند و راه حل ناسازگاری آن با محیط در تغییر افراد اطرافشان می دانند،آنان معتقد هستند که افراد اطراف آن باید مطابق میل آنان رفتار کنم تا انسان احساس خشنودی کنند.
 
 
اگر از افرادی دچار اختلال شخصیتی حاد هستند بخواهید تا در تست اختلال شخصیت شرکت کنند و دنیای اطرافشان را تفسیر کنند ،آنان محیط اطرافشان و زندگی شخصیشان را به شدت غم انگیز و ناراحت کننده می دانند ،به گونه ای در این تفکر پیش می روند که توانایی اصلی آنان برای گذران زندگی عادی را از دست میدهند.
 
تست اختلال شخصیت برای تمام عمر
 

تست اختلال شخصیت برای تمام عمر

شاید برایتان این سوال ایجاد شده باشد که تست اختلال شخصیت چه دوره ای از زندگی آنان را مورد بررسی قرار میدهد و در پاسخ پرسشتان باید گفت که این تست زندگی حال و دنیای کودکی و نوجوانی و بزرگسالی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. اختلال های شخصیتی تنها به چند مورد محدود نمی شوند و تمام اندیشه ها و احساس و رفتار های فرد در اختلال های شخصیتی گوناگون بسته به نوع اختلال و تجربیات شخص متفاوت میباشد .
 
 
تست اختلال شخصیت ،شاه کلید بررسی احتمال به ابتلا می باشد ،این راهکار توسط محققین و پژوهشگران رشته ی روانشناسی به صورت تخصصی طراحی شده و از اعتبار و دقت بالایی برخوردار است،در صورت عدم تشخیص اختلال شخصیت و کوتاهی و بررسی دیرهنگام ممکن است مشکلات غیر قابل حلی برای خود فرد و اطرافیان و جامعه ای که در آن زندگی می کند ایجاد شود.
 
 
در صورت مخالفت با این افراد آنان به سرعت دفاع در موثر ترین حالت ممکن را از خود نشان میدهند و هیچ علاقه ای به تغییر روش زندگی و رفتارشان ندارند.اگر راه های دفاعی آنان را ببندید آنان بیشتر از هر لحظه ای در زندگیشان دچار اضطراب و افسردگی کاملا خود آگاه خواهند شد.
 
اختلال شخصیت
 
 

 

 
اختلال شخصیت نمایشی
 
 

اختلال شخصیت نمایشی

افرادی که مبتلا به اختلال شخصیتی نمایشی می باشد ،رفتار های پررنگ و لعاب و تحریک پذیر و بسیار مبتنی بر هیجان و احساسات دارند.آنان هیچگاه نمی توانند دلبستگی عمیقی بین خودشان و دیگران ایجاد کنند لما حفظ ظاهر را حفظ کرده و نشان میدهند که بسیار مشتاقند ،اما در بیشتر مواقع توانایی طولانی حفظ کردن هیچ رابطه ای را دارند.
 
 
آمار نتایج  تست اختلال شخصیت در دهه های پیش نشان داده است که کسانی که در اختلال شخصیت نمایشی به سر میبرند خود را به نوعی ستاره سینما و جز  افراد مشهور به شمار می اورند و حرکات هایی نامتعادل همانند عشوه گری،اغراق در جذابیت هایشان را از خود نشان میدهند.آنان می خواهند که همیشه کانون توجه قرار گیرند.برای مثال فردی که در تست اختلال شخصیت شرکت کرد در پاسخ سوال ما اینطور بیا کرد که سهامدار شرکتی بسیار بزرگ میباشد و تمام مهارت های مهارت های ورزشی و هنری و ...را مسلط میباشد.
 
 
اینان به سرعت رابطه صمیمی با غریبه ها برقرار کرده و احساس میکنند به دلیل قدر ناشناسی دوستانش و اطرافیانش باید هرچه سریعتر روابطش را به پایان رسیده و به دنبال روابط جدید تر زرود.
 
ملاک های تشخیص اختلال شخصیتی نمایشی در تست اختلال شخصیت
 
 

ملاک های تشخیص اختلال شخصیتی نمایشی در تست اختلال شخصیت

1-در ظاهر بسیار احساساتی و بوده و هنگامیکه در جمع مرکز توجه نباشند ،ناراحت میشوند و از این بی توجهی رنج بسیاری می برند.
2-اصلی ترین مشخصه ی انان هنگامی که با دیگران در ارتباطند و قصد تعامل دارند اغواگری بیش از حد جنسی میباشد و با تحریک دیگران احساس لذت میکنند.
3-سریعا ابراز احساسات کرده و سریعا نیز از این ابراز پشیمان شده و رفتاری سرد از خود نشان میدهند.
4-از نمایش و دیده شدن در معرض چشم دیگران بسیار خشنود بوده و همواره از جسم خود به عنوان ابزاری برای جلب توجه استفاده میکنند.
5-با کوچکترین تغییرات محیطی و اتفاقات اجتماعی واکنش نشان داده و خود را در مرکز جنبش ها دانسته و بسیار القا پذیر میباشند.
7-رابطه آنان با دیگران حتی کسانی که نمی شناسند و یا مدت کمی است با آنان در ارتباطند به گونه ای میباشد که بیش از حد خودمانی است و در ابراز احساساتشان بسیار مبالغه میکنند .
8-اگر به آنان توجه نکنید علاوه بر آنکه واکنش های تهاجمی نشان میدهند به دیگران افترا های ناروا زده و شخصیت آنان را زیر سوال قرار میدهند و تست اختلال شخصیت بخ خوبی این موضوع را نشان میدهد.
 
اختلال شخصیت خودشیفته
 
 

اختلال شخصیت خودشیفته

در انواع تست اختلال شخصیت مشاهده میشود که افرادی بسیار خود را بزرگ و مهم میپندارند و احساس لیاقت و توانایی بسیار میکنند و به صورت غلوآمیز این اختلال خود را نشان میدهند. افراد دارای اختلال خودشیفته مرکز توجه دنیای خودشان می باشد و دائما در حال تفکر به آن هستند که استثنا هستند و با دیگران متفاوتند و دارای ویژگی هایی باشند که سزاوار و شایستگی خاصی را در خود حس میکنند.
 
 
همین احساسات کاذب باعث میشود تا انان خود را برتر از دیگران دانسته و انتظارات نا ممکنی را داشته باشند که دوستان و آشنایانشان توانایی برآورده کردن آنان را نداشته باشند.در این حالت احساس ناامیدی آنان را فرا گرفته و امید به زندگی شان را ازدست میدهند .
در نتایج بدست آمده از تست اختلال شخصیت نشان داده شده است که خود بزرگ بینی این افراد نه تنها در خیال آنان که در رفتارشان خود را نشان می دهد و نیاز شدیدی به مقبولیت دارند و این نیاز به صورت گسترده و الگوی فراگیر همه ی جنبه های زندگی آنان را در دست میگیرد .
 
ویژگی های عمده اختلال شخصیت خودشیفته در تست اختلال شخصیت
 
 

ویژگی های عمده اختلال شخصیت خودشیفته در تست اختلال شخصیت

آمارهای بدست آمده  تست اختلال شخصیت در سال های اخیر نشان داده است که ویژگی های زیر به طور عمده ای اختلال شخصیت خودشیفته را تشکیل میدهد:
1-احساس خود بزرگ بینی تمام زندگی این افراد را دچار تنش کرده و آنان را به چالش هایی بی دلیل می کشاند.
2-مشغولیت های ذهنی بیشتر وقت آنان را گرفته و بیشتر درگیر مسائلی چون برتری از جنبه ی زیبایی ئ ذکاوت و هوش میکند.
3-احتیاج بیشاز حدی در انان به تحسین و مورد تایید قرار گرفتن از سمت دیگران دیده می شود.
4-انواع تست اختلال شخصیت نشان داده است که آنان میل وافری به استثمار کردن نزدیکانشان دارند و دوست دارند از امتیازات آنان بهره مند شوند.
5-آنان به هیچ عنوان تلاشی برای ایجاد حس همدردی و همدلی با مشکلات و درد های دیگران و مردم ندارند و هیچ قدرتی برای شناخت احساس و نیاز و احتیاج های مردم ندارند.
6-دائما به دیگران حسودی کرده و اعتقاد بر این دارند که دیگران نیز بر آنان حسودی میکنند .
7-رفتار تکبر لمیز انان با واقعیت زندگی شان مطابقت نداشته و جنبه ای از توهمات توخالی این افراد میباشد.
8-توانایی تحمل انتقاد دیگران را دارند و آنان را به شدت سرکوب میکنند.
 
اختلال شخصیت وابسته
 
 

اختلال شخصیت وابسته

به نوع دیگری از اختلالات شایعی که در تست اختلال شخصیت اغلب مشاهده می شود اختلال شخصیت وابسته می گویند که این افراد با وابستگی فراگیر روانی به دیگران مجموعه ای از مشکلات و مسائل حل نشدنی را برای خود و دیگران ایجاد می ماند و اصلی ترین ویژگی آنان رفتار خشک و غیر قابل انعطاف آنان است. 
 
 
این وضعیت در این بیماران به گونه ای میباشد که به صورت طولانی مدت در آن درگیرند و ناتوان در عملکرد و ایجاد موقعیت مناسب میباشد ،آسیب پذیری آنان بسیار بالا بوده و تست اختلال شخصیت نشان میدهد که انان اگر تکیه گاهی مناسب برای خود پیدا نکنند ،خطر افسردگی به انان نزدیک خواهد بود.
 
 
با وجود تمام این مسائل و مشکلات مبتلایان با جلسات روان درمانی و گاهی استفاده از دارو های ضد اضطراب و ضد لفسردگی روند بهبودی را طی خواهند کرد و این فرایند و تشخیص آن توسط تست اختلال شخصیت ممکن خواهد بود.
 
 
به این نکته توجه داشته باشید که تست اختلال شخصیت باید با توجه سن افراد صورت گیرد تا کمبود انرژی حاصل از افزایش سن را به معنای بهبودی در این بیماران ندانید در حالت واقعی اکر انرژی و سطح فعالیت آنان یاری کند تمامی آنان در بیشتر مواقع با قانون اجتماعات بشری مشکل داشته و علاقه ی زیادی به ایجاد هیجان دارند.
 
اهمیت تست اختلال شخصیت
 
 

اهمیت تست اختلال شخصیت

همین دلایل بالا باعث ان میشوند که در صورت عدم تشخیص توسط پزشک و ندادن تست اختلال شخصیت بیمار به عادات ناهنجاری چون مصرف مواد مخدر رو بیاورد و سلامت جسمانی خود را نیز علاوه بر سلامت روحی به خطر می اندازد و گاهی در این مسیر انقدر پیش می روند که راه برگشت و درمان به شدت سخت میشود پس بهتر است هرچه زودتر با انجام تست اختلال شخصیت از خطرات ممکن جلوگیری کنیم و علاوه بر خود افراد مانع از آزار خانواده و  دوستانشان شویم .
 
 
در کل می توان گفت که تست اختلال شخصیت یکی از تست های مهم در طول زندگی محسوب می شود. در واقعیت اشکالی ندارد که انسان دچار یکی از این اختلال ها باشد. اما ندانستن آن ها موجب نابودی زندگی می شود. از دادن تست اختلال شخصیت نترسید و سراغ آن بروید. اگر به موقع آن ها را درمان کنید از دادن تست اختلال شخصیت بعدی لذت خواهید برد. 
 
لینک کوتاه:

مشاهده متخصصین روانکاوی و رواندرمانی تحلیلی

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی