اختلال اضطراب اجتماعی و اضطراب جدایی چیست؟

همه ما تا کنون لحظاتی را در زندگی خود تجربه کرده ایم که در آن از انواع اضطراب رنج برده ایم و سعی کرده ایم با استفاده از انواع روش ها به درمان و رفع آن بپردازیم. در حالی که تجربه میزانی از اضطراب یک احساس طبیعی و اغلب سالم است، اما هنگامی که یک فرد مرتباً احساس اضطراب کند، ممکن است این رفتار تبدیل به یک اختلال جدی شود.

اختلالات اضطرابی چگونگی پردازش احساسات و رفتار افراد را تغییر می دهند. اضطراب خفیف ممکن است در ابتدا مبهم و نگران کننده باشد. در حالی که اضطراب شدید ممکن است در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند و به طور جدی آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. اختلالات اضطرابی از جمله شایع ترین اختلالات میان افراد هستند. با این حال تنها تعداد کمی از بیمارانی که از آن رنج می برند برای درمان به مراکز مشاوره اضطراب مراجعه می کنند.

 

اختلال اضطراب اجتماعی و اضطراب جدایی از جمله مهم ترین اختلالات اضطرابی هستند که همه ساله کودکان و بزرگسالان زیادی به آن دچار می شوند. همراه با افق سلامت به بررسی علائم و روش های درمان آنها می پردازیم.

 

اضطراب اجتماعی چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی شایع ترین اختلال اضطرابی است. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به محض قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی کاملاً عصبی و ناراحت می شوند. آنها بسیار نگران هستند که در برابر دیگران کاری شرم آور یا تحقیرآمیز انجام دهند، یا اینکه دیگران درباره آنها بد فکر کنند. این افراد دائماً احساس می کنند "روی صحنه هستند" و توسط دیگران زیر ذره بین قرار دارند.

 

برای اینکه بهتر بدانیم اضطراب اجتماعی چیست، ابتدا باید بدانیم منظورمان دقیقا از موقعیت های اجتماعی چیست؟ و حضور در چه موقعیت هایی برای اشخاص دارای اختلال اضطراب اجتماعی ناراحت کننده است. یک موقعیت اجتماعی شامل هر موقعیتی است که فرد و حداقل 1 نفر دیگر در آن حضور دارند. موقعیت های اجتماعی به 2 دسته اصلی تقسیم می شوند: موقعیت های عملکردی و تعاملات بین فردی.

اضطراب اجتماعی

 

موقعیت های عملکردی

منظور از موقعیت های عملکردی، موقعیتی است که افراد احساس می کنند زیر نظر دیگران هستند. برخی از این موقعیت ها عبارتند از:

  • سخنرانی عمومی (به عنوان مثال حضور در جلسه)
  • شرکت در جلسات یا کلاسها (مثلاً پرسیدن یا پاسخ دادن به سؤالات)
  • غذا خوردن و آشامیدن در مقابل دیگران
  • استفاده از دستشویی های عمومی
  • نوشتن جلوی دیگران (مثلاً امضای چک برای پر کردن فرم)
  • اجرای عمومی (به عنوان مثال آواز خواندن یا بازی در تئاتر یا ورزش)
  • وارد شدن به اتاقی که عده ای از قبل در آن حضور دارند (مراسم ختم و یا مراسم عروسی)


موقعیت های روابط متقابل و تعامالات بین فردی

موقعیت هایی که افراد در حال تعامل با دیگران و ایجاد روابط نزدیک تر باید با آن روبرو شوند. برای مثال :

  • ملاقات با افراد جدید
  • صحبت با همکاران یا دوستان
  • دعوت دیگران به انجام کارها
  • رفتن به رویدادهای اجتماعی (به عنوان مثال مهمانی یا شام)
  • دوستیابی
  • قاطع بودن
  • ابراز عقاید
  • صحبت کردن از طریق تلفن
  • کار در یک گروه (به عنوان مثال کار روی یک پروژه با سایر همکاران)
  • سفارش غذا در رستوران
  • درخواست بازگشت کالا در یک فروشگاه
  • مصاحبه شغلی

برای اینکه دقیق تر بدانیم اضطراب اجتماعی چیست، باید بدانیم در مواجه شرایط ذکر شده افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، چه احساسی را تجربه می کنند.

 

اضطراب اجتماعی


علائم اضطراب اجتماعی با بروز افکار منفی خود را نشان می دهد. 

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تمایل دارند که درباره خود و نحوه قضاوت دیگران  درباره آنها افکار منفی داشته باشند (به عنوان مثال "من حرفی برای گفتن ندارم" یا "دیگران فکر می کنند که من اشتباه می کنم")

همچنین این افراد در موقعیت های اجتماعی بیشتر بر روی خود و عملکردشان تمرکز می کنند. آنها دائم نگران این هستند که از نگاه دیگران چه قدر مضطرب و پریشان به نظر می آیند. برای مثال افکار منفی این شخص چیزی شبیه این خواهد بود :"به زودی چیزی احمقانه به زبان میاورم "؛ " مضطرب می شوم و دیگران متوجه آن خواهند شد"؛ "دیگران فکر می کنند که من احمق هستم"؛ " به زودی به کسی توهین خواهم کرد" یا "هیچ کس با من صحبت نخواهد کرد".

 

در نتیجه بروز این افکار، شخص علائم بروز اضطراب را از خود نشان می دهد، برای مثال دچار سردرد یا تهوع می شود. احساس خفگی به او دست می دهد، سرعت عرق کردن در او افزایش پیدا می کند، چهره او سرخ می شود، بدن او به لزره می اوفتد، دهان او خشک می شود و یا تنگی نفس به او دست می هد.

 

دچار تاری دید می شود و نیاز به اجابت مزاج در او تشدید می شود. اگر احساس می کنید قرار گرفتن در موقعیت های ذکر شده باعث برور چنین افکار و علائمی در شما می شود، پیشنهاد می کنیم بخش بعدی مقاله که درباره درمان اضطراب اجتماعی است را از دست ندهید.

اضطراب اجتماعی در کودکان


درمان اضطراب اجتماعی چگونه انجام می شود؟

اکنون به طور ضمنی متوجه شدیم که اضطراب اجتماعی چیست و چه علائمی دارد، می توانیم به بررسی روش های درمان اضطراب اجتماعی بپردازیم. روش های درمان اضطراب اجتماعی عمدتا بر مبنای استفاده از داروها و جلسات مشاوره درمان شناختی رفتاری می باشد. در حالی که تحقیقات نشان می دهد، استفاده از جلسات مشاوره درمان شناختی رفتاری به تنهایی نیز موجب درمان اضطراب اجتماعی در برخی افراد می شود. استفاده همزمان این روش به همراه داروهای مناسب این اختلال نیز یکی دیگر از روش های موثر در درمان اضطراب اجتماعی است.

 

زیرا برخی از بیماران با مصرف دارو، اعتماد بیشتری به روند درمان دارند و دارو کمک می کند تا برخی از عوارض جانبی جسمی اضطراب در آن ها کنترل شود. البته باید به این نکته توجه داشت که برای درمان اضطراب اجتماعی به صورت اساسی، مراجعه به درمانگر این حوزه تقریبا الزامی است و مصرف دارو به تنهایی کفایت نمی کند.

جهت دریافت برنامه های درمان اضطراب اجتماعی توسط مختصصان این حوزه، می توانید با موسسه افق سلامت تماس بگیرید.

 

اضطراب جدایی چیست؟

یکی دیگر از انواع اختلالات اضطرابی اضطراب جدایی می باشد که علائم درکودکان و بزرگسالان بروز می کند. همراه با افق سلامت به بررسی دقیق تر تعریف اضطراب جدایی، علائم اضطراب جدایی و روش های درمان آن می پردازیم.
 

اضطراب جدایی در کودکان


اضطراب جدايي در كودكان

اضطراب جدایی در كودكان یکی از انواع مشکلات خلقی در کودکان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به این مقاله مراجعه نمایید. اضطراب جدایی در کودکان، همان ترس رایج و عادی آنها برای دوری از پدر و مادر، والدین  و یا سرپرست خود است.

 

رفتاری که ممکن است هنگام جداشدن کودکان از والدین مشاهده کنید، اضطراب جدایی نامیده می شود. گریه و یا جیغ کشیدن بیش از اندازه، چسبیدن به پاها و یا آغوش والدین، بی قراری و ناراحتی غیر عادی کودکان در دسته اضطراب جدایی در كودكان طبقه بندی می شود.

 

اضطراب جدایی در كودكان معمولا از حدود 8 ماهگی شروع می شود و در نوزادان 14-8 ماهه به اوج خود می رسد. معمولا با افزایش سن نوزاد تا اوایل کودکی، اضطراب جدایی به تدریج از بین می رود. پس توجه داشته باشید بخشی از این اضطراب در تمامی کودکان طبیعی است. زیرا کودک نگران از دست دادن پدر و مادر خود و به نوعی عامل امنیت خود است.  

 

اما اگر متوجه شده اید که این اضطراب زندگی فرزند شما و در نتیجه خانواده شما را مختل می کند و یا فرزند شما نسبت به سایر کودکان هم سن و سال خود، اضطراب شدیدتری دارد  و در نهایت اگر علائم اضطراب جدایی در كودكان حداقل 4 هفته به طول بیانجامد، می توان گفت که این اختلال در کودک شما جدی است و باید تحت درمان قرار گیرد.

 

شیوه های درمانی اضطراب جدایی در كودكان، شامل استفاده از انواع روش های درمانی مانند روش های رفتار شناختی، طرح واره های درمانی و استفاده همزمان از انواع داروها است. اما علائم اضطراب جدایی در كودكان در کودکان چیست و چگونه می توان از آن را شناسایی کرد؟

 
اضطراب جدایی در کودکان


علائم اضطراب جدايي در كودكان چیست؟

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، میزان شیوع این اختلال در 14- 8  ماهگی نوزدان و 2تا 3 سالگی کودکان بیشتر مشاهده می شود. اضطراب جدایی در كودكانی که به مدرسه می روند اغلب از حدود کلاس سوم یا چهارم شروع می شود. ممکن است  اولین علائم اضطراب جدایی در كودكان ممکن است در دوره استراحت بعد از ایام مدرسه (مانند روزهای تعطیل یا تابستان) یا بعد از یک بیماری طولانی مدت شروع شوند علائم این اختلال ممکن است در هر کودکی متفاوتی باشد. اما شایع ترین علائم اضطراب جدایی در كودكان شامل موارد زیر است:

  • کودک از تنهایی خوابیدن خودداری می کند.
  • کودک به صورت مکرر کابوس هایی با موضوع جدایی می بیند.
  • کودک هنگام جدا شدن از خانه یا خانواده ، نگرانی و بی قراری زیادی دارد.
  • کودک به طرز عجیبی نگران ایمنی و سلامت اعضای خانواده است.
  • کودک مکررا نگران گم شدن یکی از اعضای خانواده است.
  • کودک در برخی از روزها از رفتن به مدرسه و یا مهد کودک امتناع می کند.
  •  کودک از قرار گرفتن در اتاق ها و مکان هایی که باید تنها باشد ابراز ناراحتی می کند.
  • کودک از سردردهای مکرر یا سایر مشکلات جسمی شکایت دارد.
  • کودک دارای درد و یا گرفتگی عضلانی است.
  • کودک بیش از حد نگران ایمنی و سلامت خود است.
  • کودک حتی در خانه نیز به پدر و مادر خود می چسبد.
  • کودک در زمان جدایی از والدین یا سرپرستان خود ، وحشت زده می شود، گریه می کند و یا به دست و پای آن ها می چسبد.

 

اضطراب جدایی در کودکان

توجه داشته باشید که بروز برخی از اتفاقات موجب تشدید علائم اضطراب جدایی در كودكان می شود. برخی از این اتفاقات شامل موارد زیر است:

  • ایجاد خستگی های مکرر
  • بروز بیماری کوتاه مدت یا بلند مدت
  • تغییر در سبک زندگی خانواده
  • تغییرات میان اعضای خانواده، مانند تولد خواهر یا برادر جدید، طلاق والدین، مرگ یا بیماری یکی از اعضای خانواده
  • تغییر در روند مراقبتی همیشگی کودک

توجه داشته باشید که والدین معمولا عامل به وجود آمدن اضطراب جدایی در كودكان نیستند اما با اقدام به موقع برای درمان و دریافت توصیه های لازم می توانند تا اندازه زیادی به بهبود شرایط کمک کنند. در صورتی که احساس می کنید علائم اضطراب جدایی در كودكان در مورد کودک شما صدق می کند، می توانید برای دریافت مشاوره درباره اضطراب جدایی در كودكان به کلینیک افق سلامت مراجعه نمایید و یا با متخصصان ما تماس بگیرید.

 

اضطراب جدایی در بزرگسالان

 

برخی از افراد تصور می کنند اضطراب جدایی تنها در کودکان رخ می دهد، در حالیکه اضطراب جدایی در بزرگسالان نیز یکی دیگر از انواع اختلالات اضطرابی شایع است. اضطراب جدایی در بزرگسالان ممکن است در ادامه همان اضطراب جدایی در کودکان باشد.

 

علائم اضطراب جدایی در بزرگسالان نیز تا حدی شبیه به علائمی باشد که پیش تر درباره آن صحبت کردیم. اگر کودکان برای جدا شدن از پدر و مادر خود احساس اضطراب دارند، بزرگسالان این اضطراب را هنگام جدایی از همسر و فرزند خود تجربه می کنند. اضطراب جدایی در بزرگسالان هم چنین می تواند عاملی برای ایجاد اختلال در انجام مسئولیت های شغلی بزرگسالان شود.

 

اضطراب جدایی در بزرگسالان نیز هنگام از دست دادن عزیزان و یا غم و اندوه فرد تشدید می شود. بروز این اختلال در والدین، باعث می شود تا آن ها  برای کودکان خود تبدیل به والدین فوق العاده سختگیری شوند. به همین ترتیب فرد در رابطه زناشویی نیز بیش از حد به دوری از شریک عاطفی خود واکنش نشان می دهد و سختگیری خود را در مورد او افزایش می دهد.

 

اضطراب جدایی در بزرگسالان

در صورتی که علائم اضطراب جدایی در بزرگسالان تا حدود بیش تر از 6 ماه ادامه یابد و یا تاثیر جدی بر روی زندگی شخصی و یا شغلی او داشته باشد، این اختلال به طور جدی در او وجود دارد و بهتر است فرد باید برای درمان و مشاوره به مراکز درمانی مراجعه کند. مرکز افق سلامت، به عنوان یکی از مراکز درمان اضطراب جدایی در تهران، آماده ارائه خدمات مشاوره اضطراب جدایی در بزرگسالان و اضطراب جدایی در کودکان به شما همراهان گرانقدر می باشد.

 

لینک کوتاه:

zood.link/hqdrf

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی