گروه درمانی چیست و چه کمکی به من و کودک من می کند؟


اگر شما به دنبال انجام یک روان درمانی مناسب هستید، گزینه‌ های مختلفی برای درمان پیش روی شما قرار خواهد گرفت. بدون شک، یکی از این گزینه ‌ها، گروه درمانی است. با توجه به ماهیت مشکل شما، این روش می‌ تواند یک روش ایده آل و موثر برای پرداختن به نگرانی ‌های شما و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی‌ تان باشد. افق سلامت به عنوان یکی از معتبرترین مراکز در تهران به بررسی تمامی جنبه‌ ها می‌ پردازد.

 

گروه درمانی چیست؟

 

برای درک اثربخشی ابتدا باید بدانیم گروه درمانی چیست. گروه درمانی متشکل از یک یا چند روانشناس است که گروهی 5-15 نفره از مراجعان را هدایت می کنند. به طور معمول اعضای گروه هر هفته یک یا دوساعت همدیگر را ملاقات می‌کنند.

 

برخی از مراجعان علاوه بر شرکت در جلسات گروه درمانی، در جلسات درمان فردی نیز حضور دارند و یا استفاده از انواع داروها را نیز در دستور کار خود قرار می‌ هند. درحالی ‌که برخی دیگر از مراجعان تنها در جلسات شرکت می‌ کنند.

 

به طور معمول گفته می شود که حداقل تعداد جلسات  حدود 6 جلسه است ولی ممکن است تا یک سال نیز ادامه پیدا کند. معمولا در طول جلسات ، تعدادی صندلی دور یک دایره بزرگ قرار می‌ گیرد تا اعضای گروه بتوانند به راحتی همدیگر را ببینند.

 

ممکن است در آغاز جلسات افراد به یکدیگر معرفی شوند و از دلایل شخصی خود برای حضور در گروه  سخن بگویند. همچنین اعضای گروه می توانند تجربیات و پیشرفت های خود را نسبت به جلسه قبل با دیگران به اشتراک بگذارند.

 

انواع گروه درمانی

 

بعد از اینکه متوجه شدیم گروه درمانی چیست، می توانیم انواع آن را بشناسیم. جلسات انواع مختلفی دارند که عمدتا با توجه به هدف آن دسته بندی می‌ شود. انواع گروه درمانی باز و بسته نیز با توجه به امکان حضور اعضای جدید در گروه تعریف می شود. به خاطر داشته باشید شیوه دقیق انجام جلسات به میزان زیادی به اهداف گروه و همچنین سبک درمانی که توسط درمانگر مشخص می‌ شود، بستگی دارد.

برخی از آنها به شرح زیر است:

گروه درمانی روانشناسی (مبتنی بر درمان):

اعضای گروه‌ برای یک هدف خاص دور هم جمع می‌ شوند. برای مثال درمان برخی اختلالات و یا بیماری‌ های متداولی که در حوزه روانشناسی وجود دارند. گروه درمانی افسردگی، گروه درمانی چاقی، گروه درمانی کودکان، گروه درمانی سو مصرف موارد و .. از جمله اهداف رایج در مراکز است. نکته مهم در این مدل از انواع گروه درمانی، ایجاد حس همدلی در میان اعضای گروه است.

 

درمانگری که از روش گروه درمانی برای انجام روان درمانی استفاده می کند، باید سعی کند تا با ایجاد حس همدلی، فضا ی آرامش بخش و امنی را به وجود بیاورد که در آن اعضای گروه بتوانند آزادانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه این کار، اعضای گروه تجربه‌ ها و احساسات خود را با خیالی آسوده با درمانگر و سایر اعضا به اشتراک می‌گذارند و روند درمان آن ها با سرعت بیشتری پیش می ‌رود.

گروه درمانی درمان شناختی (تربیتی) :

در حالی که برخی از انواع جلسات گروه درمانی بر روی درمان انواع اختلالات کار می‌ کنند. گروه‌های دیگر ممکن است تمرکز خود را بر روی بهبود مهارت های اجتماعی و فردی افراد متمرکز کنند. مهارت ‌هایی مانند کنترل خشم، رهایی از اعتماد به نفس پایین، رهایی از احساس خجالت از جمله این مهارت‌ ها است.

 

در انواع جلسات، درمانگر و گروه قصد دارند تا در کنار هم به افرادی که مشکلات روحی و یا ناراحتی مقطعی خاصی دارند نیز کمک کنند، برای مثال کسانی که به تازگی همسر و یا کودک خود را از دست داده‌ اند و غم و ناراحتی بزرگی را با خود حمل می‌ کنند با بیان احساسات خود می‌توانند پیشرفت قابل توجهی در بهبود وضع روحی خود داشته باشند.

 

گروه درمانی بر مبنای طرحواره ها :


در طرحواره درمانی ، گروه درمانی تاثیر زیادی بر بهبود فاکتورهای درمانی دارد ، در جلسات گروه درمانی شرکت کنندگان در زمینه تمرین رفتار سالم و یادگیری مهارت های مورد نیاز در طرحواره درمانی تجربه ای بی نظیر کسب می کنند . در این نوع گروه  ، افراد با تصور طرحواره های دیگران و رنجی که بخاطر این طرحواره ها متحمل می شوند ، نوعی یادگیری نیابتی را نیز تجربه می کنند .

 

جلسات گروه درمانی

 

فواید گروه درمانی چیست؟

 

اگر هنوز به درستی متوجه نشده‌ اید که گروه درمانی چیست، نگران نباشید. مرور فواید آن کمک بزرگی می‌کند تا بهتر متوجه شویم که گروه درمانی چیست و چگونه به ما کمک می‌کند. شاید قرار گرفتن در میان جمعی از افراد و صحبت کردن درباره مشکلات روحی، در ابتدا کمی نگران کننده به نظر برسد.

 

اما حقیقت این است که در بعضی موارد، فواید  به قدری زیاد است که گاها دریافت نتایج یکسان با درمان فردی ممکن نیست. درمانگران می ‌گویند که اعضای گروه همیشه تعجب می ‌کنند که تجربه چه تاثیر مثبتی بر روی بیماری و یا زندگی اجتماعی آن‌ ها داشته است. اما به راستی فواید گروه درمانی چیست؟. بنا بر نظر متخصصان کلینیک افق سلامت در تهران، فواید این گروه می‌تواند به شرح زیر باشد:

گروه درمانی به افراد این امکان را می‌دهد تا حمایت و تشویق اعضای دیگر را دریافت کنند. افراد شرکت کننده در گروه می ‌توانند ببینند که دیگران نیز در حال عبور از همان مراحل هستند و در نتیجه در روند درمان احساس تنهایی نمی ‌کنند.

 

بعضی از اعضای گروه می ‌توانند نقش الگو را برای سایر اعضا داشته باشندبا مشاهده عضوی که موفق شده است تا مراحل درمان را به درستی طی کند و در مواجه با مشکل خود موفقیت آمیز عمل کرده است، امید به بهبودی در میان سایر اعضای گروه نیز افزایش پیدا می‌ کند. در نهایت با پیشرفت هر روزه اعضا، احساس پیشرفت و موفقیت در کل گروه افزایش می ‌یابد.

فواید گروه درمانی

 

گروه درمانی اغلب بسیار اقتصادی است. یکی دیگر از فواید آن کاهش هزینه ‌های مراجعان است. درمانگر در این روش، می‌تواند وقت خود را به افراد بیشتری اختصاص می ‌دهد و در نتیجه هزینه انجام جلسات گروه درمانی نسبت به درمان فردی کاهش پیدا می ‌کند.

 

گروه درمانی مانند یک پناهگاه امن و مطمئن برای اعضا است. به افراد این اجازه را می‌ دهد تا با خیال امن و آسوده رفتارها و اقدامات خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند.

 

در گروه درمانی تنوع زیادی وجود دارد. از دیگر فواید گروه درمانی می‌توان به این نکته اشاره کرده که در گروه درمانی اعضای مختلفی با شخصیت ‌ها  و شغل‌ های مختلف حضور دارند. در نتیجه اعضای گروه متوجه می‌شوند که در این راه تنها نیستند. دیدن نحوه برخورد دیگران با مشکلات و ایجاد تغییرات مثبت در آنان نیز باعث می‌ شود تا اعضای گروه دید کاملی نسبت به تمام استراتژی ها درمان داشته باشند.

 

فواید گروه درمانی

 

بعد از آشنایی با فواید گروه ، به بررسی تخصصی برخی از انواع گروه درمانی‌ های رایج در مراکز  تهران می‌ پردازیم.

گروه درمانی چاقی:

 

گروه درمانی چاقی یکی از دلایلی است که موجب تشکیل جلسات  می ‌شود. مشکلاتی که در گروه درمانی چاقی به آن پرداخته می‌ شود مشکلاتی مانند عدم اعتماد به نفس کافی به دلیل افزایش وزن است. افزایش وزن ممکن است در برخی از افراد موجب به وجود آمدن احساس ناتوانی و بی ارزشی شود. مخصوصا اگر فرد از کودکی دارای افزایش وزن بوده باشد، این احساس به طور مداوم با او همراه بوده است. احساسی که احتمالا به فرد می‌ گوید " توکافی نیستی".

 

در گروه درمانی چاقی، کار ابتدا با این بحث شروع می‌ شود که چرا افراد نمی‌ توانند وزن خود را کم کنند. استفاده از توصیه‌ ها و راهکارهای پزشکی برای آگاهی از وضعیت فیزیولوژی بدن در این مورد امری ضروری به نظر می ‌رسد. در ادامه گروه درمانی چاقی، درمانگر کمک می‌ کند تا افراد بر روی موارد زیر بحث و گفتگو کنند، از احساسات خود صحبت کنند و در نهایت بتوانند نکات زیر را بیاموزند:

 

یاد بگیرند که چگونه خود را همانگونه که هست بپذیرند و سرزنش کردن خود را رها کنند.

چگونه می‌ توانند عشق و علاقه‌ ای که لایق آن هستند را از دیگران دریافت کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره گروه درمانی چاقی در مرکز گروه درمانی افق سلامت در تهران، می ‌توانید با ما تماس بگیرید.

 

گروه درمانی افسردگی چیست و در جلسات گروه درمانی افسردگی چه روندی طی می‌ شود؟

 

یکی از انواع گروه درمانی ‌هایی که تاکنون نتایج بسیار مثبت و موثری از خود نشان داده است، گروه درمانی افسردگی است. اما چرا گروه درمانی افسردگی تا این اندازه موثر است؟ گروه درمانی افسردگی سه عامل مهم افسردگی را هدف قرار می ‌دهد: انزوا، روابط ناسالم و گفتگوی درونی منفی. حقیقت این است که این روش راه حل هایی را به افراد ارائه می ‌دهد که درمان فردی و یا دارو های ضدافسردگی از ارائه آن عاجز هستند. همراه با هم به بررسی این دلایل می‌ پردازیم و می‌ بیینم که در جلسات دقیقا چه روندی پیش می‌ رود.

 

گروه درمانی افسردگی

 

1) انزوای اجتماعی

انزوا موجب بروز افسردگی و تشدید آن می ‌شود. هرچه منزوی تر باشید احتمال اینکه افسردگی در زندگی شما ریشه ‌دار شود بیشتر است. در حالیکه درمان فردی افسردگی به شخص بینش و قدرت درک شرایط خود را می ‌دهد.

 

این جلسات به شخصی که از این بیماری رنج می ‌برد این  فرصت را می‌ دهد تا از انزوای خود بیرون بیاید و به جمع دوستان و حامیان خود بپیوندند. هیچ چیزی قدرتمند از گروهی که به رشد یکدیگر متعهد هستند نیست. در جلسات گروه درمانی افسردگی، اعضای گروه همدیگر را تشویق می ‌کنند و پیشرفت‌ های عاطفی خود را جشن می‌ گیرند. گروه درمانی افسردگی فرصتی برای تشویق بیشتر افراد به بهبودی است، فرصتی که داروهای افسردگی در اختیار فرد قرار نمی ‌دهند.

2) روابط ناسالم

ریشه اغلب روابط ناسالم کمبود عزت نفس است. افسردگی موجب افزایش احتمال قرار گرفتن فرد در روابط ناسالم می‌ شود و قدرت تشخیص ویژگی‌ های یک دوست خوب را از فرد می‌ گیرد. در  این جلسات ، الگوهای روابط ناسالم مطرح می ‌شود و به افراد آگاهی لازم دراین زمینه داده می ‌شود. وقتی اعضای یک گروه شروع به ارتباط برقرار کردن با یکدیگر می‌ کنند، در واقع یک رابطه سالم و حمایتی را آغاز می ‌کنند. اعضای گروه در ادامه به یکدیگر کمک می‌ کنند تا از تضعیف شخصیت خود در روابط ناسالم جلوگیری کنند.

 

گروه درمانی افسردگی

3) گفتگوی درونی منفی

 درمان افسردگی الگو های گفتگوی درونی تخریبگر را شرح می ‌دهد. در این جلسات اعضا تشویق می‌ شوند تا گفتگوی منفی ذهنی خود را مطرح کنند و آن ها را به چالش بکشند. گزاره‌ هایی مانند "من احمق هستم" ، "هیچ کس من را درک نمی‌ کند" و ... داخل گروه به اشتراک گذاشته می‌ شود سایر اعضا در مورد آن بحث می‌ کنند.

 

اعضای حاضر در جلسات گروه درمانی افسردگی به یکدیگر یادآور می ‌شوند که این جملات تا چه اندازه نادرست هستند و  با جملات انرژی بخش خود موجب می‌ شوند تا کم کم گفتگوی درونی مثبت درون فرد شکل بگیرد.

 

اکنون که توضیحات بیشتری درباره اینکه گروه درمانی چیست و چه فوایدی دارد ارائه شد، می ‌توانید در مورد استفاده از آن بهتر تصمیم‌ گیری نمایید. برای دریافت خدمات مشاوره می ‌توانید از مراکز گروه درمانی در تهران و یا شهرهای دیگر کمک بگیرید.

 

گروه درمانی کودکان

 

یکی از موثرترین روش‌های درمان مشکلات خلقی کودکان، استفاده از جلسات گروه درمانی کودکان است. گروه درمانی کودکان برای درمان انواع ختلالات وسواس، گفتار درمانی و... موثر است. اگر والدین متوجه بروز علائمی از ناهنجاری‌ های رفتاری در کودک خود شوند، بهتر است در این مورد به یک کلینیک مشاوره کودک مراجعه کنند و قبل از آن شاید بهتر باشد بدانند اصولا گروه درمانی چیست و چه فوایدی دارد.

 

گروه درمانی کودکان نیز مانند گروه درمانی بزرگسالان سعی می‌ کند تا با فراهم کردن یک محیط آرامش بخش، اعضای گروه را وارد روند درمانی کند. تفاوت اصلی گروه درمانی کودکان این است که درمانگر باید مطمئن باشد که کودکان متوجه روند جلسات گروه درمانی قرار می ‎گیرند و می‌ دانند که چه اتفاقی در طول جلسات در جریان است و نقش او در میان گروه چیست.

 

گروه درمانی کودکان این امکان ویژه را فراهم می‌ کند تا درمانگر بتواند مهارت‌ های جمعی آنان را بسنجد. درمان فردی به کودکان کمک می‌ کند تا بتوانند احساسات خود را بشناسند ولی نمی‌ تواند به مشکلات خاص کوکان در کلاس درس، زمین بازی و یا گروه‌ های دوستان آن‌ ها بپردازد.

 

گروه درمانی کودکان

 

گروه درمانی کودکان همچنین این اجازه را به درمانگر می‌ دهد تا ببینید کودکان چگونه در یک گروه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌ کنند. برای کودکانی که دارای اضطراب اجتماعی هستند و یا در برقراری ارتباط با هم سن و سالان خود دچار مشکل هستند، گروه درمانی کودکان یک فرصت بسیار عالی است. در طی جلسات  درمانگر از نزدیک مشکلات کودک در گروه را می‌ بیند و برنامه درمانی بهتری برای او در نظر می‌گیرد. نتایج یک تحقیق نشان می‌ دهد که به موجب رشد 73% روند بهبودی در کودکانی شده است که در برنامه خود از گروه درمانی استفاده کرده‌ اند.

 

چگونه گروه درمانی را آغاز کنیم؟

 

اگر احساس می‌ کنید می‌دانید گروه درمانی چیست و چگونه موجب بهبود عملکرد درمان در شما و یا کودک شما می‌ شود، می‌ توانید با مشورت درمانگر خود این روند درمانی را آغاز کنید. نکته بسیار مهم ، مراجعه به مراکز معتبر است. داشتن تجربه بالا در مدیریت گروه و نحوه تعامل اعضا، تنظیم مناسب اهداف گروه و تدوین برنامه‌ های درمان فردی در کنار گروه درمانی از جمله ویژگی‌ های مراکز معتبر گروه درمانی است.

 

اگر ساکن شهر تهران هستید، می‌ توانید به مرکز افق سلامت مراجعه کنید. تجربه بالا و تنوع متخصصین این مرکر، موجب شده است تا  موسسه افق سلامت به عنوان یکی از معتبرترین مراکز در تهران شناخته شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و درباره تنظیم جلسات ، می‌ توایند با این موسسه تماس بگیرید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/5atrb

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات گروه درمانی