حمله پانیک چیست و چطور از آن رها شویم؟

برای آنکه بتوانیم بهتر بدانیم حمله پانیک چیست اجازه دهید چند سوال بپرسیم. آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که به طور ناگهانی اضطراب و ترس بیش از حد تصوری را در خود حس کرده باشید؟ حالتی که چند دقیقه به طول بیانجامد، ضربان قلب شما بالا برود، به شدت عرق کنید و احساس کنید که قادر به نفس کشیدن نیستید؟  آیا این حملات بدون هیچ محرک خاصی رخ می دهد و شما همیشه نگران هستید تا یکی از این حملات دوباره به سراغ شما بیاید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، ممکن است شما دارای اختلال اضطرابی به نام اختلال هراس یا حمله پانیک باشید. اما نگران نباشید زیرا رهایی از پانیک امکان پذیر است.


اختلال پانیک در افرادی وجود دارد که حملات مکرر و غیر منتظره ای از ترس و هراس را تجربه می کنند. اگر فرد بیش از یک بار دچار حمله پانیک شود، اصطلاحا حمله پانیک در او عود کرده است. حملات مکرر پانیک گاها زمانی رخ می دهد که یک شرایط قابل پیش بینی برای فرد تکرار می شود. برای مثال، عبور از پل عابر پیاده و یا صحبت کردن در میان جمع می تواند از جمله اتفاقاتی باشد که منجر به حمله چانکی در فرد شود. ممکن است فرد بسیار شاد و سالمی باشید که تنها دو یا چند بار دچار حمله پانیک شده است. شاید هم این اختلال نشان دهنده وجود برخی اختلالات دیگر مانند افسردگی و یا اضطراب اجتماعی در شما باشد.  صرف نظر از علت حمله پانیک، رهایی از پانیک توسط روش های درمانی و انواع داروی بیماری پانیک امکان پذیر است.
 
حمله پانیک چیست


علائم حمله پانیک چیست؟


اکنون که  تا حدی متوجه شدیم که حمله پانیک چیست، بهتر است به این نکته بپردازیم که نشانه های بروز آن چیست. علائم حملات پانیک در هر فردی متفاوت است. برخی از افرادی که دچار حمله پانیک می شوند، در ابتدا گمان می کنند که دچار حمله قلبی شده اند و یا در حال مرگ هستند. برخی از افراد آن چنان احساسات بدی را تجربه می کنند که حتی از بازگو کردن آن برای دیگران نیز واهمه دارند. برای رهایی از پانیک، باید ابتدا دقیقا بدانیم پانیک چیست، چه علائمی دارد و از بیان احساسات خود به پزشک و درمانگر هراسی نداشته باشیم.


علائم و نشانه های پانیک ناگهان ایجاد می شود و معمولا تا 10 دقیقه بعد به اوج خود می رسد. طول حملات به ندرت بیش تر از یک ساعت طول می کشد و معمولا بین 20-30 دقیقه به پایان می رسد. حمله پانیک در هر زمان و مکانی رخ می دهد. برای مثال، ممکن است شما در حال خرید از فروشگاه باشید، در اتوموبیل خود را حال رانندگی باشید و یا حتی روی مبل در حال تماشای تلوزیون باشید. حمله پانیک به سراغ شما خواهد آمد و موجب می شود تا برای لحظاتی احساسات بسیار تلخی را تجربه کنید.
 
علائم حمله پانیک چیست


برای رهایی از پانیک ، ابتدا باید بدانیم حمله پانیک چیست و چه علائمی دارد. علائم حمله پانیک به شرح زیر است:

  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب (تپش قلب)
  • درد قفسه سینه یا احساس سنگینی
  • احساس لرزش
  • احساس خفگی
  • احساس جدا شدن از محیط اطراف
  • عرق کردن
  • احساس حالت تهوع و ناراحتی معده
  • احساس سرگیجه
  • گرگرفتگی
  • ترس از مرگ
  • از دست دادن کنترل و انجام دیوانه وار امور

برای رهایی از پانیک، شما باید مجموعه رفتارهایی را برای هنگام بروز حمله و قبل از رخ دادن آن تمرین نمایید. هم چنین داروی بیماری پانیک نیز به رفع بهبود علائم این اختلال کمک قابل توجهی می کند.


علت حمله پانیک چیست؟


دانستن نکاتی در این باره که حمله پانیک چیست  و چه مجموعه عواملی که منجر به بروز حمله پانیک می شود، کمک می کند تا بهتر بتوانیم برای رهایی از پانیک اقدام کنیم. اگرچه علت قطعی حمله های پانیک مشخص نیست اما به نظر می رسد مبتلا شدن به این اختلال در برخی موارد ارثی است. هم چنین به نظر می رسد با وقوع تحولات مهم در زندگی فرد مانند فارغ التحصیل شدن، ورود به محل کار جدید، ازدواج و یا فرزند دار شدن ارتباط داشته باشد. تحمل استرس های شدید، مانند مرگ یک دوست یا فامیل نزدیک، طلاق و یا از دست دادن ناگهانی شغل نیز می تواند از دیگر دلایل بروز حمله های پانیک باشد.
یکی دیگر از دلایلی که موجب به وجود آمدن حمله های پانیک می شود، بروز برخی بیماری های جسمی است. توجه به این نکته برای رهایی از پانیک امری ضروری است. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • پرکاری تیروئید
  • هیپوگلاسمی (قند خون پایین)
  • مصرف محرک (آمفتامین، کوکائین، کافئین)
  • قطع مصرف ناگهانی دارویی خاص
  • پرولاپس قلبی (یک مشکل جزئی قلبی که موجب می شود تا گاهی اوقات دریچه های قلب به خوبی بسته نشوند)

علائم حمله پانیک چیست


روش های رهایی از پانیک


همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، حمله های پانیک در دفعات اول ناگهانی رخ می دهند ولی به تدریج، شما می توانید موقعیت هایی که احتمال وقوع حمله پانیک در آن وجود دارد را شناسایی کنید و برای رهایی از پانیک اقدام کنید. هم چنین انجام برخی از تمرین ها به شما کمک می کند تا بتوانید آن را کنترل کنید. رهایی از پانیک موجب بهبود عملکرد شما در امور روزمره ارتباطی و کاری می گردد.


روش های خود مراقبتی برای رهایی از پانیک


 دانش خود را درباره حمله پانیک و اضطراب بیشتر کنید : هرچه قدر بیشتر بدانید حمله پانیک چیست در مورد آن کمتر احساس ناتوانی خواهید کرد و دیگر تصور نخواهید کرد که این بیماری از کنترل شما خارج است. مطالعه مقالاتی که در این زمینه منتشر می شوند می تواند کمک بزرگی برای رهایی از پانیک باشد.
از سیگار کشیدن، مصرف الکل و کافئین خودداری فرمایید : تمامی این موارد می تواند منجر به بروز حملات پانیک شود. برای رهایی از پانیک، شما باید عادت سیگار کشیدن را ترک کنید.
نفس کشیدن عمیق را تمرین کنید : در هنگام بروز حمله پانیک، نفس کشیدن به نظر کار سختی می رسد و علائم آن با سنگینی قفسه سینه همراه است. تمرین مدوام نفس عمیق کشیدن، می تواند تبدیل به یک عادت در شما شود. در این صورت در هنگام بروز حمله، برای رهایی از پانیک می تواند به صورت ناخودآگاه نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید و آرامش بیشتری داشته باشید.
 

رهایی از پانیک


تکنیک های آرامش بخش و مدیتیشن را تمرین کنید : تکنیک های آرام بخش  مانند یوگا و مدیتیشن  نیز در صورتی که به صورت منظم تمرین شوند، تبدیل به یک عادت می شوند. در این شیوه ماهیچه های بدن می آموزند که چگونه در هنگام وحشت و اضطراب نیز آرام باشند و هنگام بروز حمله پانیک با گرفتگی عضلات همراه نشوید.
روابط خود را با خانواده و دوستان خود تقویت کنید: انزوا از جمله عواملی است علائم اضطراب را تشدید می کند. بنابراین برای رهایی از پانیک، شما باید به راحتی به به کسانی که به شما اهمیت می دهند و شما را دوست دارند، دسترسی راحتی داشته باشید. اگر احساس می کنید همچین کسی هم اکنون در زندگی شما وجود ندارد، سعی کنید راه های ملاقات با افراد جدید  و  روش های برانگیختن حمایت در آن ها را امتحان کنید. 
به طور منظم ورزش کنید : ورزش کردن یک تسکین دهنده طبیعی اضطراب است. بنابراین سعی کنید به طور روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید (سه جلسه 10 دقیقه ای نیز به همان اندازه موثر است). ورزش های هوازی و یا ورزش های ریتمیک، مانند راه رفتن، دویدن و یا شنا می تواند تاثیر فراوانی داشته باشد.
به اندازه کافی بخوابید : داشتن یک خواب آرام و کافی، از جمله روش های موثر برای رهایی از پانیک است. خواب ناکافی و یا بی کیفیت می تواند اضطراب شما را شدت دهد. بنابراین سعی کنید حدود7-9 ساعت در شبانه روز استراحت کنید. اگر خواب خوبی را تجربه نمی کنید می توانید با مراجعه به درمانگر خواب، در این باره با او صحبت کنید.


روش های مشاوره ای برای رهایی از پانیک


در کنار استفاده از داروی بیماری پانیک، روش های شناختی رفتاری نیز می توانند برای رهایی از پانیک مورد استفاده قرار گیرند. در این روش درمانگر به شما کمک می کند تا به طور واقع بینانه ای با ترس های خود مواجه شوید. برای مثال فرض کنید هنگام رانندگی دچار حمله پانیک شوید، بدترین اتفاق ممکن برای شما چه خواهد بود؟ شما می توانید به راحتی ماشین خود را به کنار جاده هدایت کنید و نیازی نیست نسبت به حمله قلبی و یا تصادفات شدید خیال پردازی کنید.  وقتی از قبل روش های فرار از موقعیت را آموخته باشید هنگام مواجه با حمله پانیک، اتفاقات فاجعه آمیزی رخ نخواهد داد.
 

رهایی از پانیک


یکی دیگر از روش هایی مشاوره ای برای رهایی از پانیک، شبیه سازی علائم حمله و بررسی بازخورد عملکرد شما در آن شرایط است. در این روش درمانگر با انجام تمرینات مخصوص، علائم حمله را در شما فعال می کند تا ببیند در انجام کدام موارد ضعف دارید و باید بر روی کدام مهارت تمرکز بیشتری داشته باشید.


استفاده از داروی بیماری پانیک برای رهایی از پانیک


موثرترین درمان حرفه ای برای رهایی از پانیک استفاده از داروی بیماری پانیک است. داروی بیماری پانیک حتی اگر به صورت دوره ای نیز مصرف شود کمک فراوانی به رفع مشکلات و علائم این بیماری می کند.
از جمله داروهایی که ممکن است به عنوان داروی بیماری پانیک تجویز شود، موارد زیر است:

 

داروهای ضد افسردگی (SSRI و SNRI)

 

 حدود چند هفته طول می کشد تا شما بتوانید تاثیر این دارو را مشاهده کنید. این داروی بیماری پانیک باید به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرد و مصرف آن تنها به هنگام بروز حمله محدود نشود. مصرف این دارو ممکن است موجب بروز عوارضی مانند سردرد، حالت تهوع یا خواب آلودگی غیر عادی شود. البته این عوارض معمولا برای همه و با شدت بالا رخ نمی دهد مخصوصا اگر مصرف آن کاملا زیر نظر پزشک باشد و از دوزهای پایین مصرفی شروع شود. 


مسدود کننده های بتا (Beta-blockers)

 

نوع دیگری از داروی بیماری پانیک، مسدود کننده بتا می باشد. اگرچه پزشکان این دارو برای پیشگیری از حمله پانیک تجویز نمی کنند ولی مصرف این دارو پیش از حمله منجر به کنترل برخی علائم آن می شود.


بنزودیازپین ها 


بنزودیازپین ها در واقع در دسته داروهای آرامش بخش قرار می گیرند و در کاهش سریع علائم حمله پانیک بسیار موثر هستند. نکته بسیار مهم درباره این داروی بیماری پانیک، اعتیاد آور بودن و ایجاد وابستگی شدید به این دارو در صورت استفاده مداوم از آن است. هرچند به نظر می رسد استفاده کوتاه مدت از آن این خطر را نداشته باشد، ولی میزان مصرف این دارو باید مستقیما تحت نظر پزشک معالج تعیین گردد. 
بنابراین برای رهایی از پانیک و استفاده از هرگونه داروی بیماری پانیک، باید با پزشک خود مشورت های لازم را انجام دهید. شروع مصرف داروها باید از میزان دوز کم باشد تا از بروز عوارض جانبی در آن جلوگیری شود.
 

داروی بیماری پانیک

چگونه به شخصی که دچار حمله پانیک شده است کمک کنیم؟


اگر میان دوستان و آشنایان شما کسانی هستند که گاها دچار حملات پانیک می شوند، شما نیز می توانید به رهایی از پانیک در آنها کمک کنید. برای این کار می توانید در ابتدا تحقیق کنید که حمله پانیک چیست و چه علائمی دارد. عمل کردن به توصیه هایی زیر نیز در جهت رهایی از پانیک موثر است :
خودتان را آرام نگه دارید : آرامش و عدم قضاوت شما در این موقعیت می تواند کمک بزرگی برای کنترل بهتر شرایط باشد.
کمک کنید تا دوست شما تمرکز خود را به دست آورد : در این لحظه شما می توانید یک مکان مناسب برای او پیدا کنید تا بنشیند. سپس او را راهنمایی کنید تا چند نفس عمیق بکشید و درباره موضوعات آرامش بخش با او صحبت کنید.
تمرینات فیزیکی انجام دهید :  به آرامی به او کمک کنید تا حرکات فیزیکی آرام بخشی را با هم انجام دهید. حرکات کششی ساده، حرکت دادن پاها و دست ها به رفع تنش و استرس کمک فراوانی می کند.
به او اطمینان دهید : بعد از پایان حمله دوست شما ممکن است خجالت زده باشد. به او اطمینان دهید که استفاده از کمک در این موارد کار مفیدی است و شما شرایط او را درک می کند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/lg36w

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی