شناسایی مشکلات دوره تحصیلی و اقدامات موثر برای حل آن ها

تحصیل و کسب علم و دانش از جمله مراحل بسیار مهم زندگی هر فردی است. شاید همه ما دورانی را به خاطر بیاوریم که در دوران تحصیل خود دچار مشکلاتی مقطعی و یا بلند مدت شده باشیم. شناسایی انواع مشکلات دوره تحصیلی از جمله مشکلات تحصیلی دانش آموزان ، مشکلات تحصیلی جوانان و مشکلات تحصیلی زنان کمک بزرگی می کند تا بتوانیم برای مواجه با آن ها خود را آماده کنیم. مخصوصا اگر در مقام والدین باشیم و در مقابل مشکلات تحصیلی کودک خود احساس مسئولیت کنیم.
همراه با افق سلامت به بررسی انواع مشکلات دوره تحصیلی می پردازیم:


مشکلات تحصیلی دانش آموزان


یکی از شایع ترین مشکلات تحصیلی که ممکن است فرد و اطرافیان او را تحت تاثیر قرار دهد، مشکلات تحصیلی دانش آموزان است.  فزار و نشیب ها و مشکلات دوران تحصیلی بخشی از زندگی همه افراد است. در حالی که مشکلات تحصیلی دانش آموزان می تواند عمدتا مربوط به عملکرد دانش آموزان باشد، اما در برخی موارد این مشکلات از سوی معلم ها و سایر دانش آموزان ایجاد می شود. برخی از انواع  مشکلات تحصیلی دانش آموزان به صورت کلی به شرح زیر است:


 مشکلات تحصیلی دانش آموزان

 

ناتوانی در یادگیری


ناتوانی در یادگیری که بخش مهمی از مشکلات تحصیلی دانش آموزان را شکل می دهد گاها با وضعیت روانی دانش آموزان مرتبط است. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که تنها 20% کودکانی که دارای مشکلات یادگیری هستند با مراجعه به درمانگر تخصصی وضعیت خود را بهبود می بخشند و حدود 80% آنها مدرسه را ترک می کنند.
ناتوانی در یادگیری می تواند ناشی از برخی اختلالات خلقی کودکان مانند اختلال بیش فعالی و کمبود توجه باشد. در حالت های دیگر ممکن است به دلیل مشکلات دوره تحصیلی کودک دچار استرس و فشار عصبی زیادی شود و نتواند به خوبی استرس خود را کنترل کند. در نتیجه کودک در مدرسه نسبت به هم کلاسی ها و یا معلمان خود پرخاشگری خواهد کرد.


عدم توجه مناسب معلمان و سایر مسئولان آموزشی


همه ما می دانیم که تمامی دانش آموزان مانند هم نیستند و برخی از آن ها نیاز به توجه بیشتری از جانب معلم خود دارند. برای مثال دانش آموزی را در نظر بگیرید که در زمینه املا مشکل دارد و نیاز دارد تا معلم بسیار آهسته و شمرده با او صحبت کند. در صورتی که معلم او به این نکته توجه نکند نمرات املا دانش آموز به طور جدی افت می کند و این امر می تواند آغاز مشکلات دوره تحصیلی او باشد.
 

زورگویی سایر دانش آموزان در مدرسه


در برخی از مدارس دانش آموزان با زورگویی و یا تحقیر یکدیگر محیط مدرسه را برای سایر دانش آموزان نا امن می کند.


عدم توانایی خانواده در پرداخت هزینه های تحصیلی


گاهی اوقات عدم توانایی خانواده در پرداخت هزینه های تحصیلی دانش آموز موجب می شود تا او نسبت به ادامه تحصیل دلسرد باشد.


عدم علاقه دانش آموز به موضوع و درس های مورد مطالعه


برخی از دانش آموزان تنها در یک مهارت یا درس خاص مشکل دارند. برای مثال مشکل در محاسبات ریاضی می تواند به دلیل عدم علاقه دانش آموز به این درس باشد.
بدفهمی و سردرگمی دانش آموز نسبت به مطالبی که یاد گرفته است.
هیچ چیز بیشتر از سردرگمی نمی تواند برای دانش آموزان ناراحت کنند باشد. آنها باید بتوانند به راحتی مشکل خود را با معلم و یا والدین خود درمیان بگذارند و در صورت نیاز از آموزش های خارج از مدرسه استفاده کنند.


ناتوانی در مدیریت زمان


یکی از شایع ترین مشکلات دوره تحصیلی ناتوانی در مدیریت زمان است. منظور از مدیریت زمان، مدیریت زمان درس خواندن و حتی مدیریت زمانی انجام امتحانات است. ناتوانی در انتقال دانسته های دانش آموزان هنگام امتحان یکی از جدی ترین مشکلات تحصیلی دانش آموزان است. کنترل میزان استرس امتحان، و تمرین زمان بندی پاسخ دادن به امتحانات می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
مورد نکته بسیار مهم در مشکلات تحصیلی دانش آموزان، توجه به موقع به مشکلات و رفع آن هاست. برای مثال اگر دانش آموزی در یادگیری الفبا دچار مشکل باشد، این مشکل احتمالا به صورت طولانی مدت او در او باقی خواهد ماند و حتی ممکن است موجب بروز مشکلات روحی روانی در دانش آموز شود. 
 
 

مشکلات تحصیلی دانش آموزان


مشکلات تحصیلی دانش آموزان چگونه شناسایی می شود؟


همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، شناسایی علائم و نشانه های مشکلات تحصیلی دانش آموزان کار بسیار مهمی است. برخی از این علائم بسیار واضح است اما در برخی از موارد دانش آموزان این مشکلات را از والدین، معلمان و حتی دوستان خود نیز پنهان می کنند. برای مثال ممکن است دانش آموز، تمرین های خود را از دوستان خود رونویسی کند، وانمود کند که در طول امتحانات میان دوره ای به شدت مریض است و نمی تواند از منزل خارج شود. توجه به این نکات می تواند حتی برای معلمان نیز کار دشواری باشد چرا که ممکن است دانش آموز مرتب در کلاس حضور نداشته باشد و روزهای غیبت او بیشتر از حد معمول باشد.
بنابراین اگر نگران بروز مشکلات تحصیلی دانش آموزان در فرزند خود هستید، می توانید با شناخت علائم آن اولین گام را برای حل و شناسایی مشکلات دوره تحصیلی فرزند خود بردارید. علائمی که نشان دهنده وجود مشکلات تحصیلی دانش آموزان است به شرح زیر است:
کودک برای مدرسه نرفتن بهانه های مختلفی می آورد و یا بدون اطلاع شما مدرسه نمی رود.
کودک علاقه ندارد درباره مدرسه با پدر و مادر خود صحبت کند و یا حتی هنگام صحبت درباره مدرسه، ناراحت و آشفته به نظر می رسد.
یکی دیگر از علائم مشکلات تحصیلی دانش آموزان، پایین بودن اعتماد به نفس یا عزت نقس کودک است. به عنوان مثال، او ممکن است یگوید به اندازه دوستانش باهوش نیست و یا کودک احمقی است.
گاهی به نظر نمی رسد کودک با مدرسه مرتبط باشد. برای مثال علاقه ای به انجام امور فوق العاده مدرسه ندارد و یا دوستان مدرسه با او تماسی ندارند.
تماس مکرر از مدرسه به اولیا درباره برخی مشکلات رفتاری نیز می تواند از جمله علائم وجود مشکلات تحصیلی دانش آموزان باشد.
افت نمرات تحصیلی کودک در طی سال تحصیلی نیز می تواند به دلیل مشکلات تحصیلی دانش آموزان باشد.
 

مشکلات تحصیلی دانش آموزان


اگر فکر می کنید هرگونه از علائم ذکر شده را در کودک خود مشاهده کردید، می توانید در این باره با او به گفتگو بنشینید. شاید کودک شما مایل نباشد تا در این باره با شما صحبت کند. در این صورت می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی درباره مشکلات دوره تحصیلی کودک خود با متخصصان افق سلامت تماس بگیرید.


مشکلات تحصیلی جوانان و دانشجویان چیست و چگونه می توان آن ها را مدیریت کرد؟


 
مشکلات تحصیلی جوانان


معمولا تغییر مقاطع تحصیلی منجر به بروز مشکلات دوره تحصیلی  و یا عود آن ها می گردد. ورود دانش آموزان به دانشگاه به منظور شروع دوره جدیدی از زندگی آن هاست. جوانان می دانند که با یادگیری بیشتر و کسب مهارت های لازم می توانند در آینده به جایگاه شغلی بالاتری برسند و در آمد بیشتری داشته باشند. حتی دانش آموزانی که مشکلات دوره تحصیلی خاصی نداشته اند نیز ممکن است با ورود به دانشگاه دچار مشکلاتی شود. مشکلاتی که حتی انتظار وقوع آن را نیز نداشته اند. با ما همراه باشید تا درباره مشکلات تحصیلی جوانان و راه حل های رفع آن بیشتر صحبت کنیم.


احساس سردرگی و مواجه شدن با حجم بالایی از دروس


یکی از مشکلات تحصیلی جوانان که معمولا در سال اول دانشگاه خود را بیشتر نشان می دهد، احساس سردرگمی برای رسیدگی به امور تحصیلی و در برخی موارد امور مسکن است. در این برهه ناگهان حجم دروس چند برابر می شود، روش تدریس تغییر می کند و گذراندن امتحانات به راحتی دوره دبیرستان نخواهد بود.  توصیه ما به شما این است که سعی کنید در صورت بروز هرگونه نشانه های مشکلات تحصیلی جوانان، از یک مشاور کمک بگیرید. مشاور می تواند در انتخاب درست واحدهای درسی راهنمایی لازم را ارائه دهد. شاید لازم باشد در ابتدا برنامه سبک تری برای خود داشته باشید و مجبور باشید برخی از دروس را حذف کنید تا وقت بیشتری برای سایر دروس بگذارید.


یک راه حل دیگر برای حل  مشکلات تحصیلی جوانان در سال های ابتدایی دانشگاه، درخواست کمک از اساتید است. شاید در ابتدا شما برای درخواست کمک از آنها کمی خجالت زده به نظر برسید ولی انجام یک مکالمه یا مشاوره فرد به فرد کمک زیادی برای افزایش اعتماد به نفس در شما و یا معرفی منابع تکمیلی آموزشی دارد و موجب می شود تا هنگام برگزاری کلاس نیز احساس بهتری داشته باشید.


دریافت نمرات پایین


یکی از شایع ترین مشکلات تحصیلی جوانان افت نمرات تحصیلی به خصوص در سال های ابتدایی تحصیل است. این امر تا حدی طبیعی است و برای اکثر جوانان رخ می دهد. این امر به دو دلیل عمده اتفاق می اوفتد. دلیل اول این است که معیارهای ارزیابی در دانشگاه نسبت به مدرسه کاملا متفاوت است و به نحوه سختگیرانه تری اعمال می شود.دلیل دوم مربوط به نحوه یادگیری افراد است.

 

شما باید بدانید که باید نحوه یادگیری خود را تغییر دهید. پایین بودن نمرات شما ارتباطی با میزان هوش شما ندارد، بلکه فقط نیازمند ایجاد تغییرات است. پس لطفا ناامید نشوید و به دنبال یافتن روش هایی برای تغییر روند یادگیری خود باشید. شاید لازم باشد مطالعات خودخوان را افزایش دهید. شاید لازم باشد در کلاس های شلوغ شرکت نکنید تا جمعیت زیاد مانع از تمرکز شما بر روی یادگیری نشود.


مدیریت زمان


مدیریت زمان به طور کلی در همیشه جز مشکلات دوره تحصیلی طبقه بندی می شود و با تغییر مقطع تحصیلی تنها شکل آن تغییر می کند. جوانان هنگام ورود به دانشگاه مانند دوران دانش آموزی یک روز کامل برای درس های خود وقت ندارند، در واقع نه تنها حجم درسی آنها افزایش می یابد بلکه تفریحات و سرگرمی های جدیدی نیز به آن ها اضافه می شود. مشکلات تحصیلی جوانان وقتی رخ می دهد که انتهای ترم با حجم زیادی از درس های مطالعه نشده روبرو هستند. با تقسیم درس ها در طول ترم می توانید مانع از عقب افتادگی خود شوید.
 

مشکلات تحصیلی جوانان


عدم علاقه به دروس و رشته انتخابی


یکی از جدی ترین مشکلات تحصیلی جوانان عدم علاقه به رشته انتخابی است. بسیاری از دانشجویان بعد از گذراندن دروس اولیه به فکر تغییر رشته هستند. این اتفاق یک تصمیم بزرگ است. ممکن است شما در این مرحله گیج و ناآگاه به نظر برسید و تصور کنید که نمی دانید می خواهید با زندگی خود چه کنید. استفاده از یک مشاوره تحصیلی خوب در این زمینه به شما کمک فراوانی خواهد کرد.
مشکلات تحصیلی زنان
در حالیکه پیش تر مشکلات دوره تحصیلی را بر حسب مقطع تحصیلی ذکر کردیم، گاهی این مشکلات بر حسب جنسیت افراد نیز تغییر می کند. مشکلات تحصیلی زنان از جمله مشکلاتی است در برخی از موارد نیاز به عملکردی فرهنگی و گسترده دارد. فرهنگ تحصیل کردن زنان، حضور آن ها در اجتماع، آینده شغلی نامطمئن تر می تواند از جمله این مشکلات باشد که گاهی حل آن ها از توان ما خارج است. اما مواردی نیز وجود دارند که می توان با انجام چند توصیه ساده به تسهیل روند حل آن ها غلبه کرد. برخی از رایج ترین مشکلات تحصیلی زنان و راه حل آن ها به شرح زیر است:
 

مشکلات تحصیلی زنان

تشکیل خانواده و ورود مسئولیت های جدید


ازدواج کردن یکی از مراحل طبیعی زندگی در فرد است. اما گاهی این اتفاق موجب بروز مشکلات تحصیلی زنان می شود. برای مثال ممکن است مشغولیت ذهنی مراسم آمادگی ازدواج و مسئولیت های جدیدی که به او محول می شود  وقت آزادی که شخص تا قبل از آن برای تحصیل خود می گرفته است را کمتر شود. داشتن یک برنامه منظم و سبک تر کردن کارها می تواند به شما کمک کند . هم چنین شما می توانید شما می توانید با همسر خود صحبت کنید تا در زمان فشار تحصیلی، مسئولیت های خانه را برعهده بگیرد.


فرزندان 


مادر بودن یکی از وظایف اصلی زنان است که گاها منجر به بروز مشکلات تحصیلی زنان می شود. توجه و مراقبت از کودکان مخصوصا زمانی پر رنگ تر می شود که فرزند جدیدی در حال ورود به خانواده باشد زیرا شاید زنان مجبور شوند زمان بسیار زیادی را صرف نوزاد تازه به دنیا آمده خود کنند. در این صورت می توان از دانشگاه یا محل تحصیل مرخصی کوتاه مدت درخواست نمود تا  دانشجو فشار مضاعفی را تحمل نکند. هم چنین می توان برای افزایش تمرکز در زمان حضور در دانشگاه، از مهد کودک های داخل و یا نزدیک دانشگاه کمک بگیرید.
برای دریافت هرگونه اطلاعاتی و مشاوره در مورد مشکلات دوره تحصیلی، می توانید با متخصصان مرکز افق سلامت تماس بگیرید. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/u8uef

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات مشاوره و روان درمانی کودک